ongelma-haukku

  • Viestiketjun aloittaja tellukka
  • Ensimmäinen viesti
tellukka
Ajattelin täältä kysellä kokemuksia ongelmaamme, ennen kuin pääsemme ammattilaisen puheille...
Meillä on 1-v saksanpaimenkoiraneiti, erittäin ihmis- ja lapsirakas (joskus kaikki vastaantulijat pitäisi saada tervehtiä samalla tavalla kuin perheenjäsenet...). Ongelmia aiheuttavat muut koirat. Kun tyttö huomaa koiran lähestyvän, nousevat niskakarvat pystyyn ja alkaa raivoisa haukku, joka rauhoittuu vasta, kun koira on kaukana. Sen jälkeen ressukka on aivan levoton vielä n 5min, jolloin kaikki opitut käskyt tuntuvat unohtuneen. Minua ovat jo ulkoilut koiran kanssa alkaneet epäilyttää, koska olen melko pienikokoinen ja koska eräänä iltana koira meinasi päästä käsistäni, kun olin hieman huonossa tasapainossa ja toinen koira kulki toisella puolella katua. Onneksi pidin napakasti hihnasta kiinni. Olen myös viime aikoina saanut muutaman todella ilkeän kommentin muilta koirien ulkoiluttajilta, mikä ei ainakaan ole auttanut asiaa.
Toivoisin siis kokemuksianne, miten teillä on vastaavanlaiset ongelmat ratkaistu. Entä mistä saitte apua, ammattilainen, kirjallisuus jne. Kiitos jo etukäteen!
 
Minulla on snautseri uros. reilu 2 vuotias. Rähjää tosi kovaa kaikille uroksille.Olen mennyt sen kanssa koirakouluun missä otetaan paljon kontakti harjoituksia ja se että siellä on paljon koiria niin on ärsyke sinälläään. Eka kerran vähän jännitti että tulenko käsi revähteenä takaisin mutta toisin kävi.
Se että siellä oli niitä koiria niin paljon, rauhoitti Leeviä jonkin verran. Harjoitukset ovat kerran viikossa ja joka kerta oppii uutta, joskus tulee takapakkiakin roppakaupalla mutta on tulluit myös edistystä.
Lenkillä pidän Leevin hihnan pituuden niin että saa koiran nopeasti hallintaan. Alussa kun tuli koiria vastaan niin itse pysähdyin ja käskin koiran sivulle istumaan, lyhyt hihna ja kaulapanta kurkun päälle. Kielto heti kun alkoi rähisee. Nyt menee jo hiukan paremmin ja läheskään aina ei tarvitse pysähtyä.
Itse olen kokeilut tavallista pantaa, valjaita mutta parhaimmaksi olen todennut nahkakuristuspannan.
Itse huomasin sen että silloin Leevi rähjäsi enemmän kun alkoi pääsee minun yläpuolelle arvojärjestyksessä eli piti tipauttaa se sinne omalle paikalle. En osaa puhua kun omasta rodustani mutta snautserit kokeilee vähän väliä josko saisi kaapattua vallan. Eikö saksanpaimenkoiratkin ole aika kovia luonteeltaan.
Se että rähjäävän koiran kanssa rupeaa ohittamaan vastaantulevaa koiraa ja ettei siihen omaan koiraan ole kontaktia niin on tosi hankala ohitustilanne. Koira jos on vielä isompi ja rimpuilee ja itse liikut niin siinä on tosi hankala pitää tasapainoa, minulla on omaa kokemusta myös asiasta.
Toivottavasti näistä minun sepostuksista on jotain apua.
 
