Onko kauhean paha, tyttö päiväkodissa, minä kotona.

  • Viestiketjun aloittaja "tyttöjen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"tyttöjen äiti"
Olen siis vastikään jäänyt työttömäksi. Tyttö on viimeistä vuotta tarhassa ja pitkään mietin otanko pois. Päätin, etten ota, tuohon riittää tulijaa, ei mitään mahiksia päästä takaisin. Ja seuraavaksi lähin on sitten kaupungissa, tuohon ei oo ku 500m.
Minulla on päivät kaikenlaista hommaa, ei tosiaan mitään kotona löhöilyä. 2 remppaa työn alla enkä muksun kans sais niitä hommattua. Eli otsikko oli harhaanjohtava, en kotona:D
Tyttö menee kahdeksaksi päikkyyn.

Itse lähden vasta kymmenen maissa. Tarhassa aamulla saavat puuroa ja sitten menevät aamupiirin jossa lauletaan ja muuta, ajaa muskarin viran. Sitten on ulkoilu.

Haen tytön kello 15-16, vaikka tulen tuolta jo yhden maissa. Siinä vaiheessa on ruokailu, sitten päikkärit puoli kolmeen, ja ulos. Vapaa leikki alkaa joskus kolmen jälkeen ja siinä vaiheessa haen hänet.

Onko se ok? Jotkut on sanoneet, että miten kehtaan pitää lastani tarhassa, vaikka olen itse kotona.
Minusta on kuitenkin mukavaa viedä hänet aamupalalle, ja aamupiirissä on muskarityylistä leikkiä ja pelailua. Minusta se on tarhan paras käytäntö ja meillä tyttö kun ei harrasta muskaria tai soita soitinta. Ulkoilut ovat mielestäni kiva,koska ne tehdään yleensä tunnin pätkissä ja kotona tulee ulkoiltua illalla yleensä se tunti vain.
Vapaa leikki on lapsesta kivaa ja kun on kavereita joita meillä ei vielä paljoa käy annan olla siellä. Eskarilainen ei leiki 5v:n kanssa paljoakaan.
 
"minä"
Mun mielestä ihan ok.

Iteki teen kesällä noin, että muutamia viikkoja tenava on hoidossa ja ite vain olen. Samoin, jos sattuu viikolle arkivapaita, tytön vien lähes poikkeuksetta silti hoitoon. Ja toki tyttäreni saa lomailla kesällä lähes 2 kuukautta, että ei se ole ongelma. Kuten myös lomailee syys- ja hiihtolomat ja viettää pitkän joululoman.
 
Höpön höö
Ei ole väärin. Lapsi saa olla kavereiden kanssa ja sinä teet sitä mitä sinun pitääkin; haet töitä! Ja lakkaat kuuntelemasta kaikenmaailman äitiydellään kehuskelevia pikkusieluja.
 
"mia"
Mulla loppui kans työt ja nyt olen työnhakija. En ottanut 3 vuotiasta pois päiväkodista, mutta hoitoaikoja lyhennettiin. 8.30-14.30 on hoidossa. Kerkiää tuossa ajassa osallistua toimintatuokioihin ja ulkoiluun tarpeeksi.
 
Minusta on ihan ok, päiväkoti on palvelu pienten lasten vanhemmille ja koska se toistaiseksi on subjektiivinen oikeus, on valinta vanhemmilla. Tosin jos multa kysytään niin minusta tuo subjektiivinen oikeus pitäisi rajata ja niillä rahoilla mitkä siitä säästys järjestää jotain muuta toimintaa missä lapsi voisi vanhemman kanssa käydä tai sitten semmoisia päiväkerhoja mihin voisi lapsen tarvittaessa viedä hoitoon.
 
