Oletko koskaan, ikinä, missään tilanteessa, lapsen ollessa minkä ikäinen tahansa, ollut hänen edessään

  • Viestiketjun aloittaja käsi sydämelle
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En, yhdestä onnittelumaljasta tai viinilaisista juhlissa en tule vielä humalaan. En koskaan juo niin paljoa, ettei kontrolli pelaisi, hiprakassa olen ollut useamman vuoden ennen esikoisen syntymää. Olen itse nähnyt ihan tarpeeksi kännääviä sukulaisia.
 
En.
Ja tässä yli kolme vuotta huomaamatta ollut kokonaan juomatta ja ennen sitäkin todella vähän niin enpä usko heidän koskaan sellaista ihmettä todistavan että olisin hiprakassa/humalassa.
Itse olen nähnyt lapsuudessani sitä aivan tarpeeksi niin en ajatellut niitä kokemuksia lapsilleni siirtää.
 
ei
En ole eikä ole mieskään. Ei ole tarvetta juoda kuin lasi tai kaksi viiniä joskus HYVIN HARVOIN. Ei edes joka vuosi. Krapulassa ei meillä myöskään maata. Vanhin lapsista on 14v.
 
"WIIRU"
yhden kerran humalassa kun kyytiä odottelin ja sekoittelin itselle leijonapaukkua samalla joka sitten kihahti nopempaa päähän kun kuvittelin.ja yöllä luonnollisesti kömmin kotiin baarista. voidaan ottaa sauna kaljat tms. lasten nähden mutta humala hakuista juomista ei olla harrastettu lasten aikana. baarissa kyllä tulee käytyä parin kk välein.. eli ei mikään absolutisti :D
 
ei
[QUOTE="vieras";28031620]olen, mutta en ole koskaan niin humalassa etten pysyisi pystyssä tai että oksentaisin tai sammuisin. En myöskään käyttäydy agressiivisesti, en huuda, jankuta, lässytä tai haasta riitaa.[/QUOTE]

Tiesitkö, että lapset eivät kärsi ainoastaan sellaisesta humalaisesta vanhemmasta, joka tekee noita luettemiasi asioita? Jos taas käyttäydyt humalassakin IHAN SAMOIN kuin selvinpäin, niin mikä pointti on juoda humalaan asti ollenkaan?
 
"vieras"
Tiesitkö, että lapset eivät kärsi ainoastaan sellaisesta humalaisesta vanhemmasta, joka tekee noita luettemiasi asioita? Jos taas käyttäydyt humalassakin IHAN SAMOIN kuin selvinpäin, niin mikä pointti on juoda humalaan asti ollenkaan?
Tiesitkö, että joka perheessä ei ole alkoholiongelmaa ja sen takia ei tarvitse olla absolutisti? Meidän vanhemmat käytti alkoholia mun ollessa lapsi, mutta he käyttivät sitä kohtuudella jos me olimme kotona. Pienessä hiprakassa saattoivat olla, eivät koskaan aggressiivisia, sammaltaneet, sammuneet tai edes horjuneet. Ja meistä se heidän muutaman oluen juominen oli ihan normaalia saunan jälkeen viikonloppuisin. Eikä edes joka vkl.

Mutta toki jos on ollut alkoholistiperheessä tai jos ei hallitse omaa juomistaan, niin kannattaa jättää se juominen kokonaan.
 
Tiesitkö, että lapset eivät kärsi ainoastaan sellaisesta humalaisesta vanhemmasta, joka tekee noita luettemiasi asioita? Jos taas käyttäydyt humalassakin IHAN SAMOIN kuin selvinpäin, niin mikä pointti on juoda humalaan asti ollenkaan?
Hmmm... No tähän sanon että silloin kun isäni oli humalassa meidän lasten aikaan, hän oli hauska, nauravainen, kertoi hyviä juttuja ja kertoi rakastavansa.
Miten olisin tuosta kärsinyt?
En siis kannata mitään ryyppäämistä pienten lasten aikaan, mutta juurikin tuollainen lomasiemailu ja seurustelunaukkailu on ok kun ei humalluta siten että se todella alkaisi vaikuttaa käytökseen tai olisi lapsesta pelottavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Olen ollut useinkin hieman hiprakassa lasten nähden, kerran tai pari vähän tujummassakin kunnossa, mutta ei kuitenkaan missään kaatokännissä. En ole varma onko minulla edes mitään hirveää kaatokänniä, yleensä livahdan suosiolla kotisänkyyn pötköttelemään, jos alkaa olemaan kovassa tuiterissa. En kuitenkaan mielelläni ota mitään ennenkuin lapset ovat nukkumassa tai kokonaan toisaalla hoidossa.

Sitä en silti ymmärrä, että miten se vanhempien "eri tavalla käyttäytyminen" on niin kamalaa. En minä ainakaan käyttäydy selvinpäinkään aina juuri samalla tavalla. Joskus väsyttää enemmän, joskus kiukuttaa, joskus on vähän koomainen olo, joskus on "kuin hiprakassa" ihan selvinpäin. Sitten saatan olla myös sairas, jopa oksentaa taudissa. Ja kaikkia tätä lapset saavat ja joutuvat meillä näkemään. Jos se trauma sitten syntyy siitä viinilasista tulleesta hiprakasta, niin kai se sitten on vain tullakseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Jahas. Melkoiselta jeesustelulta kuulostaa minustakin. Itse käytän alkoholia harvoin. Kuukaudessa ei välttämättä mene yhtään. Sanotaan nyt, että keskimäärin kerran kahdessa kuussa saatan ottaa 1-2 siideriä tai vastaavasti saman määrän lasillisia viiniä. Kkoska harvoin juon, saatan tuon kahden lasin jälkeen olla jo hiprakassa. En kovassa humalassa, enkä niin, että tolkku ei säilyis, mutta kyllä vaan sen huomaa ja tuntee sen nousuhumalan.