Ensinnäkin suosittelisin johonkin koulutukseen hakeutumista. Jos vaikka sun kotikunnassa on SPL:n alaosasto, niin niiltä varmasti saat hyviä neuvoja ja miksei muiltakin. Ja sitten aina kaikkiin neuvoihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella, eikä sokeasti uskoa yhtä ihmistä......vääriä neuvoja kun on niin todella paljon jaossa!!!
Ja toisten ihmisten kommentit tuolla lenkillä kannattaa antaa mennä lujaa vaan ohi, keskityt vaan siihen koiraasi, etkä mihinkään muuhun, älä itse jännitä (jos pystyt) turhan paljon, koska koira tottakai reagoi, jos itse olet kovin kireä siinä tilanteessa kun toisia koiria tulee vastaan, ja sitten pidät remmin sillain, että koira ei pääse tekemään mitään "yllätys hyökkäyksiä" ja jos et muuten saa sitä pideltyä, niin ota pannasta kiinni ja kun hiukan käännät, eli koiraa vähän "kuristaa" niin se rauhottaa kummasti. Ja ennen kun kukaan alkaa hyökkimään, että käsken rääkätä koiraa, niin en todellakaan tarkoittanut sitä, vaan ihan sen verran siitä pannasta voi kuristaa, että koira tavallaan "herää". Tietysti sun täytyy saada se koira "hallintaan" ja koulutettua se niin että se tottelee sua joka tilanteessa...mutta valitettavasti se ei tapahdu ihan hetkessä.
 
Käytä koirallasi kuonopantaa,kunnes tilanne tulee hallintaan.
En itse suosittelisi mitään "voimakeinoja"jotka tuntuvat koiran "nahoissa",sillä koira yhdistää tämän epämukavan tunteen tilanteeseen/toisiin koiriin,jossa se kokee joko epävarmuutta tms.samoin johtajuutesi koiran silmissä voi joutua kyseenalaiseksi.

Koiraan ei muutenkaan kannata kajota,vaan ota lihapullia tm.tosi herkkuja(mikäli koirasi on perso herkuille)ja ala syöttää niitä koirallesi ja kehua,heti kun huomaat toisen koiran lähestyvän!Näin koirasi yhdistää herkut ja hyvän olon tilanteeseen ja alkaa rentoutua.Ei ole mitenkään amatöörimäistä olla nämä hetket ruokinta-automaatti,harjoituksilla(tottelevaisuus,johtajuus ym)tämän toiminnan lisäksi,saat koirasi luottavaiseksi vaikeissa tilanteissa!



 
Jade123
Mun mielestä koira pitäisi ehdollistaa johonkin muuhun toimintaan tämän rähjäämisen sijasta. Eli kuten edellä jo joku mainitsi, kontaktiharjoitukset ovat äärimmäisen tärkeitä. Onko koirasi ahne? Sulla kannattaa olla aluksi koko ajan namia saatavilla, eli toinen koira on yhtä kuin makupala. Ajoitus on tosi tärkeää, eli sun pitää olla nopea ja ottaa koiran huomio jo ENNEN kuin tämä rähinä alkaa. Koira kontaktiin ja namia. Tätä pitää vahvistaa tapeeksi usein.
Pysyttele aluksi tarpeeksi kaukana muista, koska tämä huono toiminta on vahviste jo sinänsä itselleen, eli aina kun se pääsee toistumaan, se vahvista itse sitä toimintaa. Jos koira alkaa rähistä, olet mennyt liian lähelle tai toiminut liian hitaasti. Mutta ihan kontakti harjoituksilla lähtisin etenemään. Ja sellainen vielä tuli mieleen, että yleensä ihmiset unohtaa sen, etä kun koiraa kieltää "EI" ja kun koira on lopettanut ei-toivotun käyttäytymisen, se pitää palkita siitä lopettamisesta sen jälkeen. Eli ensin EI ja sitten kun koira tottelee, heti perään KIITOS.
Koira vaistoaa sinun hermostumisesi ja huomaa heti kun hihna kiristyy. Sinun tulisi pysytellä tosi rauhallisena.
Kannattaa kyllä kääntyä "ammattiauttajan" puoleen, sieltä saat varmasti parasta apua, enennkuin toiminta kääntyy vielä pahemmaksi. Hän voi ehkä auttaa sinua selvittämään myös sen mistä käytös johtuu. Rähinä vastaantulijoille voi johtua joko pelosta tai monesta muusta syystä.
Aikaa tuon opettaminen voi viedä vaikka vuoden ja rutkasti kärsivällisyyttä, mutta onhan tulos palkiseva teille molemmille.:) Tehtävä ei kuitenkaan ole mahdoton.
 
