Nyt on asusteltu täällä Kreetalla puoli vuotta! :)

  • Viestiketjun aloittaja kreetalainen
  • Ensimmäinen viesti
kiinnostaa
Onko Kreetalaisilla jokin selviytymissuunnitelma, vai uppoaako se taloudellisesti Kreikan mukana? Näkyykö muukailaisviha siellä samalla tavalla kuin mantereella (siis Kreikassa)?
 
ap.
Kyllä, turstit ovat tärkein juttu ravintolanpidossa :) Asumisen hinnasta en tarkalleen osaa sanoa, viimeksi kahdelta kuukaudelta sähkölasku oli 170 euron luokkaa.
Tuota makeisasiaa kysytään AINA ja joka ikinen kerta vastaan, että ei, ei tule :D Kun vaikka sukulaiset käyvät vierailulla, saattavat tuoda tuliaisina Suomesta karkkeja, ja kyllähän ne aina menee. Täälläkin on tosi mukavat karkkivalikoimat :) Etenkin paikalliset irtokarkit papereissa on herkkua. Jaa-a, EU:n talouskriisiä en ole itse lainkaan havainnoinut, luulen, että ihan paikalliset osaisivat sanoa enemmän, voisin heiltä jossain vaiheessa kysäistä. Minusta tuntuu, että täällä Kreetalla ei olla ainakaan vielä uppoamassa taloudellisesti mihinkään, itse en kotiäitinä osaa kyllä pahemmin sanoa, mutta tilanne on ihan hyvä tällä hetkellä. Muukalaisvihaa ei täällä ole ollenkaan :)
 
"vieras"
Miten koululaiselta sujui koulun vaihto ja toiseen ympäristöön muutto?
Nukutetaanko siellä vauvoja ulkona? Entä lasten kasvatus muuten, mitä eroja on suomalaiseen tyyliin? Onko siellä ranskalainen asenne, että 3-kuisen pitäisi jo nukkua yöt syömättä, vai enemmän suomalainen "vauvan mukaan mennään"-asenne? Mites tukistamiset ja läpsimiset, käytetäänkö?
 
ap.
[QUOTE="vieras";28563727]Miten koululaiselta sujui koulun vaihto ja toiseen ympäristöön muutto?
Nukutetaanko siellä vauvoja ulkona? Entä lasten kasvatus muuten, mitä eroja on suomalaiseen tyyliin? Onko siellä ranskalainen asenne, että 3-kuisen pitäisi jo nukkua yöt syömättä, vai enemmän suomalainen "vauvan mukaan mennään"-asenne? Mites tukistamiset ja läpsimiset, käytetäänkö?[/QUOTE]

Ei vaihtanu koulua vaan aloitti koulun täällä :) Toiseen ympäristöön muutto oli kivutonta, monta kertaa täällä matkanneena tiesi minne ollaan menossa ja sinne jäädään. Vauvoja ei nukuteta ulkona, itse kyllä nukutan pienintäni joskus ulkona. Melko lapsentahtista ainakin minun tutuillani on ollut vauvan yösyöttäminen, noin puolen vuoden iässä heillä jäänyt.
Jotkut saattavat täällä tukistaa lapsiaan, mutta uskon että valtaosa ei.
 
ap,
Mitä juttuja pienimmäisesi juttelee suomeksi ja kreikaksi?
Suomeksi sanoo tonttu, täti, näkli (näkkäri) :D ja vettä. Kreikaksi mama, eela (pátera), aala (gála), kalieea, kalieepa ja kaliita (kalimera, kalispera, kalinihta)
Lisäksi sisarustensa nimet sanoo Eelia (Evangelia), Meeme (Ismène), Sopi (Sophia) ja itseään kutsuu Tenniksi - on siis Xenia, minulle Senni :)
 
Kyllä, turstit ovat tärkein juttu ravintolanpidossa :) Asumisen hinnasta en tarkalleen osaa sanoa, viimeksi kahdelta kuukaudelta sähkölasku oli 170 euron luokkaa.
Tuota makeisasiaa kysytään AINA ja joka ikinen kerta vastaan, että ei, ei tule :D Kun vaikka sukulaiset käyvät vierailulla, saattavat tuoda tuliaisina Suomesta karkkeja, ja kyllähän ne aina menee. Täälläkin on tosi mukavat karkkivalikoimat :) Etenkin paikalliset irtokarkit papereissa on herkkua. Jaa-a, EU:n talouskriisiä en ole itse lainkaan havainnoinut, luulen, että ihan paikalliset osaisivat sanoa enemmän, voisin heiltä jossain vaiheessa kysäistä. Minusta tuntuu, että täällä Kreetalla ei olla ainakaan vielä uppoamassa taloudellisesti mihinkään, itse en kotiäitinä osaa kyllä pahemmin sanoa, mutta tilanne on ihan hyvä tällä hetkellä. Muukalaisvihaa ei täällä ole ollenkaan :)
Kreetahan on käsittääkseni Kreikan varakkainta seutua tai sitten muistan väärin.
Millainen elintaso siellä on paikallisilla ihmisillä on?

Mitä muuten pidät Kreetan kaupungeista? Mitkä ovat suosikkejasi ja mistä et niin pidä, tai onko mitään mistä et pidä? Itse tykkäsin vähiten ehkä Sitiasta, siellä ei oikein ollut mitään ja oli kovin "kaukana" kaikesta. Oletko matkaillut paljon ympäri Kreetaa? Itse koin saaren itäosan ikävimmäksi osaksi saarta, oli karua ja jotenkin tylsää seutua.

