Olenko ainut joka inhoaa mökkeilyä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Niin, köyhäthän ne ostavat satoja tuhansia euroja maksavia kesämökkejä. ;)
Harvalla on satojen tuhansien mökki. Todella todella harvalla. Mun kummit osti oman saaren ja sekään ollut satoja tuhansia. Kyllähän suurimmalla osalla mökki on peritty tai sitten lähes poikkeuksetta jokaisella on joku mummi,kummi,appiukko,äitipuoli,setä, serkku jne joka lainaa mökkiään mielellään. Eli kyllä se mökkeily onnistuu melkein jokaiselta, jos mökkeilystä tykkää.

Me ostettiin mökki neljä vuotta sitten. Hehtaarin tontti, oma ranta, rantasauna, laituri oli juuri uusittu ja pihalla paljon marjapensaita, mansikkamaa yms. Mökki oli peruskuntoinen 70 luvun mökki, johon tuli vesi ja sähköt. Kaikki tämä maksoi 84.000€. Mökin remonttiin ja muuhun kunnostamiseen mennyt kymppitonni. Ja meillä on oikeesti ihan siisti mökki ja hienompi sisältä mitä suurin osa mökeistä.
 
Mökin ostamisessa ei oikeastaan ole hirveästi järkeä. Laskekaa, paljonko mökki maksaa, ja paljonko siellä oikeasti olette. Laskekaa sitten, millaisen mökin sillä summalla vuokraisitte. Jo pelkästään mökin peruslämmön kuluilla saa oikein kivoja mökkejä kaikilla mukavuuksilla hienoilta paikoilta.
Ja se duunin määrä. Mikäli siis on omakotitalo ja sitten vielä mökki päälle. Siinä tapauksessa ymmärrän, jos ns. ykkösasunto on kerrostalo tai rivari ja siinä ohessa on mökki, mutta että kahden talon pitäminen... kuulostaa rankalle. Yhdessäkin on tarpeeksi tekemistä.
 
vierailija
Mun vanhemmilla on mökki. Ihan kiva perusmökki saaristossa, ei siis mikään murju. Venematka saareen vartin. Uudehko busteri katoksella ja pari pikkuvenettä. Mutta ei kiitos. Mökki olisi mun ja veljeni heti, kun huudettaisiin hep. Ei meillä riitä aika. Vapaa-ajalla ennemmin matkustetaan ja tehdään kodista viihtyisä ja mukavuudet kotipihaan. Omassa pihassa on kenttä jos futismaali ja mahdollisuus vetää sulkisverkko. Löytyy trampoliini, ihana pihakeinu, palju, lapsille uima-allas ja takaterdeltä voi katsella metsää.
 
vierailija
Meidän uuden mökin rakentaminen maksoi 60.000. Rakennusvuosi 2014 ja mökki 90m2. Tehtiin paljon itse ja mies osasi tehdä sähkötyötkin itse. Mökissä on sähköt, vesi ja ihan kunnollinen sisävessa. Tontti maksoi 110.000 mutta meillä on todella suuri mökkitontti ja iso ranta.

Meillä on rantasauna, joka tehty itse ja ei kalliiksi tullut sekään. En muista hintaa. Palju maksoi 1800€. Mökillä lapsilla tramppa, leikkimökki, jalkismaalit yms

Ulkomailla ei käydä. Ei olisi kyllä varaakaan. Mökkeily on meidän juttu. Iso mökkilaina on

Mut me asutaan kerrostalossa muuten ja asutaan vuokralla kaikenlisäksi.

Mökki on meille rauhoittumisen paikka
 
Hilppuw
No meidän perhe asuu vuokralla rivitalossa keskisuuressa kaupungissa. Mitään ns omaa ei kotona ole ja rivarinaapurit on aika raskaista ajoittain. Yksityisyys välillä nolla.
Mökillä on oma rauha ja lupa tehdä mitä vaan. Ison järven rannalla ja yhdestäkään toisesta mökistä ei näe meille. On vene, kalaatusvälineet, mahtava uimaranta, iso rantasauna ja kylpytynnyri. Lapsilla on mökillä mönkijät jne.
Meille mökki edustaa irtiottoa arjesta ja omaa rauhaa.
 
kaks kyllästynyttä
Olisi mökki. Ison järven rannalla. Saunasta 6m veteen. Olen niin kyllästynyt. Sitä ikuista remppaa ja laittamista. Ei me kumpikaan viitsitä pitää sitä tip top. Taidetaan jättää tämä kesä kokonaan menemättä. lahjoitetaan se lapsille. Katsotaan mitä saavat aikaan. Ei kai mitään kun ei ole ollut kiinnostusta tähäänkään asti. Hommatkoon saunapuut itse. Me siellä ollaan maalattu ja huussia tyhjätty. Se on oppu nyt.
 
