Oikein, vastuu on vanhemmalla !!!!

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="vieras";27840267]lepsua. olisit vaan laittanut että selittämätön, jonka aikuinen kotona tietää. Jos lintsaa koulusta pitää kyllä kantaa seuraukset itte. Sähän hyväksyt tolla lapsen valehtelun ja sysäät vastuun koululle.[/QUOTE]

lapsi ei valehdellut, hän EKSYI hiihdossa, mulla on todistajia,e ttä poika oli hiihtämässä silloi ku sanoi olevansa. Opelle laitetii viestiä asiasta ja lupais olla huolellisempi etä kaikki sadaan matkaan.
Tytärkin kerran eksyi , mutta ope lähti hakemaan. Silehän ei voi mitään jos opasteet ovat Ounasvaralla huonit tai peittyneet lumeen. Siloi ku tytär eksyi, ope soitti mulle, etä tyttö on eksynyt. löytyi kuitnekin pienellä hakemisella oli venäöhtänyt likuntaunti loppupäivästä vähän pitkäksi oli kotona vasta kuuden pintaan.
 
"vieras"
lapsi ei valehdellut, hän EKSYI hiihdossa, mulla on todistajia,e ttä poika oli hiihtämässä silloi ku sanoi olevansa. Opelle laitetii viestiä asiasta ja lupais olla huolellisempi etä kaikki sadaan matkaan.
Tytärkin kerran eksyi , mutta ope lähti hakemaan. Silehän ei voi mitään jos opasteet ovat Ounasvaralla huonit tai peittyneet lumeen. Siloi ku tytär eksyi, ope soitti mulle, etä tyttö on eksynyt. löytyi kuitnekin pienellä hakemisella oli venäöhtänyt likuntaunti loppupäivästä vähän pitkäksi oli kotona vasta kuuden pintaan.

ei kyllä selitä mitenkään tätä osaasi tekstistä

Meiläkin on joskus lapsella olut poissaoloj ajoista ei oel osanut selittää miksi on tullut olen vain kirjoittanut, etä lapsen oman selityksen mukaan poissaolon syy on tämä, myös jos on esin bussista myöhästynyt nin oeln laitttanut , myöhästyi busista, ope pättää oliko se siten lopupelissä hyväksytty tai ei.
 
Rollolainen
[QUOTE="...";27840317]Eipä tuo wilma ole mikään oikotie onneen..[/QUOTE]

ei sitten, mutta meilä ainki se toimii, koska lapset eivät tiedä salasanaa.
ja snehän voi aian vaihta jos lapsi satttuu sen näkemään.
Mulle tulee ilmoitus aina sähköpostiin ku wilmaan tulee viesti ja katson sähköpostini päivittäin.
 
"vieras"
lapsi ei valehdellut, hän EKSYI hiihdossa, mulla on todistajia,e ttä poika oli hiihtämässä silloi ku sanoi olevansa. Opelle laitetii viestiä asiasta ja lupais olla huolellisempi etä kaikki sadaan matkaan.
Tytärkin kerran eksyi , mutta ope lähti hakemaan. Silehän ei voi mitään jos opasteet ovat Ounasvaralla huonit tai peittyneet lumeen. Siloi ku tytär eksyi, ope soitti mulle, etä tyttö on eksynyt. löytyi kuitnekin pienellä hakemisella oli venäöhtänyt likuntaunti loppupäivästä vähän pitkäksi oli kotona vasta kuuden pintaan.
Siis sun lapset ei valehtele?
 