tellukka
Kiitoksia vain kaikille. Tosiaankin painotan, että ammattilaisapua on tulossa, haluamme selvittää mistä käytös johtuu eikä vain korjata sitä - jos myöhemmin tulee jotain, tiedämme mistä se voisi johtua. Johtajuusongelma se ei ole, koira tekee samaa myös mieheni kanssa, ja ovesta koira tulee viimeisenä, ruoka syödään vasta kun anneaan lupa jne. Olen pitänyt jo useamman viikon ajan taskussa mukana herkkuja, joita alan syöttelemään jo ennen kuin muita koiria näkyy ja tämä toimii jotenkin. Pysyttelen yleensä myös oman koiran ja vieraan koiran välissä. Uskon, että tilanne paranee kevään aikana!
 
jukris
Kuulostaa tutulta tuo rähjääminen.Pyreneittenkoirani rähjää kun
se näkee schäferin tai samantapaisen koiran.En tosiaankaan tiedä
miten sen saisi lopettamaan tämän käytöksen.Sen stressitaso nousee
sellaisiin mittasuhteisiin että mitkään namupalat eivät kiinnosta.
Olen myös huomannut että kääntämällä kaulapantaa pystyn jotenkin
pitämään kiinni,mutta kyllä se silloinkin aikamoinen taistelu on.
Koiralla kestää kauan ennen kuin se rauhoittuu tällaisen episodin
jälkeen.Se on myös kiskonut minua pitkin ojia kun en ole ehtinyt
varautua ja schäferi on jostain ilmestynyt.
Koirakoulussa täysin rauhallinen ja kaikkien kanssa kaveri.Tosin
siellä ei ole ollut schäfereitä.Pitäisi varmaan viedä se johonkin
koulutukseen missä olisi schäfereitä.Pariin kilttiin schäferiin se on
saannut tutustua mutta ei se mitään ole auttanut,kun se on kiinni
se rähjää.
 
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja ja silloin kun sinä käsket niin silloin myös niin tehdään.ensiksikin en kiristäisi hihnaa heti kun säkä nousee pystyyn,se viestii koiralle että jotain tapahtuu ole valmiina,vaan mahdollisimman löysällä hihnalla ensin.ja luuletteko että esim.armeijan sessut jotka tottelevat kuin unelma on koulutettu lihapullilla tai lässyttämällä? ehei..se on voima mikä jyllää jos sessu ei kuuntele,niska-#&%£$!* otteella kenttään ja että nyt mennään eikä rähjätä! ei susi laumankaan johtaja heittele lihapullia että katsos minua nyt vaan palauttaa lauman jäsenen hallintaan nopeasti fyysisellä pakotteella ja sitten rauha ja kehut!!
 
nimetön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja ja silloin kun sinä käsket niin silloin myös niin tehdään.ensiksikin en kiristäisi hihnaa heti kun säkä nousee pystyyn,se viestii koiralle että jotain tapahtuu ole valmiina,vaan mahdollisimman löysällä hihnalla ensin.ja luuletteko että esim.armeijan sessut jotka tottelevat kuin unelma on koulutettu lihapullilla tai lässyttämällä? ehei..se on voima mikä jyllää jos sessu ei kuuntele,niska-#&%£$!* otteella kenttään ja että nyt mennään eikä rähjätä! ei susi laumankaan johtaja heittele lihapullia että katsos minua nyt vaan palauttaa lauman jäsenen hallintaan nopeasti fyysisellä pakotteella ja sitten rauha ja kehut!!
Sori aivan pirusti,mutta minä en halua koiraani opettaa pelkäämään minua.
 