Itse kiinnitin silloin huomiota mm. siihen miten paljon Kreetalla oli ylipainoisia ihmisiä, varsinkin naisia. Oletko huomannut samaa?
 
ap.
Miten suojaat lapsia auringolta? Kerro vähän teidän päivistä. Vaikka tästä päivästä :)
Laitan yleensä suojakerroin 15-rasvaa tai vaihtoehtoisesti laitan UV-vaatetta. Varjossa pidän siestan aikaan. Eivät ole koskaan palaneet, ovat tummia, mutta tämän kesän rasvailen ja suojailen tarkasti nyt ainakin. Kahdella nuorimmalla on kuitenkin melko vaaleat hiukset... Meidän päivät, hmm. Tässä tältä päivältä:
7.00 esikoisen herätys ja aamupala
7.30 esikoinen kouluun
9.00 muiden herätys
9.30 aamupalaa kotona, puuroa
10.00 rannalle puljaamaan turistien sekaan
11.30 lapset apólafai tis giagiás
12.30 esikoisen haku koulusta ja nuorempien mummolasta
13.00 läheiseen kuppilaan lounaalle
14.00 kotiin lepäilemään
17.00 pienelle kaupunkikierrokselle etsimään tytöille mekkoja esikoisen koulun päättäjäisiin
18.00 samaan kuppilaan välipalapirtelölle
18.30 taas rannalle hetkeksi uimaan
19.30 kotiin valmistautumaan voltalle
20.00 lähtö voltailemaan
20.45 saapuminen ravintolaan (nyt satuin katsomaan sähköpostit niin oli sopivasti aikaa kirjoittaa tämä viesti täällä)
n. 22.00 palaamme kotiin
22.30 laitetetaan lapset nukkunaan
 
"vieras"
Me oltiin viime kesänä Kreetalla ja oli hauskaa, miten jokainen vastaantulija tuli tervehtimään meidän vauvaa, ovat niin lapsirakkaita :)
Oletteko katolisia? Miten uskonto näkyy teidän arjessa, entä kreetalaisten arjessa yleensä?
 
"vieras"
Millainen ruokarytmi teillä on? Luin tuon päiväohjelman ja siis lounas klo 13, seuraava ateria ilm. vasta 21 illalla, ja siinä välissä pirtelö? Aika reippaita lapsia, kun jaksavat :) Teetkö itse paljon ruokaa, millaista ruokaa syötte?
 
nämä kiinnostaa:
Onko teidänkin ravintolassanne aivan järkyttävän kokoiset annokset? Näkyykö isot ravintola-annokset ihmisten lihavuutena?
Pitääkö vesapaperi hävittää kuivajätteen mukana vai saako laittaa pönttöön?
 
ap.
Elintaso on kohtuullinen. On ruokaa, on koulutusta, on vaatetta. Aikuisten työpäivät ovat kuitenkin tosi pitkiä ja jollain on kesäkaudella montakin työtä...
Olen saarella matkaillut aika vähän, mutta Iraklionit ja Haniat ja Malemet on tullut käytyä. Isoista kaupungeista en pidä, itse asumme täällä pikkukylässä joka kuuluu Haniaan ja jossa on parisentuhatta asukasta, tämä on minusta loistopaikka. Hmm, ylipainoisia, melko vähän nämä paikalliset kyllä ylipainoisia ovat ainakaan täällä meillä, eli en ole tuollaista huomannut.
Apólafai tis giagiás, mummin iloksi. Olen tottunut käyttämään tuota kreikankielistä ilmaisua vaikka puhuisin muuten suomea :D Volta-sanaa käytin siksi, kun sille ei ole oikein sopivaa suomenkielistä ilmaisua, on siis kävelyä ympäriinsä ykkösiin pukeutuneena. Paikalliset harrastavat ahkerasti :)
Kreetalla ollaan pitkälti ortodokseja kuten mekin. Meidän arjessamme se ei näy juuri lainkaan, emme ole siis kovinkaan uskonnollisia. Aika vähän näkyy muutenkin kreetalaisessa arjessa, kappelissa käydäään välillä ja kirkonkellot soittavat päivittäin ties mitö kuolleiden nimiä. En siis pahemmin uskonasioista täällä tiedä :D
Meillä on tuossa välissä aina yksi suurehko välipala, eilen ne pirtelöt olivat ihan jättikokoisia. Joskus välipala on täytetty sämpylä tms. Aika harvoin tulee ruokaa tehtyä, pari kertaa viikossa. Usein silloin teen suomalaista kotiruokaa :)
Nyt on kiire, vastailen lisää myöhemmin!
 
ap.
Ei meillä ole torakoita. Voltalla kävellään ympäriinsä ja sen päätteeksi mennään usein ravintolaan. Toki matkalla voi pyörähtää vaikka liikkeissä jne. Täällä kävelyllä käyminen on ihan erilaista tietysti kuin jossain Helsingissä vaikka, kuten kuvitella saattaa. En osaa selittää, mutta se on vaan sellaista ihmettelyä ja käppäilyä täällä. Todella mukavaa :) Blogia ei ole, olen ajatellut perustaa jossain välissä.
Täällä ei ole ravintoloissa mitään käytäviä kyllä, mutta hyvin käyttäytyvät minusta. Saattavat tosin juosta välillä ympäriinsä ja näin, muttei ruokailijoitten seassa. Tosin täällä hyvä käytös on huomattavasti väljempi käsite kuin Suomessa...
Joo, nukkuvat siinä 13-17 aikana aina parisen tuntia ainakin.
 

Yhteistyössä