Nyt olen sitten virallisesti synnyttänyt luomuna

"vieras"
Onneks sentäs poika tuli. Mutta vaikeaa onnitella että tollaiseen tilanteeseen tekee lapsen jossa kolme lasta kolmelle eri miehelle eikä mitään perheenkaltaistakaan olemassa.....
 
Ihme että sairaalassa edes antavat synnyttää luomusti, ainakin ensisynnyttäjälle tuputetaan epiduraalia ja puudutuksia vaikka sanoisi ettei tarvitse. Minullekin kätilö suuttui kun sanoin etten halua epiduraalia, kun pelkään sen laittamista enemmän kuin synnytyskipuja, eikä suostunut antamaan sitten ilokaasuakaan.
Minä olen synnyttänyt 9 kertaa.
80-,90- ja 2000-luvuilla.
Yhden ainoan kerran on tarjottu kipulääkitystä eli taitaa vaihdella sairaaloittain tuo miten paljon "tuputetaan."
:)
 
Viimeksi muokattu:
pihalla
Mikäs "luomusynnytys" se sellanen on kun sairaalassa synnyttää.
En muutenkaan tajunnut tämän alotuksen pointtia, haluatko vittuilla vai mikä vaivaa. Luulis olevan kaikille ja sullekin ihan sama asia, miten synnytit, kunhan sen lapsen sait pihalle.
 
"vieras"
Minulle on paljonkin väliä omalla ja vauvani hyvinvoinnilla. Jos lapsi syntyy vakavasti sairaana, se ei lienee ollut kiinni synnytystavasta. Ja puhun yhä tilastoista, onhan niitäkin kai jonkin verran, jotka ovat epiduraalien ym toimenpiteitten jälkeen synnyttäneet ilman imukuppeja, eppareita ja repeämiä mutta todennäköisemmin ilman niitä säästyy kun lääketiede ei kajoa synnytykseen. Ja vastaavasti luomusynnytyksessäkin voi käydä huonosti.
Tää on sellainen juttu, jota harva synnyttämään menveä nainen oikeasti edes miettii. Eli mieluummin mäkin valitsen kovat kivut 10-18 tunniksi kuin epparin/repeämät, jotka pahimmillaan kestävät parantua monta viikkoa. Ja tiedän kyllä, ettei luomu välttämättä tarkoita ehjää välilihaa, mutta tilastojen valossa siihen on kuitenkin suurempi todennäköisyys päästä ilman epiduraalia.

Ja ai niin, onnea!
 
Mikäs "luomusynnytys" se sellanen on kun sairaalassa synnyttää.
En muutenkaan tajunnut tämän alotuksen pointtia, haluatko vittuilla vai mikä vaivaa. Luulis olevan kaikille ja sullekin ihan sama asia, miten synnytit, kunhan sen lapsen sait pihalle.
Ei minulle ainakaan ole ihan sama, miten lapseni syntyy. Ja miksi ap nyt vittuilisi, ellei heille jotka epäilivät tulevaa luomusynnytystä ja siitä ovat ilkeilleet?
 
"heh"
[QUOTE="vieras";22705136]Onneks sentäs poika tuli. Mutta vaikeaa onnitella että tollaiseen tilanteeseen tekee lapsen jossa kolme lasta kolmelle eri miehelle eikä mitään perheenkaltaistakaan olemassa.....[/QUOTE]

Ai onneksi??!! Isätön poika on aika huono juttu. Ootteko katselleet kakola-ohjelmaa..
 
"vieras"
[QUOTE="heh";22705166]Ai onneksi??!! Isätön poika on aika huono juttu. Ootteko katselleet kakola-ohjelmaa..[/QUOTE]

Näinpä.Kyllä poika tarvitsee enempi isää kuin tyttö.
 
pihalla
Ei minulle ainakaan ole ihan sama, miten lapseni syntyy. Ja miksi ap nyt vittuilisi, ellei heille jotka epäilivät tulevaa luomusynnytystä ja siitä ovat ilkeilleet?
Ai no mulle ainakin on ihan sama. En tiedä ketkä on viuttuilleet ja kelle, mutta alotuksessa ei ole mitään järkee. Olis sitten lisätty ne aiemmat ketjut oheen, mille tämä alotus on jatkoa, että tajuais tän pointin.
 
Ai no mulle ainakin on ihan sama. En tiedä ketkä on viuttuilleet ja kelle, mutta alotuksessa ei ole mitään järkee. Olis sitten lisätty ne aiemmat ketjut oheen, mille tämä alotus on jatkoa, että tajuais tän pointin.
Miten niin ei ole järkeä? Hyvin harva synnyttää nykyään luomusti, ja kai nyt synnytyksestä saa olla ylpeä oli se millainen tahansa? Varsinkin, kun siitä on muutama päivä aikaa ja on tuoreessa. muistissa?
 
Mitä eroja oli 80-luvulla verrattuna tähän vuosikymmeneen? Monesti mietin miten minun syntymäni meni silloin joskus.
Esikoisen sain 1984 ja se oli sellainen "moni asia meni pieleen"-synnytys. Minulla oli raskausmyrkytys ja monen päivän käynnistämisestä huolimatta en oikeastaan avautunut ollenkaan. Lopulta, 36 h kalvojen puhkaisun jälkeen päädyttiin hätäsektioon minun ja lapsen elintoimintojen romahtaessa.
Kauniin, fiksun tyttären kuitenkin saimme, joten loppu hyvin, kaikki hyvin.