Ja joo. Lasten edessä nuo saunajuomat ja juhlissa kuoharit tulee otettua. Kännisiä ja alkoholisoituneita vanhempia ei pitäisi kenenkään lapsen joutua kokemaan. Sen sijaan mun mielestä kohtuukäyttöä opitaan parhaiten niin, että nähdään alkoholia käytettävän niin, ettei kerralla tartte vetää örvellyskännejä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"juups"
no olen kyllä ollut monta kertaa hiprakassa. tulen lasista viiniä hiprakkaan :D ei meidän perheessä kukaan dokaa lasten seurassa, kyllä hiprakassa voi joskus olla. eipä minuakaan lapsena haitannut jos iskä otti muutaman oluen tms. heti alkoi vaan hauskat jutut :D mies ja lapsi on pari kertaa heittänyt mut ja kummitädin kaupunkiin kun ollaan lähdetty ulos. silloinkin ollaan oltu hiprakassa(ei kännissä, mutta ei ajokunnossakaan).

mutta uskon kyllä että ihan liian monella vanhemmalla on alkoholiongelma ja sitä en kyllä kenenkään lapsen soisi kokevan. ja vaikka esim joissain juhlissa monesti oikein juodaan ja lapsetkin on mukana, on hyvä ainakin toisen vanhemmista olla vesiselvä. en halua että kukaan kännikala tulee lapsille solkottamaan kuten jotkut juntit tekee..
 
"vieras"
Tälle palstalle on tyypillistä mustavalkoinen ajattelu. Tässäkin tapauksessa täytyy olla täysin absolutisti, tai sitten hulluna humalassa lasten edessä. Itse en ymmärrä noista kumpaakaan. Alkoholia voi käyttää lasten seurassakin sivistyneesti. En usko että yksikään lapsi traumatisoituu siitä, että lauantaina aikuiset juovat viiniä ruokailun yhteydessä. Toisaalta siinä on myös vissi ero, että ostetaanko viikonloppua varten viinipullo vai viinipönikkä.
 
vier
Joo, vaikka kuinka monesti. Olen sammunutkin niiden eteen illalla olohuoneessa. Ei ole saanu traumoja, meillä kun eletään ihan tavallista elämää ja ei lietsota mitään kauhukuvia mistään.
 
Poika täyttää toukokuussa 8v ja EN en koskaan! Päätin sen jo aikoja sitten ettei mun lapset tule näkemään äitiä (tai isääkään) humalassa Ikinä, tiedän omasta kokemuksesta kuinka pelottavaa se voi lapselle olla vaikkei mitään riitoja, riehumista yms olisikaan...

En kuitenkaan sano että kaikkien pitäs näin toimia, kukin tavallaan ja meillä näin.
 
Leona Y hrm
Aina kun ota pari lasillista viiniä ruokailun yhteydessä niin kyllä se vähän päähän nousee ja poskia alkaa punoittamaan. En ole huono vanhempi eivätkä lapseni siitä kärsi. Näkevät että alkoholi ei ole örvellysjuoma.
 
Riitta-Kaarina
Kerran kävin vahingossa ehtoollisella, koska luulin, että lapset palaavat lomareissulta mummon kanssa vasta seuraavana päivänä. Lapset pahoittivat mielensä ja saivat trauman, jota nyt hoidetaan psykiatrin avustuksella :(

Eräänä Jouluna menin viemään naapuriin joulutähden. Naapuri tarjosi karamellin, jonka ihan vahingossa laitoin suuhuni. Vasta puraistessani karamellin rikki tajusin, että se oli liköörikonvehti. Nukuin naapurin sedän kanssa muutaman tunnin humalaani pois heidän parisängyssään, mutta siitä huolimatta esikoiseni tajusi kotiin palattuani, että olin ollut mieron tiellä.

Kerran olin työkaverini syntymäpäivillä, joissa tarjottiin täytekakkua. Muutaman palan syötyäni tajusin, että kakku oli kostutettu rommilla!!! Koska en uskaltanut näyttäytyä lasteni edessä humalaisena, läksin työkaverini kanssa kiertämään Suomea kolmeksi päiväksi. Tuona aikana humalakin haihtui ja palasin kotiin hyvänä äitinä.

Joskus lauantai-iltana otan huikan mieheni oluttölkistä, kun lapset ovat menneet jo nukkumaan. Tosin mieheni ajaa minut välittömästi ulos pakkaseen, ettei lapsien tarvitse aamulla katsella krapulaista äidin naamaa. Minunkin mielestä niin on parempi. Lymyilen kerrostalomme kellarissa niin pitkään, että silmät eivät enää punoita.

Muuten olen kyllä melko raitis ja täydellinen äiti.
 

Yhteistyössä