olisko tääl juttuseuraa äidestä jotka saa ensimmäisen pienokaisen 2012 ?

HEI! Täällä kans yksi plussannut ja rv 8 taitaa tänään alkaa :) Mukava kuulla toisten kokemuksia. Aika samanlaisia oireita on mullakin ollut eli pientä etovaa tunnetta välillä, mutta ruoka maistuu ihan hyvin. Ongelmia tuli mullakin ranskalaisten kanssa. Tilasin ravintolassa yhden lemppariannokseni, enkä saanutkaan puolia siitä syötyä kun ranskikset tökki! Muuten masussa tuntuu sillai jännälle välillä ja turvotusta on vähän myös. Siinäpä oireet! Eka neuvola ens viikolla :) Tietääkö kukaan kauanko siellä suurin piirtein menee ekalla kertaa? :) Kiva kyllä päästä jutskaileen ihan virallisesti neuvolaan tulevasta, jei!
 
Alkuraskauden ultra kahden viikon päästä ja siellä sitten selviää että jospa kaikki olisikin niin kuin pitää :)
Oi, teilläpä on ensimmäinen neuvola ja ultra lähellä toisiaan. Itse kävin neuvolassa jo aikapäivää sitten ja ensimmäinen ultra vasta ensi kuun lopulla. Mutta veikkaampa että minut laitettiin neuvolaan aika aijoissa verrattaessa muihin. Mitä netistä luin niin yleensä viikolla 8 eka neuvola ja ollaan vasta nyt siinä menossa plus vähän päiviä tietty päälle. En malta odottaa mutta pakkohan se on. ^______^

Ekassa neuvolassa meni myös meillä about tunti. Kannattaa varautua ainaisiin pissanäytteiden jättämiseen. Itselle tuli yllärinä koska kukaan ei ollut sanonut aikaisemmin.
 
Moi. Etsiskelen itse nyt myös juttuseuraa. Olen nyt tämän plussan jälkeen ollu hieman tuuliajolla :D

Pohjana teille, että mieheni on sterilisoitu ja aikaisemmasta liitosta kolmen tyttären isä, mutta minun esikoiseni siis. Tätä tulevaa ollaan viime keväästä yritetty saada aikaiseksi lapsettomuushoitojen kautta ja nyt 2.ICSI+TESAn tuoresiirto toi meille toivotun plussan. Itselläni on mennyt tämä viikko asiaa sulatellessa, testin tein siis jo maanantaina. Ensimmäinen varhaisultra on marraskuun 15. ja viikkoja siinä vaiheessa olisi 7+1. Ultra on lapsettomuuspolilla ja sen jälkeen seuranta siirtyy normaalisti äitiysneuvolan/-polin puolelle.

Oireina minulla on ollut lievä pahoinvointi joka lievittyy yleensä juomalla tai syömällä jotain, vesipullo on siis ainainen seuralaiseni tällä hetkellä :D Turvotusta ja väsymystä on myös ollut ilmoilla, mutta epäilen noiden johtuvan osaksi myös vielä mukana olevasta keltarauhashormooneista joita vähentelen tässä pikkuhiljaa. Foolihapon aloitin tänään ja huonon maitotuotteiden käytön vuoksi kalsium+Dvitamiini -valmiste on ollut käytössä jo kuukauden verran.
 
Heip! Rohkaistuin myös liittymään mukaan keskusteluun taustaseurailun sijaan. Olen nyt reilun viikon verran totutellut ajatukseen, että sisälläni voisi kasvaa pieni elämänalku :heart: Viikkoja olisi nyt 5 ainakin. Kiertoni on erittäin epäsäännöllinen, minulla todettiin 2009 keväällä PCOS. Vaikea siis sanoa varmuudella missä mennään, oma aavistus lähinnä. Henkisesti olemme vauvakuumeilleet jo pidempään, mutta varsinaisesti kaksi kuukautta sitten aloimme ajatella, että voisi yrittää hiljalleen, jos vaikka tärppäisi. Lääkäri kun sanoi aikoinaan, että raskaaksi tuleminen ei ole mahdotonta, mutta hankalaa. Nyt en voi uskoa tätä todeksi, en edes kolmen positiivisen testin jälkeeb enkä varmasti uskokaan ennen ultraa. :/ Sen verran pelkään, että kyseessä on tuulimuna. Tarkoitus oli seuraavassa kierrossa opetella tunnistamaan ovulaatio, mutta se jää nyt väliin. Neuvola olisi 8.11. ja lomakkeita täytelty, jännittävää :)!