Huom harmaana
No ei ole meillä kyllä ollut. Tyttö pärjää loistavasti eikä oo päivän jälkeen ollenkaan väsynyt. Se olis kotona tollasen päivän jälkeen ihan yhtä väsynyt.
Ei se fyysistä olekaan se väsymys, vaan enemmän henkistä. Kokeilepa itse viettää päivä niin että 20 lasta huutaa ja on koko ajan kova meteli ja katso kuinka rentouttavaa se on.
Minä en vastusta päivähoitoa millään muotoa, oma lapsi oli viitisen vuotta päiväkodissa ja viihtyi hyvin. Mutta jos oli mahdollisuus pitää lapsi kotona, tein sen. Lapsi jossain vaiheessa haaveili itse että olisi enemmän kotipäiviä, vaikka hoidossa viihtyi ja oli paljon kavereita.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
No minäkin miettisin noiden päivien pituutta jos ei kuitenkaan pakko ole olla hoidossa? Vaikka me ollaan molemmat töissä niin meidän lapsi on silti vähemmän hoidossa kuin teidän lapsi :O Voisiko ajatella, että lapsi olisi hoidossa vaan aamupäivät, esim. 8-12? Näkisi niitä muita ikäisiään, olisi se laulutuokio ja sinä ehtisit sillä aikaa tehdä niitä remppoja?
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Höpön höö;24756638:
Lapsi saa olla kavereiden kanssa ja sinä teet sitä mitä sinun pitääkin; haet töitä! Ja .
Minusta ap ei kyllä kirjoituksessaan maininnut sanallakaan sitä että hakisi töitä. Enemmänkin tuntuu tekevän kaikkea muuta, remppaa yms.
Eikä siihen työnhakuunkaan mene 8-16 välistä aikaa.
 
grrrrrrh
[QUOTE="vieras";24756635]Ei ole kauhean paha! Minulla suunnilleen sama tilanne mutta vien kaksi lasta hoitoon. Lapset viihtyvät siellä ja minä kotona.[/QUOTE]

No just joo. Juuri tällaisten takia työssäkäyvät saavat sitten sen pakollisen hoitopaikan jostain horman tuutista koska lähipäiväkodit on täynnä näitä äitikotona lapsia.

Oletteko koskaan olleet katsomassa päiväkotipäivää? Onko teillä mitään käsitystä siitä miten lapset sen kokevat? Monikaan ei varmaan omaa päiväkotiaikaansa juurikaan muista, mutta helpomaa on ehkä muistella kouluaikoja. Harvalle lapselle isossa ryhmässä oleminen on rentouttava kokemus. Lapset osaa olla julmia ja ryhmän sisällä käydään jatkuvaa "valtataistelua".

Miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos ei edes halua viettää niiden kanssa aikaa vaan lorvii mieluummin kotona?

Mun mielestä subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen pitää ehdottomasti saada muutos siten, että kotona olevan vanhemman lapset saavat olla korkeintaan puolipäiväisesti hoidossa.
 
anna mennä
Sä et itse jaksa olla yhden lapsen kanssa päivisin mutta sun lapses joutuu viettämään päivänsä isossa ryhmässä ilman omaa rauhaa. Varmasti kiva ratkaisu ja ihan se on laillista kohdella lastaan noin, ettei sun tartte kuunnella muiden mammojen höpinöitä.
 
"koti-äiti"
ite en raaskisi olla erossa lapsestani jos olisin itse kotona. halusin lapsen juuri siksi että saisin viettää aikaa tämän kanssa ja niin olen kyllä tehnytkin. Sitten ,kun rahatilanne pakottaa takaisin työelämään ja lapsi menee hoitoon niin en mistään hinnasta haluaisi olla hänestä erossa jos olen itse kotona! Jokainen hetki lapsen kanssa on kullanarvoinen ja lapsuus kestää vain sen hetken. mutta jokainen tyylillään..
 
äiti ja pk:n työntekijä
On kyllä pitkä päivä tytöllä olla päiväkodissa..samanpituinen kuin semmoisella jonka vanhemmat on töissä. Etkö voisi viedä häntä vaikka 9,söisitte aamupalan kotona ja hakisit sitten klo.14 kun on syönyt välipalan pk:ssa?? mun mielestä on ihan väärin haluta myös ne vapaat leikit sinne loppuun,kun sitä vapaata leikkiä on kuitenkin pitkin päivää pk:ssa. Minun mielestäni on paha,miksette nauti nyt yhteisestä ajasta kun vielä voitte?kunhan koulu alkaa,ei enää vapaata ole kuin lomilla.
 
"madame"
jos tunnet että näin menetellen jaksat olla hyvä äiti lapsellesi, niin minusta ihan ok. järjestely,kumpa itsellänikin olisi mahdollisuus moiseen,tekis hyvää saada joskus vaan olla.. mut minkäs teet kun hommia riittää :)
 
009
miten teidän hoitopaikassa saa edes olla pitkiä päiviä hoidossa. Täällä ainakin sellainen käytäntö, et jos jompikumpi vanhempi kotona vaihdetaan se nimikkeelle "virikehoito" ja saa olla 5tuntia päivässä ja yhden aterian saa vain
 
"Vieras"
Ei itään väärää. Jos lapsi viihtyy ja kaikki on hyvin, niin miksi ottaa pois hoidosta.
Vaikka siksi, että kuten ap sanoi, tulijoita riittää. Saisi joku oikeasti paikkaa tarvitseva lapsi tuon hoidon.

