Nyt saa haukkua lyttyyn: Meillä taapero juo kahvia!!

  • Viestiketjun aloittaja ei äiti ainesta
  • Ensimmäinen viesti
"-S-"
En kanssa ymmärrä. Anoppi kans aina on, "että pian saa kahviaki antaa" ! Neidillä ikää 11kk, että ei sitten varmastikkaa anneta. Miehen serkun lapsi,2v, juo kuulemma kanssa oikein kuppi kaupalla kahvia, ja se sitten on niin kova kehumisen aihe että! Ei vaan voi ymmärtää.
 
Mun mielesta tuo on silkkaa tyhmyytta, saannollisesti antaa muksulle kahvia tai mita tahansa muuta epaterveellista. Siina ei ole mitaan suloista tai hassua jos pien laps kittaa kahvetta paivittain.
Erikseen sitten, jos joskus antaa vaikka vanhanajan pullomossoa(sekaisin kahvia, maitoa,pullaa ja sokeria).
 
"muu"
Meidänkin taapero halus maistaa (1v 9kk). Sai maistaa mustaa kahvia ja sanoi nam nam. Ei nyt tavaksi kuitenkaan oteta. Mehuakin saa aamuisin sellaisen puolisen desiä. Oooämgeee. Alkoholia ja kokista ei saa maistaa.
 
tiiteni harmaana
Meillä taapero 1v6kk haluaa haistaa kahvia. Hän tulee aina nenä pitkällä nuuhkimaan kahvipakettia kun alan kahvia keittämään. Oikeasti kahvi tuoksuukin paremmalle kuin maistuu. Isompi, 6-vuotias on saanut joskus halutessaan pieneen kuppiin kahvia, mutta yleensä ottaa vain muutaman pienen huikan ja suurin osa jää juomatta. Taaperolle en ole antanut enkä anna ennen kuin lähempänä kouluikää, jos haluaa maistaa. Itse olen 5-vuotiaasta juonut kahvia ja edelleen ainakin aamu- ja päiväkahvit on saatava.
 
ap ei äiti ainesta
Alkuperäinen kirjoittaja ei äiti ainesta;27699964:
Tuli toisen palstan blogista mieleen...Mutta meillä ei suinkaan ole paria teelusikallista kahvia desissä maitoa.
Samaa juo kuin muutkin. Yleensä äitin tai isän kupistakin vielä. (kun ne hammasbakteerit on jo onnistunut saamaan, niin mitä väliä)
Ei tietenkään mustana tai mitään espressoa, vaan ihan normi kahvetta.
Määrät vain yritän pitää pieninä.

Mikä siinä onkin, että pennulle kahvi maistuu?? Siis ilman sokeriakin! Eihän se lopulta ole mitään hyvää edes! Meinaan, että limpparit ja mehut kyllä ymmärtää! Nehän on imeliä.
Höm... missäköhän kohtaa tässä olen sanonut, että juotan säännöllisesti??
Tai olen tarkoituksella opettanut?

-Saa juoda, VÄHÄN, toisinaan kun haluaa. Yleensä maistelee lusikalla.
Pitkään kielsin, mutta nyt en. Maistakoot, kun ei siitä pahaakaan ole.

Kiehtoo se kielletty hedelmäkin!!! Ette te lapsistanne tuolla vahkoamisella apsolutisteja tee! Teinit opettelevat ryyppäämisen, jos niikseen tulee.

Tuohon alkoholiin ja tupakkaan...
Meillä minä olen nykyään apsolutisti, mies ottaa satunnaisesti.
Alkoholin väärin käyttö löapsi tulee näkemään mm anopin toimesta (aikanaan). saapahan senkin mallin asiasta, että voi aikanaan itse tehdä valintansa onko moisessa mitään järkeä.
Kumpikaan meistä ei myöskään polta.

Ei kahvin juonnin salliminen aja polttamaan tai ryyppäämään. Oma esimerkki vaikuttaa enemmän.

Ei kahvi muuten pilaa hampaita! Limpparissa ja mehussa se on se sokeri joka pillaa. Limppari erityisesti, kun on hapantakin.


Mikäköhän olisi reaktio ollut, jos kahvin tilalla olisi lukenut mehu tai limppari??
 
