Olipas taas paljon auringossa palaneita lapsia liikkeellä:(

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
joopa joo
En mä ainakaan niiden rasvojen kanssa kauheasti läträisi, kun ei nekään mitään kovin hyvää tee. Juurihan oli tutkimuksia, että äidinmaidosta löytyy jäämiä aurinkorasvoista, vaikka ei olisi vuosiin aurinkorasvaa käytetty, eli imeytyy suht tehokkaasti elimistöön.
Lisäksi jostain luin, että mm. melanooma yleistyi huomattavasti samaan aikaan, kun aurinkorasvoja alettiin käyttämään... että joo.

lapset suojaisin varjolla/lakilla/aurinkolaseilla, en todellakaan niillä rasvoilla.
 
"vieras"
En mä ainakaan niiden rasvojen kanssa kauheasti läträisi, kun ei nekään mitään kovin hyvää tee. Juurihan oli tutkimuksia, että äidinmaidosta löytyy jäämiä aurinkorasvoista, vaikka ei olisi vuosiin aurinkorasvaa käytetty, eli imeytyy suht tehokkaasti elimistöön.
Lisäksi jostain luin, että mm. melanooma yleistyi huomattavasti samaan aikaan, kun aurinkorasvoja alettiin käyttämään... että joo.

lapset suojaisin varjolla/lakilla/aurinkolaseilla, en todellakaan niillä rasvoilla.
Melanooman ja aurinkorasvan suhe voi olla siinä että on kuviteltu rasvojen suojaavan enemmän kuin mitä ne oikeasti tekevät.
 
oma mies ei käytä aurinkorasvaa, eikä suostu pistämään lapsellekaan.. humpuukia kuulemma :headwall: :mad: :O
onneksi siitä sentään huolehtii, että tytöllä on hattu päässä ja vesipullo mukana.. itse olen palanut todella pahoin pikkutyttönä etelässä, sain auringonpistoksen & nahat irtosivat selästä :( en todellakaan halua lapseni joutuvan kokemaan samaa! hommatkoon mies ihosyövän ja rutistukoot kuin rusina, mutta mie suojaan itseni ja tytön ..
 
"Joo"
Voi voi, kun juuri lapsena ihon suojaaminen olisi ensisijaisen tärkeää. :( Monen melanoomaan sairastumisen taustalla on liika altistuminen auringolle/palaminen juuri lapsena.
Ja se aurinkorasva on myös yksi melanoomalle altistava juttu.. Joten mieti sitä seuraavan kerran kun rasvaat lapsesi päästä varpaisiin.

Suojaaminen kannattaisi hoitaa ihan vaatteilla ja hakeutumalla sisätiloihin aina välillä.
 
"vieras"
Valitettavan paljon on lähipiirissäkin sellaisia äitejä, jotka itse haluavat rannalle auringonottoon, pihalla ovat kuumimman porotuksen aikaan, jotta itse ruskettuisi. Lapset ovat siinä samalla tuntikausia pihalla, ihan pienet lapsetkin (1-vuotiaat) t-paidoissa ja shortseissa. Mutta jokainen pitää huolta omasta lapsestaan, itse yritän suojata vaatteilla ja kuumimman paahteen aikaan ollaan yleensä sisällä, meillä tämä vielä toimii, kun lapsi on pieni.
 
Ekö suositus ole, että 2-v. ylöspäin.
Suositukset vähän vaihtelevat. Jotkut suosittaa, että 6kk eteenpäin pitäisi mieluiten käyttää laajaspektrisiä UVA- ja UVB- säteiltä suojaavia voiteita, joiden kerroin on vähintään 15. Jotkut taas, ettei alle 2v saa noita käyttää, vain näitä titaanioksidia ja sinkkioksidia sisältäviä.