Ja siksi, että lapsella on parempi olla kotona kuin suuressa pk ryhmässä 8h/päivä.

Ja siksi, että lasta voi viedä kerhoihin yms. missä saa seuraa ikäisistään. Se ei vaadi kokoaikaista päiväkotihoitoa.

Ja siksi, että äiti vie lapsensa hoitoon vääristä ja erittäin itsekkäistä syistä.
 
"Vieras"
[QUOTE="madame";24756713]jos tunnet että näin menetellen jaksat olla hyvä äiti lapsellesi, niin minusta ihan ok. järjestely,kumpa itsellänikin olisi mahdollisuus moiseen,tekis hyvää saada joskus vaan olla.. mut minkäs teet kun hommia riittää :)[/QUOTE]

No niin, sitä se nyt vaan on kun lapsia tekee, että itse ne kuuluukin hoitaa.
 
"jepjep"
No just joo. Juuri tällaisten takia työssäkäyvät saavat sitten sen pakollisen hoitopaikan jostain horman tuutista koska lähipäiväkodit on täynnä näitä äitikotona lapsia.
Meille kävi juuri näin. Kun palasin töihin ja hain lapsille hoitopaikkaa (laitoin hakemuksen 6kk ennen hoidon tarvetta). Päivähoitopaikka molemmille järjestyi, mutta ei suinkaan yhdestäkään lähellä olevasta päiväkodista. Nyt meillä menee autolla tunti ylimääräistä aikaa päivässä päiväkotimatkojen tekemiseen, vaikka useita päiväkoteja olisi 5-10min kävelymatkan päässä.

Siirtohakemus on ollut sisällä jo vuoden päivät, mutta siirtoa ei ole järjestynyt.

Päiväkodin henkilökunnan mukaan syy on juuri siinä, että lähipäiväkodeissa on paljon lapsia joiden vanhempi/vanhemmat ovat kotona. Työttömiä tai maahanmuuttajia. Miksi heidän lapsiaan ei sitten sijoiteta kauemmaksi päiväkotiin, heillähän olisi aikaa kuskata lapsia vähän kauemmaksikin?? Koska he eivät VIITSISI tuoda lapsiaan sitten ollenkaan. Ymmärrän lapsen edun joissain tapauksissa (jos kotona alkoholismia tms ja mamuila kielen oppiminen). Mutta en voi millään ymmärtää sitä, että vanhemmilta ei vaadita mitään.

Sen kun räit kattoon vaan, me hoidetaan sun lapsi. Työssäkäyvät joutaa kuskailemaan lapsiaan, niillähän ei ole vaihtoehtoa. Elleivät sitten ryhdy työttömiksi :D
 
"joo"
Muuten ihan ok, mutta liian pitkät päivät kyllä. Niille, jotka ovat ns. virikehoidossa, riittää se keskipäivä (klo9-15, jolloin on tarhassa puuhaa, aamupiiriä, ruokailua, nukkumista), ne sit taas jotka tarvitsevat hoitoa vanhempien töiden/opiskelun takia, tarvitsevat myös niitä perushoitotunteja aamuisin ja myöhempään illalla.
 
tahtoo virikepaikan :D
En henkilökohtaisesti hyväksy sitä että työttömän lapsi on hoidossa koko päivän, minun mielestäni semmoinen EI tarvi koko päiväisesti hoitoa. Virikkeet ehtii saada puolessa päivässäkin,ja lapsella on oikeus myös omiin vanhempiin..ei pelkästään päiväkotiin! Ja olen samaa mieltä kuin jepjep..aivan järetöntä että semmoiset lapset jotka oikeasti tarvitsisivat vanhempien työssäolon takia hoitoa,joudutaan kuskaamaan toiselle puolelle kaupunkia SEN TAKIA ETTÄ LÄHI PÄIVÄKODEISSA ON VIRIKELAPSET vieneet hoitopaikat. Pahimmillaan täällä sisarukset ovat joutuneet eri päiväkoteihin,koska ei ole paikkoja! Kiitos virikepaikkalaisten!
 

Yhteistyössä