"jojo"
Mä olen saanut juoda kahvia ihan pikkutirpasta lähtien. Ehkä puoli kuppia, korkeintaan kerran päivässä, maitoa toki seassa. Kouluiässä en enää välittänyt kahvista, nyt aikuisena olen opetellut juomaan tilkkasen, jos tilanne niin edellyttää. (vaikka mummolassa)

Meidän 3,5v "juo" myös kahvia, eli sentti kahvia, toinen maitoa ja vähäsen sokeria. Näin siis viikonloppuaamuisin isin kanssa. Kupista katoaa ehkä 3tl, en ole huolissani.
 
"-S-"
Alkuperäinen kirjoittaja ap ei äiti ainesta;27701131:
Höm... missäköhän kohtaa tässä olen sanonut, että juotan säännöllisesti??
Tai olen tarkoituksella opettanut?

-Saa juoda, VÄHÄN, toisinaan kun haluaa. Yleensä maistelee lusikalla.
Pitkään kielsin, mutta nyt en. Maistakoot, kun ei siitä pahaakaan ole.

Kiehtoo se kielletty hedelmäkin!!! Ette te lapsistanne tuolla vahkoamisella apsolutisteja tee! Teinit opettelevat ryyppäämisen, jos niikseen tulee.

Tuohon alkoholiin ja tupakkaan...
Meillä minä olen nykyään apsolutisti, mies ottaa satunnaisesti.
Alkoholin väärin käyttö löapsi tulee näkemään mm anopin toimesta (aikanaan). saapahan senkin mallin asiasta, että voi aikanaan itse tehdä valintansa onko moisessa mitään järkeä.
Kumpikaan meistä ei myöskään polta.

Ei kahvin juonnin salliminen aja polttamaan tai ryyppäämään. Oma esimerkki vaikuttaa enemmän.

Ei kahvi muuten pilaa hampaita! Limpparissa ja mehussa se on se sokeri joka pillaa. Limppari erityisesti, kun on hapantakin.


Mikäköhän olisi reaktio ollut, jos kahvin tilalla olisi lukenut mehu tai limppari??
Ei nyt tarvi herneitä nenään vetää :)
 
"vieras"
Mun siskon tyttö parin kolmen vuoden ikäisenä ruinasi kahvia ja sitä ei annettu. Aikansa asiasta väännettyään tyttö kuiskasi minulle että "anna eet pikkuten". Nyt hänellä on kolme lasta ja edes 12 v poika ei ole saanut maistaa vielä kahvia.
 
ap ei äiti ainesta
Meillä muuten ei juoda limppareita ja kaupan sokerilitku mehuja saa hyvin harvoin. Yleensä mehu on omatekoista, mutta janojuomana on aina vesi ja ruualla maito.

On tuota joskus koko ihmetellyt, mutta hyvin pian kääntyykin muisteluksi kuinka itsekin sai lapsena pullamössökahvia.
Yksikään ei ole paheksunut.

Mutta täällähän onkin tämä lynkkaustuomioistuin! Jokainen esittää olevansa muita parempia ja niin paheksutaan muiden tekemiiä.
En silti arvannut miten hauska tätä on lukea! Vähänkö te olette skitsoja! Oikeasti!! Ihan kuin olisin sanonut juottaani säännöllisesti jotain ihan muuta!
 
Meille tarjottiin pienenä teetä maidolla eskarissakin ruuan jälkeen, en ole koskaan edes tajunnut että voisi olla huono juttu. (90-luvulla)

Kahvia maistoin vanhemmilta joskus 7+ vuotiaana enkä tykännyt, mutta aloin itse juomaan kahvia/tykkäämään siitä vasta 19 vuotiaana.

Satunnainen hörppäys vanhemman kahvikupista tuskin tekee mitään lapselle, mutta en opettaisi lasta säännölliseen kahvinjuontiin ikinä. Sitten 15+ vuotiaana/aikuisena ehkä jos itse haluaa ja juhlissakin saa meidän suvussa yleensä valita limun tai kahvin väliltä.. esim siskoni ja hänen mies eivät edelleenkään juo kahvia eikä sitä tyrkytetäkään, ei kahvi mikään tarpeellinen aine ole.

Niin ja meidän 2v ei ole edes osoittanut kiinnostusta aikuisten kahveihin, mutta tutun 2v taas tykkää käydä silloin tällöin hörppäämässä vanhempiensa kahvista, enkä ole tuominnut kyllä tuotakaan.. Kaikilla on omat rajat ja tavat.
 
