Nykylasten syömistavat

  • Viestiketjun aloittaja huokauksia plääh
  • Ensimmäinen viesti
huokauksia plääh
Kyllä pistää päätä raaputtamaan nää nykyiset lasten/nuorten syömisilmiöt.
Koita tässä nyt kotona sitten pitää jonkinlaista rotia kun lapsen kaverit saa syödä sipsiä, karkkia ja limua joka päivä
Meillä kun on kerran viikossa karkkipäivä edelleen.. Liekö kivikautista ajattelua tämäkin.
Ihmettelin jo tuossa keväällä kun lapsi kertoi että kaveri käy ostamassa koulun jälkeen välipalaksi ison sipsipussin ja limua. Samaten ruokapöydässä juodaan kokista, ruuaksi syödään kaupan makaronilaatikkoa 2 ruokalusikallista. Jälkkäriksi otetaan 2-3 jätskituuttia.. Janojuomanakin pitää olla limua kun vesi ei maistu miltään kuulemma
Onko tää nykyään normaalia? Lapsi on nyt monen perheen kohdalla kertonut että näin heillä toimitaan.
Lapsi kyseenalaistaa että miksi meillä ei ole limua ruualla, miksei voi ostaa sipsiä välipalaksi,syödä jätskiä niin monta kun haluaa jne. Koita tässä nyt sitten selitellä ja kertoa et meillä toimitaan niinkun toimitaan,jatkossakin. Ja en todellakaan oo mikään terveysintoilija, teen normia perusruokaa ja leivon jne. Mietityttää vaan tää nykymeininki ja alkaa inhottaa tää kokoaikanen lapsen maanpinnalle palauttaminen ruoka ja herkkuasioissa
 
vierailija
Toisaalta tartteeko ihmetellä minkä takia lihavia on niin järjettömän paljon kun vertaa esim 20v. takaiseen. Kaupassakin on tullut kiinnitettyä huomiota kaikkeen siihen paskan määrään mitä ihmiset ostaa, kyllä ne varmaan niitä syövät kun ostavatkin. Muistan silloin kun ite olin lapsi niin muksut söi silloin tällöin karkkia, aikuiset ei ikinä, korkeintaan jotain salmiakkia/pastilleja joskus. Nykyään aikuiset vetää karkkia minkä kerkee ja lapset sitäkin enemmän. Ilmeisesti vaikea pitää rotia lapsille jos itelläkin on sokeriaddiktio. Sit yritetään epätoivosesti pyhittää kaikki jollain dieettilimpparilla:unsure:
 
Olen samaa ihmetellyt. Jo pelkästään mehujen kittaaminen on lähtenyt ihan lapasesta. Ala-asteikäiset jannut käyvät kaupasta hakemassa litran mehutörpön, ja kiskovat sen naamaansa.
Ihan älytöntä.
 
Huokaus plääh
Ei nyt kannata sitä lapsen kertomaa ehdottomana totuutenakaan pitää. Liioittelun makua tuossa on.
Kyllä näitä on tullut seurattua itsekin,ei mielestäni ole liioittelua. Olen vaan pöllämystynyt ja oikeasti huolissaan mihin tää maailma on menossa Lapsen kaveri syö meillä välillä, kun kysyy mitä juot niin pyytää olisko limua. Kun tarjoaa vettä tai maitoa niin on mieluummin juomatta. Ja hetki sitten naapurin lapsi meni juomaan kotiin ja palasi iso lasillinen limua mukanaan. Kyllä näitä itsekin näkee aikalailla. Harmittaa just tää että pitäis mennä massan mukana ja saada vetää herkkua napa täyteen mutta on pakko jarruttaa kun menee ihan överiksi ja lapsihan siitä kärsii sitten sillä seurauksella ettei että kaverit ihmettelee ja jopa kaikkoaa kun meillä eri säännöt.
Mietin vaan että eikö nykyään lasten terveys paina vaakakupissa mitään? Elääkö ne sillä sokerilla suurimmalti osin?
Enkä nyt tarkoita tässä kaikkia perheitä mutta tuntuu että näin nyt monessa naapuri/tuttava ja jopa lähipiirissäkin toimitaan
 
vierailija
Ainahan se on mennyt niin, että "miks kaikki muut saa"... jatka sopivalla sanalla. Kaikilla muilla oli jo mun ollessa lapsi parempi pelikonsoli, uudempi polkupyörä tai enemmän karkkirahaa. Kaikkea ei kuitenkaan vanhempana kannata uskoa sen oman lapsukaisenkaan suusta.
 
Huokaus plääh
No ehkä tätä ymmärtää ne ihmiset ketkä kohtaa tätä arjessa. Itse törmään näihin melkein joka päivä. Vaikka onkin hellettä niin kuka antaa lapsensa syödä putkeen 3 jäätelöä? Kunhan koulu taas huomenna alkaa niin johan taas välipaloja on vaikka minkämoista...kaupan kautta sipsipussit ja limut herkkulistalla. Liekö monikaan vanhempi tietää mitä lapsensa ostaa kaupasta, vai välittävätkö edes.
 
r0s
Kun kerran sanktion saa siitä, jos ostaa ala-ikäselle alkoholia tai tupakkaa niin yhtälailla pitäisi olla rangaistavaa jos antaa alaikäisen syödä herkkuja ylenpalttisesti. Joku järki tähän pitää saada kun ei kerran kaikille ihmisille sitä ole riittävästi jaettu.
 
vierailija
Lapset tekee mitä aikuiset opettaa. Pätee roskaruokaan.... mutta samoin nirsoiluun.

