Nyt on 1,5h "syöty" sitten puuroa

Status
Viestiketju on suljettu.
Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Maria Magdalena:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika epäloogista rankaista sillä ettei pääse ulos.
Kuis? Milläs sitten?
Ei millään tarvitse rangaista. Jos aamupala ei maistu, korjaat aamupalan pois pöydästä tekemättä siitä numeroa... Ulkoilette ja tarjoat lounasta, jos ei maistu korjaat pois pöydästä tekemättä syömättömyyydestä numeroa... Jatkat näin, kunnes lapsi viimein syö. Ja kun hän syö, et tee siitäkään numeroa.
Mutta kun se ei välttämättä syö jos se on siitä kiini ja paino ei nouse, ei ollenkaan jos aterioita pois välillä. Meillä kans näin. Pitäis vaan saada se "ranttuus" pois että ruuat kelepais. Numeroa siitä ei tietenkään sais tehä mutta valitettavasti meillä on kyllä tehty siitä jo numero kun ei mikään kelpaa..
Kukaan lapsi ei kranttuuden takia tapa itseään nälkään. Ruokahalua voi lisätä ja kannustaa lasta maistamaan siten, että ottaa lapsen mukaan ruuanlaittoon, kattamaan pöytää jne. Itse tehtyä ruokaa on mukava syödä. Pöytä kannattaa kattaa kauniisti ja tehdä ruoka annoksista värikkäitä ja pieniä (sitten voi ottaa lisää eikä lapselle tule heti tunnetta, jos on aluksi iso annos, että tämä kaikkiko pitää syödä)
:eek: ei luoja, mitä vielä sirkus paikalle ja pellet hurraamaan?
Sä et nyt tunnu tajuavan!Kyllä se silmänruokakin jo saa ihmeitä aikaiseksi.Kaunis kattaus, värikäät pienet annokset, Aaban kirjoitti täyttä asiaa.Mutta tais kolahtaa, kun vastaus oli tuollanen :whistle:
Joo ja entäs sitten joskus kun päiväkotiin mennään ja lasta ei joku aamu huvittakkaan lähteä sinne.. sisustanko sen pk:n sitten uusiksi.. ja meikkaan tädit näteiksi..
AP: Curlingvanhemmuus ja autoritäärinen vanhemmuus on yhtä kaukana toisistaan kuin yö ja päivä. Ainoa yhteinen seikka niissä on, että kumpikaan niistä ei oikein toimi pidemmän päälle.

Oliko sun avaukses vaan joku testi, että kuinka pitkän (tappelu)ketjun saat aikaiseksi!?


 
EJK
Mielestäni väärä tapa. Ensinnäkin ruoka pilaantuu jo tuollaisella pöydällä lötköttämisellä. Olkoonkin vaikka veteen tehty puuro. Periaatteessa en tuollaiseen kyllä itse lähtisi. Jos ruoka ei maistu, se ei maistu ja sitten pois pöydästä. Mutta mitään muutakaan ei sitten tule ennen seuraavaa ruoka-aikaa.
 
n
Mä en kyllä tajua. En mäkään aina halua syödä aamupalaa eikä joka päivä ole samanlainen nälkä. Joskus toisena päivänä hyvät ruoka ällöttää. Samanlaisia IHMISIÄ ne on ne lapsetkin, ei mitään alieneja, joita pitää KASVATTAA ja opettaa maan tavoille. Jos ei ole nälkä ja ei syö, niin sitten on nälkäisenä ulkona. Oma vika.
 
Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Gabriela, sinä olet itse aikaansannut tämän tilanteen, ei lapsi. Ihan oikeasti, ymmärrän täysin mitä ajat takaa, mutta keinosi ovat täysin vääriä. Jospa nyt kuuntelisit minua, meillä on tuosta (ja vielä paljon pahemmasta) syömättömyyden suosta noustu jo kaksi kertaa. Uskallan väittää, että olen siinä oppinut jotain. Minä olen ollut lapseni kanssa sairaalassa, kun hän ei syömättömyyden takia jaksanut enää olla hereillä. Jos luulet että tilanne ei voi teillä mennä siihen, olet väärässä. Ole niin kiltti ja muuta asennettasi.

Jospa nyt laitan rautalangasta asiat jotka teet väärin:

1. Teet ruokailusta epämiellyttävän asian, kun siihen liittyy niin paljon taistelua. Olette tilanteessa, jossa lapsi kokee että syömiseen liittyvät asiat ovat epämiellyttäviä.

