Oikeastikko katsotte esim. lapsenne päiväkotikaverin vaatteiden merkkejä ja mietitte onko vanhemmat köyhiä vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja "ulla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Jooooo";28322259]Maalla kun kaikki tuntee toisensa, niin olen huomannut, että rikkaat eivät pue lapsiaan merkkivaatteisiin, tai ainakaan ns. pintatrendeihin.[/QUOTE]

Olen hyvätuloisesta perheestä ja vaatteet lähes aina kirpputorilta käytettynä. Kouluiässä sitten alettiin ostamaan kaupasta, kun itse aloimme vaatia. Että ei ole tuloista kiinni, mitä niille lapsille laitetaan päälle. Toisista on turhaa satsata merkkivaatteisiin saati edes kaupan vaatteisiin, kun kirppareiltakin saa ihan hyviä.
 
lto
En.

Päiväkodin työntekijänä kyllä katson pahalla silmällä esimerkiksi sitä, kun lapsella on -2 pakkasasteessa mukana päällepantavaksi vain kesäpipo, ohut välikausihaalari ja kumpparit ilman villasukkia. Tai sitä, kun lapsella jonka jalka on ehkä kokoa 24, on koon 28 kengät.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
HopotiHoi
Minä katson muiden lasten vaatteita sillä silmällä, että onko niissä jotain erityisen hyvin toimivaa ratkaisua. Tarkastelen muiden vaatteita ihan vain siis siksi, että saisin vinkkejä mitä vaatteilta voi käytännössä odottaa. Mua ei kiinnostaa merkit ja värit, vaan materiaalit ja yksityiskohdat kuten tarra vs. nepparit, vetoketjujen vetimet, hupun istuvuus jne jne.

Meidän pojalla valtaosa vaatteista on kirpparilta, vaikka ollaankin hyvin toimeentulevia. Ulkovaatteista olen hyvin tarkka, mutta vain mukavuuden ja käytännölisyyden takia, en sen merkin.
 
"Eeden"
No, en minä ainakaan mitään tulotasoja arvaile lasten vaatteiden perusteella. Tuttavapiirissä just ne persaukiset ostaa (ja myy) merkkivaatteita ahkeraan. Vaikka velaksi. Välillä ihmettelenkin mistä heille moiset rahat tulee, mutta en tiedä saavatko niin hyvin tukia vai mikä mahdollistaa tämän... meidän perhe on keskitulonen 5200 eur/kk bruttona ja meillä lasten vaatteet ostetaan kirpparilta ja alennuksista mahdollisuuksien mukaan. Olen köyhästä perheestä ja minusta on tuhlausta laittaa montaa kymppiä yhteen ainoaan lastenvaatteeseen. Löydän nättejä vaatteita kirpputorilta ja usein päiväkodilla tai joku lasten kavereiden vanhemmista kehuu meidän lasten vaatteita (sisävaatteita). Ulkovaatteet meillä on alennuksesta ostettua Lassieta, Jonathania ja mitä olen kirpparilta löytänyt. Cirafia voisin ostaa myös, mutta vertailin materiaalia Lassieen ja kyllä Lassie vie voiton. En tiedä olemmeko me köyhiä vai keskituloisia, mutta rahaa jää matkusteluun ja huvitteluun kun en osta täyden hinnan Tickettejä, Moloa, Meandia, Tommy Hilfigeriä yms lapsille. Mutta jokainen tavallaan. Kauniita vaatteita on ihana katsoa, en minä ainakaan vedä niistä mitään johtopäätöksiä.
 
"sommarcat"
Mun on ihan pakko avautua, koska ne mun tuttavapiirissäni olevat henkilöt, jotka ovat kotihoidon tuella, valittavat rahapulaa jne. ostaa alesta tickettiä, koko kotihoidontuella meandia jne. Ne jotka taas käyvät töissä, ostavat vaatteita prismasta, anttilasta, kirppareilta...Sitten kehutaan kuinka hyviä mikäkin vaate on ja mä erehdyksissäni sitten ostin vaatteita meandilta ja poika sai polvet puhki viikossa. Niin. Haen jatkossa niitä 3e:n kollareita robin hoodista ja annan hajottaa, kun ostan jotain, mikä ei o.e edes hintansz väärtti.
 
