Onko lapselle hyötyä tarhan aloituksesta 1v2kk versus 9kk iässä?

  • Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Irina";27913318]Juttele lastesi kanssa. En minä pysty sinulle ratkaisuistasi synninpäästöä antamaan.[/QUOTE]

En minä ole synninpäästön tarpeessakaan, mistä niin päättelit? Olette te kotimammat vaan aika venkuloita :)
 
Olen ylpeä kun voin sanoa, että todellakin minulle merkitsee loruttelua enemmän mukava asunto turvallisella alueella. Lapset tulee pääsemään harrastuksiin, saavat monipuolista ruokaa ja kestäviä vaatteita. Miehen kanssa näytämme esimerkkiä kuinka yhteiskunta toimii; töitä tekemällä. Loruttelu on ulkoistettu alan ammattilaisille päivähoitoon.
Ja sitten ihmetellään, miksi kukaan ei välitä kenestäkään.... Alle 3 vuotiasta lapsista kun on kyse, niin ei toi loruttelun ulkoistaminen on lapsen altistamista kehityshäiriöille. No tietty, saattaahan olla, että lapsen äiti/isä olisi vielä huonompi vaihtoehto. Töihin palanneet puolustavat valintoja ja niitä tuetaan lehdissä (koska ostajan on oltava hyvin toimeentuleva, joten kyöhän kannalla oleminen ei myy) kun taas tutkijat, tutkimukset,kasvattajat jne. vaietaan ja he saavat sanavuoronsa YLE Teemalla, jota kukaan ei jaksa katsoa, koska MTV3 näyttää samalla jotain aivotoimintaa halvaannuttavaa (jota töissä käyvät tarvitsevat).
Jos lapsen hoitaa pienenä itse kotona, niin ei se estää häneltä harrastuksia. Vai oltiinko teillä jo sitä ennen kovaa vauhtia harrastamassa...
 
Olisitte kai oikeudettuja asumistukeen. Jep, Irina tykittää kovaa, mutta on hänen mielipidessä paljon tottaa.
Elämä ei ole mustavalkoista, joten tilannekohtaisia neuvoja saa parhaiten aidoilta ystäviltä :) Täällä netissä kun jokainen huutaa, mitä tykkää tietämättä oikeastaan mitään ja yleistämällä kaiken.
 
"vieras"
En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun. Ehdottomasti niin kauan kotona kun vaan mitenkään mahdollista. 9kk on aivan onneton hoidossa, ei osaa kävellä eikä puhua eikä siellä kukaan ehdi koko ajan häntä huomioida vaikka haluaisivatkin. Kulut pienenee kun on kotona, ei ole työmatkakuluja ja kotiruoka on edullisempaa kuin työlounaat. Tietty jos ei varaa oo niin ei oo, mutta lapsen kannalta varmasti kotihoito paljon päiväkotia parempi tuossa iässä.
 
En lukenut koko ketjua, mutta meidän tyttö aloitti juuri päivähoidon 1v 2kk iässä. Sujunut todella hyvin, tosin hän ei mennyt tarhaan vaan yksityiselle pph:lle eli hyvin pieneen ryhmään. Jo toisella viikolla jäi reippaana hoitoon itkemättä ollenkaan, on syönyt hyvin ja nukkunut hyvin ja on iloinen ja hyväntuulinen haettaessa. Kotonakin mennyt tosi kivasti, alkuun halusi yöllä meidän sänkyyn mutta nyt on taas nukkunut välillä ihan koko yönkin omassa sängyssään.

Helposti sujui ainakin näin alussa tämä hoitoon meno, vasta muutamia viikkoja siis takana, mutta nyt näyttää siltä että tyttö on kotiutunut ja sopeutunut hoitopaikkaan hienosti.

9kk on tosi pieni ja avuton vielä, en olisi raaskinut viedä, se 5kk tekee tosi paljon kun oppii kunnolla liikkumaan ja vähän itse syömään jne.
 