2. Olet erittäin havainnollisesti nyt opettanut lapsellesi, että syömättömyydellä hän saa asioita aikaan. Se on paha virhe. Lapsen syömisen tai syömättä jättämisen ei kuulu vaikuttaa päivän muuhun kulkuun. Hän on nyt oppinut että syömällä/syömättömyydellä saa erilaisia reaktioita aikaan äidissä. Lapsi kokee että hänellä on valta tässä asiassa. Hän tahtoo, vaikkei itsekään tiedä mitä hän tahtoo.

Teidän tilanne on ehkä lähtenyt ihan perus uhmasta, mutta enää ei ole siitä kyse. Nyt on kyse siitä että sinä olet toiminut väärin. Pahoittelen jos viestini sävy vaikuttaa töykeältä, se ei ole tarkoitus. Sinulla on nyt vain täysin hukassa lapsen näkökulma tähän asiaan.

Sinuna toimisin seuraavasti: Pyri tekemään ruokailusta kivaa ja paineetonta. Sirkusta ei tarvita, mutta tilanteen kuuluu olla miellyttävä. Jos lapsi ei syö, toteat 'ei sitten tällä kertaa', ja korjaat ruuan pois. Jatka päivää normaalisti. Seuraavalla aterialla tarjoat samaa ruokaa mitä itse syöt. Jos lapsi ei huoli, toteat jälleen saman asian ja korjaat ruuan pois. Taas päivä jatkuu normaalisti. Jne.

Noilla sun konsteilla lapsi nimenomaan huomaa kontrolloivansa sinua, vaikka sä luulet että luovuttamisella olisi se seuraus. Sun täytyy luovuttaa, jotta lapsi tajuaa että hänen syömisellään/syömättömyydellään ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
Paremmin ja ytimekkäämmin ei voisi sanoa :) Joko AP nyt ymmärsit useimpien sulle vastanneidin pointin?

 
Alkuperäinen kirjoittaja se yks vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja 4*äiti:
Minun mielestäni tarvitsisitte selkeästi kunnon rytmin. Aamulla ulos vaikka lapsi ei olisi syönyt ja nälkä tulisi ja sama myös iltapäivällä. Kyllä se syömään alkaa kun on tarpeeksi nälkäinen. Ei lapsi edes kuluta sisällä samaa kun ulkona, eli jos äiti istuu koneella ja lapsi touhuaa omiaan niin tuskin se nälkä niin kasvaa.
Ei meillä voi joka päivä olla sama rytmi muutenkaan.. on ihan hyvä totuttaa lapsi vähän pois rutiineista..
Miten niin muka ei voi?
Kun joskus täytyy lähteä jonnekin ja joskus ei..

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mites kävi? Söikö lapsi vai ei? :D En viitsi lukea koko ketjua.. :xmas:
Uhmaikäinen joka ei halua syödä? Mitä luulet?
Jaa, meinasin sitä että kellohan tuleepi jo puoli yksi ja ketju aloitettu puoli kymmenen.. :xmas: MUOKS- Siis se oli jo tapellut 1,5h eli nyt tulisi sitten 4,5h :D
Jolloin ap sanoi taistelleensa 1,5 tuntia. Puuroshow on siis alkanut jo aamukahdeksalta. :D
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mites kävi? Söikö lapsi vai ei? :D En viitsi lukea koko ketjua.. :xmas:
Uhmaikäinen joka ei halua syödä? Mitä luulet?
Jaa, meinasin sitä että kellohan tuleepi jo puoli yksi ja ketju aloitettu puoli kymmenen.. :xmas: MUOKS- Siis se oli jo tapellut 1,5h eli nyt tulisi sitten 4,5h :D
Jolloin ap sanoi taistelleensa 1,5 tuntia. Puuroshow on siis alkanut jo aamukahdeksalta. :D
jees, korjasitkin jo asian viestiisi.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Voi ei, tuosta ei lopputulosta tule, muutakuin pojalla ikuinen kammo puuroon :| Istutko sä itse 1.5h ruuan edestä mitä et yksinkertaisesti saa alas? Et, sä kaavit sen pois ja syöt jotain muuta tai jätät syömättä.
tätä peesaan!

olen järkyttynyt lukemani! todellako olet noin tyränni että PAKOTAT lapsen syömään??
 
