Oletko ylpeä siitä, että lapsesi saavat kasvaa ehjässä ydinperheessä?

  • Viestiketjun aloittaja Ydinperheellisille kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Ydinperheellisille kysymys
Minä olen, parasta mitä lapsi voi saada, on onnellinen ydinperhe. :) Se kaiken tukipilari on ehjällä pohjalla lapsen elämässä. Tuli vain mieleeni.
 
"Lettu"
Tietenkin olen! Itse olen avioeroperheestä. Toisaalta olen sitä mieltä, että lapsen on paremp kasvaa onnellisen yksinhuoltajan hoivissa kuin patologisessa ydinperheessä.
 
naimisissa (vielä)
Joo olen ylpeä, mutta tiedostan myös, että itsellekin voi joku päivä tulla ero eteen, joten en eroperheitä tuomitse. Kukaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
sareiv
Minä olen siitä iloinen, mutta en ylpeä. En tiedä miksi olisin varsinaisesti ylpeä: Osa ydinperheenä pysymisestä on "ansaittua", mutta osa myös tuuria: Se miten puolisonsa valitsee, ei ole pelkästään järkeä, ei varsinkaan, kun tekee sen 18-vuotiaana kuten minä, joten tunnustan kohdalleni osuneen myös tuuria, että parisuhteemme on toiminut näin pitkään, toimii myös perheen kanssa ja olemme pysyneet yhdessä. Ja vaikka kuinka fiksusti osaisi ajatella, ei silti voi koskaan olla täysin varma miten ihminen muuttuu vuosien ja perheellistymisen myötä. Meille ei ole sattunut mitään ylitsepääsemätöntä kriisiä, ainakaan tähän saakka vaikka kovilla on välillä oltu, eikä toinen ole esim. alkoholisoitunut tms.

Toisaalta, eihän elämässä voi koskaan tietää varmaksi toisesta eikä edes itsestään: Juuri nyt meillä on ydinperhe ja uskon, että tulevaisuudessakin, mutta elämä voi yllättää enkä voi olla varma, että näin jatkuu kunnes lapset ovat aikuisia. Voi olla, että tulee se ylitsepääsemätön kriisi, toinen muuttuu liikaa tai vaikka kuolee. Aion olla ihan yhtä ylpeä perheestämme kuin nytkin vaikka näin kävisikin. Surulliseksi se sen sijaan minut varmasti tekisi.

Olen siis onnellinen perheestäni ja siitä, että olemme yhdessä, mutta en osaa ajatella sitä vertailuna johonkin muuhun. En osaa ajatella, onko perheestämme syytä olla enemmän vai vähemmän ylpeä kuin naapurin yh-äidin perheestä. Jokainen perhe on toivottavasti mahdollisimman onnellinen, ylpeyttä perhemuotoon en osaa liittää.
 
Erokin lapselle hyväksi
Vanhempani ovat edelleen yhdessä ja erittäin onnettomassa parisuhteessa. Rukoilin lapsena, että äiti ottaisi eron. Isäni on väkivaltainen ja edelleen heidän suhteensa on ihan karmeaa katsottavaa, vaikka isä ei (ainakaan tietääkseni) hakkaa äitiä – jatkuvaa panettelua ja rivien välistä kettuilua ihan_koko_ajan. Todella raskasta lapselle elää tuollaisessa tilanteessa ja nyt vielä kolmekymppisenäkin kärsin heidän riidoistaan.


Eli ihan mahtavaa, jos joissakin perheissä on onnellinen (ihan aidosti onnellinen) ydinperhe, mutta on todellakin fiksumpaa erota kuin pysyä yhdessä, jos perheessä on vakavia ongelmia. En tuomitse eroperheitä tippaakaan, fiksumpaa erota kuin pysyä väkisin yhdessä.
 
"surullinen"
Onnea teille! Kunpa voisin tarjota saman lapsilleni :( Oma sukulaiseni ja kaikki ystäväni ovat ydinperheitä. Minun mieheni ilmoitti erosta 13 vuoden avioliiton jälkeen :(.

Hiukan tuntuu kuitenkin epäasialliselta rehvastella ydinperheellä. Avioeroon liittyy hyvin paljon epäonnistumisen tunnetta ja surua. Haluaisin tarjota lapsilleni parasta kuten muutkin.
 
Olen iloinen että pystymme lapsillemme tarjoamaan ehjän perheen. Toisaalta taas lapsena toivoin sitä että vanhempani olisivat eronneet. Oli kauheaa lapsena seurata sitä vuosien vihaa, mustasukkaisuutta, katkeruutta. Viimein kaikki päättyi siihen kun isäni kuoli...
 