[QUOTE="vieras";28322294]Jotkut vanhemmat ilmeisesti tekevät ison numeron merkeistä ja hinnoista. Meidän lapsia on kiusattu eskarista alkaen, kun ei ole tiettyjä merkkejä päällä, sanoen suoraan "teidän äiti ja isä on varmaan tosi köyhiä, te olette toooosi köyhiä!". Lapsi tullut itkien kotiin että ollaanko me oikeasti köyhiä... Jonkun vanhemman suusta ne lapset näitä oppivat.

Meillä harjoitellaan yksilöllisyyttä, eikä massatrendien seuraaminen kuulu siihen kuvaan. Jos aina kulkee muiden perässä, ei voi koskaan olla edelläkävijä. =)[/QUOTE]

Mulla rupes niin kihisemään teidän lapsien puolesta kun luin tämän!! :mad:

Tollanen käytös merkkivaatteita käyttäviltä lapsilta jatkuu ihan aikuisuuteen asti. Lapselle tulee tietynlainen arvomaailma. Raha, raha, raha. Kun lapset puetaan hienoihin vaatteisiin ja korostetaan sitä vielä kotona. Että tässä nyt ollaan sitten parempaa väkeä kun on niin hienoa vaatetta päällä. Just tollasista tulee niitä koulukiusaajia ja muiden ylenkatsojia. Sitten kun ovat isompia ja elämä ei menekään niinkuin pitää, niin niskassa on hirveät velat kun on pakko pitää kulissia eliitti-elämästä. Voi luoja! Minkälaisia arvoja ihmiset nykyään opettavat lapsilleen!?

Midän perhe oli melko köyhä, eikä meillä ollut koskaan uusia vaatteita, eikä silloin edes mitään "merkkitrendejä" ollutkaan. Mä olen kiitollinen siitä, että mulle on opetettu kaikkea muuta kuin sitä, että ulkonäöllä/vaatteilla/tavaroilla pitäisi rehvastella. Tai että millään edellä mainituista olisi jotain merkitystä.

Loppujen lopuksi merkkaa vain se, että niistä lapsista tulee kunnon kansalaisia ja hyviä ihmisiä, joilla on sydän paikallaan. Tätä mieltä mä olen. Ja jos joskus saan lapsia, pidän huolen siitä, ettei hänestä tule ihmistä, joka arvostelee tai kiusaa muita maallisen mammonan perusteella.
 
myönnän
Myönnän olevani jonkin sortin lastenvaateriippuvainen ja seurailen mitä on tarjolla. Lapsilleni ostan vaatteita uutena kaupoista ja verkkokaupoista, käytettynä kirppikseltä ja huutiksesta. Jos jollain lasten kaverilla on jokin esim ulkovaate joka näyttää hyvältä ja jonka merkkiä en tunnista, niin saatan käydä kurkkaamassa naulakossa tarkemmin, että minkä merkkinen on. En sen takia, että arvioisin vanhempine tulotasoa, vaan aivan mielenkiinnosta. Tahdon olla mahdollisimman laajasti tietoinen, että mitä on tarjolla. Sitten tietysti pyrin poimimaan itse rusinat pullasta.
 
huohh
Ihme kun te käännätte nämä AINA niin, että merkkihaalareiden ostajat ovat jollain tapaa huonompia tai aina niitä köyhiä. :D:D:D
Ei, sitä tulotasia ei todellakaan tuohonKAAN suuntaan voi haalareista arvioida, jotkut rikkaat ostelee ticketiä, toiset markettihaalareita, jotkut keskituloiset ostavat reimatecciä ja toiset lassieta. Joku pienituloinen satsaa kalliimpaan haalariin, ostaa ehkä alesta ja myy hyvään hintaan, toinen taas ostaa kirpparilta.

Ette voi olla tosissanne te, jotka väitätte haalarimerkin perusteella köyhäksi tai rikkaaksi oli se mikä tahansa merkki köyhällä tai rikkaalla.

Tässä kohtaa aina mietin mitä teen tällä idiotismin valtaamalla palstalla kun maristaan ticketit köyien haalariksi tai toistepäin. :LOL: Tehän juuri näitä kyttäätte ja olette niin olevinanne. Ilmeisesti se oma haalari sitten kolahtaa kun ei ole merkkiä jos on tarve moiseen köyhättelyyn merkkihaalareiden kohdalla. :D

Hankkikaa elämä. :D
 
Esikoiselle vielä raaskin ostaa kalliimpia vaatteita.
Nyt, kun on 3 lasta jolle pitää ostaa vaatteita niin vähän tullu raja vastaan.
Mä oon vaatehamsteri, mutta useimmat vaatteet on ihan kauppakeskusmerkkejä mm. Lindex, H&M, KappAhl, Name It... Mä tykkään näteistä kuoseista, kuvista ja väreistä ja plussaa on edullinen hinta. Myös kirppiksiltä ostan kahdelle pienimmälle.
Kenkiin ja ulkovaatteisiin panostan enemmän. Kannattaa hyödyntää alemyyntejä.