;D
Pian aloittaja tulee kertomaan miten taapero oli tullut kietomaan kädet kaulan ympäri, pyytänyt anteeksi ja pyytänyt että päiväunien jälkeen kun hän syö puuron, voidaanko mennä ulos leikkimään. ;D
 
AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mites kävi? Söikö lapsi vai ei? :D En viitsi lukea koko ketjua.. :xmas:
Uhmaikäinen joka ei halua syödä? Mitä luulet?
Jaa, meinasin sitä että kellohan tuleepi jo puoli yksi ja ketju aloitettu puoli kymmenen.. :xmas: MUOKS- Siis se oli jo tapellut 1,5h eli nyt tulisi sitten 4,5h :D
Jolloin ap sanoi taistelleensa 1,5 tuntia. Puuroshow on siis alkanut jo aamukahdeksalta. :D
ja meinaat syöttää puolpäivää seisseen puuron? söisitkö itse?..monta päivää meinasit jaksaa tehdä noin, toi sama rumba voi jatkua huomennakin..ja ylihuomennakin
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja se yks vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja 4*äiti:
Minun mielestäni tarvitsisitte selkeästi kunnon rytmin. Aamulla ulos vaikka lapsi ei olisi syönyt ja nälkä tulisi ja sama myös iltapäivällä. Kyllä se syömään alkaa kun on tarpeeksi nälkäinen. Ei lapsi edes kuluta sisällä samaa kun ulkona, eli jos äiti istuu koneella ja lapsi touhuaa omiaan niin tuskin se nälkä niin kasvaa.
Ei meillä voi joka päivä olla sama rytmi muutenkaan.. on ihan hyvä totuttaa lapsi vähän pois rutiineista..
Miten niin muka ei voi?
Kun joskus täytyy lähteä jonnekin ja joskus ei..
Siis täytyyhän tän olla Porvoosta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Gabriela, sinä olet itse aikaansannut tämän tilanteen, ei lapsi. Ihan oikeasti, ymmärrän täysin mitä ajat takaa, mutta keinosi ovat täysin vääriä. Jospa nyt kuuntelisit minua, meillä on tuosta (ja vielä paljon pahemmasta) syömättömyyden suosta noustu jo kaksi kertaa. Uskallan väittää, että olen siinä oppinut jotain. Minä olen ollut lapseni kanssa sairaalassa, kun hän ei syömättömyyden takia jaksanut enää olla hereillä. Jos luulet että tilanne ei voi teillä mennä siihen, olet väärässä. Ole niin kiltti ja muuta asennettasi.

Jospa nyt laitan rautalangasta asiat jotka teet väärin:

1. Teet ruokailusta epämiellyttävän asian, kun siihen liittyy niin paljon taistelua. Olette tilanteessa, jossa lapsi kokee että syömiseen liittyvät asiat ovat epämiellyttäviä.

2. Olet erittäin havainnollisesti nyt opettanut lapsellesi, että syömättömyydellä hän saa asioita aikaan. Se on paha virhe. Lapsen syömisen tai syömättä jättämisen ei kuulu vaikuttaa päivän muuhun kulkuun. Hän on nyt oppinut että syömällä/syömättömyydellä saa erilaisia reaktioita aikaan äidissä. Lapsi kokee että hänellä on valta tässä asiassa. Hän tahtoo, vaikkei itsekään tiedä mitä hän tahtoo.

Teidän tilanne on ehkä lähtenyt ihan perus uhmasta, mutta enää ei ole siitä kyse. Nyt on kyse siitä että sinä olet toiminut väärin. Pahoittelen jos viestini sävy vaikuttaa töykeältä, se ei ole tarkoitus. Sinulla on nyt vain täysin hukassa lapsen näkökulma tähän asiaan.

Sinuna toimisin seuraavasti: Pyri tekemään ruokailusta kivaa ja paineetonta. Sirkusta ei tarvita, mutta tilanteen kuuluu olla miellyttävä. Jos lapsi ei syö, toteat 'ei sitten tällä kertaa', ja korjaat ruuan pois. Jatka päivää normaalisti. Seuraavalla aterialla tarjoat samaa ruokaa mitä itse syöt. Jos lapsi ei huoli, toteat jälleen saman asian ja korjaat ruuan pois. Taas päivä jatkuu normaalisti. Jne.