"hoitaja"
Mulle on tullut lapsia hoitoon hyvin eri-ikäisinä reilun 20v pph uran aikana...nuorin tainnut olla just 8 kk täyttänyt ja vanhimmat n 3v ikäisiä... kyllä hoitajana olen päässyt "helpoimmalla" kun lapsi on ollut 1v 2kk-1v 6kk :)
Silloin lapsi osaa jo ehkä kävellä ja vähän syödä itse.. hän alkaa nauttia muiden lasten seurasta ja on kiinnostunut ympäristöstä... sen lisäksi tuon ikäinen sopeutuu "talon tapoihin" usein paremmin kuin lähemmäs 3v, jolla ehkä on jo kotoa omat rutiinit ja uusiin sääntöihin totuttelu saattaa kestää pidemmän aikaan...
Jos vaan mahdollista niin kyllä kannattaa muutamakin kuukausi "kasvaa" kotona...ehtii siellä hoidossa olla sitten vielä monta vuotta!
 
Ja sitten ihmetellään, miksi kukaan ei välitä kenestäkään.... Alle 3 vuotiasta lapsista kun on kyse, niin ei toi loruttelun ulkoistaminen on lapsen altistamista kehityshäiriöille. No tietty, saattaahan olla, että lapsen äiti/isä olisi vielä huonompi vaihtoehto. Töihin palanneet puolustavat valintoja ja niitä tuetaan lehdissä (koska ostajan on oltava hyvin toimeentuleva, joten kyöhän kannalla oleminen ei myy) kun taas tutkijat, tutkimukset,kasvattajat jne. vaietaan ja he saavat sanavuoronsa YLE Teemalla, jota kukaan ei jaksa katsoa, koska MTV3 näyttää samalla jotain aivotoimintaa halvaannuttavaa (jota töissä käyvät tarvitsevat).
Jos lapsen hoitaa pienenä itse kotona, niin ei se estää häneltä harrastuksia. Vai oltiinko teillä jo sitä ennen kovaa vauhtia harrastamassa...
Tämä oli vastaus siihen, että alkuperäisessä viestissä mihin vastasin, ehdotettiin että kaikki materia pitää myydä, jotta kotihoito mahdollistuu. Tavoitteelliset urheiluharrastukset alkaa jo pienenä. Aika outoa sanoa, että työssäkäyvät eivät katsoisi yleä. Miten vastaukseni liittyi välittämiseen mitenkään?
 
varhaiskasvattaja
Mä oon lastentarhanopettaja enkä ikinä veisi 9kk vanhaa päiväkotiin. 9kk vanha kuuluu kotiin tai edes sitten perhepäivähoitoon, mutta ei päiväkotiin. Moni tuon ikäinen tarvitsee vielä useammat päiväunet ja päiväkodissa ei ole aina mahdollisuutta huomioida pienen vauvan tarpeita.Tuon ikäinen vauva on vielä vahvasti kiinni äidissään ja vauva ei pysty vielä pitämään mielikuvaa äidistä mielessään hoitopäivän ajan. Plus että juuri tuossa iässä vauvan aivot kehittyvät kiintymyssuhteessa ensisijaisen hoitajan kanssa (äiti tai isä). Ero äidistä voi olla todella traumaattista ja aiheuttaa vauvalle stressiä. Puhumattakaan siitä stressistä mitä 12 lapsen ryhmän ja sen äänet ja touhu aiheuttaa. Jokainen kuukausi jonka pystyy pitämään vauvan kotona on valtava satsaus vauvan hyvinvointiin ja kehitykseen.
 
"vieras"
Olisitte kai oikeudettuja asumistukeen. Jep, Irina tykittää kovaa, mutta on hänen mielipidessä paljon tottaa.
Elämä ei ole mustavalkoista, joten tilannekohtaisia neuvoja saa parhaiten aidoilta ystäviltä :) Täällä netissä kun jokainen huutaa, mitä tykkää tietämättä oikeastaan mitään ja yleistämällä kaiken.
Täsmälleen samaa mieltä; ihan samaa yleistämistä käytät itsekin ja varsinkin tuo meidän Äitimme, Irina...

Meillä meni lapsi hoitoon 1v2kk -ikäisenä. Meillä on oma talo, kaksi autoa matkojen vuoksi ja halutaan elää omillamme, ilman tukia. Tykätään myös matkustella ja harrastaa (itse ratsastan, miehellä moottoripyörä, lapsista toinen alkaa ilmeisesti ratsastamaan ja jatkossa luultavasti tulee saamaan oman hevosen ja toinen on kovaa vauhtia menossa NHL:ään :D). Mikään ei tule tässä elämässä ilmaiseksi ja hankinnat tehtiin jo ennen lapsien ajattelemista.