vierailija
Appivanhemmat pitävät mökkeilystä ja toivovat, että nuorisokin pitäisi. Miehen vanhapiikasisko viettää vanhempiensa kanssa kivikkoisessa saaressa sähköttömällä ja vedettömällä mökillä suuren osan lomastaan, kuten lapsuudessakin. Tää mökki on siisti, koska anoppi on todellinen elämän suorittaja ja sääntöpelle. Mulle toki on tärkeetä siisteys, mutta en kestä aivan käsittämätöntä mäkätystä esim., jos polulta kuistille kantautuu neulasia tai heinänkorsi. Nehän saa lakaisemalla pois.

Mökkisaaren kivikoissa ei oikeastaan huvita tehdä mitään. Mutta anoppi hyppii jokaisen "mausemaa häiritsevön" heibän tai okdan katkontaan. Apelle hommaa riittää iänikuisessa polttopuushowssa erittäin epätasaisessa maastossa, saunapuuhissa, vaikkeivät appivanhemmat ole yhtään saunojatyyppejä tai ruoan grillauksessa. Ainahan mökillä pitää jokin projektikin olla, vaikka ylimääräinen tilapäinen puukatos.

Meiltä matkaa mökille tulee reilut 200 km. Mua ärsyttää ruoan ja kaikkien tavaroiden mökille rehjaamisen vaivalloisuus. Kurjuutta lisää se, että tavarat pitää vuovata veneeseen ja siitä saareen. Mikä sitten kaasujääkaapin kulloinenkin lämpötila. Vähän hirvittää!

Kivikkoisessa saaressa alkukesästä ei ole marjoja.. ja marjojen kylmäketjun säilyttäminen ei noissa oloissa onnistu.

Anopin keittiöön sopii hänen tyttärensä, joten eipä silläkään saralla pöydän kattamista kummoisempaa ole.

Vatsani ei kestä grillattua ruokaa, mutta appivanhemmat grillaavat sydänensä kyllyydestä mökkeillessään. Ja maito on aina saaresta loppu ja leipää on varattu liikaa ja säilytetty banaanien läheisyydessä. Kylmä, raikas juomavesi on vain unelmaa, kun päiviä seisonutta kanisterivettä yrittää huonosti toimivan kanisterihanan kautta tiristää.

Taaperossa onnkiini suuren osan päivästä, sillä häntä ei voi jättää yksin mökin yläkertaan unille, kun ei ole turvaportteja portaiden ylä- eikä alapäässä. Kustille ja terassille porrasvälit ovat isot, joten vaaratekijöitä syvän rannan ja kivikkoisuuden lisäksi riittää. Lapsen pitää tyytyä 'polkujuoksuun' ja käpylehmien tekemiseen, kun lelutkin kaiken muun lisäksi pitäis raahata mökille.

Ja tosiaan lapsi jaksaa 2 tuntia istua/nukkua turvaistuimessaan, jonka jälkeen hänen viihdyttämisensä vaatii kärsivällisyyttä, kun hänellä on mahdollisesti hiki, nälkä tms.

Pihahuussi on pieni paha tässä sopassa. Emmekä ole hommanneet lemmikkejä vaivoiksi. Anopin mukaan olen outo. Kaikki hänen tuttavansa mökkeilevät.

Olen myös matkailun kannattaja. Mökkeilystäkin saattauisin joskus iloita, jos kontrollifriikki-mökkityranni ja mökin varustelun ja ympäristön niukkuuus eivät pilaisi fiilistä eikä mökkeilyyn ryhtyminen olis niintyölästä. Ja haluaisin tehdäkin jotain mökillä. Tietenki pikkuiseni kanssa haluaisin myös kokea turvallisuutta.
 
Rakastan mökkeilyä!😍

Ei mitään tekemistä lapsilla?🤯
Anna heille sudenpentujen käsikirja.😁
Minulla se oli, mutta tein kuitenkin enimmäkseen vain kolttosia.😳

Meidän lasten mökkiaktiviteetit (esim):
-tarkkuusammunta
-uinti
-marjastus/sienestys
-pyöräily
-saunan lämmitys/tuhkiksien tyhjennykset
-veden kantoa
-kalastus ja perkaus/veneily
-tulien teot
-grillimestarin hommelit
-majan rakentaminen
-sateella pelataan shakkia tai muita lautapelejä
-halkojen hakkaaminen/klapien järjestely
-metsässä samoilu/eläinten ja muiden öttiäisten kyttääminen
-jalkapallo/vaikka suofutis.😁 (rakentaa itse omat maalinsa)
-puhdetyöt puukolla: löytyy paistolastaa, voiveistä jne.
-öisin tähtien kyttäys/lakana valo ja yökköset
-talvella avanto/pilkki
-erilaiset kilpailut

Mun mielestä ihan parasta on kun tehdään jotakin itse omin pienin kätösin alusta loppuun ja työn tulos on onnistunut, siinähän on lapsilla ihan voittajafiilis!🤩🥳
Mökillä tämä on helppo toteuttaa, ideat eivät lopu kesken.