Suomessahan ei yleensä ole paljon vaivaa vaikka istua kokonaan sisällä niitä harvoja aurinkoisia ja lämpimiä, pilvettömiä päiviä. Jää se 180 vrk lunta, jäätä ja pimeyttä ja 170 päivää koleaa ja verraten valoisaa, puolipilvistä.
 
joo juhannuksenakin juhlissa (oli täällä helle j aurinkoista) suurn osa lapsista kulki paljain päin ilman hattua laseja ja rasvaa :( meidän pojalla aurinkosuoja paita ja iso lierihattu+lasit. ja joo ei oo vaikeeta noita käyttää kun on pienestä pitäen totutettu.

luojan kiitos meidän vanhemmat ja anoppi uskoo mua ja pukee ne vaatteet mitkä mäkin ja muistaa myös rasvan. tai sitten ollaan varjossa
No huh :O. Itsekään en ole oikeestaan ikinä palanu (muutaman kerran olkapäät kärähtäny ja kerran ranskassa alko posket punottaa, kun pilvisen aamupäivän jälkeen alkokin aurinko paistaa aikas kuumastikin), enkä sen takia usein jaksa/muista itseäni rasvailla (jos otan aurinkoa, niin sillon saatan rasvatakin, muuten se yleensä jää vaikka auringossa olisinkin). Mutta kyllä kuumalla juoda pitää ja joku hattu/huivi ehdottomasti päähän! (vaikka itsellä sekin tuppaa jäämään kun lippiksistä en oikein perusta. Mutta huivia käytän jos on oikeasti tosi kuuma ja meinaan olla kauan auringossa).
 
LoruLiisi
Mites ne vanhemmat, jotka vievät oiketuin harkiten lapsiaan Thaimaan kuumaan aurinkoon tai muualle etelään? Siellähän UV-säteily on tuplaten voimakkaampaa kuin koto Suomessa...
 
"Minna"
Nythän tästä melonooman synnystä on ollutkin keskustelua ja uusia tutkimuksia, koska useimmiten löytyy paikasta johon aurinko ei pääse, aivan kuten Mummeliisalla. Jostain lehdestä luin, että aurinko jopa suojaisi melanoomalta. Luulen, että palaminen on taas asia erikseen, koska siitä ei mainittu jutussa
 
sama homma
Mä kyllä muistan kun itse olin lapsi niin mun äiti oli sitä mieltä että se on hyvä vaan kun palaa kunnolla kerran niin sen jälkeen ei sitten enää pala niin herkästi :headwall: Olin siis sitten aina kipeä ja palanut siinä kesän alussa...
Mulla oli ihan sama! Äiti sanoi että anna vaan ihon palaa kunnolla niin seuraavalla kerralla vaan ruskettuu. Mulla on punertava tukka, pisamia ja vitivalkoinen iho. Paloin monta kertaa kesässä enkä ruskettunut. Muistan sen pitkällisen kivun mikä tuli kun paloin koko kropan mitalta. Iho kuoriutui pois ja makasin sisällä märkään, kylmään lakanaan käärittynä. :( Herranjumala että olin kipeä. Ja kun iho uusiutui, niin taas aurinkoon vaan. Ja taas paloin ja itkeskelin yöt suihkussa tai märän lakanan sisällä. Se oli 90-lukua ja luulen että silloin on ollut jo olemassa aurinkorasvoja, niitä vaan pidettiin hölynpölynä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24086496]mistä sä tiedät että olivat olleet tunteja rannalla ja ei ollut äiti huolehtinut? :D[/QUOTE]

TosiÄiti lukee sen vaikka toisen otsasta. Se vain paistaa läpi. =)
 
Mulla oli ihan sama! Äiti sanoi että anna vaan ihon palaa kunnolla niin seuraavalla kerralla vaan ruskettuu. Mulla on punertava tukka, pisamia ja vitivalkoinen iho. Paloin monta kertaa kesässä enkä ruskettunut. Muistan sen pitkällisen kivun mikä tuli kun paloin koko kropan mitalta. Iho kuoriutui pois ja makasin sisällä märkään, kylmään lakanaan käärittynä. :( Herranjumala että olin kipeä. Ja kun iho uusiutui, niin taas aurinkoon vaan. Ja taas paloin ja itkeskelin yöt suihkussa tai märän lakanan sisällä. Se oli 90-lukua ja luulen että silloin on ollut jo olemassa aurinkorasvoja, niitä vaan pidettiin hölynpölynä.
Juu, mä olin siinä 80-90-uvulla penska... Se oli ihan tajutonta se kipu :(
 

Yhteistyössä