Olen juntti, mutta en ymmärrä miksi te rahtaatte opettajille joululahjoja?

  • Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Lapsella oli vaikeaa heti eka luokan alussa. Oli esim.kiusaamista johon opettaja puuttui heti ja jämäkästi ja todettiin rasitusastma jonka vuoksi ei voi osallistua samallalailla liikuntaan ja opettaja järjesti lapselle muuta kivaa ja sai uimamerkin vain puolikkaasta matkasta jne. Joten ostin kahvipaketin ja kortin jossa kiitin syksystä. Eli siksi.
 
En anna minäkään lahjoja. Päiväkoti-ikäisestä kyse, eilen jo narisinkin että aika alamäkeä on mennyt tämä syksy kun hoitajat ovat jatkuvasti lomilla/vapailla ja erityislasten ryhmässä tämä tekee vain turhaa stressiä. Sijainen yhdelle opeista piti tulla jo viime kuussa, no eipä sellaista ole vieläkään. Alimiehityksellä menevät, eilenkin pihalla oli vastassa ihan vieras ihminen joka yksin katsoi viiden erityislapsen perään (ja kun ei ole kouluttautunut eikä tunne ryhmää, ei näe mahdollisia kiusaamisia tai yhden nyrkkisankarin touhuja)...
niin, ihan kiusallaanhan ne hoitajat nuo tilanteet noin järjestävät.
 
pyh
niin, ihan kiusallaanhan ne hoitajat nuo tilanteet noin järjestävät.
No kyllä ne hoitajat ja opet päättävät ihan itse esim. opinto/virkavapaansa. Nyt on kasassa tavallista haasteellisempi ryhmä (joukossa kaksi lasta, joiden pitäisi ehdottomasti saada oma avustaja vaan eivätpä saa, ja joukkoon ympättiin vieläpä autisti pari kuukautta sitten..tähän päälle ne muut erityislapset) ja rouvat vaan lomailevat. Aivan varmasti ärsyttää, senkin takia koska entisessä päiväkodissamme ei tuollainen olisi tullut kuuloonkaan.
 
Eilen hain alkosta glögiaineet ja vikat lahjat noille "sopimattomille muistettaville".
Hymyilytti kassajonossa,kun mietin miten osa palstasta paheksuisikaan niitä jägermaistereita...

Tavat vain eri puolella maata ilmeisestikin erilaiset.
Omani olen oppinut laukaalaiselta ja kaustislaiselta mummilta ja kun aikanaan Vöyriin muutin, huomasin, että ovat samat täälläkin.

:)
 
Meiltä lasten opettajat saivat tänäkin vuonna villasukat! Siis itte neulotut.
Jokaisella on todella hyvä opettaja, on ihana muistaa hienoa ihmistä pienellä paketilla.

Tarha-aikoinakin vein villasukkia ja vielä keväälläkin muistivat kiitellä sukista mitkä lämmitti varpaita talvikautena. Kun on kuitekii paremmat/lämpösemmät kuin kaupasta ostetut "muka"villasukat.

Ja kiitokset tuli jälleen opeilta.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Tiedänpä tämän
Yleensä opelle lahjan antajat ovat perheistä, joissa yhteistyö kodin ja koulun välillä on mutkatonta. Jotka eivät opettajaa "lahjo" eivät yleensä pidä opettajaa minään, kokevat että ope tekee jotakin väärin kullannupun kanssa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedänpä tämän;27743246:
Yleensä opelle lahjan antajat ovat perheistä, joissa yhteistyö kodin ja koulun välillä on mutkatonta. Jotka eivät opettajaa "lahjo" eivät yleensä pidä opettajaa minään, kokevat että ope tekee jotakin väärin kullannupun kanssa.
Tai sitten ne, jotka eivät lahjo opettajia, eivät vaan viitsi lähteä mukaan supermamma-hömpötykseen ja mukahienojen kulissien ylläpitoon. :)

Kasvoin nykyään jo keskisuuressa varsinaissuomalaisessa kaupungissa Turun lähellä ja siellä ei ainakaan 80-luvulla ollut tapana lahjoa opettajia jouluisin eikä keväisin, muuten kuin korkeintaan niin, että luokka yhdessä väsäsi opelle kortin. Minulla oli kolme eri opettajaa ala-asteella ja heistä kaksi ei olisi minkäänlaista lahjaa ansainnutkaan, sen verran veemäisiä tyyppejä olivat. Yläasteella taidettiin hommata porukalla luokanvalvojalle kukkapuska tms. ysin lopussa, muuten ketään ei kiinnostanut opettajien lahjominen pätkääkään.

Aion jatkaa samalla tavalla myös täällä pk-seudulla, sillä en näe mitään syytä osallistua moiseen irtopisteiden keräilyyn ja kulissien kiillotukseen.
 
"vieras"
Eilen hain alkosta glögiaineet ja vikat lahjat noille "sopimattomille muistettaville".
Hymyilytti kassajonossa,kun mietin miten osa palstasta paheksuisikaan niitä jägermaistereita...

Tavat vain eri puolella maata ilmeisestikin erilaiset.
Omani olen oppinut laukaalaiselta ja kaustislaiselta mummilta ja kun aikanaan Vöyriin muutin, huomasin, että ovat samat täälläkin.

:)
Hallitseekohan palsta jo vähän liikaa ajatuksiasi :D
 
"jaahans"
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedänpä tämän;27743246:
Yleensä opelle lahjan antajat ovat perheistä, joissa yhteistyö kodin ja koulun välillä on mutkatonta. Jotka eivät opettajaa "lahjo" eivät yleensä pidä opettajaa minään, kokevat että ope tekee jotakin väärin kullannupun kanssa.
Mä en usko tähän. Ei yhteistyö opettajan kanssa liity mitenkään hänen lahjomiseensa. Mulle joululahjat ovat tosi henkilökohtainen juttu ja annan niitä ihan vaan läheisimmille. Mulla vaan on sellanen tapa, että en ostele lahjoja ihan kaikille. Se ei pois sulje sitä, ettenkä tulisi hyvin toimeen opettajan kanssa ja tekisi yhteistyötä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedänpä tämän;27743246:
Yleensä opelle lahjan antajat ovat perheistä, joissa yhteistyö kodin ja koulun välillä on mutkatonta. Jotka eivät opettajaa "lahjo" eivät yleensä pidä opettajaa minään, kokevat että ope tekee jotakin väärin kullannupun kanssa.
Kyllä meillä on yhteistyö pelannut,mutta innostus opettajan "lahjomiseen" meni siinä,että opettajan piti oppilaille erikseen mainta siitä,että viimeinen koulupäivä on se päivä jolloin opelle saa tuoda lahjoja....
 

Yhteistyössä