Onko kotiäiti automaattisesti siivellä eläjä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
Mutta se vaatiikin sellaisen arvomaailman, että on tärkeämpää hoitaa lapset kotona kuin tienata rahaa.
 
Et ole. Mieheni ei saanut vuosi sitten viiteen kuukauteen työttömyyskorvauskia liitosta ja elettiin mun vanhempainpäivärahalla ja säästöillä. Jos kotihoidon tuella elävä olisi siivellä eläjä niin samalla logiikalla miehenikin olisi siipeillyt minun rahoillani.
Meillä molemmat osallistuvat perheen elatukseen omien tulojensa mukaan. Toisinaan toinen maksaa enemmän ja toisinaan taas toinen.
 
Ei millään pahalla
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
Mutta se vaatiikin sellaisen arvomaailman, että on tärkeämpää hoitaa lapset kotona kuin tienata rahaa.
Epäilen, että aina ei tuo ole se tärkein arvo. Vaan se, että sen varjolla voi olla kotona tekemättä mitään. Pitääkö lapsia hoitaa kotona 18 vuotiaaksi asti. Onko siinä oikeasti jotain hienoa arvoa.
 
mutta mites meillä kun mä käyn osa-aikatyössä ja oon hoitovapaalla, mutta mies on työvoimakoulutuksessa niin elääkö mun mies valtion ja mun siivellä..? entä minä sitten? =)
 
tt
Meidän asuinmaassa on ihan yhtä normaalia olla kotiäitinä kuin se että äiti käy töissä. Kumpiakin löytyy, ja kumpikin ratkaisu hyväksytään yleisesti. Minä olen kotiäiti, ja ratkaisuni ihan selvästi tasapainoittaa perheemme arkea huomattavasti. Tulevaisuudessa aion lähteä osa-aikatöihin, mutta vielä ei ole sen aika.

Mies on meistä kuitenkin se, joka tulee aina tienaamaan enemmän. Se ei haittaa meitä kumpaakaan. Yhteiskunnan varoilla täällä ei voi elää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
Kotona, vaikkapa omassa talossaan ei voi olla ahkera? Ei voi olla muuta toimintaa kuin kotona olo, ei esim. mitään yhdistystoimintaa tai mitään harrastuksia?

Ja miten ei voi olla luova? Mitä se oikeasti sitten edes tarkoittaa jos kotiäiti ei voi harrastaa taidetta, musiikkia, sisustaa, tehdä vaatteita itselleen ja lapsilleen. Eikö se vaadi luovuutta? Eikö arjen tekeminen helposti vaadi sitä myös?

Ja miten kotiäitiys sulkee pois ideointikyvyn? Sallikaa mun nauraa, oikeasti. Jos elämä mitataan vain sillä että työssäkäyvät ovat luovia jne. niin ompa siinä arvomaailma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
Mutta se vaatiikin sellaisen arvomaailman, että on tärkeämpää hoitaa lapset kotona kuin tienata rahaa.
Epäilen, että aina ei tuo ole se tärkein arvo. Vaan se, että sen varjolla voi olla kotona tekemättä mitään. Pitääkö lapsia hoitaa kotona 18 vuotiaaksi asti. Onko siinä oikeasti jotain hienoa arvoa.
Itse tarkoitin nyt lähinnä tuota 3-vuotiaaksi asti kotona olemista. Mutta joku tykkää olla pitempäänkin, eikä se tarkoita että automaattisesti haluaa olla "tekemättä mitään". Jos joku kokee tärkeämmäksi kasvattaa lapset isoiksi kotona, niin se on hänen arvomaailmansa. Sulle sillä ei ole mitään arvoa, mutta jollekin on.
 