jukris
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja ja silloin kun sinä käsket niin silloin myös niin tehdään.ensiksikin en kiristäisi hihnaa heti kun säkä nousee pystyyn,se viestii koiralle että jotain tapahtuu ole valmiina,vaan mahdollisimman löysällä hihnalla ensin.ja luuletteko että esim.armeijan sessut jotka tottelevat kuin unelma on koulutettu lihapullilla tai lässyttämällä? ehei..se on voima mikä jyllää jos sessu ei kuuntele,niska-#&%£$!* otteella kenttään ja että nyt mennään eikä rähjätä! ei susi laumankaan johtaja heittele lihapullia että katsos minua nyt vaan palauttaa lauman jäsenen hallintaan nopeasti fyysisellä pakotteella ja sitten rauha ja kehut!!
Jos pidän hihnan löysällä kun schäferi tulee vastaan,pyrre vetää
minut nurin.Ainoa tapa on että tartun kaulapannasta saman tien
kiinni,kun koira aloittaa räyhäämisen väännän kaulapannasta ja
kiellän sitä.Tiedän että ottamalla kaulapannasta kiinni viestitän
koiralle että nyt tapahtuu,mutta en keksi muutakaan tapaa,koira
on voimakas ja iso.Joihinkin koiriin tuo nameilla koulutus varmaan
tepsii,ei kylläkään meidän pyrreen.Tai siis kyllä minäkin nameilla
koulutan mutta näissä rähjäämistilanteissa eivät namit auta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 23:33 nimetön kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja ja silloin kun sinä käsket niin silloin myös niin tehdään.ensiksikin en kiristäisi hihnaa heti kun säkä nousee pystyyn,se viestii koiralle että jotain tapahtuu ole valmiina,vaan mahdollisimman löysällä hihnalla ensin.ja luuletteko että esim.armeijan sessut jotka tottelevat kuin unelma on koulutettu lihapullilla tai lässyttämällä? ehei..se on voima mikä jyllää jos sessu ei kuuntele,niska-#&%£$!* otteella kenttään ja että nyt mennään eikä rähjätä! ei susi laumankaan johtaja heittele lihapullia että katsos minua nyt vaan palauttaa lauman jäsenen hallintaan nopeasti fyysisellä pakotteella ja sitten rauha ja kehut!!
Sori aivan pirusti,mutta minä en halua koiraani opettaa pelkäämään minua.
Ja omistajaansa pelkäävä tai omistajaansa totteleva koira on täysin kaksi eri asiaa...on erittäin lapsellista leveillä sillä että on saanut koiran pelkäämään itseään...siihen pystyy kuka vaan, mutta harva saa oikeasti koulutettua koiransa hyvin!! Ja kyllä se niinkin on että voimalla ei todellakaan pärjää ison koiran kanssa, vaan sillä auktoriteetillä, ja koiran pitää totella!! Jos sulla on iso koira, joka alkaa tosissaan isotteleen ja menet vetään sen niska-pr..se otteella maahan...niin päälle se tulee ja se on varma!!! Näitä tapauksia kyllä löytyy, että ollaan niin v..n mahtavaa koiran kouluttajaa ja lopputulos on se että koira palautetaan kasvattajalle, kun se käy käsille kiinni ihan tosissaan! Että puhukaa vasta sitten kun on jotain oikeaa asiaa!!
 
Ainakin laumanvartija koira on sellainen että jos hirveästi rupeat
sitä alistamaan väkivaltaa käyttämällä saat sen puolustus kannalle
jolloin se saattaa käyttäytyä aggressivisesti.
Sakemannin varmaan saakin alistamalla tottelemaan ja se yleensä
uskoo kun ottaa niskasta kiinni.Itselläni oli kerran sakemanni.
 