Noilla sun konsteilla lapsi nimenomaan huomaa kontrolloivansa sinua, vaikka sä luulet että luovuttamisella olisi se seuraus. Sun täytyy luovuttaa, jotta lapsi tajuaa että hänen syömisellään/syömättömyydellään ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
Paremmin ja ytimekkäämmin ei voisi sanoa :) Joko AP nyt ymmärsit useimpien sulle vastanneidin pointin?
En koska ole enemmänkin samaa mieltä sen toisen puolen kanssa, eli näiden jouden laps4et ovat olleet huonoja syömään.. en niiden joiden lapsille on maistunut hyvin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mites kävi? Söikö lapsi vai ei? :D En viitsi lukea koko ketjua.. :xmas:
Uhmaikäinen joka ei halua syödä? Mitä luulet?
Jaa, meinasin sitä että kellohan tuleepi jo puoli yksi ja ketju aloitettu puoli kymmenen.. :xmas: MUOKS- Siis se oli jo tapellut 1,5h eli nyt tulisi sitten 4,5h :D
Jolloin ap sanoi taistelleensa 1,5 tuntia. Puuroshow on siis alkanut jo aamukahdeksalta. :D
ja meinaat syöttää puolpäivää seisseen puuron? söisitkö itse?..monta päivää meinasit jaksaa tehdä noin, toi sama rumba voi jatkua huomennakin..ja ylihuomennakin
Minä en tekisi noin, olisi poika ollut sitten syömättä ja joutuisi odottaa sitten seuraavaan ruokailuun. Näin oon tehnyt ja toimii :)
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mites kävi? Söikö lapsi vai ei? :D En viitsi lukea koko ketjua.. :xmas:
Uhmaikäinen joka ei halua syödä? Mitä luulet?
Jaa, meinasin sitä että kellohan tuleepi jo puoli yksi ja ketju aloitettu puoli kymmenen.. :xmas: MUOKS- Siis se oli jo tapellut 1,5h eli nyt tulisi sitten 4,5h :D
Jolloin ap sanoi taistelleensa 1,5 tuntia. Puuroshow on siis alkanut jo aamukahdeksalta. :D
ja meinaat syöttää puolpäivää seisseen puuron? söisitkö itse?..monta päivää meinasit jaksaa tehdä noin, toi sama rumba voi jatkua huomennakin..ja ylihuomennakin
Ap aikoi jatkaa, kunnes lapsi oppii asian. *huokaus*
 
;D
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Herää kyllä epäilys myös terkkari ammatillisuutta kohtaan jos hän todella on neuvonut toimimaan niin, että aina sama ruoka nenän eteen syötäväki :(
Juu, epäilen että hän on tarkoittanut "samaa ruokaa", niitä maistelukertojahan tarvitsee monia.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Ei me siis olla istuttu ruokapöydässä tätä 1,5 h:ta vaan se puuro on ollut pöydässä sen aikaa.. Lapsi puuhaa mitä puuhaa eli leikkii, mut aina kun haluu jotain muuta osoitan puuroa..
olet kyllä todella hukassa, huh huh.

täysi peesi cassyn kirjoitukselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Voi ei, tuosta ei lopputulosta tule, muutakuin pojalla ikuinen kammo puuroon :| Istutko sä itse 1.5h ruuan edestä mitä et yksinkertaisesti saa alas? Et, sä kaavit sen pois ja syöt jotain muuta tai jätät syömättä.
tätä peesaan!

olen järkyttynyt lukemani! todellako olet noin tyränni että PAKOTAT lapsen syömään??
En pakota! pakottaminen on sitä että työntää lusikan lapsen suuhun..
 
AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mites kävi? Söikö lapsi vai ei? :D En viitsi lukea koko ketjua.. :xmas:
Uhmaikäinen joka ei halua syödä? Mitä luulet?
Jaa, meinasin sitä että kellohan tuleepi jo puoli yksi ja ketju aloitettu puoli kymmenen.. :xmas: MUOKS- Siis se oli jo tapellut 1,5h eli nyt tulisi sitten 4,5h :D
Jolloin ap sanoi taistelleensa 1,5 tuntia. Puuroshow on siis alkanut jo aamukahdeksalta. :D
ja meinaat syöttää puolpäivää seisseen puuron? söisitkö itse?..monta päivää meinasit jaksaa tehdä noin, toi sama rumba voi jatkua huomennakin..ja ylihuomennakin
Minä en tekisi noin, olisi poika ollut sitten syömättä ja joutuisi odottaa sitten seuraavaan ruokailuun. Näin oon tehnyt ja toimii :)
sama täällä
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä