Oman huoneen siivous (lähes) 8-vuotiaan kohdalla?

Miten ihmeessä saan tuon meidän 8v. tytön pitämään siistinä/siivoamaan eli järjestelemään huoneensa lelut/vaatteet suht itsenäisesti? En tiedä vaadinko liikoja, mutta minusta hänen pitäisi jo huolehtia oman huoneensa järjestyksestä itse. Tytöllä siis oma huone, jossa parvisänky (sitä en vaadi petaamaan), iso pöytätila parvisängyn alla, on hyllytilaa ja toinenkin pöytä tavaroita varten. Silti iso osa tavaroista löytyy yleensä lattialta...Olen tehnyt usein sen karhunpalveluksen, että siivoan huoneen itse nopeasti kun en yksinkertaisesta jaksa katsella sitä sotkua. Sitten on yritetty myös niin, että pyydämme tyttöä siivoamaan itsenäisesti kuitenkin niin, että tyyliin sanomme, että laita kirjat ensin hyllyyn, likavaatteet pinoon ja vie pyykkiin jne... Joskus hän pystyy jonkin verran asiaa viemäänkin eteenpäin, mutta kymmenen minuutin kuluttua hän on jo piirtelemässä jotain tai pukemassa nukkejaan... :headwall: Siis, toki hän saa leikkiä, enkä vaadi missään nimessä täydellistä järjestystä, mutta kun tuo huone on lähes koko ajan kuin myrskyn jäljiltä. Vaatteita kokeillaan monia ja jätetään vain lojumaan lattialle jne...Hermot meinaa itsellä mennä. Nyt ajattelin, että voitaisiin sanoa että katsotaan kuukausi osaako järjestellä huoneensa leikkien jälkeen ja saa sitten kännykän (jota on jo harkittu muutenkin) 8v. synttärilahjaksi helmikuussa, jos pystyy huolehtimaan huoneestaan...Kiristystä tai lahjontaa, mutta muuta keinoa en kyllä nyt tähän hätään keksi...

ps. meillä on myös kolme pienempää lasta ja tämä esikoinen on ihan normaali kehitykseltään, siis ekalla nyt koulussa, reipas ja viitseliäs tyttö monessa muussa asiassa kyllä paitsi siinä huoneensa siivouksessa...
 
Saman kanssa painitaan meillä, tosin samassa huoneessa on myös nuoremman tytön lelut ja sänky. Aina on kuulemma tää pienempi leikkinyt, vaikkei oikeesti ole. Meillä on käytössä rastit, joilla saa viikkorahaa max 2 ?. Hommiin kuuluu huoneen siivoaminen, tiskikoneesta lusikoiden ym. laatikkoon laitto, omien puhtaiden sukkien ja alkkareiden kaappiin vienti ja roskapussin vienti. Aikaa la-pe, perjantai on karkkipäivä. Muistutan kyllä viikkohommien teossa, mutta jos ei kiinnosta tehdä hommia niin sitten ei tipu rahaakaan karkkiin tai mihin haluavatkaan käyttää ja tää on meillä suht hyvin toiminut. Auttasko teillä vaikka huoneen siivoukseen?
 
Meillä viikkorahan saamisen ehtona koululaisille (7 ja 9 v) on se, että sängyt pedataan joka aamu ja kerran viikossa siivotaan huoneesta lelut ja muut roinat paikoilleen niin että saa imuroitua. 5 v lapselle riittää sängyn petaaminen, mutta yleensä siivoaa kyllä myös kun muutkin. Karkit ostavat omilla viikkorahoillaan, joten rahanhankinta kyllä kiinnostaa.

Ja kyllä, ne peitot on usein aika mytyssä vielä petaamisen jälkeenkin ja tavarat vaan sullottu kaappiin, mutta kai ne siitä pikkuhiljaa oppivat...
 
Meillä 7v. tyttö ja 5v. poika keräävät lelunsa joka ilta pois lattioiltaan (tarvittaessa me vanhemmat autamme). Perjantaisin on siivouspäivä ja silloin oman huoneen imuroinnista ja pöydän pyyhkimisestä saa yhden euron. Tää raha on kyl oiva porkkana!
 
Meillä tapellaan 9vn kanssa ihan samasta asiasta. Sen huoneessa tosin on likapyykkiä,roskia,legoja,pikkuautoja jne... ja mikään ei koskaan mene paikoilleen. Ja jos meneeki ni sama homma puolen tunnin päästä siivoomisesta |O
Mä teen välillä niin et otan ison jätesäkin ja lumilapion ja mätän kaikki lattialla olevat säkkiin sillä lapiolla ja vien ulos. Saa sitten sieltä käydä keräämässä kaikki muut paitsi roskat pois...

Mä yritin sitäki et ku se on halunnu kania jo pitkään ni sanoin et ei ennenku oma huone pysyy kunnoss.....

Ei auta sekää.

12v on aina pitäny huoneensa kunnossa ku ei löydä muuten mitään. Joutuu sillekki joskus sanomaan mut aikaharvoin kuitenkaa...

Molemmat siis poikia
 
Huokaus! Meillä on samat ongelmat 9v poikani kanssa. Samanikäinen tyttäreni siivoo jo itse, ilman huomautuksia, likapyykit, kaikki. Myös imuroi ja pyyhkii pölyt omassa huoneessaan ja meillä ei anneta 9v:lle vikkorahaa. Hän on aina ollut innokkaampi myös auttamaan minua kotihommissa.
Mutta poikani, hän on ihan eri maailmaa... kuitenkin luulen että se on normaali tässä vaiheessa vielä ja yritetään vaan huomauttaa ja olla riitelemättä asiasta.
 

Yhteistyössä