....
No minä taas olen tämmöisen teinipojan äiti, joka myöhästelee koulusta enemmän tai vähemmän lähes jokaisena aikaisempana aamuna. Tästä sitten tulee poissaolo merkintöjä, ja on poika ollut koulun alueeltakin pois kesken päivän useasti. Ongelmana ei ole se, että en TIETÄISI tai välittäisi asiasta, aamuisin soittelen pojalle kymmeniä kertoja, että ootko jo herännyt/lähtenyt ym. Myös uhkailua olen käyttänyt eri muodoissaan, samoin rangaistuksia, koulussa olen käynyt palaverissa ym. nyt viimeinen vuosi peruskoulua menossa, pitäisi tämä puoli vuotta jotenkin saada poika koulunsa käymään. Töistäkö minun mielestäsi rollolainen pitääisi jäädä pois? vahtia poikaa koko koulupäivä koulun ulkopuolella? työpäiväni alkaa joka aamu samaan aikaan,5.30, ja vaikka herättäisinkin poikani tuohon aikaan, käy hän uudestaan nukkumaan kun lähden.. että tämmöistä. hermot meinaa mennä, vaikka poika noin yleisesti ottaen mukava onkin, mitä nyt hieman vetelä, kuten teinit tuntuvat suurelta osin olevan. Skeittailee ja on paljon ystäviä, soittaa kitaraa ym. mutta koulun käyti vaan on silkkaa tervan juontia. No niin, arvostelua ja kivitystä, pliis!
 
"kolmenaiti"
Omasta lapsestani tehtiin ls-ilmo, mutta sos.työntekijät eivät nähneet sille perusteita, pelkkä lintsaus ei riitä toimenpiteisiin. Koulun on hoidettava asiat niin, että lapsi pystyy käymään siellä, esim kevennetty lukujärjestys tmv.
 
Blue
Vastuu on aina vanhemmilla. Tosin on paljon mitä koulunkin pitää tehdä jotta lapsi voi koulussa käydä. Toivottavasti tässä tapauksessa tosiaan kyse on vanhemmasta joka ei välitä mitä lapsi touhuaa, eikä vanhemmasta joka välittää mutta ei saa millään järjestettyä lapselleen opiskelurauhaa.
 
Aikoinaan kun esikoisemme yläasteikäisenä oli lintsannut 2 viikkoa, niin vasta silloin koulu ilmoitti vanhemmille.Jos tuosta olisi vielä joku keksinyt sakottaa, niin voin sanoa että metelin olisin nostanut, koska käytössä ei ollut wilmaa.Tämän jälkeen poika vielä yritti lintsaamista jolloin tein itse ilmoituksen lastensuojeluviranomaisille.Siellä sitten olivat ihmeissään että oma vanhempi teki ilmoituksen, koska yleensä kuulemma vanhemmat jättivät sen koulun vastuulle.Sanoin että tein siksi, jotta poika tiesi, että me emme katso läpi sormien ja otamme heti tehokkaammat konstit käyttöön.Pari kertaa kävimme siellä juttelemassa ja johan alkoi koulu maittaa.Tästä aikaa jo n 7 vuotta.
 
Viimesenä vaihtoehtona varmaan ihan hyvä, toi sakotus. Jos on ekan kaikki muu kokeiltu ja silti vaan lapsi jatkaa lintsausta.

Wilma, tai muu sähköinen reppuvihko, on kyllä erittäin hyvä. Kunhan vaan vanhemmat pitää tunnukset omina tietoinaan eikä kerro lapsille niitä.
Täällä syksyllä tuli koululta ilmoitus että muutamat ala-aste iäkäiset lapset oli päässy itte käyttämään wilmaa. Tolleenhan lapsi voi itte vanhempien nimissä ilmoitella "hyviä syitä" poissaoloille.

Meillä wilman tunnukset on vain ja ainoastaan minun päässäni. Kukaan muu ei niitä tiijä, eikä ne lue missään ylhäälläkään. Toivottavasti en saa muistinmenetystä :whistle:
Myös tämä minun kone on mein ainoa kone, ja tämänkin käyttö on salasanan takana, minkä tietää vain ja ainoastaan minä.
 