Minä olen ollut kotona yli viisi vuotta, lapsia on kolme. Tällä hetkellä hoitovapaalla ja tuloina kht, lapsilisät menevät lasten omille tileille. Miehen rahoilla eletään, hän hoitaa laskut ja ruuat. En kyllä koe olevani mikään siivellä eläjä silti mutta toisenkautta tämä on meidän yhteinen päätös, myös mies halusi että olen kotona lasten kanssa koska töitä ehtii tekemään myöhemminkin. Ja rahat meillä on aina ollut yhteiset.
 
äidit säästävät verorahoja
Mutta: kotiäiti on itseasiassa yhteiskunnan varojen kartuttaja ja rahan säästäjä.

Älkääs unohtako miten paljon hän säästää kaupungin/kunnan varoja, kun jaksaa hoitaa omat lapsensa, eikä maksata niiden hoitoa veronmaksajilla. Ettekö muista miten paljon hoito oikeasti maksaa yhteiskunnalle.
 
Ei millään pahalla
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
Kotona, vaikkapa omassa talossaan ei voi olla ahkera? Ei voi olla muuta toimintaa kuin kotona olo, ei esim. mitään yhdistystoimintaa tai mitään harrastuksia?

Ja miten ei voi olla luova? Mitä se oikeasti sitten edes tarkoittaa jos kotiäiti ei voi harrastaa taidetta, musiikkia, sisustaa, tehdä vaatteita itselleen ja lapsilleen. Eikö se vaadi luovuutta? Eikö arjen tekeminen helposti vaadi sitä myös?

Ja miten kotiäitiys sulkee pois ideointikyvyn? Sallikaa mun nauraa, oikeasti. Jos elämä mitataan vain sillä että työssäkäyvät ovat luovia jne. niin ompa siinä arvomaailma.
Millä rahalla sinä sisustat, harrastat taidetta ja musiikkia kotirouvana? No tietysti jos sinulla on ehtymätön rahasampo. Harvemmin kuitenkaan niin on, että voit rahoittaa mielikuvituksesi asiat miehesi tuloilla. En minä ainakaan voisi.

Jos on oikeasti luova ja työtelijäs, niin luulisi että helposti siitä hankkisi mielellään lisätuloja ja hups olisikin yrittäjä. Ei kotiäiti.

Arjesta selviää kyllä vähemmänkin luova ihminen.

 
d
Alkuperäinen kirjoittaja äidit säästävät verorahoja:
Mutta: kotiäiti on itseasiassa yhteiskunnan varojen kartuttaja ja rahan säästäjä.

Älkääs unohtako miten paljon hän säästää kaupungin/kunnan varoja, kun jaksaa hoitaa omat lapsensa, eikä maksata niiden hoitoa veronmaksajilla. Ettekö muista miten paljon hoito oikeasti maksaa yhteiskunnalle.
Kaikki työsskäyvät eivät ole saajia yhteiskunnalta. Tiedätkös, osa meistä maksaa muidenkin elämisen...
 
mielipide
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikin:
Olen itse hoitovapaalla ja käytän elämiseen ihan omia säästöjäni, kulut siis laitetaan puoliksi miehen kanssa. En koe erityisenä siipeilynä jos saan sen reilun 300/kk - verot yhteiskunnalta. Maksoikos se hoitopaikka tonnin/muksu?
No onpa mukava kun sinä itse hoidat lapsen hoitamisen, säästää miehes maksuissa huomattavassti. Kai miehes sitten maksaa osaa myös eläketurvastasi mitä vaille sinä tuona aikana jäät ja vähemmällä eläkkeellä tulet elämään loppu elämäsi. Kaikkeen ne naiset suostuu!!!


Onko sulla lapsia? Jos on, niin koska olet laittanut hoitoon? Mielestäni (ei millään pahalla) on outoa, että niitä lapsia sitten tehdään, jos on tuli perseen alla menemässä kartuttamaan eläkerahoja, ja lapsi sysätään hoitoon tosi pienenä.. Ymmärrän siinä tapauksessa, että töitä on tehtävä jos rahat loppuu, mutta en sitä, ettei kerkeä kun pitää eläkettä kerätä.