lauman johtaja
Kyllä AINA kun koira käyttäytyy hyökkäävästi, tulee asiaan tarttua ja vakavasti! Kaikki varmasti olemme samaa mieltä siitä että koira toimii vaistojensa varassa!? Ja siitä että susi on koiran esi-isä!?
Tältä pohjalta voimme todeta että koira on laumaeläin, joskin jalostettu miellyttämään enemmän meidän ihmisten tarpeita!
Siis laumassa on AINA johtaja, joka päättä kuinka toimitaan!!! Ja tästähän laskemme äkkiä 1+1 = johtajuusongelma!
Kuten jo joku mainitsikin, laumanjohtaja palauttaa alaisensa "ruotuun" havaittuaan epäsopivaa käytöstä ja myös näin saamme koiramme "ruotuun" nopeiten! Väkivaltaa (koira kenttään) ei tarvitse käyttää, jos sitä ei nää tarpeelliseksi! Mutta koira on alistettava jollain keinoin! Toisille koirille riittää paheksuva äänensävy, toisille siihen täytyy lisätä muita apukeinoja, esim. katse, ulkopuolinen pelote (ääni,vesisuihku, vieras kosketus (tarkoitan kivi, lumipallo, risu) ..). Keinoja on monia kuten myös koiriakin, mutta pääasia on että koirasi hoksaa että laumanjohtaja, se joka käskee on HIHNAN TOISESSA PÄÄSSÄ!!
 
Jade123
Tollainen koiran alistaminen on aika vanhanaikaista ajattelua. Koiraa ei tarvitse mitenkään erikseen alistaa, jos osaa käyttäytyä koirien seurassa niin, että ne ymmärtävät sinua ja mitä haluat niille viestittää. Muutenkin se johtajuus pitää näkyä koko elämässä eikä pelkästään hihnakävelyssä. Johtaja päättää milloin syödään, minne kävellään ja kuka johtaa lenkkiä. Lauman johtaja päättää, keitä tervehditään ja ottaa vieraat vastaan. Lauman johtajaan koiran pitää LUOTTAA, lauman johtaja EI menetä hermojaan. Lauman johtaminen on henkistä johtamista eikä fyysistä. Väkivallalla ei saa muuta kuin lisää ongelmia aikaan. Lauman johtaja on tiukka, mutta aina johdonmukainen ja reilu. Tuskin koirat ymmärtävät mitä sinä kivillä viekomisella haluat, eivät koirat tai sudetkaan visko toisiaan kivillä.
Laumanjohtaja puolustaa laumaansa. Kun sinä olet johtaja,ja luottaa siihen, että pystyt huolehtimaan laumsta, koiran ei tarvitse sitä tehdä.
 
tellukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja
Paitsi, että meidän koira ilmiselvästi kokee muut koirat uhkana. Asiaa ei varmasti auta se, että mä rupean huutamaan ja räyhäämään koiralle - sehän saa ressukan pelkäämään muita koiria vielä enemmän (kun tietää, että sillon lauman johtajakin suuttuu). Herkuilla pyritään ehdollistamaan koira ajatukseen siitä, että toiset koirat tarkoittavat jotain hyvää ja miellyttävää. Armeijan koiria aivan varmasti koulutetaan pentuvaiheessa herkuilla, pitäähän niilläkin perustaidot olla hallussa ennen erityiskoulutusta. Ja yleensä herkkupalkitsemisesta siirrytään vähän kerrallaan sanalliseen/silitys/leikkipalkitsemiseen; en minäkään ajatellut seuraavaa 10 vuotta kulkea pihalla lihapullat taskussa... ;) Minkä takia suhtaudut noin hyökkävästi muita koulutustapoja kohtaan? :/
 