En koe, että päivähoito olis niin huonoksi ollut lapsillemme, että olis vaan ollut parempi myydä talo jne. ja jatkaa kotihoitoa. Ja kun lapsilta kyselen, niin molemmat ovat tykänneet olla hoidossa ja kyselevät vastaan, koska pääsee taas reissuun... :D

Mitään valintojani en kadu ja kaikki valintani olen tehnyt meidän perheen parasta ajatellen. Kohta on velat maksettu eikä tarvitse vuokralähiössä kärvistellä, voit uskoa, että lapset kiittää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Porho ja Zilla
varhaiskasvattaja
[QUOTE="vieras";27913588]Täsmälleen samaa mieltä; ihan samaa yleistämistä käytät itsekin ja varsinkin tuo meidän Äitimme, Irina...

Meillä meni lapsi hoitoon 1v2kk -ikäisenä. Meillä on oma talo, kaksi autoa matkojen vuoksi ja halutaan elää omillamme, ilman tukia. Tykätään myös matkustella ja harrastaa (itse ratsastan, miehellä moottoripyörä, lapsista toinen alkaa ilmeisesti ratsastamaan ja jatkossa luultavasti tulee saamaan oman hevosen ja toinen on kovaa vauhtia menossa NHL:ään :D). Mikään ei tule tässä elämässä ilmaiseksi ja hankinnat tehtiin jo ennen lapsien ajattelemista.

En koe, että päivähoito olis niin huonoksi ollut lapsillemme, että olis vaan ollut parempi myydä talo jne. ja jatkaa kotihoitoa. Ja kun lapsilta kyselen, niin molemmat ovat tykänneet olla hoidossa ja kyselevät vastaan, koska pääsee taas reissuun... :D

Mitään valintojani en kadu ja kaikki valintani olen tehnyt meidän perheen parasta ajatellen. Kohta on velat maksettu eikä tarvitse vuokralähiössä kärvistellä, voit uskoa, että lapset kiittää :)[/QUOTE]

Tärkeämpää kuin ulkomaamatkat, omat hevoset tai oma talo on lapsille vanhempien läsnäolo. Lapsi joka kasvaa vuokra-asunnossa on ihan yhtä onnellinen, jos hänellä on huolehtivat vanhemmat, joilla on aikaa hänelle. Käytöshäiriöiden lisääntymisen yhtenä syynä on, se että uraputkessa olevilla vanhemmilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta keskittyä lapsiinsa. Lapsia juoksutetaan illat treeneihin ja ratsastustunneille, kun heille oikeasti tärkeämpää olisi pelata lautapelejä vanhempien kanssa kotona tai lähteä yhdessä pulkkamäkeen.
 
"vieras"
Tärkeämpää kuin ulkomaamatkat, omat hevoset tai oma talo on lapsille vanhempien läsnäolo. Lapsi joka kasvaa vuokra-asunnossa on ihan yhtä onnellinen, jos hänellä on huolehtivat vanhemmat, joilla on aikaa hänelle. Käytöshäiriöiden lisääntymisen yhtenä syynä on, se että uraputkessa olevilla vanhemmilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta keskittyä lapsiinsa. Lapsia juoksutetaan illat treeneihin ja ratsastustunneille, kun heille oikeasti tärkeämpää olisi pelata lautapelejä vanhempien kanssa kotona tai lähteä yhdessä pulkkamäkeen.
Meidän työaika on ollut aina 8-16, molemmat ollaan asiantuntijatehtävissa. Ja vieläpä liukuvat työajat, että lasten hoitopäivät ovat olleet noin 7h/pv kun toinen on aamulla vienyt ja toinen hakenut :)

Että mikä sun pointti oli? Luuletko, että roudataan lapsiamme väkisin ratsastamaan ja jäkis-peleihin? Pitäiskö heiltä kieltää harrastukset ja sanoa, että tärkeämpää on kyhjätä meidän kanssamme kotona? Ja kerrotko vielä, että miksi?

Yhdessä ehditään tehdä paljonkin, vaikka lapset harrastavat, eivät he nimittäin joka ilta ole poissa. Ja esim. talleilla käyn tyttäreni kanssa monesti yhdessä, parasta laatuaikaa molemmille. Samaten mies on poikamme harkoissa mukana, ei vaan vie häntä sinne ja hae.

