Onko kotiäiti automaattisesti siivellä eläjä?

Tuli vaan mieleen tuota yhtä ketjua lukiessa...
Ite oon ollu viimeset 4kk kotiäitinä tuloina pelkät lapsilisät. En viittiny uusia työnhakua (olis ollu oikeus työmarkkinatukeen) kun telläävät kaikenmaailman kursseille ja töitä osaan hakea ilman työkkäriäkin.
Oonko nyt sit parantumaton siivellä eläjä ja loinen? :/
Äitiysloma alkaa vajaan parin viikon päästä, ja kht:lla meinasin olla siihen asti kun taapero 3v (oon ollu kahden vanhimmankin kanssa).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ei ole automaattisesti, riippuu siitä mitkä sen kotiäidin motiivit on olla kotona, kotiäitejä kun on monenlaisia.
Ja tilanteet on erilaisia! Kuittasin hoitovapaalla mm. isohkon palan asuntolainaa pois.
 
vieras
No en minä ainakaan tunne olevani siivellä eläjä. Olen hoitovapaalla ja ihan miehen omasta pyynnöstä ja halusta, aion sanoa itseni irti ja jäädä lasten kanssa kotiin kunnes he ovat koulussa ja pärjäävät aamut yksin. Aion myös jatkaa opintojanai tänä aikana amk tasoiseksi opistotasoisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
puolison siivellähän siinä useinkin eletään tuossa tilanteessa käytännössä, mutta onko siinä sitten mukamast jotain pahaa tai väärää onkin ihan toinen juttu.
Jep. Ja mun mielestä jos miestä ei se haittaa, kaikki on niin kuin pitääkin. Soisin useammalle sellaisen mahdollisuuden =)
 
Äitikin
Olen itse hoitovapaalla ja käytän elämiseen ihan omia säästöjäni, kulut siis laitetaan puoliksi miehen kanssa. En koe erityisenä siipeilynä jos saan sen reilun 300/kk - verot yhteiskunnalta. Maksoikos se hoitopaikka tonnin/muksu?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikin:
Olen itse hoitovapaalla ja käytän elämiseen ihan omia säästöjäni, kulut siis laitetaan puoliksi miehen kanssa. En koe erityisenä siipeilynä jos saan sen reilun 300/kk - verot yhteiskunnalta. Maksoikos se hoitopaikka tonnin/muksu?
No onpa mukava kun sinä itse hoidat lapsen hoitamisen, säästää miehes maksuissa huomattavassti. Kai miehes sitten maksaa osaa myös eläketurvastasi mitä vaille sinä tuona aikana jäät ja vähemmällä eläkkeellä tulet elämään loppu elämäsi. Kaikkeen ne naiset suostuu!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikin:
Olen itse hoitovapaalla ja käytän elämiseen ihan omia säästöjäni, kulut siis laitetaan puoliksi miehen kanssa. En koe erityisenä siipeilynä jos saan sen reilun 300/kk - verot yhteiskunnalta. Maksoikos se hoitopaikka tonnin/muksu?
No onpa mukava kun sinä itse hoidat lapsen hoitamisen, säästää miehes maksuissa huomattavassti. Kai miehes sitten maksaa osaa myös eläketurvastasi mitä vaille sinä tuona aikana jäät ja vähemmällä eläkkeellä tulet elämään loppu elämäsi. Kaikkeen ne naiset suostuu!!!
Oletko kuullut vapaaehtoisesta säästämisestä mitään? Ikinä?
 
vieras
Sellaisten mielestä se varmaankin on siivellä elämistä, jotka elävät perheenä, mutta kuitenkin isällä ja äidillä on omat rahat ja tilit. Meillä se ainakin on niin, että mä hoidan lapset kotona, kun kumpikaan ei pieniä lapsia haluta hoitoon laittaa ja mies on töissä. Roolit voisi olla myöskin toisin päin ihan yhtä hyvin, mutta jos mies tienaa kaksi kertaa niin paljon kuin mitä töissä, niin ei ole ns. mun järkeä mennä töihin ja mies jäisi kotiin.