huomaa että joillakin teistä ei todellakaan ole hajuakaan koiran käyttäytymisestä ja pakotteista.pakote voi todellakin olla fyysinen tai henkinen.itselläni on iso sakemanni poika joka painaa 43 kiloa..olen sen maahan runtannut jos se käyttäytyy rähisten ja siihen se on loppunut...väkivaltaa (hakkaaminen,potkiminen yms.) en käytä koska en halua koiraa satuttaa,eikä koirani todellakaan minua pelkää...olen sm tasolla tämän koiran kanssa ja sen pohjaltakin jo voin sanoa että jotain koirankoulutuksesta tiedän...en leuhki!!! mutta pointti onkin että: väkivaltaa ei tarvitse käyttää,mutta koira pitää käyttäytyä kuten sinä vaadit...jos olisin antanut 43kg sessuni viedä minua pullistelu tilanteissa herra ties missä oltaisiin.kaikki lähtee siitä että sinä olet pomo ja koulutitpa sitten lihapullilla tai pakotteilla ja sinua täytyy totella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 17:49 tellukka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja
Paitsi, että meidän koira ilmiselvästi kokee muut koirat uhkana. Asiaa ei varmasti auta se, että mä rupean huutamaan ja räyhäämään koiralle - sehän saa ressukan pelkäämään muita koiria vielä enemmän (kun tietää, että sillon lauman johtajakin suuttuu). Herkuilla pyritään ehdollistamaan koira ajatukseen siitä, että toiset koirat tarkoittavat jotain hyvää ja miellyttävää. Armeijan koiria aivan varmasti koulutetaan pentuvaiheessa herkuilla, pitäähän niilläkin perustaidot olla hallussa ennen erityiskoulutusta. Ja yleensä herkkupalkitsemisesta siirrytään vähän kerrallaan sanalliseen/silitys/leikkipalkitsemiseen; en minäkään ajatellut seuraavaa 10 vuotta kulkea pihalla lihapullat taskussa... ;) Minkä takia suhtaudut noin hyökkävästi muita koulutustapoja kohtaan? :/
EN tietenkään tuomitse lihapullia yms.mutta itse armeijankoiria kouluttavana sanon että ainakin meidän prikaatissa ei nakkeja heitellä vaan meillä on motivaatiolelut ja kehut ne jotka motivoi.en tarkoittanut että sinun pitäisi alkaa huutamaan vaan juuri sitä että jos joku sanoo jotain niin sinä..eli se joka tervehtii olet sinä ei haukkuva koirasi ymmärrätkö? sinun pitäisi siis saada koirasi kuriin että malttaa olla hiljaa ja seurata sinua koiran ohitus ajan ja sitten sinä koirallesi ihana henkilö palkkaat sen nakeilla,leikillä haleilla tms. mutta juuri se kuri että koiralla ei ole vaihtoehtoja siinä tilanteessa kuin mennä niin kuin sinä sanot...tämä muutos ei tapahdu hetkessä,mutta onneksi saatte apua.joka kouluttajalla on oma mielipide/tapa. olen itsekin virheitä tehnyt ja niistä oppinut ja nyt olen paljon viisaampi joskaan en ikinä valmis kouluttaja!
 
tellukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 18:04 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 17:49 tellukka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
teidän joiden koirat rähjää on tehtävä koiralle selväksi että se joka rähjää niin olet sinä eli lauman johtaja
Paitsi, että meidän koira ilmiselvästi kokee muut koirat uhkana. Asiaa ei varmasti auta se, että mä rupean huutamaan ja räyhäämään koiralle - sehän saa ressukan pelkäämään muita koiria vielä enemmän (kun tietää, että sillon lauman johtajakin suuttuu). Herkuilla pyritään ehdollistamaan koira ajatukseen siitä, että toiset koirat tarkoittavat jotain hyvää ja miellyttävää. Armeijan koiria aivan varmasti koulutetaan pentuvaiheessa herkuilla, pitäähän niilläkin perustaidot olla hallussa ennen erityiskoulutusta. Ja yleensä herkkupalkitsemisesta siirrytään vähän kerrallaan sanalliseen/silitys/leikkipalkitsemiseen; en minäkään ajatellut seuraavaa 10 vuotta kulkea pihalla lihapullat taskussa... ;) Minkä takia suhtaudut noin hyökkävästi muita koulutustapoja kohtaan? :/
EN tietenkään tuomitse lihapullia yms.mutta itse armeijankoiria kouluttavana sanon että ainakin meidän prikaatissa ei nakkeja heitellä vaan meillä on motivaatiolelut ja kehut ne jotka motivoi.en tarkoittanut että sinun pitäisi alkaa huutamaan vaan juuri sitä että jos joku sanoo jotain niin sinä..eli se joka tervehtii olet sinä ei haukkuva koirasi ymmärrätkö? sinun pitäisi siis saada koirasi kuriin että malttaa olla hiljaa ja seurata sinua koiran ohitus ajan ja sitten sinä koirallesi ihana henkilö palkkaat sen nakeilla,leikillä haleilla tms. mutta juuri se kuri että koiralla ei ole vaihtoehtoja siinä tilanteessa kuin mennä niin kuin sinä sanot...tämä muutos ei tapahdu hetkessä,mutta onneksi saatte apua.joka kouluttajalla on oma mielipide/tapa. olen itsekin virheitä tehnyt ja niistä oppinut ja nyt olen paljon viisaampi joskaan en ikinä valmis kouluttaja!
Eli itseasiassa olet aivan samoilla linjoilla kanssani tässä aiassa, en vain ensin ymmärtänyt kantaasi tai kerroit sen hieman epäselvästi. Näillä lihapullilla on vain tarkoitus saada koira ymmärtämään, että haluan sen olevan rauhallisesti, kun kohtaamme toisia koiria, palkitsen sitä hiljaa olemisesta. Muuten koira tottelee minua ja miestäni loistavasti, se vain kokee muut koirat uhkana.
 