Mitä lähempänä luontoa, sen onnellisempi ja terveempi ihminen on - niin fyysisesti kuin henkisestikin.❤
 
vierailija
Jokainen voi tehdä mitä haluaa ja tykätä mistä haluaa.

En ole koskaan ymmärtänyt mökkeilyn ideaa. Ok, jos kyseessä on joku hulppea meren rannalla oleva huvila luksuksella, niin saattaisin pari yötä viihtyäkin.

Mä joskus raahaudun pakon edestä vanhempieni mökille. Mä en tajua mitä kummaa ihmiset tekevät mökillä? Vaadin että mulle jätetään kunnon työlista, koska mä en jaksaisi muuten päiväkään.
Pesen ikkunat, pesen saunan, leikkaan ruohoa, kasaan puita ja leivon pakastimeen. Sitten jos ei muita hommia ole, niin tylsistyn heti.

Lapset eivät edes suostu tulemaan mökille ilman serkkuja. Se kitinä "ei mitään tekemistä" alkaa yleensä heti. Ja meillä ei ole mitään uusavuttomia laiskiaisia, jotka vaan pelaavat pleikkaa.
Kotona ovat ulkona koko ajan: trampalla, futiskentällä, heppoja hoitamassa, ajelevat crossimopolla, kavereita tulee ja menee. Tyttö ompelee paljon. Poika käy skeittiparkissa usein, uimhallia, kirjastoa jne.
Grillaaminen ja saunominen on kotona paljon siistimpää. Ei tarvitae rehata autollista tavaraa mihinkää yms.
Meillä kotona pinotaan iso kasa puita joka syksy ja poika 11v leikkaa ruohon.

Ennemmin laitan rahat ulkomaan matkailuun, osakkeisiin tai vaikkapa merkkilaukkuun tai hierojalle.

Mökkeily on ihan hirveää.

Ugh, olen puhunut :)
Hävitä se crossimopo ekana
 
vierailija
ap kertoi niinku mitä mökillä yleensä tehdään. Exä sai mut vihaamaan mökkeilyä. Kun mökki oli saatu "valmiiksi" ja oltu siellä yksi kesä piti ruveta ikuisuusprojektina rakentamaan toista saunaa, jne, eikä osannu sairas ihminen vaan levätä mökillä. Sitte mä en enää lähteny mukaan sinne, ja johan oli lepposaa lomaa kotona kunnei ollu kukaan komentelemassa.
Surullista
 
vierailija
vierailija
Kannattaa katsoa.
 
vierailija
kyl mä tykkään mökkeilystä aurinko paistaa ja voi käydä kalassa lueskella kirjoi ja olla vaan vaikak olinkin metsurin opissa en varmaan uskaltaisi puuta yksinäöän kaataa et polttopuita sais hölistä ja tehä omalal painollaan juttui eikä mitään listoi missään on ehdoton :D harmi että ei ole autoo niin voisi käydä pohjosemmassa mutta stadin siirtolapuutarha mökki alue on jsut nice ja sieltä on kiva pyöräillä kaupungin vilskeeseen eli sopivasti kaikkee :)
 
vierailija
Olisi mökki. Ison järven rannalla. Saunasta 6m veteen. Olen niin kyllästynyt. Sitä ikuista remppaa ja laittamista. Ei me kumpikaan viitsitä pitää sitä tip top. Taidetaan jättää tämä kesä kokonaan menemättä. lahjoitetaan se lapsille. Katsotaan mitä saavat aikaan. Ei kai mitään kun ei ole ollut kiinnostusta tähäänkään asti. Hommatkoon saunapuut itse. Me siellä ollaan maalattu ja huussia tyhjätty. Se on oppu nyt.
Kiva lukea realistisia kuvauksia mökkielämästä. En enää halua muistella mökkivuosiamme. Se niistä tuli minulle selväksi, että viihdyn parhaiten urbaanissa ympäristössä. Täällä on luontoa yllin kyllin.
Rusakko loikkii illalla pihalla ja puissa loikkii oravat. Linnut asuvat katolla.
Kaikki palvelut ovat ympärillä.
Olimme täydellisiä mökkihöperöitä. Mitään ei jäänyt silla saralla kokematta.
Jos ikävöin mökkiämme, albumi on täynnä kuvia kaikista vuodenajoista.
 

Yhteistyössä