Useimmat ihmiset kuitenkin kerkeävät tekemään töitä vielä hoitovapaan loputtuakin ja ovat tehneet myös ennen sitä. Kyllä siitä pitää vähän lapsellekkin aikaa lohkaista, jos sellaisen "tekee".
 
NewArtRiot
Meillä on yhteinen päätös, että lapset hoidetaan kotona. Mies tekee sen rahallisesti mahdolliseksi, ja minä olemalla kotona. En tunne olevani mikään siivelläeläjä. Ensi viikolla tämä kotiäitiyteni on sitten ihan virallista! =)
 
äidit säästävät verorahoja
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Kaikki työsskäyvät eivät ole saajia yhteiskunnalta. Tiedätkös, osa meistä maksaa muidenkin elämisen...
Tiedätkös, kotiäidit eivät nyysi yhteiskunnalta edes sitä erittäin kallista päivähoitopaikkaa :) Onkohan hoidon todelliset kustannukset nykyään jo lähellä tuhatta euroa kuukaudessa kaupungille/kunnalle.

Sitten on meitä jotka omien lasten hoitamisen lisäksi kartutamme yhteiskunnan varoja, iltatyöstäkin kun peritään veroja :)
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja äidit säästävät verorahoja:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Kaikki työsskäyvät eivät ole saajia yhteiskunnalta. Tiedätkös, osa meistä maksaa muidenkin elämisen...
Tiedätkös, kotiäidit eivät nyysi yhteiskunnalta edes sitä erittäin kallista päivähoitopaikkaa :) Onkohan hoidon todelliset kustannukset nykyään jo lähellä tuhatta euroa kuukaudessa kaupungille/kunnalle.

Sitten on meitä jotka omien lasten hoitamisen lisäksi kartutamme yhteiskunnan varoja, iltatyöstäkin kun peritään veroja :)
No miten luulet että ne kustannukset katetaan. Ei se raha ilmasta tule, vaan veronmaksajien pussista. Maksan enemmän veroja kuin 1000e kuussa.

 
YöTyö
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Mutta kyllä pitkäaikainen kotirouvana olo vaatii tietyn oloisen luonteen ja minusta sen luonteen kuvaavimpia asioita ei ole esim ahkeruus, ideointikyky, luovuus, jne. Koska silloin tyyppi ei kestä olla kotona vaan haluaa tehdä enemmän. Tosin mitäpä siinä eroa oikeastaan on jonkin pph.n hommaan, koska samaahan siinä tehdään.
En nyt tajua, miten luettelemasi ominaisuudet liittyvät siihen, onko kotirouvana vai työssä. Työssäkäyvistäkin osa on laiskoja ja ideaköyhiä, mutten silti väitä, että edes suurin osa olisi sellaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Millä rahalla sinä sisustat, harrastat taidetta ja musiikkia kotirouvana? No tietysti jos sinulla on ehtymätön rahasampo. Harvemmin kuitenkaan niin on, että voit rahoittaa mielikuvituksesi asiat miehesi tuloilla. En minä ainakaan voisi.

Jos on oikeasti luova ja työtelijäs, niin luulisi että helposti siitä hankkisi mielellään lisätuloja ja hups olisikin yrittäjä. Ei kotiäiti.

Arjesta selviää kyllä vähemmänkin luova ihminen.
Ei kaikki maksa maltaita, jotkut osaavat suhteuttaa menot tuloihin ja silti harrastavat, taiteilevat jne. Jos on oikeasti ajatteleva ihminen, ymmärtää olla lokeroimatta ihmisiä sen perusteella mitä he "tekevät".

Ja tosiaan, jos sinä et voi miehen rahoilla elää, niin ei voi kukaan muukaan?
 