Jade123
Lisäksi haluaisin muistuttaa, että kaikilla koirilla nuo motivointipatukat yms. eivät välttämättä toimi, jos koiran saalisvietti on puutteellinen. Ne varmasti toimivat useimmiten loistavasti pk-puolella, mutta on rotuja sekä yksilöitä, joille pelkkä patukka/lelu/pallo ei riitä palkkioksi. Tällöin kannattaa tutkailla, onko koira esim. tosi ahne, eli käyttää niitä lihapullia. Koiran koulutuksessa kannattaakin etsiä ne yksilön vahvuudet ja käyttää niitä hyväkseen koulutusta suunniteltaessa. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 18:44 Jade123 kirjoitti:
Lisäksi haluaisin muistuttaa, että kaikilla koirilla nuo motivointipatukat yms. eivät välttämättä toimi, jos koiran saalisvietti on puutteellinen. Ne varmasti toimivat useimmiten loistavasti pk-puolella, mutta on rotuja sekä yksilöitä, joille pelkkä patukka/lelu/pallo ei riitä palkkioksi. Tällöin kannattaa tutkailla, onko koira esim. tosi ahne, eli käyttää niitä lihapullia. Koiran koulutuksessa kannattaakin etsiä ne yksilön vahvuudet ja käyttää niitä hyväkseen koulutusta suunniteltaessa. :)
juuri näin..oli se sitten lihapulla tai lelu päämäärä siis sama...totteleivainen,luottavainen ja kiva kaveri!
 
Lihapullista sen verran,että tietenkin niitä käytetään vain opetuksen alussa koiralla joka niistä motivoituu.
Loppupeleissä toimii koiran luottamus omistajansa kykyyn ratkaista pulmatilanteet!Eikä johtajuutta rakenneta pelkillä nameilla,eikä sillä kuka kulkee ovista ensin,ruoan saamisella istuttua ym.dominoivaan pyrkivällä koiralle riittää,että teet virheen jollakin näistä saraa,ja johtajuusongelma on valmis.
Kyse on kokonaisuudesta,joka toimii ja johdonmukaisuudesta.

Mielestäni koiran koulutusmenestys ja johtajuus koiran silmissä,ovat myös eri asioita,eikä niitä aina ole saatu mahtumaan samaan pakettiin.Koira voi(En todellakaan yleistä!!!)toimia kisakentällä tm.mainiosti,muttei se takaa,että koira pitää omistajaansa johtajana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 22:02 sweetcherry kirjoitti:
Lihapullista sen verran,että tietenkin niitä käytetään vain opetuksen alussa koiralla joka niistä motivoituu.
Loppupeleissä toimii koiran luottamus omistajansa kykyyn ratkaista pulmatilanteet!Eikä johtajuutta rakenneta pelkillä nameilla,eikä sillä kuka kulkee ovista ensin,ruoan saamisella istuttua ym.dominoivaan pyrkivällä koiralle riittää,että teet virheen jollakin näistä saraa,ja johtajuusongelma on valmis.
Kyse on kokonaisuudesta,joka toimii ja johdonmukaisuudesta.

