onko energiajuomista haittaa vauvalle/sikiölle?

  • Viestiketjun aloittaja ikiliikku
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä minä tuossa viime viikolla lasillisen join, enkä pidä sitä mitenkään pahana asiana. Eihän sitä litratolkulla kuitenkaan tule juotua. Suositushan se on ja sitä paitsi kupillisessa kahvia on kofeiinia suunnilleen sama määrä kuin mitä energiajuomassa. Ja kahviin ei kuitenkaan sitä samaa varoitusta vaadita. :whistle:

Tässä vielä eviran sivuilta lainattu..
Kupillisessa suodatinkahvia on 90-110 mg kofeiinia. Pullollisessa kolajuomaa (33 cl) on kofeiinia noin 42 mg. Suomessa myynnissä olevien energiajuomien kofeiinipitoisuus vaihtelee 30-110 mg/tölkki eli 135-320 mg/l. Purkillisessa energiajuomaa on piristävää kofeiinia siis noin kahvikupillisen verran tai vähemmän.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/energiajuomien_piristavat_yhdisteet/
 
Entäs ne muut aineet? Tauriini, guarana sun muut. Luulen että näidän takia ei suositella raskaana olevillle. Jos niitä ei ole tutkittu.

Kokista olen juonut kyllä aika lailla mut en ole noita energiajuomia ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ruttana:
Kyllä minä tuossa viime viikolla lasillisen join, enkä pidä sitä mitenkään pahana asiana. Eihän sitä litratolkulla kuitenkaan tule juotua. Suositushan se on ja sitä paitsi kupillisessa kahvia on kofeiinia suunnilleen sama määrä kuin mitä energiajuomassa. Ja kahviin ei kuitenkaan sitä samaa varoitusta vaadita. :whistle:

Tässä vielä eviran sivuilta lainattu..
Kupillisessa suodatinkahvia on 90-110 mg kofeiinia. Pullollisessa kolajuomaa (33 cl) on kofeiinia noin 42 mg. Suomessa myynnissä olevien energiajuomien kofeiinipitoisuus vaihtelee 30-110 mg/tölkki eli 135-320 mg/l. Purkillisessa energiajuomaa on piristävää kofeiinia siis noin kahvikupillisen verran tai vähemmän.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/energiajuomat/energiajuomien_piristavat_yhdisteet/
Paitsi, että kofeiinistakin on viime vuosien mittaan tullut monta uutta tutkimusta, joissa jokaisessa on pienennetty suositeltua päivittäisannosta, sillä kofeiinikin on osoittautunut uskottua pahemmaksi aineeksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Itse oon juonu pari kertaa. Ja ihan neuvolaohjeissa lukee, että niitä voi juoda (ja joku rajoitusmäärä ). Eli iha teen ohjeiden mukaan enkä näe siinä mitään pahaa. En kuitenkaa niitä todellakaan usein juo.
No sinäpä muistutitkin minua tuosta neuvolanlistasta (neuvolan terv.hoitajaa lainatakseni "neuroosilistasta" :saint: )
Ja tarkistin siitä nuo määrät eli kofeiinin saantia on hyvä rajoittaa 300mg:aan/päivä, joka vastaa 3kkp kahvia tai reilua 2 litraa kolajuomaa tai 1-2 litraa energiajuomia. :whistle:

:attn: Mutta niinkuin kaikessa tässäkin vapaus valita juodako vai eikö juoda. Itse aion jatkossakin sen lasillisen juoda mikäli mieli tekee vailla huolta. =)
 
Mitä haittaa b-vitamiinista on? Ja juu, neuvolan mukaan se ois niinkin paljon se raja mut se tosin kyllä kuulostaa iha älyttömän suurelta. Mut tölkillisen oon ottanu muutaman kerran.. Oonko mie ny jottai pahhaa sit aiheuttanu pienelle? Ko en mie tietenkää halua sitäkään, et siit koituis mittään. Ehk mie sit vaa jätän senkin kokonaa nollille.. :ashamed:
 
ikiliikku
oon koko joulun juonu noita energiajuomia tölkin päivässä kun mikään muu ei pysy sisällä ja niistä saan lisää virtaa ettei tartte sängyssä maata koko päivää kun ei ole lastenhoitajaakaan
 
Meillä oma lääkäri (nuorehko naisihminen, ei vanha kääkkä B) ) sanoi, että älä juo energiajuomia. Nyt vasta ensimmäiseen ultraan menossa, tiedä olisiko niistä ollut aiemmin haittaa, mutta eipä ne muutenkaan kovin terveellisiä juomia ole, vaikkei raskaanakaan olisi.. Onneksi kaikki limujuomat, alkoholi ja kahvi tööttää lujaa ennenkö saattaa edes maistaa. Ja join ennen kahviakin pannullisen päivässä.. Tsemppiä kaikille äideille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammakoo:
Entäs ne muut aineet? Tauriini, guarana sun muut. Luulen että näidän takia ei suositella raskaana olevillle. Jos niitä ei ole tutkittu.
Tämmönen käsitys mullakin on eli jos niissä on kovasti noita muita aineita + makeutusaineita ja muita lisäaineita, niin en kyllä joisi kun ilmankin pärjää.
 

Yhteistyössä