Ompelukoneen ja saumurin hankinta

  • Viestiketjun aloittaja Sik-sak
  • Ensimmäinen viesti
Sik-sak
Hei vaan :flower: !

Laittakaahan vinkkejä ompelukoneen ja saumurin hankintaan =)

Olen ostamassa ompelukonetta ja saumuria tämän vuoden aikana. Ompelen vaatteita ja kodintekstiilejä, sekä tarvitsen ompelukonetta myös korjausompeluun. Materiaalit ovat erilaisia puuvillakankaita, joustavia neuloksia, ohuita ja paksuja kankaita. Mahdollisesti myös nahkaa.

Merkit ja mallit, mistä Teillä on hyviä ja huonoja kokemuksia? Ompelukone olisi ei-kirjovaa mallia. Ja saumuri tuollainen 4-lankainen.

Mikä on oma merkkinne; ja mistä ominaisuuksista pidätte/ette pidä? Kiitos :flower:!
 
Hei!
Mulla on Singerin 4-lankainen saumuri, en muista mallinumeroa tarkasti, mutta se oli mukana Suuren Käsityölehden vertailussa muutama numero sitten, tai oikeastaan tuoreempi versio tuosta minun koneestani, joka on muutaman vuoden vanha. Voitti vertailun ja hyväksi on osoittautunut minullakin! :) On aika helppokäyttöinen ja monipuolinen, muttei kuitenkaan kalleimmasta päästä. Saa vaihtoehtoisesti 3- tai 4-lankaiseksi ja siinä on myös irroitettava vapaavarsi pikkujuttujen ompelun helpottamiseksi, toisin kuin monessa muussa saumurissa nykyään. Mutta jos et ole nähnyt tuota vertailua, kannattaa käydä vaikka kirjastossa vilkaisemassa.

Ompelukoneeseen en osaa sanoa mitään, itselläni on ikivanha perintökone, joka kyllä riittää saumurin rinnalla, kun ei tarvi saumoja ommella tms. sillä, mutta kovasti haaveilen uudesta, sellaisesta kirjovasta mallista... :whistle:
 
Mulla on kans Singerin 4-lankainen, vuodelta miekka ja kivi, mallia en jaksa lähteä tarkistamaan :whistle:
toiminut loistavasti kaikki nää vuodet, ompelee hienosti sekä ohuet että paksut kankaat, paininjalan puristusta muuttamalla...
Pääsääntöisesti kaikista 4-lankaisista saa 3-lankaisen.

Ompelukoneita sen verran että katso että siinä on sekä piston pituus että leveys vapaasti säädettävissä, antaa huomattavasti enemmän valinnanvapautta ompeluun... Paininjalan puristuksen mahis kantsii olla, napinläven ompelun helppouteen kannattaa myös kiinnittää huomiota, samoin siihen että mitä tunnetumpi merkki, sen varmempi osien saanti on tulevaisuudessa.. (mm. puolat ja kuluvat osat)
Itselläni on Husqvarnan Lena (ei myynnissä enään, ainakaan sellaisenaan) ja jaksaa ommella paksuakin nahkaa, moninkertaisena, samoin farkku yms menee, ja kuitenkin esim. silkki menee ihan yhtä nätisti :whistle:

Käy jossakin ompelukoneliikkeessä vertailemassa malleja, siellä saa usein koeommella itsekkin ennen ostopäätöstä ;)
 

Yhteistyössä