Seuraavat lapset ovat syntyneet -85,-87 ja -89.
-85 oli mielestäni helppo synnytys, mutta ehkä edelliseen kertaan verrattuna melkein kaikki "normaali" oli helppoa?

-87 meillä oli odotettavissa suunniteltu sektio, koska syntyvän lapsen piti (ensimmäisten) ultrakuvien perusteella olla vaikeavammainen. Tosin jo synnytyksen lähestyessä kovasti ihmeteltiin, kun vammaa ei enää kuvassa näkynyt, mutta odotusdg oli kuitenkin yhä virallisesti pätevä.
Synnytys käynnistyi spontaanisti yöllä ennen sairaalaan menoa ja aamulla meillä oli jo 10 pisteen terve tyttö.

-89 osuimme synnytyssairaalaan aamupäivällä keskelle pahaa ruuhkaa. Supistukseni olivat säännölliset, mutta arvioin itse, että ei vielä ollut kiire. Niinpä usutin stressantuneen kätilön katsomaan naapurihuoneessa huutavaa nuorta äitiä, joka tuntui kovin hätääntyneelle. Hädin tuskin ehti ulos huoneesta, kun tajusin että ponnistuttaa.
Vanhin poikamme on siis syntynyt ilman henkilökuntaa suoraan isän syliin. Isä myös katkaisi napanuoran ja pesi ja puki prinssin. Ja minä ehdin käydä jopa suihkussa ennen kuin kätilö palasi! :D

En itse koe että sairaaloiden käytänteissä olisi isoja muutoksia näinä vuosina. Enemmän synnytyksiin on tehnyt eroa se, että itse oppinut hommaan ja osaa tavallaan vaatia enemmän itselle sopivia tapoja...
 
"Vieras"
Luomuna kestin itsekkin kivut,ainut että tuikkas sen alapääpuudutteen ihan lopuksi.
Onnea vaavista ja käsitin että olet ihan yksin saanut tuon vaavin?! voimia ja tsemppistä!
 
No miksi sitä pitää tänne "leuhkia". Kaikkihan tällä palstalla on enemmän tai vähemmän synnyttäneet, big deal.
Eihän se mitään leuhkimista ole jos haluaa iloisen uutisen jakaa muidenkin kanssa?

Minä ainakin tulin hyvälle tuulelle aloituksesta; ihminen on saanut toivomansa vauvan ja sen onnen lisäksi vielä synnytyskin sujunut tavalla joka tuotti suurta tyydytystä. Upeaa!
 
Onnea teidän perheelle! =)

Mä itte en halua synnyttää luomuna vaan mulle kiitos kivunlievitys. :D
Jokainen tavallaan. Tärkeintä on elävä, mielellään tervekin lapsi mutta merkityksetöntä ei ole sekään, että synnytyksestä jää hyvät muistot.
Jollekin se tarkoittaa luomua, jollekin toiselle kipulivievitettyä synnytystä. Jokainen tuntee omat tarpeensa ja itsensä parhaiten.
:)
 
"vieras"
Onnea! Mulla ilokaasu vaikutti just päinvastaisella tavalla,eli muu maailma ja ympäristö tavallaan sumentui ja oli vaan minä ja se kipu. Se auttoi keskittymään paremmin :)
 
jaa no
Olen pahoillani, että lapsesi on/ oli vakavasti sairas. Voimia sinulle! Varmasti näkökanta asiaan muuttuu tuollaisen kokemuksen myötä.
Älä kuitenkaan syyllistä noin. :(
En mäkään käsitä. Mitä väliä sillä on vaikka synnyttää luomuna...ainut asia on se, että itse on iloinen jos synnytys on mennyt toivomallaan tavalla. Muuta en tässä asiassa näe.
 
niinnoo
Minulle on paljonkin väliä omalla ja vauvani hyvinvoinnilla. Jos lapsi syntyy vakavasti sairaana, se ei lienee ollut kiinni synnytystavasta.
Useimmiten sitä ei edes heti tiedä, jos lapsi syntyy vakavasti sairaana. Suuri osa vakavasti sairaista vauvoista paljastuu vasta kotiinlähtötarkastuksessa tai vähitellen, kun vauva jää kehityksestä jälkeen.

Epiduraalia muuten käytetään myös ehkäisemään vauvan synnytyksessä vammatumista. Epiduraali kun säästää erittäin kivuliaiden äitien voimia ponnistusvaihetta varten. Epiduraalia voi annostella ihan vähänkin, ongelmat johutuvat usein siitä, että epiduraalia laitetaan liikaa tai liian lähellä ponnistusvaiheen alkamista.
 
erratic
Onneksi olkoon!

Laittakaapa muuten linkkiä niihin tilastoihin missä sanotaan että esim. epiduraalin ottaneet joutuu useammin käymään läpi repeämiä, imukuppisynnytyksiä ja muuta. Sanotaanko siellä näin, vai voisko olla, että synnytyksessä on alun alkaen jotain "hieman erilailla kuin optimaalitilanteessa" eli vauva on iso, väärässä asennossa tai muuta, mistä aiheutuis enemmän kipua ja komplikaatioita --> kivunlievitys, sektiot, imukuppisynnytykset. Kysyn ihan mielenkiinnosta :)
 
Onneksi olkoon pojan johdosta!

Mä synnytin kaks ekaa ilman kivunlievityksiä, kahdessa seuraavassa puudutus kerkes lakkaamaan ennen ponnistusta joten olen päättänyt että mahdollinen viides saa luvan tulla ilman puudutuksia, paljon "helpompia" ollu luomut ja paljon parempi mieli synnytyksestä jäänyt...
 

Yhteistyössä