Viimeksi muokattu:
"-S-"
Alkuperäinen kirjoittaja ap ei äiti ainesta;27701263:
Mutta täällähän onkin tämä lynkkaustuomioistuin! Jokainen esittää olevansa muita parempia ja niin paheksutaan muiden tekemiiä.
En silti arvannut miten hauska tätä on lukea! Vähänkö te olette skitsoja! Oikeasti!! Ihan kuin olisin sanonut juottaani säännöllisesti jotain ihan muuta!
Mitä sitten odotit aloituksen tehtyäsi?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ap ei äiti ainesta;27701131:
Höm... missäköhän kohtaa tässä olen sanonut, että juotan säännöllisesti??
Tai olen tarkoituksella opettanut?

-Saa juoda, VÄHÄN, toisinaan kun haluaa. Yleensä maistelee lusikalla.
Pitkään kielsin, mutta nyt en. Maistakoot, kun ei siitä pahaakaan ole.

Kiehtoo se kielletty hedelmäkin!!! Ette te lapsistanne tuolla vahkoamisella apsolutisteja tee! Teinit opettelevat ryyppäämisen, jos niikseen tulee.

Tuohon alkoholiin ja tupakkaan...
Meillä minä olen nykyään apsolutisti, mies ottaa satunnaisesti.
Alkoholin väärin käyttö löapsi tulee näkemään mm anopin toimesta (aikanaan). saapahan senkin mallin asiasta, että voi aikanaan itse tehdä valintansa onko moisessa mitään järkeä.
Kumpikaan meistä ei myöskään polta.

Ei kahvin juonnin salliminen aja polttamaan tai ryyppäämään. Oma esimerkki vaikuttaa enemmän.

Ei kahvi muuten pilaa hampaita! Limpparissa ja mehussa se on se sokeri joka pillaa. Limppari erityisesti, kun on hapantakin.


Mikäköhän olisi reaktio ollut, jos kahvin tilalla olisi lukenut mehu tai limppari??
Torvihan sä oot kun annat sitä ollenkaan pienelle lapselle. Oireita voi olla esim. sydämen tykytys, ahdistus, keskushermosto vaikutukset jne. Jokaikinen junttikin tietää, ettei kahvia anneta lapsille.

Meillä ei ainakaan ole ollut yhtään mitään ongelmaa asian kanssa ikinä. Lapselle on sanottu, että tämä on äidin kahvi ja sitä ei lapset juo.

Mutta mikäs siinä jos haluaa altistaa lapsensa riippuvuutta aiheuttavalle ja keskushermostoon vaikuttavalle myrkylle. Onhan esim. raskauden aikanakin kahvin juontia vähennettävä. Tosin ei tainnu sulla lamppu välähtää.
 
En anna
Meillä taapero 1v6kk haluaa haistaa kahvia. Hän tulee aina nenä pitkällä nuuhkimaan kahvipakettia kun alan kahvia keittämään. Oikeasti kahvi tuoksuukin paremmalle kuin maistuu. Isompi, 6-vuotias on saanut joskus halutessaan pieneen kuppiin kahvia, mutta yleensä ottaa vain muutaman pienen huikan ja suurin osa jää juomatta. Taaperolle en ole antanut enkä anna ennen kuin lähempänä kouluikää, jos haluaa maistaa. Itse olen 5-vuotiaasta juonut kahvia ja edelleen ainakin aamu- ja päiväkahvit on saatava.
Niin tuoksuu! Minä en juo kahvia laisinkaan mutta juuri avatun kahvinkeitin tuoksu on huumaava, yritän aina päästä avaamaan meillä kahvipaketit! :D
 
Tota
Meillä minä en juo kahvia ollenkaan ja mieskin vähän, maistanut olen, mutta en koskaan edes kupillista juonut. Pahaa se on maultaan. Eikä todellakaan tulisi mieleen että lapselle sitä antaisin, eivät kyllä koskaan osanneet pyytäkään vaikka yli 10 ovat. Mutta jos aikuiset saavat vierotusoireita siitä, näin olen ymmärtänyt, niin miksi ihmeessä sellaista antaisi lapselle?

