Onko esim. lapsen tukistaminen ollut joskus hyväksyttävää?

  • Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti
:/
Minua on tukistettu ja selkäsaunaa on tullut ja niin edelleen. Ei tuntunut silloin lapsena oikeudenmukaiselta eikä tunnu nytkään, kun olen äitinä asiaa pohtinut.

Onkohan omia vanhempiani kalvanut omantunnontuskat, vai lienevätkö päässeet kuin koira veräjästä ihan vain ajattelemalla, että näinhän lasta kuuluu kasvattaa? Toivottavasti kalvoi.

Onneksi nykyään näihin asioihin ainakin yritetään puuttua.
 
äippä
äitejä jotka kasvattaa lastaan niin että sit se on koulussa täys hirviö muille oppilaille:( ja sit vielä isompana linnassa,tai toinen vaihtoehto että se on linnan sijaan yksinäinen omissa oloissaan ja sit jossai hoidossa:( Kyllä kasvattaa pitää niin että lapsista tulee kuuliaisia!!!!
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
äitejä jotka kasvattaa lastaan niin että sit se on koulussa täys hirviö muille oppilaille:( ja sit vielä isompana linnassa,tai toinen vaihtoehto että se on linnan sijaan yksinäinen omissa oloissaan ja sit jossai hoidossa:( Kyllä kasvattaa pitää niin että lapsista tulee kuuliaisia!!!!
Mitä sie oikeen höpötät?

...eihän tuohon osaa edes vastata mitään järkevää. Ei kai kannatakaan ;)
 
äiti myös
kyllä minuakin on tukistettu, selkään en ole koskaan saanut eikä siitä tukistaisesta ole jäänyt mitään traumoja, miksi olisi jäänyt?
en nyt ymmärrä tätä lasten ylisuojelua
kaikella on tietenkin rajansa mutta miksi lasta ei saa tukistaa?
repiminen on asia erikseen, ymmärrän kyllä eron tukistamisen ja tukasta repimisen välillä, että turha niistä asioista tulla kenenkään kertomaan enää ;)
 
b
Ei pieni tukistaminen tänäkään päivänä pahitteeksi ole, jos lasta kurittaa. Tervepäisiä meistä on tullut, vaikka tukkapöllyä itsekin ollaan pienenä saatu.
Tämä on vaan mun mielipide, ja varmaan jakaa kansaa.
 
no tuota
Kyllähän se oli ihan kasvatusoppaidenkin suosittelemaa toimintaa. Joskus 60/70-luvulla oli vanhempia jotka itkivät samalla kun lastaan kurittivat mutta uskoivat oppaita, että kurittaminen on lapselle vain hyväksi.
 
vieras
Oon saanu sekä tukkapöllyä sekä risusta. Olin villi ja kuriton lapsi, tein siis ihan tahallaan pahojani koska vaan halusin. Mielestäni silloin kuului saada rangaistus, ja vielä kaameampaa olis ollut joku kotiaresti tai muu "sitominen" koska olen liikkuvaista sorttia!

Minulla on nyt villejä ja kurittomia lapsia, jotka on saanu pienen tukistuksen joskus, mutta paljon vähemmän kuin minä aikoinaan. Minä raahaan ne aika kovakourasesti eteiseen jäähylle, ja mietin että saakohan ne siitä enemmän traumoja kuin tukkapöllystä! Hylkäämisen tunteen kenties?
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
kyllä minuakin on tukistettu, selkään en ole koskaan saanut eikä siitä tukistaisesta ole jäänyt mitään traumoja, miksi olisi jäänyt?
en nyt ymmärrä tätä lasten ylisuojelua
kaikella on tietenkin rajansa mutta miksi lasta ei saa tukistaa?
repiminen on asia erikseen, ymmärrän kyllä eron tukistamisen ja tukasta repimisen välillä, että turha niistä asioista tulla kenenkään kertomaan enää ;)
Minä olen itse se lapsi, jota on tukistettu ja joka on saanut selkäänsä.

Minulle siitä ON jäänyt traumoja, koska yhäkin mietin, miksi näin on ylipäätään toimittu.