Miuski harmailee
Hirveää ylpistymisen varaa tässä ei ole, mutta kiitollisuutta tunnen siitä, että olemme mieheni kanssa yhdessä. Parisuhteemme on kestänyt 18 vuotta ja monenmoista on matkan varrelle mahtunut. Perusasiat eli rakkaus, luottamus ja kunnioitus ovat säilyneet ja siksi suhteen puolesta on kannattanut taistella. Ei pelkkää onnen avoa, mutta riittävästi sitäkin. Ei tulisi mieleenkään lähteä arvostelemaan yksinhuoltajia tai uusperhreitä. Jokaisella perheellä on omat haasteensa ja jokaisessa lasten täytyy tavalla tai toisella raivata tiensä aikuisuuteen.
 
No en tiedä olenko niinkään ylpeä tai lähtisinkö asialla leijumaan. Meille ydinperhe ei ole ollut mikään saavutus tai tavoittelemisen arvoinen asia, vaan kaksi ihmistä jotka haluavat olla yhdessä ja rakastavat toisiaan ovat kasvattaneet kolme lasta aikuisiksi. En missään tapauksessa väitä, että elo on ollut suurta onnea kaiken aikaa, mutta ero ei loppujen lopuksi ole koskaan ollut vaihtoehto. Meillä on ollut tahto olla yhdessä, selvittää ongelmat, rakentaa yhteinen elämä. Edelleen, 30 vuoden jälkeen olen ihan varma että tuon miehen haluan nähdä aamukahvipöydässä.

Lapsille se on tottakai tuonut turvallisuuden tunteen ja toivottavasti myös jonkunlaisen esimerkin siitä, ettei ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen tarvitse alkaa lusikoita jakamaan. Tunnen silti myös monia yh-perheitä ja uusperheitä, joiden lapset ovat ihan tasapainoisia ja hyvinvoivia. Monissa tapauksissa varmasti tasapainoisempia kuin olisivat olleet alkuperäisessä ydinperheessä, jossa syystä tai toisesta ei ollut kovin harmoninen fiilis.
 
ff
[QUOTE="lissu";29376236]Minä olen ylpeä siitä että uskalsin ottaa väkivaltaisesta miehestäni eron ja tarjosin lapselleni turvallisen kasvun aikuiseksi.[/QUOTE]

Minä olen ylpeä siitä että ymmärsin etsiä kunnollisen miehen ennenkuin aloin perustamaan perhettä.
 
"lissu"
Minunkin mieheni oli aluksi "normaali" ja ihana mies. Mutta mieheni oli niin läheisriippuvainen, enkä kerennyt kokoaikaa huomioimaan vain häntä, kun elämässä on lapset, työ, harrastukset, kodin hoitaminen ym. niin hän pikkuhiljaa muuttui inhottavaksi ja väkivaltaiseksi.. koskaan ei tiedä miten ihminen muuttuu.. toista ei näköjään opi koskaan tuntemaan kunnolla..
 
Ydinperheen onneton lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja Erokin lapselle hyväksi;29376217:
Vanhempani ovat edelleen yhdessä ja erittäin onnettomassa parisuhteessa. Rukoilin lapsena, että äiti ottaisi eron. Isäni on väkivaltainen ja edelleen heidän suhteensa on ihan karmeaa katsottavaa, vaikka isä ei (ainakaan tietääkseni) hakkaa äitiä – jatkuvaa panettelua ja rivien välistä kettuilua ihan_koko_ajan. Todella raskasta lapselle elää tuollaisessa tilanteessa ja nyt vielä kolmekymppisenäkin kärsin heidän riidoistaan.


Eli ihan mahtavaa, jos joissakin perheissä on onnellinen (ihan aidosti onnellinen) ydinperhe, mutta on todellakin fiksumpaa erota kuin pysyä yhdessä, jos perheessä on vakavia ongelmia. En tuomitse eroperheitä tippaakaan, fiksumpaa erota kuin pysyä väkisin yhdessä.
Hei, sama täällä. Oli kuin minun kynästä tuo teksti.
 
Moolllay
Ydinperhe itsessään ei paljon merkitse, jos elo perheen sisällä ei ole onnellista ja tervettä. Mieheni kasvoi lapsuutensa ydinperheessä -> Ai kun ihanaa... NOT.. Isänsä oli juoppo, äitiä hakkaava työnarkomaani ja äitinsä lapsistaan välittämätön juokale ja elämälle katkeroitunut ämmä. Riitelyä, pelkoa jne. Mutta ydinperhe oli..

Ydinperhe itsessään ei välttämättä ole paras vaihtoehto; joskus voi olla parempi lapselle, että isä ja äiti eivät samassa osoitteessa asu.

Meillä on ydinperhe; vanhemmat käy töissä, parisuhde, asuminen, rahapuoli, terveys ja kaikki muu elämän peruspilareiksi miellettävä kunnossa. Ylpeä en ole, pikemminkin kiitollinen ja onnellinen. Tähän on vaadittu työtä; koulun käyminen, pitkä parisuhde kumppaneiksi lopulta muodostuen, yhteiset linjat talouden hoidossa / lasten kasvatuksessa jne..
 

Yhteistyössä