Mielestäni koiran koulutusmenestys ja johtajuus koiran silmissä,ovat myös eri asioita,eikä niitä aina ole saatu mahtumaan samaan pakettiin.Koira voi(En todellakaan yleistä!!!)toimia kisakentällä tm.mainiosti,muttei se takaa,että koira pitää omistajaansa johtajana.
totta tuokin että vaikka pelittää kisakentillä niin ei välttämättä ole selvillä johtajan pallista,mutta kun oma silmä harjaantuu niin tietää ja huomaaa koska koira yrittää paikkaa viedä tai luulee muuta...ja sehän vaatii vain töitä ja kokemusta sessujen parissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.03.2006 klo 11:55 jukris kirjoitti:
Kuulostaa tutulta tuo rähjääminen.Pyreneittenkoirani rähjää kun
se näkee schäferin tai samantapaisen koiran.En tosiaankaan tiedä
miten sen saisi lopettamaan tämän käytöksen.Sen stressitaso nousee
sellaisiin mittasuhteisiin että mitkään namupalat eivät kiinnosta.
Olen myös huomannut että kääntämällä kaulapantaa pystyn jotenkin
pitämään kiinni,mutta kyllä se silloinkin aikamoinen taistelu on.
Koiralla kestää kauan ennen kuin se rauhoittuu tällaisen episodin
jälkeen.Se on myös kiskonut minua pitkin ojia kun en ole ehtinyt
varautua ja schäferi on jostain ilmestynyt.
Koirakoulussa täysin rauhallinen ja kaikkien kanssa kaveri.Tosin
siellä ei ole ollut schäfereitä.Pitäisi varmaan viedä se johonkin
koulutukseen missä olisi schäfereitä.Pariin kilttiin schäferiin se on
saannut tutustua mutta ei se mitään ole auttanut,kun se on kiinni
se rähjää.
Tästä olen vahvasti sitä mieltä,että jos epätoivottuun käytökseen olisi
heti sen alkaessa puututtu,olisi koirasi helpompi opettaa siitä pois.
Stressitaso on noussut kovasti,koska koira on saanut toimia em.tavalla mikä on erittäin stressaavaa!
Alkuvaiheessa olisivat ehkä namitkin kelvanneet(parin paastopäivän jälk.ainakin :) )
Ensiksi kehottaisin hankkimaan sen kuonopannan koirallesi(ettei mitään ikävää ehdi tapahdua!)näin hallitset koiraa 100%,kunnes ongelma raukeaa.Seuraavaksi ottaisin yhteyttä koiraterapeuttiin,koska tarvitset ohjeita johtajuuden saamiseksi+koulutustavan,joka sopii juuri teille.En lähtisi viemään koiraasi koulutukseen missä on schäfereitä,jos se niistä saa stressiä!
Ensin täytyy löytää syy miksi juuri em.rotu aiheuttaa käytöksen ja keinot,joilla opetat koiraasi.

Onko koirasi esim.maskuliininen uros ja schäfer ehkä myös?
Kerrot koiran olevan kaikkien kaveri koirakoulussa,jossa ei ole sussaria:ei koirasi tarvitse muuttua schäfereiden kamuksi,mutta sen täytyy hyväksyä ne ilman rähinöintiä(ainakin 1m turvavälillä!)
Et voi enää hillitä koiraasi fyysisillä otteilla=kaulapannan kääntämisellä,vaan ota yhteys koiraterapeuttiin!

 
[/quote]

totta tuokin että vaikka pelittää kisakentillä niin ei välttämättä ole selvillä johtajan pallista,mutta kun oma silmä harjaantuu niin tietää ja huomaaa koska koira yrittää paikkaa viedä tai luulee muuta...ja sehän vaatii vain töitä ja kokemusta sessujen parissa.
[/quote]

Jep! B)
 

Yhteistyössä