;)
Alkuperäinen kirjoittaja äidit säästävät verorahoja:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Kaikki työsskäyvät eivät ole saajia yhteiskunnalta. Tiedätkös, osa meistä maksaa muidenkin elämisen...
Tiedätkös, kotiäidit eivät nyysi yhteiskunnalta edes sitä erittäin kallista päivähoitopaikkaa :) Onkohan hoidon todelliset kustannukset nykyään jo lähellä tuhatta euroa kuukaudessa kaupungille/kunnalle.

Sitten on meitä jotka omien lasten hoitamisen lisäksi kartutamme yhteiskunnan varoja, iltatyöstäkin kun peritään veroja :)

Jee, hyvä me :)
 
Ei millään pahalla
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Ei kaikki maksa maltaita, jotkut osaavat suhteuttaa menot tuloihin ja silti harrastavat, taiteilevat jne. Jos on oikeasti ajatteleva ihminen, ymmärtää olla lokeroimatta ihmisiä sen perusteella mitä he "tekevät".

Ja tosiaan, jos sinä et voi miehen rahoilla elää, niin ei voi kukaan muukaan?
Mutta mielipide on yhä mielipide, vaikka sinä et pitäisi minun ajatuksista ja minä sinun. Minusta yleisimmin kotiin vuosiksi jäävä ihminen ei ole tietyn tyyppinen. Se ei poista mahdollisuutta että joku on erilainen kuin olen heidät lokeroinut.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei millään pahalla:
Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Ei kaikki maksa maltaita, jotkut osaavat suhteuttaa menot tuloihin ja silti harrastavat, taiteilevat jne. Jos on oikeasti ajatteleva ihminen, ymmärtää olla lokeroimatta ihmisiä sen perusteella mitä he "tekevät".

Ja tosiaan, jos sinä et voi miehen rahoilla elää, niin ei voi kukaan muukaan?
Mutta mielipide on yhä mielipide, vaikka sinä et pitäisi minun ajatuksista ja minä sinun. Minusta yleisimmin kotiin vuosiksi jäävä ihminen ei ole tietyn tyyppinen. Se ei poista mahdollisuutta että joku on erilainen kuin olen heidät lokeroinut.
Niin kuin sanoin, oikeasti ajattelevat eivät lokeroi ketään =)
 
kotiäidit säästävät verorahoja
Alkuperäinen kirjoittaja d:
No miten luulet että ne kustannukset katetaan. Ei se raha ilmasta tule, vaan veronmaksajien pussista. Maksan enemmän veroja kuin 1000e kuussa.
Voi että, kaikkialta niitä päivähoitoon kuluvia rahoja kerätään. Myös kotiäitien rahoista. Sen voi aivan hyvin ajatella menevän niin, että jokaiselta vähänkin veroja maksavalta sama määrä menee päivähoidon kustannuksiin.

Ja sitä isommat kustannukset ovat mitä useampi lapsi sinne laitetaan.
 
Itse olen kotona kotihoidontuella (työtön "kattoonsyljeskelijäkin" tienaa enemmän), mutta työuraa on takan eli koen ne eurot tienanneeni ja toivottavasti töihinkin vielä palaan eli ehdin eläkettä kerryttää. Kotiin jääminen on miehen kanssa puhuttu ja yhdessä sovittu eli en koe eläväni siivellä vaikka mies nyt maksaakin kaikki kotitalousmenot jen. Kotihoidontuesta maksan omat menoni ja tietysti heräteostot lapselle. En vaihtaisi tätä aikaa lapsen kassa mihinkään! Jos yhteiskunnassa asiat olisivat kohdallaan, niin myös kotiäitien eläke karttuisi oikein! Tämäkin on työtä - me kasvatamme tulevaisuuden tekijöitä! Mikä on sen tärkeämpää?
 
Voi kotiäitikin tienata, että ei välttämättä. ;) Itse olen hankkinut hoitovapaalla ollessakin ihan kohtuullisesti. Voihan tuota harrastella kaikenmoisia bisneksiä kotona ollessaan ja kantaa kortensa kekoon myös perheen taloudellisen tilanteen eteen.
 

Yhteistyössä