Oireita on ollut vaihtelevasti..Alun "menkkakivut" ovat loppuneet, nyt on väsymystä, rinnat arat ja paisuneet, jatkuva jano ja pissahätä. Ai niin :D itkin kauniiden ja rohkeiden joulujaksoa katsoessa eli pillahdan itkuun herkästi ja hetken päästä nauran poskipäät kipeinä. Ei pahoinvointia (vielä?)
 
mulla paisu rinnat ihan tajuttomasti heti alkuun. Ja kipeet oli. En tahtoisi isompia rintoja, joten ärsyttää :D

Meillähän kävi niin että oltiin ajateltu tuossa parin vuoden päästä jos lapsi tulisi niin mukava. Mulla pitkän pillerien käytön jälkeen ja menkkojen siirtelyiden tuloksena oli niin paljon välivuotoja kesällä että päätin pitää kk tauon pillereistä. Puhuimme sitten avon kanssa että tässä on sitten se riski että tulen raskaaksi ja sanoin etten tee aborttia jos tulen, sillä´pelkään etten voisi tulla enää uudelleen raskaaksi. Noh.. eihän siinä mennyt kun viikko-kaks pillereiden lopetuksen jälkeen kun napsahti. mä en ole ikinä seuraillut kiertoja sun muuta tuollaista kun olen niin pitkään käyttänyt e-pillereitä.. jotenkin ihmeellistä että napsahti niin nopeasti.
ja nyt sitä ollaankin jo 18+5 :)
 
Huh että ollut tänään taas kurjan paha olo. :I Vaikka söin puuron aamulla heti herättyäni se silti alkoi heti kun nappasin vitamiinit (raskauslisä mikä lienee + kalkki) kurkusta alas. Tuntuu että kehoni ei halua niitä ottaa. Työmatkalleni bussiin otin varmuuden varaksi muovipussin mukaan pahan olon takia.. Onneksi ei tarvinnut käyttää.

Paremman tuntuista päivää teille muille.
 
I.love, ota sängyn viereen näkkäri tai joku muu vastaava mikä ei mene yön aikana huonoksi ja heti kun heräät aamulla niin ennen kun edes nouset sängystä niin purase vähän näkkäriä alas jonkin verran ja sitten vasta nouse ylös. Jos auttaisi?
Mulla auttoi ja olen kuullut työpaikallani että joillakin naisilla myös auttanut! :)
 
Isosysteri harrasti myös juuri näkkärin/hapankorppujen popsimista ennen sängystä nousua. Minulla kun tuntuu että se pahaolo ei enää ala vielä siinä sängyssä vaan vasta hetken kuluttua. Eli ensin menen tekemään aamupuuron ja istun alas keittiöön. Sitten vasta koira ulos.

Siis miksi raskaana tekee pahaa? Eihän tämä ole yhtään fiksua? Onko sille joku syy miksi meillä joillain on niin huono olla raskaana ollessamme? Ymmärrän kivut vatsassa kaiken kehittyessä ja leventyessä mutta mitä me hyödymme pahoinvoinnistamme?
 
