Oletko synnyttänyt Oysissa? Kerro kokemuksestasi! :)

  • Viestiketjun aloittaja mmmmm
  • Ensimmäinen viesti
mmmmm
Olen selannut nettiä läpi ja paljon huonoja kokemuksia tuntuu synnyttäjiltä löytyvän ko paikasta. Kokemukset ovat tosin monen vuoden takaa.. Kerro omasta kokemuksestasi! Saako perhehuonetta "helposti", entä vesisynnytystä. Millaiset kätilöt jne. Saitko riittävästi tukea synnytykseen ja sen jälkeen? Entä imetykseen ym.
 
"Neeuli"
minä synnytin toisen ja varmaan tämän kolmannen oulussa.
henkilökunta oli ihan mukavaa mutta ihmetytti se että siellä oli pakko imettää 4 tunnin välein lapsi. kello vaan yöllä soimaan ja vauva väkisin hereille. Kun tyttö syntyi aamulla niin olin kauhean väsynyt ja en herännyt kelloon niin nukuimme tyttören kanssa 7 tuntia putkeen niin hoitajat oli äkäisiä että se on pakko herättää.

Siellä oli silloin niin täyttä että perhehuoneista ei voinut edes haaveilla ja vesisynnytys on vain unelmaa meikäläisellä.
Muuten kyllä ihan mukava paikka..
 
mo1
Perhehuonetta on mahdollisuus saada tooooodella harvoin, yleensä on osastot niin täynnä. Veteen ei saa synnyttää Oulussa, Oulaskankaalla taitaa saada.

Neeuli: Sun piti imettää 4h välein vaikka vauvan voinnissa ei ollut mitään mikä sitä olisi vaatinut? Pienipainoisuus, painonlasku, infektio- tai verensokerikontrollit tms? Erikoista.
 
"vieras"
Henkilökunta ei ollut järin mukavaa,yksi mukava kätilö oli mutta kätilö ehti vaihtua 3 kertaan synnytyksen aikana.
Kiireistä ja täyttä oli, ei mitään mahiksia perhehuoneeseen tai vesisynnytykseen, kaikki synnytyssalitkin olivat täynnä.
 
"Neeuli"
Perhehuonetta on mahdollisuus saada tooooodella harvoin, yleensä on osastot niin täynnä. Veteen ei saa synnyttää Oulussa, Oulaskankaalla taitaa saada.

Neeuli: Sun piti imettää 4h välein vaikka vauvan voinnissa ei ollut mitään mikä sitä olisi vaatinut? Pienipainoisuus, painonlasku, infektio- tai verensokerikontrollit tms? Erikoista.
Tyttö oli ihan terve, ei mitään mainitsemistasi asioista ollut, eikä muutakaan.
 
"Tiina"
Olen selannut nettiä läpi ja paljon huonoja kokemuksia tuntuu synnyttäjiltä löytyvän ko paikasta. Kokemukset ovat tosin monen vuoden takaa.. Kerro omasta kokemuksestasi! Saako perhehuonetta "helposti", entä vesisynnytystä. Millaiset kätilöt jne. Saitko riittävästi tukea synnytykseen ja sen jälkeen? Entä imetykseen ym.
Molemmat synnytin Oysissa. Kivunlievitys oli puutteellista tai sitä ei saanut. "On tärkeämpiäkin hoidettavia, kuin synnyttäjän kipu" oli yksikin kommentti, kun pyysin spinaalia. Toki ymmärrän, että esim hätäsektio menee normisynnytyksen ohi, mutta silti ikävä kommentti.

4 tunnin välein vastasyntyneen imetys, mutta omia 4,5kg poikiani ei tarvinnut herätellä :). Hoitajat oli mukavia ja auttavaisia. Imetystukea sain hyvin ja lisämaitoa annettiin, koska maito ei noussut heti ja pojat olivat isoja.
 
mo1
OYS:ssa kyllä on synnytyspuolella kovin täyttä lähes koko ajan. Pitäisi olla isommat tilat. Ja onhan se niin, että kun kyseessä on yliopistosairaala jossa hoidetaan niitä kaikkein komplisoituneimpiakin raskauksia ja synnytyksiä, niin ne hoitorutiinit näkyvät myös aivan terveiden raskauksien ja synnytyksien kohdalla. Eli otetaan esim. vauvoista aika paljon enemmän kontrolleja mitä ehkä pienemmissä sairaaloissa.
 
