Olen n.40v, en ole koskaan käynyt papakokeessa, gynekologilla, tai syönyt e-pillereitä

  • Viestiketjun aloittaja aidan alittaja
  • Ensimmäinen viesti
aidan alittaja
[QUOTE="piipaa";30693116]Juu juu.. ja raskausaikana tutkitaan kyllä useammin kuin kerran. Sekä sen jälkeen.[/QUOTE]

Kyllä, ja ronkittiinkin koko elämän tarpeiksi. Toivottavasti en koskaan joudu enää yhtälailla kopeloitavaksi. Tuntui kun en oisi omistanut omaa kroppaani ollenkaan.
 
aidan alittaja
[QUOTE="AV-mamma";30693132]Eikö papa ole kuitenkin se järkevämpi seulonta? Sen avulla löydetään semmoisia solumuutoksia, joita oikeasti kannattaakin hoitaa. Mammografioitahan on ajateltu jopa lopettaa, koska niissä harvoin löytyy ajoissa niitä vaarallisempia syöpiä.[/QUOTE]

Olkoon tai ei, en käy niissä, koska en halua.
Mammografia ei tunnu ihan yhtä pahalta, siihen voin joskus mennä.
 
aidan alittaja
[QUOTE="AV-mamma";30693149]Sulla ei siis taida olla mitään muuta motiivia olla käymättä gynekologisissa tutkimuksissa kuin se, että miellät ne epämiellyttäväksi ronkkimiseksi? Osaatko sanoa, mistä tämä jyrkkä suhtautumisesi on peräisin?[/QUOTE]

En osaa sanoa. Osaatteko te muut sanoa, jotka pidätte tuollasta ronkkimista normaalina ja pikkujuttuna, mistä suhtautuminen kumpuaa?
Minusta vastenmielisyys asiaa kohtaa kuulostaa ihan luonnolliselta. Anteeksi nyt vain. :)


Mutta nyt ryhdyn katselemaan hömppää. Toivon ettette ilku selkäni takana. Palailen ketjuun myöhemmin tai huomenna.
 
hmm...
Jos sulla on lapsi niin oot silloin käyny gynekologilla, ja raskaana monesti otetaan papa koe vainoletko kieltäytynyt näistä toimenpiteistä? Mulla ainaki gynekologi tutki jokaisen raskauden aikana kun kävin neuvolassa...
 
"AV-mamma"
En osaa sanoa. Osaatteko te muut sanoa, jotka pidätte tuollasta ronkkimista normaalina ja pikkujuttuna, mistä suhtautuminen kumpuaa?
Minusta vastenmielisyys asiaa kohtaa kuulostaa ihan luonnolliselta. Anteeksi nyt vain. :)


Mutta nyt ryhdyn katselemaan hömppää. Toivon ettette ilku selkäni takana. Palailen ketjuun myöhemmin tai huomenna.
No ei se musta itenkään mukabaa ole, epämiellyttävän puolelle menee, mutta eihän siellä gynellä tarvitse käydä joka päivä, ei oikeastaan edes joka vuosi, jos on asiat kunnossa. Oon mä käynyt ihan vapaaehtoisesti esim. tähystyksessä, joka oli kymmeniä kertoja sisätutkimusta epämiellyttävämpi kokemus.

Ei ole pakko käydä gynellä/papassa, mutta minusta sinun suhtautumisesi asiaan kuulostaa oudolta, kun kyseessä on kuitenkin aika harvoin eteen osuva juttu. Tuo sinun kielenkäyttösikin tuntuu vähön oudolta, jotenkin tunnut syyttelevän niitä, jotka köyvät gynellä.
 
aidan alittaja
Jos sulla on lapsi niin oot silloin käyny gynekologilla, ja raskaana monesti otetaan papa koe vainoletko kieltäytynyt näistä toimenpiteistä? Mulla ainaki gynekologi tutki jokaisen raskauden aikana kun kävin neuvolassa...
Raskausaikana tutkittiin ja hutkittiin monien ihmisten toimesta, sitä en tiedä mikä niiden ihmisten titteli milloinkin oli. Saatettiin papakoekin SILLON ottaa. En kieltäytynyt raskausaikana tai synnytyksen jälkeen mistään toimenpiteistä.
MUULLOIN ei ole ronkittu.
Onko tämä nyt vielä epäselvä joillekin. Multa menee hömppä ihan ohi.....
 
tytönjapoikienmamma
Gynellä käynnit papa-kokeineen ovat äärettömän epämiellyttäviä kokemuksia....tuskin kukaan muuta väittää...mutta onhan niissä "pakko" käydä, jos nyt yhtään välittää terveydestään..
 
nooo
On sekin kurjaa kun alapää märkänee ja kohdunkaulansyöpä löytyy vasta sitten kun sen jo levinnyt ja aiheuttaa oireita. Aika pieni tuska on alistua ronkittavaksi muutaman vuoden välein jolloin saadaan usein kiinni vielä suht helposti hoidettavat papa 2-3:t.
 