Turha siis sanoa ainakaan minulle, että tukistamatta jättäminen olisi ylisuojelua.
 
...
Kyllä niitä äitejä löytyy tänäkin päivänä, jotka pahoinpitelevät lapsiaan kurittamalla. Tapasin kerran juuri tämän palstan kautta -yllätysyllätys- yhden äidin, joka tokalla tapaamiskerralla tukisti pientä tytärtään silmieni edessä. Tukistus oli pienehkö, mutta mietin, mitä sille lapsiparalle tehdään kotona, kun kukaan ei näe. Ei olla enää oltu yhteyksissä.
 
äiti myös
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
kyllä minuakin on tukistettu, selkään en ole koskaan saanut eikä siitä tukistaisesta ole jäänyt mitään traumoja, miksi olisi jäänyt?
en nyt ymmärrä tätä lasten ylisuojelua
kaikella on tietenkin rajansa mutta miksi lasta ei saa tukistaa?
repiminen on asia erikseen, ymmärrän kyllä eron tukistamisen ja tukasta repimisen välillä, että turha niistä asioista tulla kenenkään kertomaan enää ;)
Minä olen itse se lapsi, jota on tukistettu ja joka on saanut selkäänsä.

Minulle siitä ON jäänyt traumoja, koska yhäkin mietin, miksi näin on ylipäätään toimittu.

Turha siis sanoa ainakaan minulle, että tukistamatta jättäminen olisi ylisuojelua.

millaisia traumoja sulle on jäänyt tukistamisesta? onkohan taustalla jotai muuta kuin se tukistaminen? alkoholisti vanhemmat? tai jotain muuta, en vain pysty uskomaan että tukistamisesta voi oikeasti jollekin jäädä traumoja, siinä on pakko olla jotain muuta taustalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja muratti:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Lasten fyysinen kurittaminen kriminalisoitiin vasta muutamia vuosia sitten, en muista tarkkaa vuotta, mutta vielä 80-luvulla 90-luvun alussa oli ihan sallittua puuhaa.
Kyllä se 80-luvulla oli, olikohan -83 tai -84 kun kriminalisoitiin..
Hyvä kun joku muistaa. Mulla ei ollut ihan tarkaa muistikuvaa asiasta...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
äitejä jotka kasvattaa lastaan niin että sit se on koulussa täys hirviö muille oppilaille:( ja sit vielä isompana linnassa,tai toinen vaihtoehto että se on linnan sijaan yksinäinen omissa oloissaan ja sit jossai hoidossa:( Kyllä kasvattaa pitää niin että lapsista tulee kuuliaisia!!!!
Onko sun mielestä kasvattaminen yhtä kuin ruumiillinen kuritus? :eek: Jos näin on, olen todella huolissani lapsistasi! Ruumiilliseen kuritukseen syyllistyy juuri sellainen vanhempi, joka EI osaa kasvattaa lastaan. Se, ettei käytä väkivaltaa lapsiaan kohtaan, EI tarkoita, etteikö perheessä olisi myös kuria, sääntöjä ja rangaistuksia.

 
vieras
Joskus se on ollut varmaankin hyväksyttävää. Onhan sananlaskukin: joka vitsaansa säästää, vihaa lastaan. Itse olen saanut opettajan karttakepin näpeilleni pienenä ala-asteikäisenä 80-luvulla. Olin todella hiljainen oppilas ja mahdollisesti sen vuoksi sain karttakepistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
kyllä minuakin on tukistettu, selkään en ole koskaan saanut eikä siitä tukistaisesta ole jäänyt mitään traumoja, miksi olisi jäänyt?
en nyt ymmärrä tätä lasten ylisuojelua
kaikella on tietenkin rajansa mutta miksi lasta ei saa tukistaa?
repiminen on asia erikseen, ymmärrän kyllä eron tukistamisen ja tukasta repimisen välillä, että turha niistä asioista tulla kenenkään kertomaan enää ;)
Kysytkö ihan tosissasi? :eek: Mä esitän sulle vastakysymyksiä: miksi sinua ei saa tukistaa? Miksei miehesi saa tukistaa sinua? Tai pomosi?