Viimeksi muokattu:
Voihan olla että se että syöt tarpeeksi aikasin vain yksinkertaisesti auttaa. ei mullakaan iskenyt pahoinvointi kun vasta koirien kanssa ulkona ollessa.. mutta se syöminen ennen nousemista vaan ihmeenkaupalla auttoi tuon tulemista.. :)
 
Eka neuvola reissu oli mukava, mutta kaikki mukavuus loppu kun pääsin kotiin. Alkoi kovat mahakivut ja kuukautiset alkoi. Ei muuta kuin lääkäriin ja ne tutki ultralla mut. En ollut enää raskaana. Oli kuulemma ollut tuulimuna. Olihan se shokki, mutta hyvin on selvitty ja odotellaan jos kohta tärppäis uudestaan. :)
 
l.love Suolakeksit on myös hyvä, äitini ainakin neuvo näin. Itselläni pahoinvoinnit tulee vasta iltaa kohden joten ei minulle hirveästi hyötyä...

amie Miulla paisu kans rinnat saman tien, tosin saattaa osaksi johtua lugeista mitkä menee vielä alkuraskauden tukena.

Alamaha turposi tänään, en tosin tiedä johtuuko lugeista vaiko raskaudesta. Kohtu tuntuu painavan rakkoa istuessa mistä seurausta tihentyneet vessakäynnit :D Hauskaa huomata joka päivä miten keho muuttuu...
 
Täällä yks 20v 10+6 raskausviikolla oleva tuleva äiti mukaan keskusteluun :)

Me oltiin ekalla neuvolakäynnillä melkein 3 tuntia, kun se meiän neuvolatäti innostu selittämään ihan kaikesta mahdollisesta ja kyselin tosi paljon. Tuli kyllä tosi hyvä fiilis siitä.

Tokalla kerralla sit menikin vaan tunti.

Ens tiistaina on meillä eka ultra ja jännittää jo kovasti ?
 
Viimeksi muokattu:
Ostin juuri sattumoisen tänään aamulla Tuc-suolakeksejä. Ärsyttää vaan tosiaan tuo ylimääräinen suola koska turvottaa ja turvotus ahdistaa.. Mutta aijon kyllä huomenna kokeilla. ne kun on siitäkin parempia kuin esim mehu koska eivät mene miksikään seisottuaan pöydällä yön yli. Jea. kiitos vinkistä jauhopeukalo (+ äiti!).

Voi kettu että voi ihminen olla tyhmä! Kun olen lueskellut listoja ruokaineista mitä pitäisi välttää tai vähentää yms. niin silmiini pomppasi yksi lempi herkuistani nimittäin tuorejuusto. Eilen asiaa pohdittuani ääneen niin sain varmennuksen asiasta. Se koski vain pastoroimattomia maitotuotteita se koko juttu.. Sitä riemun määrää. Siksi tosiaan ostin en suolakeksitkin tänään. Ei kait Suomessa edes myydä normi marketeissä pastoroimattomia maitotuotteita?

Amanda90, Itse keskenmenon kokeneena voin sanoa vaan että parempaa onnea seuraavalle kerralle. Minua neuvottiin silloin odottelemaan pari kolme kuukautta ennen uutta yritystä jotta kohtu ehtii palautua. Kaikkea hyvää. *rutistus*
 
Viimeksi muokattu:
Pastoroimattomiakin tuotteita itseasiassa myydään, mutta pääasiassa isojen meijereiden tuotteet on lähes kaikki valmistettu pastoroidusta maidosta. Itse surkuttelen leipäjuuston perään ja nimenomaan tietyn valmistajan joka nyt sattuu valmistamaan juustonsa pastoroimattomasta maidosta ja kaiken lisäksi se on tyhjiöpakattu :( Lisäksi lohi jää meijän ruokapöydästä nyt pois ku ei oo varaa ostaa tuoretta lohta lihatiskiltä...

Amanda jaksamisia!

Lottiina Itse en jaksaisi odottaa 12viikolle ultraa. Nyt tuntuu jo tuonne 7 viikolle on mahdotonta jaksaa oottaa :D Soitin jo neuvolaanki nii eka käynti onkin ultraa seuraavana päivänä, eli 16.pvä :)

Tänään miulla on ollu maha erityisen turvonnu, iltaa kohden taas pahenee. Liekkö se sitte se kohtu mikä päivän aikana seistessä kaatuu eteen :D
 
