Olipas taas paljon auringossa palaneita lapsia liikkeellä:(

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
:(
Sellaisia 8-11v ikäisiä. Yhdellä tytöllä palanut koko naama kirkkaanpunaiseksi auringossa kärsi selkeästi kivuista:(. Äiti ei ollut huolehtinut rasvauksesta ja olivat rannalla olleet tunteja edellisenä päivänä..ilmeisesti olettanut että sen ikäinen rasvaa itse.Ja paljon näkyi muitakin perheitä joilla auringossa kärventyneitä ravunpunaisia lapsia. Pakkoko tunkea rannalle jos ei viitsitä rasvata ja ei palamisen jälkeen saisi oleilla heti auringossa. Pistää vihaksi.
 
"siili"
Suomalainen perinteisesti kärväyttää nahkansa monta kertaa kesässä.
Omia lapsia en ole rasvannut juurikaan ikinä, yhtä vähän vaalemman sävyistä joskus. Itse en myöskään käytä aurinkorasvaa. Mies sen sijaan palaa kärvähtää joka välissä..
 
"Nuttu"
No siinähän sitten makselevat lastensa lääkärilaskuja kun melanooma puhkeaa. Pitäisihän jokaisen tajuta jo tässä vaiheessa millainen riski se auringossa oleminen on ja jos ei tajua ni kärsi seuraukset. Puhumattakaan siitä miten se auringon polttama iho vanhentaa sitten myöhemmässä vaiheessa.. Nimim, kokemusta on.
 
"vieras"
[QUOTE="siili";24086356]Suomalainen perinteisesti kärväyttää nahkansa monta kertaa kesässä.
Omia lapsia en ole rasvannut juurikaan ikinä, yhtä vähän vaalemman sävyistä joskus. Itse en myöskään käytä aurinkorasvaa. Mies sen sijaan palaa kärvähtää joka välissä..[/QUOTE]

Onnea sit vaan, kun saatte melanooman
 
surku :(
Joittenkin ihmisten juttuja kun kuuntelee, niin tuntuu olevan kunnia-asia palaa monta kertaa kesässä "ei me mitään rasvoja ostella, ne on ihan hölynpölyä ja rahastusta"

Aika harva ajattelee mitään melanoomaa tai ihon vanhenemista kun on lapsista kyse :(
 
Voi itku!
Voi voi, kun juuri lapsena ihon suojaaminen olisi ensisijaisen tärkeää. :( Monen melanoomaan sairastumisen taustalla on liika altistuminen auringolle/palaminen juuri lapsena.
 
[QUOTE="Nuttu";24086573]No siinähän sitten makselevat lastensa lääkärilaskuja kun melanooma puhkeaa. Pitäisihän jokaisen tajuta jo tässä vaiheessa millainen riski se auringossa oleminen on ja jos ei tajua ni kärsi seuraukset. Puhumattakaan siitä miten se auringon polttama iho vanhentaa sitten myöhemmässä vaiheessa.. Nimim, kokemusta on.[/QUOTE]

Ei se melanooma yleensä lapsella puhkea.
 
--
mua vähän pelottaa itseä, kun lapset ovat anoppilassa, ja anopilla ei ole ihan hallussa tuo auringolta suojaus. On ollut aiemmin mm. laittamassa kesäpäivänä tummelia lapsille, etteivät pala :headwall:
 
Joittenkin ihmisten juttuja kun kuuntelee, niin tuntuu olevan kunnia-asia palaa monta kertaa kesässä "ei me mitään rasvoja ostella, ne on ihan hölynpölyä ja rahastusta"

Aika harva ajattelee mitään melanoomaa tai ihon vanhenemista kun on lapsista kyse :(
Peesi. Viime vuonnakin käytiin pitkä keskustelu, jossa aika moni totesi, ettei tarvita rasvoja "kun ei meidän lapset koskaan pala". Niinpä niin. Saati sitten että suojauduttais niillä vaatteilla tai varjolla.
 
yx
mua vähän pelottaa itseä, kun lapset ovat anoppilassa, ja anopilla ei ole ihan hallussa tuo auringolta suojaus. On ollut aiemmin mm. laittamassa kesäpäivänä tummelia lapsille, etteivät pala :headwall:
sama täällä,eilen oli pakko tilanne et lapsi oli hoidossa anopilla ja anoppi antoi keskipäivän auringonaikaan pojan polskia ammeessa joka oli auringossa,ilman hattua ja rasvoja yms. Sit kun tulin hakemaan ihmettelin kun pojan posket helottaa. Se ei välitä yhtään,kehotuksista huolimatta :(
 
"..."
mua vähän pelottaa itseä, kun lapset ovat anoppilassa, ja anopilla ei ole ihan hallussa tuo auringolta suojaus. On ollut aiemmin mm. laittamassa kesäpäivänä tummelia lapsille, etteivät pala :headwall:
No meillä vähän sama juttu. Ei millään voi olla lapsen kanssa varjossa, hattua ei "muisteta" kun ei se lapsikaan siitä tykkää, rasvaaminenkin aina jää kun "eihän me auringossa olla paljoa"..kypsyttää aikuisen ihmisen kanssa vääntää. Ja kun en yleensäkään ymmärrä miksi pitää vääntää, me kai lapsen vanhempana päätetään miten halutaan toimia. Anoppi niin mieluusti muistuttaa aina, että "niin vaan olitte tekin ja teidän ikäiset pienenä alasti uimarannalla eikä mitään suojailtu"...No, varmasti näin, mutta eipä ollut aurinko yhtä ärtsy silloin.
 
