Onko kantoliinalaisia paikalla?

Alkuperäinen kirjoittaja re:
Riippuu lapsesta, riippuu lapsen iästä...
niinhän se tietty riippuu.. mut mä aattelin että jos joku olis havainnu jotai tällasta yhteyttä..
mulla ei viel kokemusta että miten toimii ku vauva toistaseks viel masussa matkustaa.
mutta toivon todella että viihtyy sitten liinassa kun tulee ulos :)
 
sau
...tosin meillä keskimmäinen, joka oli tosi tykästynyt liinailuun, nukahti ja nukkui myös päikkärinsä ja yönsä mainiosti. Mutta ei sillä välttämättä liinailun kanssa ollut tekemistä, ihan yhtä vähän kuin sen kanssa että hän on tyttö ja muut lapset poikia.

Jokatapauksessa jos syntyvä vauvasi viihtyy liinassa niin kanna häntä siinä.
 
Mä ymmärsin että vauvan ei miellään pitäisi antaa nukkua liinassa, mikä väistämättä kyllä tapahtuu jos kantaa koko päivän. Kannoin nuorempaa kohtuu usein hänen pikkuvauva-aikanaan ja yleensä noin tunnin-kahden pätkissä kun olimme liikkeellä ja noin puolivuotiaaksi asti, sitten tuli talvi ja kylmä. Keväällä en sitten enää jaksanut kantaa isoksi hujahtanutta "pikkunyyttiä".

Yöuniin tuolla määrällä ei kyllä ollut vaikutusta. Vertailun vuoksi:kantoliinasta kieltäytynyt esikoinen nukkui yöt läpi alle 4-viikkoisesta. Eli riippuu ihan lapsesta. Ja kantoliina kannattaa ottaa käyttöön heti jos sitä haluaa käyttää kahdestakin syystä: vauva tottuu siihen ja kroppa saa totuttautua painoon pikkuhiljaa.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja nubbe:
Mä ymmärsin että vauvan ei miellään pitäisi antaa nukkua liinassa, mikä väistämättä kyllä tapahtuu jos kantaa koko päivän. Kannoin pienenä nuorempaakohtuu usein ja yleensä noin tunnin-kahden pätkissä kun olimme liikkeellä ja noin puolivuotiaaksi, sitten tuli talvi ja kylmä. Keväällä en sitten enää jaksanut kantaa isoksi hujahtanutta "pikkunyyttiä".

Yöuniin tuolla määrällä ei kyllä ollut vaikutusta. Vertailun vuoksi:kantoliinasta kieltäytynyt esikoinen nukkui yöt läpi alle 4-viikkoisesta. Eli riippuu ihan lapsesta. Ja kantoliina kannattaa ottaa käyttöön heti jos sitä haluaa käyttää kahdestakin syystä: vauva tottuu siihen ja kroppa saa totuttautua painoon pikkuhiljaa.
Miksi vauva ei sais nukkua liinassa? Meidän esikoinen ei missään muualla nukkunutkaan...
 
Tämä oli siis vain juttu, joka mulle kerrottiin ja liittyi vauvan ergonomiseen nukkumisasentoon. Koska en ole asiantuntija asia kannattaa tarkistaa kantoliinakanavalta tai muusta alan foorumista.

Tietysti nukkuminen missä tahansa on parempi kuin ei nukkuminen ollenkaan. Meillä pienempi rauhoittui kyllä kannettaessa mutta ei kovin usein nukkunut liinassa edes ihan pienenä.

Meillä pikkuvauvat nukkuivat siinä vauvariippukeinussa. :heart:
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja nubbe:
Tämä oli siis vain juttu, joka mulle kerrottiin ja liittyi vauvan ergonomiseen nukkumisasentoon. Koska en ole asiantuntija asia kannattaa tarkistaa kantoliinakanavalta tai muusta alan foorumista.

Tietysti nukkuminen missä tahansa on parempi kuin ei nukkuminen ollenkaan. Meillä pienempi rauhoittui kyllä kannettaessa mutta ei kovin usein nukkunut liinassa edes ihan pienenä.