Niin ja ehkä ne kateelliset sanoo kotiäitejä siivellä eläjiksi ;) ...?
 
Äitikin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikin:
Olen itse hoitovapaalla ja käytän elämiseen ihan omia säästöjäni, kulut siis laitetaan puoliksi miehen kanssa. En koe erityisenä siipeilynä jos saan sen reilun 300/kk - verot yhteiskunnalta. Maksoikos se hoitopaikka tonnin/muksu?
No onpa mukava kun sinä itse hoidat lapsen hoitamisen, säästää miehes maksuissa huomattavassti. Kai miehes sitten maksaa osaa myös eläketurvastasi mitä vaille sinä tuona aikana jäät ja vähemmällä eläkkeellä tulet elämään loppu elämäsi. Kaikkeen ne naiset suostuu!!!
Tai oikeestaan 3 lapsen hoitamisen ;) Mulla on ihan hyvä liksa, asunto jo maksettu ja sen verran säästössä että en viitsi alkaa muutamasta eurosta nurisemaan. Eläke tulee olemaan vähemmän, se on totta, mutta en sentään kotona ole kymmeniä vuosia..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikin:
Olen itse hoitovapaalla ja käytän elämiseen ihan omia säästöjäni, kulut siis laitetaan puoliksi miehen kanssa. En koe erityisenä siipeilynä jos saan sen reilun 300/kk - verot yhteiskunnalta. Maksoikos se hoitopaikka tonnin/muksu?
No onpa mukava kun sinä itse hoidat lapsen hoitamisen, säästää miehes maksuissa huomattavassti. Kai miehes sitten maksaa osaa myös eläketurvastasi mitä vaille sinä tuona aikana jäät ja vähemmällä eläkkeellä tulet elämään loppu elämäsi. Kaikkeen ne naiset suostuu!!!
Oletko kuullut vapaaehtoisesta säästämisestä mitään? Ikinä?
Miten ihmeessä se nyt liittyy tähän asiaan?
 
Mua vetuttaa toi siivelläelijä juttu ihan tosissaa, joo olen työtön ja kohta mammalomalla, mutta saan minäkin sitä rahaa joka kuukaus...En mitään 2000 euroa, mutta saan kuitenkin ja jokainen sentti siitä menee tähän huusholliin, että kyllä tässä se korsi kekoon kannetaan sen mukaan mitä on vaan antaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Mua vetuttaa toi siivelläelijä juttu ihan tosissaa, joo olen työtön ja kohta mammalomalla, mutta saan minäkin sitä rahaa joka kuukaus...En mitään 2000 euroa, mutta saan kuitenkin ja jokainen sentti siitä menee tähän huusholliin, että kyllä tässä se korsi kekoon kannetaan sen mukaan mitä on vaan antaa..
Joo no mä ainakin itse koen olevani miehen siivelläeläjä, kun kotihoidontukeni+ll:t eivät riitä edes kuukauden ruokiin, laskuihin yms. vaan aina mies joutuu heittämään tilille 200-300 omasta palkastaan, vaikka maksaakin vuokran ja ison osan laskuista...

En mä ajattele oikeastaan sitä, ovatko muut siipeilijöitä vaiko eivät..koska ei SE mulle kuulu.
 
Ei millään pahalla
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
 
kun kysyttiin
Itse kokisin, että olisin siivelläeläjä (sen kotihoidontukirahakauden jälkeen nuorimman lapsen täytettyä 3v) eli en ryhtyisi kotiäidiksi ilman omia varoja. Ja jaksan hämmästellä mielessäni kotiäitiä, joka jaksaa olla kotona vain yhden-kahden lapsen kanssa ja rahatta sekä miestä, joka tällaista haluaa. Jos perheessä on paljon lapsia, niin kotiäitiys voi olla ihan luonnollinenkin valinta. Jokainen perhe päättää itse nämä asiat ja ääneen harvoin toisten valintoja arvostelen.
 

Yhteistyössä