Nyt olen sitten virallisesti synnyttänyt luomuna

Ooh! Upeaa! Olen superihminen! Siitä on kahtena aiempana kertana jaksettu napista ilokaasun ja puhkaistujen kalvojen takia :xmas:

Ja mitä siihen "kivusta kärsimiseen" tulee, niin helpoiten se sujui ilman kahta edellistä mainittua toimenpidettä. Mutta ihan yhtä hirveää se ponnistaminen silti oli. Ainoat erot 1) ilman ilokaasua keskittymiskyky säilyi eikä pää mennyt pökkeröön 2) ilman kalvojen puhkaisua supistusten välissä oli taukoa loppuun asti eivätkä supistukset olleet niin kipeitä (vaikka karjua sai tällä kolmannellakin kertaa) kuin kalvojen puhkaisujen jälkeen. Toki myös nyt kolmannella kertaa osasi homman hallitummin ja kätilökin kannusti loppupuolella ponnistelemaan oman tahdin mukaan ja supistuskipu helpottikin viimeisen tunnin aikana, kun hiljakseen ponnisteli samalla. Aiemmin kätilöt ovat antaneet luvan ponnisteluun vasta kalvot puhkaistuaan ja todettuaan paikkojen olevan täysin auki. Varsinainen ponnistusvaihe kesti kuitenkin vaan 10min.

Parastahan oli taas erinomainen olo heti sen jälkeen, kun vauvan oli saanut pusattua ulos :)
 
"Yksvaan"
Mulla kaks epistä ja kaks luomua ja kyllä ne luomut oli paljon parempia synnytyksiä pelkästään jo niiden synnytysten jälkeisten selkäkipujen takia, joita siis luomujen jälkeen ei ollut.
 
Suuret onnittelut pienokaisesta! :)
Mä sain pelkästään ilokaasua vain siksi, että muuhun ei keretty. Täytyy sanoa, että aika sissi oot! Mä olen vannonut seuraavalla kerralla ottavani vastaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat kivunlievitykset. :D
 
Suuret onnittelut pienokaisesta! :)
Mä sain pelkästään ilokaasua vain siksi, että muuhun ei keretty. Täytyy sanoa, että aika sissi oot! Mä olen vannonut seuraavalla kerralla ottavani vastaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat kivunlievitykset. :D
Edelleenkin mun mielestä se vaatii enemmän sisseyttä, että uskaltaa ottaa epiduraalit tms ja sen myötä usein olla paljon kipeämpi mitä (tilastollisesti) luonnonmukaisesti synnyttäneet ovat. Kipukammon takia sitä luonnonmukaisuutta olen aina halunnutkin. Synnytysrapsan "ei käyttänyt kivunlievitystä" on mielestäni hieman harhaanjohtava, sillä käytinhän lämpöpussia, liikkumista ja akukynää.
 
Edelleenkin mun mielestä se vaatii enemmän sisseyttä, että uskaltaa ottaa epiduraalit tms ja sen myötä usein olla paljon kipeämpi mitä (tilastollisesti) luonnonmukaisesti synnyttäneet ovat. Kipukammon takia sitä luonnonmukaisuutta olen aina halunnutkin. Synnytysrapsan "ei käyttänyt kivunlievitystä" on mielestäni hieman harhaanjohtava, sillä käytinhän lämpöpussia, liikkumista ja akukynää.
En ajatellutkaan aiemmin asiaa tästä näkökulmasta. :D
 
monen lapsen äiti
Onneksi olkoon!

Minä olen virallisesti synnyttänyt vakavasti sairaan lapsen joten minä en jaksa ymmärtää tällaisia höpötyksiä siitä millä tavalla joku synnyttää, luomuna vai ilman. Mitä väliä sillä on? En jaksa käsittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja monen lapsen äiti;22704925:
Onneksi olkoon!

Minä olen virallisesti synnyttänyt vakavasti sairaan lapsen joten minä en jaksa ymmärtää tällaisia höpötyksiä siitä millä tavalla joku synnyttää, luomuna vai ilman. Mitä väliä sillä on? En jaksa käsittää.
Olen pahoillani, että lapsesi on/ oli vakavasti sairas. Voimia sinulle! Varmasti näkökanta asiaan muuttuu tuollaisen kokemuksen myötä.
Älä kuitenkaan syyllistä noin. :(
 
vi3ras
Onnea pienen pojan johdosta! Itsekin olen synnyttänyt kolmannen lapsen luomuna, eikä se ainakaan ollut pahempi kuin kaksi aikaisempaa synnytystä, joista kummassakin oli apuna ilokaasu (ja ensimmäisessä myös aqua-rakkulat, kamalin kokemus elämässäni on ollut niiden laittaminen!). Johtuiko kolmannen synnytyksen rentous kokemuksesta vai ei-lääkinnällisyydestä, en tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja monen lapsen äiti;22704925:
Onneksi olkoon!

Minä olen virallisesti synnyttänyt vakavasti sairaan lapsen joten minä en jaksa ymmärtää tällaisia höpötyksiä siitä millä tavalla joku synnyttää, luomuna vai ilman. Mitä väliä sillä on? En jaksa käsittää.
Minulle on paljonkin väliä omalla ja vauvani hyvinvoinnilla. Jos lapsi syntyy vakavasti sairaana, se ei lienee ollut kiinni synnytystavasta. Ja puhun yhä tilastoista, onhan niitäkin kai jonkin verran, jotka ovat epiduraalien ym toimenpiteitten jälkeen synnyttäneet ilman imukuppeja, eppareita ja repeämiä mutta todennäköisemmin ilman niitä säästyy kun lääketiede ei kajoa synnytykseen. Ja vastaavasti luomusynnytyksessäkin voi käydä huonosti.
 
:/
Ihme että sairaalassa edes antavat synnyttää luomusti, ainakin ensisynnyttäjälle tuputetaan epiduraalia ja puudutuksia vaikka sanoisi ettei tarvitse. Minullekin kätilö suuttui kun sanoin etten halua epiduraalia, kun pelkään sen laittamista enemmän kuin synnytyskipuja, eikä suostunut antamaan sitten ilokaasuakaan.
 
Jäin suosiolla yön yli kun iski lenssu, synnytystä enemmän vei energiaa reilun 38 asteen kuume. Tänään tulin kotosalle :)
Toivottavasti lenssu paranee. Minä toivon tästä seuraavasta synnytyksestä vähän "normaalimpaa", tai siis hitaammin etenevää että pääsisin siihen mukaan paremmin. Nyt kyllä tiedä suurin piirtein, mitä on edessä että ehkä sekin auttaa. Tilastot ei tosin ole mun puolella: nopea ensimmäinen synnytys, nopeampi toinen kerta. Kääk.
 

Yhteistyössä