Minä meiltä
En minäkään niistä tutkimuksista tykkää, koen ne oikeastaan erittäin epämiellyttävinä. Mutta silti käyn. Liian harvoin tosin, mutta käyn edes joskus, koska ymmärrän niiden olevan tärkeitä. Hormonaalista ehkäisyä käytän, koska elän parisuhteessa ja lapsia meillä on jo. En käytä aikaani miettien ja pohtien, että käyttääkö kaikki vastaantulijat ehkäisyä tai kulkeeko ne tutkimuksissa. Eipä voisi vähempää kiinnostaa. Olipa outo ketju :D
 
aidan alittaja
[QUOTE="AV-mamma";30693167]No ei se musta itenkään mukabaa ole, epämiellyttävän puolelle menee, mutta eihän siellä gynellä tarvitse käydä joka päivä, ei oikeastaan edes joka vuosi, jos on asiat kunnossa. Oon mä käynyt ihan vapaaehtoisesti esim. tähystyksessä, joka oli kymmeniä kertoja sisätutkimusta epämiellyttävämpi kokemus.

Ei ole pakko käydä gynellä/papassa, mutta minusta sinun suhtautumisesi asiaan kuulostaa oudolta, kun kyseessä on kuitenkin aika harvoin eteen osuva juttu. Tuo sinun kielenkäyttösikin tuntuu vähön oudolta, jotenkin tunnut syyttelevän niitä, jotka köyvät gynellä.[/QUOTE]

Sori, ei mulla ainakaan ole ollut tarkoitus kuulostaa syyttävälle, ehkä innostuin liikaa vänkäämään kun jotkut suhtautuivat niin kuin olisin joku vitsi.
Tietysti jokainen saa tehdä itselleen mitä tutkimuksia haluaa. Itselleni ei vain sovi tuollanen jostain syystä.
 
"AV-mamma"
Mun tulee itse asiassa tuosta ronkkimispuheesta mieleen tämän talon entinen emäntä. En ole tavannut häntä, koska hän kuoli johonkin gynekologiseen syöpään, mutta hän oli puhunut gynellä käynnistä ihan samalla tavalla, että hän ei sinne ronkittavaksi mene, vaikka oli ollut jo kummallisia oireitakin.
 
"AV-mamma"
Sori, ei mulla ainakaan ole ollut tarkoitus kuulostaa syyttävälle, ehkä innostuin liikaa vänkäämään kun jotkut suhtautuivat niin kuin olisin joku vitsi.
Tietysti jokainen saa tehdä itselleen mitä tutkimuksia haluaa. Itselleni ei vain sovi tuollanen jostain syystä.
Mun mielestä sun kannattaa ehkä kuitenkin miettiä, mistä johtuu, että se tunne on niin voimakas, että kategorisesti kieltäydyt gynekologisista tutkimuksista, vaikkei niissä tarvitse käydä edes vuosittain.
 
...........
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;30693215:
Gynellä käynnit papa-kokeineen ovat äärettömän epämiellyttäviä kokemuksia....tuskin kukaan muuta väittää...mutta onhan niissä "pakko" käydä, jos nyt yhtään välittää terveydestään..
Monet varmaan kuvittelee että ne on "pakollisia". Ei ole.
Ei se terveys mitenkään kasva siitä kun joku levittää työkaluilla alapään ja ronkkii sitä.
 
aidan alittaja
[QUOTE="AV-mamma";30693225]Mun mielestä sun kannattaa ehkä kuitenkin miettiä, mistä johtuu, että se tunne on niin voimakas, että kategorisesti kieltäydyt gynekologisista tutkimuksista, vaikkei niissä tarvitse käydä edes vuosittain.[/QUOTE]

On mulla parempaakin miettimistä. Sehän mun pointtini juuri on.
 
noboy
Aika outo suhtautuminen... Sen kerran jos satut näkemään elämässäsi, kun joku sun läheinen menehtyy kohdunkaulansyöpään, niin veikkaan, että juoksisit viivana gynelle "ronkittavaksi." Se on kuitenkin paras ennaltaehkäisy...
 
"Kepa"
Ei e-pillereitä ole syöneet läheskään kaikki naiset. Papakokeessa kannattaisi käydä sen viiden vuoden välein, jos ei muuten diggaile ronkkimisesta. Rinnat kyllä voi tutkia itsekin.
 
e-pillerinpopsija
Ehkä huono mutta totisinta totta. Uskon että papoissa laukkaava e-pillerinpopsija ei voi kuvitella etteivät kaikki naiset elä samanlaista elämää.
Minä käyn papassa viiden vuoden välein, en mitenkään koe laukkaavani siellä jatkuvasti.

En myöskään käytä aikaani sen kuvittelemiseen mitä muut naiset tekevät tai jättävät tekemättä elämässään.
 
e-pillerinpopsija
Mä en ole käynyt missään kutsutuissakaan.
En vaan pidä siitä että pitää ronkkia ja kaivella, ilman että olisi mitään oikeaa syytä.
Se on eria asia jos on jatkuvasti naitavana, niin varmasti tarttuu kaikenlaiset pöpöt värkkiinkin, mutta mä kun en harrasta seksiä olenkaan ja nuorempanakin vain satunnaisesti ja harvoin.

Minusta naisena olemisesta ei tarvitse tehdä ongelmaa. Joku toinen saa vapaasti pitää alapäätään yleisenä kaivoksena, ei siinä mitään.
Kyllä mä olen ihan jatkuvasti naitavanakin, mutta en nyt ymmärrä miten mun pitäisi olla huolissaan siitä että värkkiin tarttuu pöpöjä. Eiköhän ne olemassaolevat pöpöt ole tässä parissakymmenessä vuodessa jo tarttuneet aviomieheen ja minuun ja päinvastoin?

Ap:lle tiedoksi, että useimmat meistä harrastaa seksiä ihan sen yhden ikioman kumppanin kanssa… Sulla kun tuntuu olevan vaihtoehtoina selibaatti tai satunnainen kumppani.
 

Yhteistyössä