"OuNou"
Henkilökuntaan sopii niin mukavia kätiöitä kuin vähemmän mukavia. Aika usein hommahan on kiinni henkilökemiasta ja kätilön omista intresseistä. Ammattitaitoisia ovat varmasti kaikki. Jotkut rohkaisee liikkumaan enemmän ja kanunustavat kokeilemaan erilaisia synnytysasentoja siinä missä jotkut toiset ajattelevat lähinnä omaa ergonomiaansa ja käskevät synnyttäjän selälleen. Myös synnyttäneiden osastolla kätilöitä on moneen junaan, eläkkeelle jääneistä keikkatyöläisistä vastavalmistuneisiin virkaintoisiin hoitureihin.
 
kahesti
Mä oon synnyttäny -09 ja nyt toukokuussa -11 OYSissa ja oon ollu tyytyväinen! Kummassakaan synnytyksessä ei ole moitittavaa, ekassa oli tosi loistava ja kannustava lääkärikin mukana :) Kivunlievitystä oon saanu aina ku oon pyytäny, kummallakin kerralla epiduraali. Kiirehän se on siellä aina, mutta ku muistaa sen niin pärjää. Kutsuihin on toki aina vastattu, ku on nappia osastolla painanu :) Että ihan hyvillä mielin sinne voi mennä synnyttään! =)
 
"Jenis"
Olen synnyttänyt siellä 2 kertaa, eikä mitään negatiivista jäänyt mieleen kummastakaan :) Vesisynnytyksestä en osaa sanoa, mutta molemmilla kerroilla oon päässyt ammeeseen kivunlievitysmielessä. Ekasta saatiin perhehuonekin, vaikka aika täyttä siellä taitaa aina olla.

Kätilöt kuunteli hyvin mun toiveita, ja molemmilla kerroilla sama kätilö veti koko homman läpi, eli ei ollu mitään trafiikkia.
 
"Mea"
Itse sain hyvän kivunlievityksen syn.salissa! Alkuun kätilö ehdotteli lääkkeettömiäkeinoja ja kaikkea kokeiltiin. Gynekologi laittoi pcb-puudutus anestesialääkäriä odotellessa. Ei moittimista!
 
"pöö"
Neeuli: Sun piti imettää 4h välein vaikka vauvan voinnissa ei ollut mitään mikä sitä olisi vaatinut? Pienipainoisuus, painonlasku, infektio- tai verensokerikontrollit tms? Erikoista.
meillä kahden ekan kohdalla piti 4tunnin välein imettää, vaikka olivat ihan normaalikokoisia eikä yhtään mitään mikä olisi vaatinut. Paitsi tiukkapipot kätilöt (hieman vanhahkojakin oli joukossa mukana)

Pikkukolmosen kohdalla taas ei herältelty eikä kätilöt olleet kello kaulassa vaan luottivat minuun äitinä.

Saas nähdä kun tämä pikkunelonen syntyy, että miten käy ja mitä sanovat. :)
 
"jeps"
minunkin piti terve normaalikokoinen vauva herättää 3-4h välein syömään päivin öin. En osannut ees ajatella että jossain sairaaloissa ei tartte noin kellon kans elää, ennen kuin täältä luin! Sain minäkin vihaisen katseen hoitajalta kun yhtenä yönä vauva nukkui 5h syömättä kun en ollut itse herännyt herätyskellon ääneen..
 
Minulla on kaksi synnytystä takana oysissa ja tyytyväinen olen ollut, aina on saanut haluamansa puudutteet ja on kyllä kuunneltu, lisäksi ensimmäisessä synnytyksessä oli opiskelija mukana niin hällä oli sit enemmän aikaa..