Joo no niin mäkin ekaks aattelin et haluun alkuraskauden ultraan, mut toisaalta kuulin tästä iloisesta tapahtumasta vasta 6 viikolla, että eihän tässä oo ootettu ku reilu 5 viikkoa :D Mulla on se neuvolalääkäri 15. päivä, vähän jännittää ku se kuulemma ronkkii vähän tuolta, mut toisaalta se tietää mitä tekee :D
 
Mä kävin alkuraskauden ultrassa tai no kun me saadaan työpaikan kautta käydä lääkärissä ja gynellä, ni kun varasin sen gyneajan raskauden varmistuttua verikokeilla, niin hän sitten teki sen. olin 8-9 viikoilla sillon. Oli huikeeta nähä kyl tykytykset siinä :)

Mulla onkin jo takana ensimmäinen jo se ensimmäinen ultra ja 2 neuvolaa. Ensi viikolla menen rakenneultraan (jännittää kauhiasti!) ja sit siitä 2 vk päästä on 3 neuvola ja saadaan kela paperitki täytettäväksi.


1.2. on varattu 3D4D aika jotta varmistuu vielä se sukupuoli ja mahdollisesti nähdään ihan hurjan "valmis" vauva. Olen sillon vk 23. Näin se aika vaan menee taas.
Harmi ettei sitten enää näe ennen syntymää.

Toivottavasti kaikkien raskaudet sujuu suuremmitta ongelmitta :)
Itselläni närästys on helpottanut aika lailla. Tissit ne on jotenki suuret ku mitkäki.. jaksetaan ihmetellä avon kanssa lähes päivittäin kuinka tajuttoman isot ne on :D

jauhopeukalo, en ole ennen kuullut "lugeista" :ashamed: mitä ne on?

Mulla tällä hetkellä ainoot kivut on oikeestaa ne liitoskivut.

Ja inhottavaa etten oikeesti oikeen pysty jumppaamaan ollenkaan koska sillon tulee paha olo/närästys/en taivu/ei saa hyppi/etc.. yritän nyt päästä mahdollisesti eroon mun salista johon liityin vasta kk sitte koska maksan turhasta kun en vaan pysty!
 
Amanda90: Voimia teille!

Minulla on maanantaina ensimmäinen neuvola. Vihdoinkin! Milloin pääsen ensimmäiseen ultraan? Haluaisin niin kovasti tietää että kaikki on hyvin. Jännittää hurjasti! Oletetaan, että olen 7-8 viikolla nyt. Siitäkään ei tosin ole varmuutta. Senkin puolesta kaikki tuntuu niin epäselvältä.

Tällä hetkellä minulla on edelleen rinnat kovin turvoksissa ja ällötys on satunnaista. Vatsaa nipistelee joskus. Muuten ei ole oikeastaan minkäänlaisia vatsan tuntemuksia. Onko se normaalia? Väsymys on kova! Tuntuu ettei oikein jaksa tehdä mitään, vaikka kaikkea "pitäisi" tehdä :) Mielialatkin vaihtelee ja kummallisia mielihaluja on tullut syömiseen liittyen : D Uusin oireeni on mahan turvotus. Sitä on ollut nyt muutaman päivän. Onko normaalia, että maha on turvonneena kova ja pinkeä?
 
Mulla on nyt menossa rv 21+0 ja olo on vihdoin aika kiva :) Esikoisen laskettu aika on siis maaliskuussa 2012. Alkuraskaus olikin toisenlainen olon puolesta!

Alkuraskaus oli hurjan rankkaa aikaa mulle, about viikosta 5 asti noin viikolle 14-15 mulla oli tosi kamala kuvotus ihan 24/7 ja oksenteluakin oli. Joinain päivinä oksu iski useempaan otteeseen ja välillä oli päiviä "pelkän" kuvotuksen kourissa. Muuten sitten erittäin usein kyökin ihan tyhjääkin. Kaikki hajut ällötti (mm. vehnäjauho (!!) ja jääkaappi, jota en voinut avata ollenkaan enkä olla keittiössä hetkeen siitä, kun se oli avattu -> Mies koitti sitä puunata ja laittaa kahvinpuruja ja kaikkea sinne, että haju olisi parempi, mutta mua se itse jääkaapin ominaishaju vaan ällötti oli kuinka puhdas vaan :p jne. jne. muita ällöhajuja miljoona). Pahoinvointi alkoi pikkuhiljaa helpottaa, mutta loppui kokonaan vasta rv 17-18 paikkeilla, nykyisin kuvottaa joidenkin hajujen yms lisäksi enää tyhjäksi päässyt maha.