Meillä muksut tottunut normaaliin kotiruokaan jonka teen yleensä mahdollisimman alusta alkaen itse. Mutta auta armias kun on muksujen kavereita kylässä ja pitäs syödä. Voi hemmetti sitä nirsoilua... en voi syödä sitä, enkä tätä, enkä tuota. Kamalinta on että vain mehua ruualla juova alle 10v tyttölapsi paasaa että ei voi syödä vaikka sitten jauhelihaa, jos siinä on rasvaa, kun se lihottaa. Ja silti mehu maistuu. Ei tuon ikäinen itse näitä keksi... tulee varmasti kotoa
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Kun kerran sanktion saa siitä, jos ostaa ala-ikäselle alkoholia tai tupakkaa niin yhtälailla pitäisi olla rangaistavaa jos antaa alaikäisen syödä herkkuja ylenpalttisesti. Joku järki tähän pitää saada kun ei kerran kaikille ihmisille sitä ole riittävästi jaettu.
Onneksi olkoon. Olet selvästi suomalainen. Ihmiseen ei pidä luottaa, vaan luoda sanktiosysteemi jos ei toimi kuten oletettu. Tähän on koko Suomi opetettu. Peeäs.. käväise joskus asumassa vaikka puoli vuotta ulkomailla.
 
No enhän mä niin sanonut.

Puhuin sanktioista.

Mutta jos asiaa pidemmälle puidaan niin ehkäpä kunnon veronkorotus limuun, karkkeihin ja sipseihin riittää.
Sano nyt vielä klassikkoperustelu; koska yleinen terveydenhuolto. Sillä perusteellahan (ja parilla muulla) ihmisiä saa ojentaa käyttäytymään oikein. SIlti toisin äänestävät maksavat systeemin, mutta teistä julkinen terveydenhuolto on keyword. Sano nyt vain, niin päästään ehkä itse asiaankin :D
 
Huokaus plääh
Kyllä tais lapsi nyt liioitella. Yritti saada teille huonon omantunnon. Osoittaa että ootte tiukkapipoja. Määrä en usko ihan tuota että jossain Syötäs noin paljon herkkuja
Eihän tämä uskon asia olekaan. Ette oo vaan itse törmänneet tämmöiseen tai suljette silmänne ja korvanne asialta. Lapsen kertomiset ja hänen kaveriensa kertomiset tukee omia huomioitani melko hyvin.
 
vierailija
Hyvää ja helppoo. Noi meil on aina syöty noei sillon kun asuin kotona ja pakotetiin syömään sitä mitä ei halunnu. miknä takia lasten pitäis kärsiä?? pääasia syö jotain koulun ruoka olu aina ihan turha kaikista turhan.Sitä ikinä syöny noista kukaan
 
r0s
Sano nyt vielä klassikkoperustelu; koska yleinen terveydenhuolto. Sillä perusteellahan (ja parilla muulla) ihmisiä saa ojentaa käyttäytymään oikein. SIlti toisin äänestävät maksavat systeemin, mutta teistä julkinen terveydenhuolto on keyword. Sano nyt vain, niin päästään ehkä itse asiaankin :D
En mä jaksa sun kanssa taas vängätä.

Mutta joo. Eihän mulla muuten sitä vastaan mitään olisi että tyhmät vanhemmat syöttävät lapsensa siihen kuntoon että henki on veks -sairaalloisen nuoruusiän jälkeen- viimeistään nelikymppisinä, mutta kun se tosissaan vaikuttaa meihin kaikkiin muihinkin muunmuassa suurien terveydenhuoltomenojen muodossa.
 
Pin
En mitään noin radikaalia ole huomannut. Poika on joskus selittänyt murheellisena, kuinka kaikilla on muka rajattomasti peliaikaa ja aina limua, mutta osoittautunut hölynpölyksi. En ihan kaikkea purematta niele. :D Aika paljon kyllä on perheitä, joissa ”terveelliset kotiruuat” koostuvat lähinnä makaronilaatikosta, nakkikastikkeista kurkkuviipaleiden kera ja muusta pullaruuasta. Toisaalta jos tuo nyt on kamalin asia perheessä, niin hyvin vielä menee... että en jaksa tukehtua pullaani joka kerta kun saan tietää, että naapurinkin perheessä on lähes joka ruualla pastavoittoista mössöä ja aamu- sekä iltapalaksi leipää tai puuroa, välipalaksi taas leipää ja joillakin ruuankin kanssa lisää leipää. :D
 
vierailija
Mä tekisin lastensuojelu ilmoituksen,koska rajaton kasvatus! Ja silloin vanhemmat ovat vastuuttomia ja lepsuja ja jopa laiskoja välittämään lapsensa parhaasta!
Ap on ihan oikeilla linjoilla!
 
vierailija
En mä jaksa sun kanssa taas vängätä.

Mutta joo. Eihän mulla muuten sitä vastaan mitään olisi että tyhmät vanhemmat syöttävät lapsensa siihen kuntoon että henki on veks -sairaalloisen nuoruusiän jälkeen- viimeistään nelikymppisinä, mutta kun se tosissaan vaikuttaa meihin kaikkiin muihinkin muunmuassa suurien terveydenhuoltomenojen muodossa.
http://too-much-medicine.com/people/peter-c-gotzsche/

Ne pari kirjaa lukeneena... :barefoot:
 
vierailija
Olipa ihanasti sanottu:love::love: tuolla:
"Q: Who would you most like to thank, and why?
A: My wife. It took me many years to find her.

Q: What are three things you would change in medicine?
A: 1. Getting psychiatric drugs taken off the market so that patients can no longer be harmed by them.
2. Making drug research and development a public entreprise for the public good, and abolishing patents.
3. Make people understand why our prescription drugs are the third leading cause of death and behave accordingly, i.e. use drugs very sparingly.

Q: How do you want people to remember you?
A: My wife already defined that for me:
He did not waste his time."
 

Yhteistyössä