Onko 37,2 peräaukosta kuumetta? Veisitkö ulos?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Juu, korvamittarit on myös hyviä, kunhan tötterö on tiiviisti korvassa, niin että korvakäytävä sulkeutuu tiiviisti. Näissäkin on virhemahdollisuus, jos löysästi mittaa. Voi kokeilla tätäkin. Jos itse käytän lapselle korvamittaria kotona tai töissä, niin otan kahdesti ja katson paljonko heittää.... jos heittää paljon - kolmas mittaus.

Jos nyt siis tarttee tarkasti tietää.
 
Pääsääntösesti kyllä lapsesta huomaa jos sillä on kuumetta..se tuntuu vähän lämpöseltä ja usein käytöskin poikkeaa jollain lailla..

Mun yks tuttu on ihan pimee, se mittaa kuumetta melkein päivittäin niiden lapsilta..Ja yleensä niil ei ole. Ja sitkun on ni huh huh sitä hössötystä ja lääkärin ajan tilaamista heti :whistle:
 
Apua
Mitä jos vanhemmalla on kuumetta, niin kuin 12.v, ja hän haluaa, että
mitataan pyllystä, niin onko siitä mitään haittaa? Nuoremmilta lapsiltani, jotka ovat 4.v ja 2.v mittaan myös pyllystä ja ne antaa hyvin, mutta entä tämä isoin, voiko häneltä vielä mitata pyllystä?
 
Peffasta kaiken ikäisiltä

Meitä on ollut aikanaan neljä lasta ja kaikilta on mitattu kuume peffasta ihan vauvasta asti. Itse olin lapsista toiseksi vanhin ja vanhin siskoni oli noin 2½ vuotta minua vanhempi. Nuoremmat sisarukset olivat 4- ja 8 vuotta minua nuorempia. Olin perheen ainoa poikalapsi.

Jokaiselta lapselta mitattiin peffasta ja äiti osasi ilmeisesti mitata oikein, koska kukaan ei valittanut mittaamisesta ennen kuin sai kavereilta kuulla, ettei heilläkään mitata peffasta kuumetta. Vanhin ja nuorin siskoni kysyivät äidiltä ja sanoivat:"Miksi aina peffasta, ei kavereltakaan mitata peffasta kuumetta?" Äiti sanoi siinä vaiheessa, että se on varmin tapa mitata kuume ja muut saavat mitata omalla tavalla, mutta meillä mitataan tällä tavalla." Muistan yhden joulun, jolloin koko perhe oli kovassa flussassa ja kuumeessa. Itse olin silloin 15 vuotias ja vanhin siskoni oli ehtinyt täyttää juuri 18 vuotta ja lähteä pois kotoa. Itseltä ja nuoremmilta sisaruksilta mitattiin peffasta kuume. Innokkaana liikunnan harrastajana sain taudin viimeisenä, mutta bateereja ja viruksia oli ilmassa niin paljon, ettei sekään estänyt kokonaan tautiin sairastumiselta. Sen jälkeen ei ole kuumetta ollut yli 30 vuoteen. Kävin lenkillä yli 100 km/viikko.

Eräällä kaverillani on paha ihoallergia tai tauti ja hänet määrättiin tutkimuksiin, jotka kestivät neljä tuntia. Tutkimukset alkoivat lämmön mittauksella peräsuolesta ja päättyivät lämmön mittaukseen. Tutkimusten aikana mitattiin viisi kertaa peräsuolilämpö noin tunnin välein. Lääkäri perusteli lämmön mittausta peräsuolesta sen mittausten tasaisilla tuloksilla, jos ei mitään oiretta ole havaittavissa. Kaveri oli noi 50 vuotias.

Nykyisten lasten peffasta mittauksiin vaikuttavat mukavuustekijät ja isommilla lapsilla niiden oma tahto. Kun peffasta mittaamisen osaa tehdä oikealla tavalla, ei lapsi siihen reagoi mitenkään. Sieltä saa tarkimman läämön ja se tapahtuu nopeasti.
 
"Lumppu"
Omalla keskimmäisellä siskolla ja hänen avomiehellään on noin 2½ vuotias lapsi ja tämä oikein nauraa kuumeen mittauksen aikana, kun peffasta mitataan.

Siskoäiti antaa lapselle ensin tutin suuhun, sitten lelun käteen, lapsi makaa selällään vuoteella, äiti on laittanut mittarin kärkeen vaseliinia, nostaa toisella kädellä lapsen jalkoja ylös ja toisella liuttaa mittarin pään lapsen peffaan. Ei kestä pitää aikaa, kun lapsi pulauttaa tutin pois suustaan ja alkaa nauramaan. Lapsen äitikin sanoi, ettei ole ennen toista samanlaista lasta nähnyt, että nauraa kuumeen mittauksen aikana. Hän tuumaili vain, että olispa mittaaminen yhtä helppoa sittenkin, kun lapsi vielä vähän kasvaa.

Mittaajasta ja mittaustavasta kiinni, miten peffasta mittaaminen onnistuu.
 
"Äippä 72"
meillä mitataan korvakuumemittarilla, ei anna mitata pyllystä eikä kainalosta. Suppoja annan kun ei suostu tai oksentaa heti lääkkeen pois suun kautta annettuna. Lapseni on kohta 3 vuotta.
 

Yhteistyössä