Toisten lasten vaatteissa huomion vie kivan näköinen vaate taikka liian pienet, likaiset ja rikkinäiset vaatteet. Ihan sama mitä merkkiä ja mitä maksaneet.
 
En.

Päiväkodin työntekijänä kyllä katson pahalla silmällä esimerkiksi sitä, kun lapsella on -2 pakkasasteessa mukana päällepantavaksi vain kesäpipo, ohut välikausihaalari ja kumpparit ilman villasukkia. Tai sitä, kun lapsella jonka jalka on ehkä kokoa 24, on koon 28 kengät.
Näinpä juuri. Itsekin tulee katsottua sillä silmällä miten lapset ovat puettuja. Monesti näkee, että lapsella ei ole tarpeeksi vaatetta/liian pienet vaatteet, liian isot tai pienet kengät etc.
 
seseseko
Kattelen aina haalareita sillä silmällä, ja naureskelen kun tulee aina tää palsta mieleen kaikista. Joo, oon seko. Cirafista ajattelen, että hyvä, noi ei välitä mitä niiden haalarista sanotaan kaksplussalla. Ticketistä ajattelen, että noi lukee kaksplussaa.
 
"eräs"
Minä ihmettelin aikoinaan puistossa, kun äidit huusi lapsilleen, ettei saa tehdä sitä taikka tätä, kun vaatteet likaantuu. Kai sinne puistoon pitäis laittaa sellaiset vaatteet, jotka kestää leikin.
 
"Mä vain"
[quote="eräs";28324960]minä ihmettelin aikoinaan puistossa, kun äidit huusi lapsilleen, ettei saa tehdä sitä taikka tätä, kun vaatteet likaantuu. Kai sinne puistoon pitäis laittaa sellaiset vaatteet, jotka kestää leikin.[/quote]

peesi tälle!
 
"Mä vain"
Ihme kun te käännätte nämä AINA niin, että merkkihaalareiden ostajat ovat jollain tapaa huonompia tai aina niitä köyhiä. :D:D:D
Ei, sitä tulotasia ei todellakaan tuohonKAAN suuntaan voi haalareista arvioida, jotkut rikkaat ostelee ticketiä, toiset markettihaalareita, jotkut keskituloiset ostavat reimatecciä ja toiset lassieta. Joku pienituloinen satsaa kalliimpaan haalariin, ostaa ehkä alesta ja myy hyvään hintaan, toinen taas ostaa kirpparilta.

Ette voi olla tosissanne te, jotka väitätte haalarimerkin perusteella köyhäksi tai rikkaaksi oli se mikä tahansa merkki köyhällä tai rikkaalla.

Tässä kohtaa aina mietin mitä teen tällä idiotismin valtaamalla palstalla kun maristaan ticketit köyien haalariksi tai toistepäin. :LOL: Tehän juuri näitä kyttäätte ja olette niin olevinanne. Ilmeisesti se oma haalari sitten kolahtaa kun ei ole merkkiä jos on tarve moiseen köyhättelyyn merkkihaalareiden kohdalla. :D

Hankkikaa elämä. :D
Peesaan!!!
 
"vieras"
Katson jos joku lapsi on rikkinäisissä tai likaisissa vaatteissa aina. Vaatteiden merkillä ei ole väliä kunhan on toimivat siihen ympäristöön missä ollaan. Pelkän ulkonäön perusteella ei voi sanoa onko joku rikas tai köyhä :)
 
"vieras"
Tykkään paljon lastenvaatteista, mutta se mitä muilla on päällä, ei kauheasti kiinnosta. Enkä ole huomannut, että lasten vaatetus suoraan kertoisi vanhempien tulotasosta. Eli suurinta osaa vaatteista en noteeraa mitenkään, mutta huomioni kiinnittää erityisen kivannäköiset vaatteet tai sitten se, jos joku on puettu pari numeroa liian pieniin vaatteisiin tms.
 

Yhteistyössä