Vastasyntyneiden kanssa on tosiaan toimittu niin et on pitänyt herätellä syömään, ensimmäistä 2h välein, hän oli just 2kg ja sit toista 3h välein, hän oli 2.7kg en kokenut sitä mitenkään häiritseväksi koska vauvanhan on hyvä saada kerättyä heti painoa kun painohan tuppaa laskemaan aluksi.. Luulin et kaikkialla toimitaan näin.
Imetykseen sain aina apua kun halusin ja kyl mulle jäi positiivinen olo sen synnytyksen jälkeen, lisäksi suurin osa kätilöistä oli tuttuja kun synnytyksen oli niin lähekkäin..
Menisin uudelleenkin=)
 
reti
Synnärin puolella suurin osa kätilöistä on mukavia, mutta kyllä sielläkin huonolla tuurilla voi mätäpaiseen itselleen saada kätilöksi. Lääkkeellistä kivunlievitystä saa hyvin halutessaan, lääkkeetöntä taas ei oikeastaan ollenkaan edes pyydettäessä. Veteen ei saa synnyttää, hyvällä tuurilla saattaa päästä altaaseen synnytyksen alkuvaiheessa.

Osastolla kätilöt on suuri osa kamalia. Tiuskivat ja ovat muutenkin tympääntyneitä jos jotakin apua pyydät. Siihen samperin lappuun pitää kirjata imetykset ja jos et imetä neljän (tai jopa 3h) tunnin välein ja satut nukkumaan sillon kun ne sitä lappua käy syynäämässä, saattavat sen vauvan napata vierestä jopa pullolle herättämättä sua imettämään. Näin kävi mun tokassa synnytyksessä, olin illalla synnyttänyt ja pyytänyt että mut herätetään imettämään. Mutta neljän aikaan heräsin hirveään hätään missä vauva ja aloin ulisemaan ihan kauhuissani mitä on tapahtunut. Huonekaveri sit kutsui kätilön ja kätilö sanoi että tuollahan se on kansliassa syömässä..

Ruuhkaista on aina, perhehuoneeseen ei oo kun yksi tutuistani päässy, vaik kaikki on halunneet
 
aivan
[QUOTE="alkup";24106375]Kuulostaa kyllä siltä, että OAS:n kannattaa matkata, vaikka joutuisikin ajamaan pitemmän matkan..[/QUOTE]

kohta taitaa sekin mennä kiinni ja Ouluun tungetaan nekin äidit:(
 
"äiti"
mulle tokaistiin vihaisesti, kun vauva oli nukkunut liian pitkään ja minä levähtänyt. en edes älynnyt, että olisi pitänyt herättää syömään, tuntuu ihan hölmöltä sinänsä. kaksi synnytystä takana, ihan tyytyväinen olen pääasiassa, mutta negatiivistakin löytyy. ensimmäisen kanssa minut jätettiin jotenkin ihan yksin sinne lapsivuodeosastolle. synnytyssalissa vielä sanoivat, että en saa yksin kävellä huimauksen vuoksi, mutta tuolla osastolla sitten kun pyysin apua ei sitä annettu vaan sanottiin ilkeästi että alat vain hoitaa vauvaasi ja ovi paiskattiin kiinni :( jotain traumoja siitä jäi, olin ihan yliväsynyt ja huonossa kunnossa fyysisesti joka puolelta. itkua vääntäen piti sitten hoitaa itseä ja vauvaa.
 
Olen synnyttänyt kolmesti OYSsa, yksi sektio ja kaksi säännöllistä synnytystä. Vain hyvää sanottavaa! Veteen ei saa synnyttää, en tosin halunnutkaan, mutta ammeeseen pääsee kyllä avautumisvaiheessa. Ammattitaitoiset kätilöt, itselle sattunut myös empaattiset! Toiveita kuunneltu hyvin ja esitiedot ollut luettuna.
Perhehuoneista en osaa sanoa, kun en ole niitä toivonut.
 
Synnytykset OYS:ssa 2002 ja 2010 eikä pahaa sanottavaa. Ekassa pääsin ammeeseen ja saimme perhehuoneen. Epiduraalia ei tuolloin kerennyt kukaan laittamaan.

Nyt 2010 olin ensin osastolla vuorokauden missä sielläkin hoito hyvää, synnytyksessä tosi kivat kätilöt ja kivunlievitystä tarjottiin useampaan kertaan, sain epiduraalin. Osastollakin oli hyvä hoito ja tukea olisi ollut tarjolla jos olisi tarvinnut.
 

Yhteistyössä