Mulle kaikista pahinta oli tuossa alkupätkässä nimenomaan pahoinvointi ja lisäksi järkyttävä väsymys. Nukuin pitkiä yöunia ja lisäksi vielä päikkäreitäkin ihan urakalla. Jokseenkin sumussa elin sen ajan, ei yhtään normaalieloni tapaista aikaa. Pahoinvointiin mä yritin kokeilla KAIKKIA mahdollisia keinoja, joita oppaissa ja kirjoissa neuvotaan ja joita keskustelufoorumeilta pitkin poikin nettiä löytyi.. Mä en löytänyt mitään kunnolla toimivaa. Kaikki välipalajutut ja sängyssä aamusyömiset/juomiset ja pahoinvointirannekkeet yms oli ihan turhia mulle. Vajaan viikon toimi inasen avustavasti sitruunavesi ja jossain kohti elin kurkkupastilli suussa, kun muuten oisin vaan kyökkinyt, salmiakki jeesi muutamana päivänä. Nykysin en koske mehukeittoihin, hapankorppuihin enkä naminameihin, kun ne oli lähes ainoita, jotka välillä pysy sisällä tuohon aikaan.

Tsemppiä pahoinvoinnista kärsiville! I feel you.

Nyt on jo ihanaa raskausaikaa, kun vauva potkii ja riehuu aika usein ja mieskin sen jo tuntee <3 Myös suurin osa jo kuluneen raskausajan vaivoista on hävinnyt. Rakenneultrassakin todettiin juuri, että kaikki on kunnossa, joten nyt nautitaan hyvistä päivistä kaikin mahdollisin soluhitusin, mitä musta löytyy! :)
 
Täällä kanssa yksi maaliskuussa 2012 esikoisensa saava äiti.
Alkuraskaus oli aika rankka..pahoinvointi oli niin rajua ettei mikään pysynyt alhaalla enkä edes vettä voinut juoda. Helpotti vasta viikolla 16 - 17. On aivan ihanaa kun taas pystyy syömään ihan kaikkea eikä tarvitse juosta vessanpyttyä halailemassa.

Olen nyt viikolla 21+0 ja kävin tällä viikolla toisessa ultrassa. Vaavi näytti olevan aivan erinomaisessa kunnossa. Ja saatiin kuulla, että tyttö sieltä on tulossa! Olen tietysti käynyt jo katselemassa kaikkea ihanaa vaaleanpunaista. :D

Toivottavasti teillä muilla on edennyt raskaus niin kuin pitääkin ja vointi on hyvässä mallissa!
 
amie88 Luget eli lugesteroni on keltarauhashormonivalmiste mikä tukee lapsettomuushoidoissa hedelmöittymistä/istuttamista jälkeistä aikaa ettei limis vuoda pois ennen aikojaan.

Kuinka moni meinasi selvittää sukupuolen kun mahdollista? Meillä ei ollu aikomusta selvittää, pääasia että terve olisi.

Miullaki on ruvennu nuo mielialat heittelehtimään aikas paljo, välistä harmittaa miehen puolesta ku tulee räyhättyy sille millon mistäki pienestä asiasta. Eilen käytiin uimassa niin olipa muuten aika vinhan tuntusta, en oikein tienny oliko se hyvä vai huono tunne. Eilen en pystyny syömään karkkia olenkaan, suolasta sen sijaan olisi tehnyt mieli.
 
meillä on huomenna rakenneultra :heart: hurjana jännittää että onko kaikki hyvin!! ja aiotaan ottaa selvää sukupuolesta.. miehen mielestä ei tarvis ottaa selvää mutta itse en malta odottaa :)
 
Täällä myös esikoistaan odottava epäuskon ja ihmetyksen rajamailla :)
Itse olen kohta 15 viikoilla eli pitäisi huhti/toukokuun vaihteessa tämä pikkuinen pupsahtaa ulos :heart:
Kaikkea jännää ja uutta ja miettimistä ja ja ja.... ettei oikein itsekkään välillä tiedä mitä oikein ajattelisi!