Itellä on kouluajoista vielä niin vähän aikaa, että muistan ettei siihen lintsaamiseen erikoisia syitä ollut. Ei vaan jaksanut istua kuuntelemassa "paskaa". Siihen aikaan yläasteella oli poissaolovihko mihin piti kirjottaa syy ja vanhemman allekirjotus. Helpostihan noita väärensi. Ja meillä ei ainakaan ollut mitään sen kummempia ongelmia perheessä tms. Ei vaan jaksanut istua koulun penkillä ja oli hauskempi viettää kavereiden kans päivää vaikka kaupungilla.
 
tätä mieltä
Vastuu on tosiaan vanhemmalla. On ymmärrettävää, että tuntuu hankalalta järjestää elämänsä siten että voi väkisin kuljettaa lasta kouluun tai lähetellä häntä sinne aamuisin. Mutta jos lapsella olisi sydänvika joka vaatii tiivistä hoitoa, tai syöpä joka vaatii vanhemman vierellä oloa, niin melko moni vanhempi elämänsä sen mukaan järjestäisi. Koulupinnaus runsaassa mittakaavassa on samalla tavalla lapsen tulevaisuutta uhkaava vakava tila; rakastava vanhempi puuttuu siihen ja järjestää asian, eikä vain levittele käsiään pöjänä.
 
"hmmm"
no minusta nyt on väärästä asiasta sakotettu. koulusta pois jää usein se kiusattu, ei häirikkö ja kiusaaja.
minusta pitäisi alkaa sakottaa kiusaajien ja häiriköiden vanhempia, ei lintsaajien.
 
"hmmm"
eihän siitä lintsaamisesta ole kuin itselle haittaa, mutta kiusaamisella ja häiriköinnillä voi tappaa toisen, tai ajaa toisen itsemurhaan.

ei kaikille kuitenkaan töitä tule riittämään, parempi se on olla pois jos ei kiinnosta kuin mennä sinne häiriköimää muita.
 
"vieras"
Sakkoja! Ei voi oikeasti olla totta. Vanhemmat joutuvat maksamaan sakkoja vaikeasta lapsesta, joka ei suostu menemään kouluun, tai menee kouluun, mutta karkaa sieltä. Välillä on ihan vanhempien syytä ja vastuuttomuutta, mutta ei todellakaan aina, eikä ole edes harvinaista. Pitäisikö piiskaa antaa vai, jos lapsi ei mene kouluun? Ei varmaan tulisi enään kotiinkaan. Kaikki ei ole helppoja lapsia.

Vai niin, että jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa aina sakkoja, niin lapsi joutuu huostaan. Sen jälkeen, kun lapsi menee huostaan, niin lapsen elämä menee päin helvetti, todennäkösesti. Tunnen lastenkotilapsia ja siellä olleista esimerkiksi suurinosa polttaa tupakkaa ja tekee vaikka mitä. Muiden seura tekee kaltaisekseen.

Entä jos lapsi masentunut, kiusattu eikä mene siksi kouluun. Vanhemmille sakot vaan ja lapsi pahimmassa tapauksessa huostaan. Just joo. Enemmänkin jotain yhteistä keskustelua psykologi, opettaja, vanhemmat, lapsi, jos ei lapsi suostu kertomaan miksi ei mene kouluun tai ei vaan mene.
 
.......
tuossa aikaisemmin kirjoittelin, niin en minäkään tarkoittanut, että vastuu olisi jollakin muulla kuin minulla pojan äitinä, mutta tuohon esitettyyn kommenttiin, että minun pitäisi järjestää itselleni mahdollisuus olla kotona 15v poikaani vahtimassa, en kyllä lähde. Työssäni ei ole mitään vaihtoehtoisia työaikoja, olen yksinhuoltaja enkä voi/halua jäädä kotiini jonkun tuen turvin elämään. Että nyt vaan odottelen tämän viimeisen puolen vuoden sujuvan edes jotenkin, vielä ei ole kamalia vaikutuksia todistukseen, koulusta on myös katsottu, että lastensuojelu ilmoitukseen ei ole aihetta, myöhästelyn syynä on vain poikani kouluhaluttomuus, ei siis kiusaamista eikä masennustakaan. Koulupsykologin kanssa poika on jutellut, samoin luokanvalvojan kanssa soittelemme pojan asioista melko usein. Pahin ongelma mielestäni on täydellinen motivaation puutos, ei auta keskustelu asiasta kun ihan hetken.. onneksi nyt tetissä, joka taas lasta kiinnostaa, eikä ole sieltä myöhästellyt.
 