Tosin kerran joku sukulainen antoi tilkan kahvia ja kokista yhdessä, kuulin jälikäteen, en oikein tiennyt mitä sanoa. Ei ole toiste tapahtunut. Limsaa meillä ei juoda, ehkä jouluna ostetaan pullo. Mehua jonkun kerran viikossa saattavat lasin juoda. En kyllä tajua mikä into on lapselle jotain noin vahvaa antaa, sama kuin ei anneta voimakkaita mausteita. Nythän ihmisen ruokatottumukset luodaan, kova työ aikuisena muuttaa niitä lapsena opittuja.
 
kehtaanpas tunnustaa
Meillä on osa lapsista juonut kahvia ihan pienestä.Siis tosi nuorina, yks oli vaan reilun vuoden, kun tuttipulloonsa sitä vaati, ja sai myös.
Ja siinä kolmen, neljän ikäisenä nämä pahimmat kahvikrootit ovat alkaneet itse keittelemään sumppia, kun niin kovasti sitä tahtovat.
Illalla ei kyllä anneta kuin ehkä jossain erikoistapauksessa, jos on vieraita tms.
Ja osa meidän lapsista ei juo lainkaan kahvia, edes isoina, että opettamisesta ei ole kyse. Eikä siitä, onko "annettu" juoda.
Ihan samat maistelumahdollisuudet jokaisella on ollut, nuo eräät tyypit vaan ihan sisäsyntyisesti sitä himoitesevat.

Selvennykseski, ei sitä nyt kukaan meillä päivät pääksytykseen juo, mutta aamukaffeet ja päiväsumpit nyt ainakin.
 
ap ei äiti ainesta
[QUOTE="vieras";27701422]Torvihan sä oot kun annat sitä ollenkaan pienelle lapselle. Oireita voi olla esim. sydämen tykytys, ahdistus, keskushermosto vaikutukset jne. Jokaikinen junttikin tietää, ettei kahvia anneta lapsille.

Meillä ei ainakaan ole ollut yhtään mitään ongelmaa asian kanssa ikinä. Lapselle on sanottu, että tämä on äidin kahvi ja sitä ei lapset juo.

Mutta mikäs siinä jos haluaa altistaa lapsensa riippuvuutta aiheuttavalle ja keskushermostoon vaikuttavalle myrkylle. Onhan esim. raskauden aikanakin kahvin juontia vähennettävä. Tosin ei tainnu sulla lamppu välähtää.[/QUOTE]


Kuis raskausaikana? Vältitkö / vältätkö kahvia kuten alkoholia? Eihän se istukka juuri mitään suodata, eli pienestäkin määrästä vauva / sikiö saa tosi paljon kofeiinia!
Meillä ainakin neuvolassa käski juomaan ennemmin kahvia kuin vihreää teetä! Vihreä oli muka yrttitee...

Kuin se kahvi nyt niin pahaksi muuttuu, kun lapsi syntyy?
Ja ne määrät on meillä oikeasti pieniä. Juo lusikalla tai kastaa pikkuleivän kahviin tai hörppää hiukan kupista. Viimeksi on viikko sitten juonut.
 
ap ei äiti ainesta
Ja joo, tajusin kyllä mikä lynkkaustuomioistuin täällä on!

Ihmettelen silti miten ahdasmielisiä voitte olla. Mutta kai sitä on jokaisen vajavaisen ihmisen jossain saatava päteä. Jos ei muualla niin palstamammana. Kyllähän sitä oma (surkea) elämä on heti paljon hienomman tuntuinen, kun on voinut muut haukkua.

Onneksi itse on äitinä oppinut ottamaan rennosti, kun muuten sais koko ajan pingottaa. Relatkaa nyt vähän! Ei satunnaiseen kahviin kukaan jää koukkuun tai saa jotain sydämentykytyksiä.
 
giia
Ei tarvi olla vajavainen tai pätemishaluinen jos on sitä mieltä että kahvi ei kuulu taaperoille. Kahvi aiheuttaa riippuvuutta (jotkut saavat esimerkiksi erittäin rajuja migreenikohtauksia jos ei sitten sitä kahvia saakaan) eikä siinä ole MITÄÄN mitä taapero tarvitsisi. Ole hyvä äiti ja lopeta se kahvin juotto.
 

Yhteistyössä