Meillä pikkuvauvat nukkuivat siinä vauvariippukeinussa. :heart:
Mulle taas kantoliinan myyjä nimenomaan painotti, että kehtoasento on vauvalle ergonominen nukkumisasento... siinähän ollaan melkeinpä samassa asennossa kuin riippukeinussa. Isompaa vauvaa kannoin kantorepussa, ja siinäkin hän välillä otti torkut kyllä, mutta ei tiettykään pystyasennossa varsinaisia päikkäreitä vetänyt. Se on kyllä ihan totta, että nukkukoon missä nukkuu kunhan välillä ees vähän nukkuu ;)
 
No mäkin vähän mietin, että kun sitä oli jossain toisella taholla mainostettu ergonomiseksi mutta ajattelin sitten että jospa vauva nukkuessaan jotenkin lysähtää kasaan. Asia jäi tarkistamatta, koska siinä liinassa ei juuri nukuttu.
 
hmm.. ok.
meillä olisi se liina niin kätevä käyttää. meillä on touhovouho koira jonka vuoks vauvaa ei voi laskea mihinvaan tai olla vartioimatta, niin siinä kotihommia tehdessä se kulkis hyvin liinassa mukana. ja rapputalo jossa ei hissiä ja mua nyt ylipäätään ahistaa ajatus että täytyis kärryjen kaa vehdata pienissä tiloissa. toisille se ei oo ongelma, mut mä koen pelkän ajatuksenkin ongelmaksi :D
nää pakkaset vaan mietityttää, että meneekö se vauva ulkonakin liinassa talvella? varmaa joo? tai ei tietty vastasyntyneenä tollassii pakkasii, mut sit myöhemmin? toppaa vaa kunnolla?
 
Kantamisen vaikutuksia yöuniin en osaa arvioida, mutta meidän kaksi lasta on kannettu liinassa ensimmäiset elinkuukautensa. :heart: Vauvat saivat siinä parhaat unet. Yöt on nukutettu vieressä ja tämän pienimmäisen kanssa ei olisi muu vaihtoehto kyllä oikein onnistunutkaan. Pieni on hurjan läheisyyskaipuinen..

Ehkä jonkun mielestä on ollut tyhmää totuttaa lapsi läheisyyteen ja syliin, mutta kun tämä aika on lopulta niin hurjan lyhyt. Itsekin nauttii tuosta pienen ihmisen läheisyydestä ja tuhinoista ihan eri lailla.. :)
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
hmm.. ok.
meillä olisi se liina niin kätevä käyttää. meillä on touhovouho koira jonka vuoks vauvaa ei voi laskea mihinvaan tai olla vartioimatta, niin siinä kotihommia tehdessä se kulkis hyvin liinassa mukana. ja rapputalo jossa ei hissiä ja mua nyt ylipäätään ahistaa ajatus että täytyis kärryjen kaa vehdata pienissä tiloissa. toisille se ei oo ongelma, mut mä koen pelkän ajatuksenkin ongelmaksi :D
nää pakkaset vaan mietityttää, että meneekö se vauva ulkonakin liinassa talvella? varmaa joo? tai ei tietty vastasyntyneenä tollassii pakkasii, mut sit myöhemmin? toppaa vaa kunnolla?
Kyllä mä kannoin esikoista talvellakin, ja aion kantaa myös tätä kuopusta joka sais jo syntyä ;) Ei tietty missään hirmupakkasissa, mutta kunnolla vaatetta vauvalle päälle ja sitten vielä äidin kantotakin alle, niin lämpimämpihän siinä on kuin vaunuissa. Meillä oli esikoinen ihan tyystin kannettava malli, myin vaunut pois jo kun hän oli alle vuoden, ja sitte pärjättiin ihan kantorepulla.

Kotihommat tein kans vauva liinassa, ja onhan se jossain kaupungilla/metsässä liikkuessakin sata kertaa kätevämpi kuin vaunut.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Ehkä jonkun mielestä on ollut tyhmää totuttaa lapsi läheisyyteen ja syliin, mutta kun tämä aika on lopulta niin hurjan lyhyt. Itsekin nauttii tuosta pienen ihmisen läheisyydestä ja tuhinoista ihan eri lailla.. :)
Peesailen. Meillä oli kans sellainen vauva, että se tahtoi olla äidin mukana, ja mikäs siinä - paras paikkahan se vauvalle onkin :)
 

Yhteistyössä