[QUOTE="...";24087164]?!? Niin? Se, että palaa lapsena auringossa, moninkertaistaa riskin sairastua melanoomaan vanhempana.[/QUOTE]

Niin just. Aikuisena ne omatkin lapset omat lääkärilaskunsa hoitavat.
 
"vieras"
Mua säälittää yhden kaverin 2,5-vuotias kun ovat paljon rannalla eikä kaveri rasvaa tyttöä. Ei myöskään anna juomista. Kerran olivat meillä, istuskeltiin terassilla pari tuntia ja sinä aikana tarjosin 3 kertaa tytölle vettä ja mehua, mutta äitinsä sanoi että juovat sitten kotona. Lopulta lähtivät kun tyttö valitti pääkipua ja huonoa oloa. Siinäkin vaiheessa tarjosin juomista, mutta ei kelvannut.
 
"mhm"
[QUOTE="vieras";24088867]Mua säälittää yhden kaverin 2,5-vuotias kun ovat paljon rannalla eikä kaveri rasvaa tyttöä. Ei myöskään anna juomista. Kerran olivat meillä, istuskeltiin terassilla pari tuntia ja sinä aikana tarjosin 3 kertaa tytölle vettä ja mehua, mutta äitinsä sanoi että juovat sitten kotona. Lopulta lähtivät kun tyttö valitti pääkipua ja huonoa oloa. Siinäkin vaiheessa tarjosin juomista, mutta ei kelvannut.[/QUOTE]


2,5 v ei sais vielä ees aurinkorasvaa käytellä..
Kauheaa minusta. :( Meillä 1,5vllä on autossakin vieressä juomapullo kun kesällä jonnekkin kuljetaan.
 
yhh
joo juhannuksenakin juhlissa (oli täällä helle j aurinkoista) suurn osa lapsista kulki paljain päin ilman hattua laseja ja rasvaa :( meidän pojalla aurinkosuoja paita ja iso lierihattu+lasit. ja joo ei oo vaikeeta noita käyttää kun on pienestä pitäen totutettu.

luojan kiitos meidän vanhemmat ja anoppi uskoo mua ja pukee ne vaatteet mitkä mäkin ja muistaa myös rasvan. tai sitten ollaan varjossa
 
bud
[QUOTE="mhm";24088955]2,5 v ei sais vielä ees aurinkorasvaa käytellä..
Kauheaa minusta. :( Meillä 1,5vllä on autossakin vieressä juomapullo kun kesällä jonnekkin kuljetaan.[/QUOTE]

Saa käyttää. Parempi rasvaus kuin palaminen.
 
Eivät ole palaneet kukaan lapsista, ei omista eikä lainatuista.
Mutta tässä vaiheessa kesää ovat kyllä jo kovin ruskettuneita enkä oikein tiedä miten sen estäisikään, kun kuitenkin päivät ovat ulkona, paljon rannalla ja vesialtailla jne.
Moisen kieltäminen "varmuuden vuoksi" tuntuisi kovin itserakkaalle.

Itse olen sairastanut melanooman ja vaikka palanimen lisää riskiä sen saamiseen niin minun kasvaimeni löytyivät molemmat sellaisista paikoista, missä taatusti ei ole iho ikinä palanut.
Eli vaikka syy-yhteys on niin se ei ole niin suora kuin joistain kommenteista voisi kuvitella.
 
Mä kyllä muistan kun itse olin lapsi niin mun äiti oli sitä mieltä että se on hyvä vaan kun palaa kunnolla kerran niin sen jälkeen ei sitten enää pala niin herkästi :headwall: Olin siis sitten aina kipeä ja palanut siinä kesän alussa...
Sitten kun olin sen ikäinen että tajusin itse kontrolloida auringossa olemista (mulla on tosi vaalea iho joka särkee aina kesän alun auringonsäteistä edelleen) niin ivattiin että "kun kaikki muut on kauniisti ruskettuneita niin tää meiän tyttö onkin sitten kalmankalpeana kun pitää varjossa vaan istua".
Ei ollut mitään väliä siinä jossain vaiheessa kun sanoin että aurinko sattuu, uskoin sitten äitiä kun se sanoi että "sä vaan kuvittelet".

Omien lasten kohdalla olen onnistunut pitämään sellaisen linjan ettei kumpikaan ole päässyt palamaan, muistan vieläkin miten kamalaa se palaminen aina oli. En tajua miten joku ihan varta vasten voi haluta sellaista lapselleen?
 
Ja siis ei, mä en silti pidä mun lapsia hysteerisesti kotona koko ajan kun aurinko paistaa :D Meillä ulkoillaan ihan milloin tuntuu siltä että halutaan ulkoilla, mutta aurinkorasva, hatut ja lasit ovat käytössä.. Ne on riittäneet ihan hyvin. En ymmärrä miten joillakin tollaset pikkujutut voi olla niin ylitsepääsemättömiä hoitaa että lapset pääsevät sitten palamaan.

Ja lisään vielä että en tosiaan toivo että kenestäkään, jonka lapsi on joskus vahingossa sen yhden kerran päässyt palamaan, tuntuu siltä kuin syyllistäisin. Varmaan jokainen pääsee jossain elämänsä vaiheessa kärvähtämään vahigossa.
 

Yhteistyössä