 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oon saanu sekä tukkapöllyä sekä risusta. Olin villi ja kuriton lapsi, tein siis ihan tahallaan pahojani koska vaan halusin. Mielestäni silloin kuului saada rangaistus, ja vielä kaameampaa olis ollut joku kotiaresti tai muu "sitominen" koska olen liikkuvaista sorttia!

Minulla on nyt villejä ja kurittomia lapsia, jotka on saanu pienen tukistuksen joskus, mutta paljon vähemmän kuin minä aikoinaan. Minä raahaan ne aika kovakourasesti eteiseen jäähylle, ja mietin että saakohan ne siitä enemmän traumoja kuin tukkapöllystä! Hylkäämisen tunteen kenties?
Miksi raahaat kovakouraisesti? :eek:

 
heipsan ja iltaa
Mä annoin tänään ns.selkäsaunan, pitkällä kenkälusikalla lätkin takamukseen tenavaa. Tämä halus lisää... :headwall: :D
Silti aion jatkossakin kajota muksuuni jossainmäärin, vaikka nauruksi nykyään tuppaa kaikki kurinpidollinen toimenpide kääntymäänkin.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
millaisia traumoja sulle on jäänyt tukistamisesta? onkohan taustalla jotai muuta kuin se tukistaminen? alkoholisti vanhemmat? tai jotain muuta, en vain pysty uskomaan että tukistamisesta voi oikeasti jollekin jäädä traumoja, siinä on pakko olla jotain muuta taustalla.
:) Ei ole taustalla mitään kummallista eikä mitään surullista. Ehkäpä olin vain varsin rauhallinen ja nössö lapsi, jolle torut olisi menneet vähemmälläkin perille.

Ja jos jotain asiaa pohtii vielä vuosienkin jälkeen ja miettii, miksi noin on toimittu, niin eikö siinä ole jo traumaa tarpeeksi? Minä ainakin toivon kovasti, että omat lapseni voisivat aikanaan katsoa taakseen ja tuumata, että jo on fiksut vanhemmat meillä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
kyllä minuakin on tukistettu, selkään en ole koskaan saanut eikä siitä tukistaisesta ole jäänyt mitään traumoja, miksi olisi jäänyt?
en nyt ymmärrä tätä lasten ylisuojelua
kaikella on tietenkin rajansa mutta miksi lasta ei saa tukistaa?
repiminen on asia erikseen, ymmärrän kyllä eron tukistamisen ja tukasta repimisen välillä, että turha niistä asioista tulla kenenkään kertomaan enää ;)
Minä olen itse se lapsi, jota on tukistettu ja joka on saanut selkäänsä.

Minulle siitä ON jäänyt traumoja, koska yhäkin mietin, miksi näin on ylipäätään toimittu.

Turha siis sanoa ainakaan minulle, että tukistamatta jättäminen olisi ylisuojelua.

millaisia traumoja sulle on jäänyt tukistamisesta? onkohan taustalla jotai muuta kuin se tukistaminen? alkoholisti vanhemmat? tai jotain muuta, en vain pysty uskomaan että tukistamisesta voi oikeasti jollekin jäädä traumoja, siinä on pakko olla jotain muuta taustalla.
Niin tai sit josko se on tapahtunut ilman selkeää tiedettävää syytä. Mutta kun mua on tukistettu niin se on aina tapahtunut syystä. Yksi kerta on jäänyt mieleen, kun mun isä tukisti asiasta, minkä sisko oli tehnyt ja syytti mua :( Mut sekään ei oo siinä se tukistus se paha juttu, vaan se, että aina siskoa uskottiin eikä mua :(
 
No minua tukistettiin ja pieksettiin kotona, sitten kun kotoa halusin pois muuttaa ja inhosin vanhempiani mm. tuon takia, niin olivat sitä mieltä että eivät olleet kurittaneet tarpeeksi |O Tosin tänä päivänä kuulemma itkevät, kun en käy kotona (eivät tosin ymmärrä, miksi en käy..)

Halveksun ihmisiä, jotka pahoinpitelevät lapsiaan. Aiemminhan se on ollut ihan suositeltavaakin ja asenteet on tiukassa vieläkin :headwall:
 

Yhteistyössä