Olen mielestäni päässyt helpolla, paitsi kuvostusta oli 24h/7 mutta loppujen lopuksi olisin kuvitellut rankemmaksikin.

jauhopeukalo: Leipäjuusto! oi sinä joka olet niin lähellä mutta siltikin niin kaukana, mun jouluinen suuri herkkuni taitaa jäädä nyt hetkeksi aikaa :'(

23 pvä. pitäisi ekalle lääkärikäynnille mennä kun mä olen mennyt vähän käänteisessä järjestyksessä eli ekaksi kävin np-ultrassa sitten terveydenhoitajan pakeilla täyttämässä kaikki lippuset ja lappuset ja nyt vasta lääkäriin joten siellä sitten näkee taas :) Sukupuolta en aio selvittää, kuhan on terve niin se riittää (vaikka olen aina pienessä mielessä toivonut tyttöä, mutta yhtä rakas kumpi vain! )
 
Hei! Täälläkin ensimmäistä odotellaan, suunnilleen rv 6. Viime viikolla olen jo kerran käynyt neuvolassa, kun apteekin testi näytti positiivista niin varattiin aika neuvolaan varmistamaan asia. Huomenna mennään neuvolaan taas, nyt on alkuhaastattelu sun muuta, laskettua aikaa koitetaan syynätä hieman tarkemmin. Ja ultrassa käytiin jo ihan ekalla käynnillä! Katsottiin, ettei ole kohdun ulkopuolinen raskaus kyseessä ja vähän katseltiin tulijan kokoa suhteessa oletettuihin viikkoihin..

Jotenkin musta tuntuu, että mä ramppaan neuvolassa paljon tiivimmin kuin muut ja paljon aikaisemmassa vaiheessa :D Johtuiskohan siitä, että asun pienellä paikkakunnalla.

Meillä on kans ikäeroa ukon kanssa, minä olen 21v ja hän 28v. Yhdessäkään ei olla hirveän kauaa ehditty olla, mutta vielä kukaan ei ole mitään pahaa sanonut :) Kihloihin ehdittiin mennä jo aiemmin ihan muista syistä ja naimisiin olisi nyt sitten jossain vaiheessa tarkoitus mennä. Ehdin nipin napin saada koulun loppuun, jos oikein ahkeroin.

Minä en aivan kokenut enkä ehkä vieläkään aivan koe olevani valmis äidiksi, mutta tämän lapsen pitämiseen vaikutti aika monikin seikka. Tulevan isukin on aikasemmin edellisen parisuhteensa aikaan todettu olevan vaikea tulla isäksi, oli silloin yrittänyt kauan aikaa. Kun suhteemme oli tuore, mietin voisinko jakaa elämäni sellaisen kanssa, jonka kanssa en välttämättä saisi perhettä koskaan. Nyt kun sitten vahinko kävi, niin ei sitä kauaa mietitty. Voi olla että jää meidän ainoaksi onnenkantamoiseksi, joten ei tällaista tilaisuutta voinut heittää hukkaan :) Mutta onhan se mieletön fiilis, vaikkakin hieman epäuskoinen. Mies kun on yrittänyt aikaisemmin vuositolkulla lasta ja nyt meille tuli sellainen ihan vahingossa :D Mielummin minäkin tulen suunniteltua aiemmin äidiksi kun en äidiksi ollenkaan.

Olo on karmea. Puklutusta ja väsymystä on ollut ilmassa jo viikkotolkulla (olenkohan hirveän herkkä? ei oikein voi pistää luulosairaudenkaan piikkiin, kun oireita oli jo ennen kuin edes tiesin olevani paksuna). Tänään eka saikkupäivä, en ole kello 9 jälkeen päässyt ylös sängystä : / Kaupan päälle taisin saada migreeninkin.
 

Yhteistyössä