kdjl
Ap voi meuhkata muiden kasvatuksesta sitten kun itse osaa kasvattaa omat lapsensa.

Mä en näe miten toi sakko auttais mitään. Ei kai nyt kukaan pelkän rahan takia ala huolehtimaan lapsestaan tai tämän koulunkäynnistä. Pitäis olla vähän muut keinot.
 
Cvb
Siitä hetkestä, kun lapsi syntyy täytyy aloittaa se kasvatus. Se on ihan turha aloittaa teini-iässä opettelemaan kodin ja perheen pelisääntöjä, jos on sitä ennen saanut tehdä ja olla miten haluaa.
 
Rollolainen
Itellä on kouluajoista vielä niin vähän aikaa, että muistan ettei siihen lintsaamiseen erikoisia syitä ollut. Ei vaan jaksanut istua kuuntelemassa "paskaa". Siihen aikaan yläasteella oli poissaolovihko mihin piti kirjottaa syy ja vanhemman allekirjotus. Helpostihan noita väärensi. Ja meillä ei ainakaan ollut mitään sen kummempia ongelmia perheessä tms. Ei vaan jaksanut istua koulun penkillä ja oli hauskempi viettää kavereiden kans päivää vaikka kaupungilla.
mut nykyaikana on monessa koulussa käytössä sähköinen Wilma se ei noin vain onnistu enää.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";27842715]Siis sun lapset ei valehtele?[/QUOTE]

voihan ne valehdella en nin väittänyt, muta tää hiihtojuttu oli kyllä iahn tois, eikä sitä edes optajatkaan epäilleet, miski olisivat?
kyseeesä on kuitenkin poika joka ei ole lintsannut koulusta ei edes nyt lukiossakaan, vaikka me vanehmmat ei olla kysiesetä koulusta tuolle 17-vuotiaalle wilmatunuksia saatukaan. eikä tytärkään ole ollut koulusta pois vaikka 18v on ja saa itse vastata poissoloistaan, hän kun haluaa päästä kirjoituksista läpi.
 
ei teini enää
Koulusta pinnaamisesta seuraa lastensuojeluilmoitus, uudenvuoden raketit on kielletty ja armeijassakaan ei saa enää kessutella... Onneksi mun nuoruus ehti jo mennä. Kohta ne varmaan keksii nostaa kaljanoston ikärajaa :D
 
Meiläkin on joskus lapsella olut poissaoloj ajoista ei oel osanut selittää miksi on tullut olen vain kirjoittanut, etä lapsen oman selityksen mukaan poissaolon syy on tämä, myös jos on esin bussista myöhästynyt nin oeln laitttanut , myöhästyi busista, ope pättää oliko se siten lopupelissä hyväksytty tai ei. Js likuntatunnilla o elksynyt ( oli hihtoa) ja ope ei lut tarkistanut etä kaikki opilaat ovat paikalla) on hyväksytty syy olla myöhässä kun hiihtää ja hihtä van eikä tiä missä on.
nin meilökin ku lapsiuu olut pakjoj opoiidssa ja ope kxduuu misa se tänäö on oluy en minsäoo ainakaan voi aljaa valektehjlkaamaan etä tiertäisin jotenzakin miss-ö kaosiu on olliur. Eu tuonnibweb ope,i ole ollewnkaan larzeb hubvö-dsi
 

Yhteistyössä