Mutta eipä siinä, tehän näytätte tietävän huomattavasti paljon enemmän meidän tilanteestamme kuin me itse :)
 
varhaiskasvattaja
[QUOTE="vieras";27913724]Meidän työaika on ollut aina 8-16, molemmat ollaan asiantuntijatehtävissa. Ja vieläpä liukuvat työajat, että lasten hoitopäivät ovat olleet noin 7h/pv kun toinen on aamulla vienyt ja toinen hakenut :)

Että mikä sun pointti oli? Luuletko, että roudataan lapsiamme väkisin ratsastamaan ja jäkis-peleihin? Pitäiskö heiltä kieltää harrastukset ja sanoa, että tärkeämpää on kyhjätä meidän kanssamme kotona? Ja kerrotko vielä, että miksi?

Yhdessä ehditään tehdä paljonkin, vaikka lapset harrastavat, eivät he nimittäin joka ilta ole poissa. Ja esim. talleilla käyn tyttäreni kanssa monesti yhdessä, parasta laatuaikaa molemmille. Samaten mies on poikamme harkoissa mukana, ei vaan vie häntä sinne ja hae.

Mutta eipä siinä, tehän näytätte tietävän huomattavasti paljon enemmän meidän tilanteestamme kuin me itse :)[/QUOTE]

No kun en teitä tunne niin ihan yleisesti kirjoitan. Tuntuu vaan, että arvostat eniten rahaa ja menestystä. Korostat lasten harrastuksia ja kalliita asioita elämässänne.

En sano ettei saisi olla harrastuksia, mutta jos monena iltana on harrastuksia niin eipä sitä paljon aikaa jää koko perheen yhteiselle ololle. Hienoa, jos pystytte olemaan lastenne harrastuksissa mukana muutenkin kuin kuljettajina.

Vanhempien kanssa vietetty aika on arvokasta monesta syystä. Ensinnäkin vanhemmat ovat ne jotka ensisijaisesti ohjaavat lapsen sosiaalista kehitystä. Lapsi oppii mallin vanhemmiltaan. Jos lapselle ei ole aikaa, lapsi kokee ettei hän ole tärkeä, joka luonnollisesti vaikuttaa itsetunnon kehitykseen. Huono itsetunto taas... no varmaan tiedät mitä se aiheuttaa.
Jos vanhemmat eivät ole vuorovaikutuksessa lapsen kanssa, ei lapsikaan opi olemaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Toiseksi, vanhemmat antavat lapselle mallin vanhemmuudesta. Jos vanhemmat eivät ole osanneet touhuta lastensa kanssa, ei lapsikaan aikuisena osaa touhuta omiensa kanssa.

Koko perheen yhdessä olo vahvista perheen yhteishenkeä ja vaikuttaa näin positiivisesti lasten kehitykseen.
 
"vieras"
No kun en teitä tunne niin ihan yleisesti kirjoitan. Tuntuu vaan, että arvostat eniten rahaa ja menestystä. Korostat lasten harrastuksia ja kalliita asioita elämässänne.

En sano ettei saisi olla harrastuksia, mutta jos monena iltana on harrastuksia niin eipä sitä paljon aikaa jää koko perheen yhteiselle ololle. Hienoa, jos pystytte olemaan lastenne harrastuksissa mukana muutenkin kuin kuljettajina.

Vanhempien kanssa vietetty aika on arvokasta monesta syystä. Ensinnäkin vanhemmat ovat ne jotka ensisijaisesti ohjaavat lapsen sosiaalista kehitystä. Lapsi oppii mallin vanhemmiltaan. Jos lapselle ei ole aikaa, lapsi kokee ettei hän ole tärkeä, joka luonnollisesti vaikuttaa itsetunnon kehitykseen. Huono itsetunto taas... no varmaan tiedät mitä se aiheuttaa.
Jos vanhemmat eivät ole vuorovaikutuksessa lapsen kanssa, ei lapsikaan opi olemaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Toiseksi, vanhemmat antavat lapselle mallin vanhemmuudesta. Jos vanhemmat eivät ole osanneet touhuta lastensa kanssa, ei lapsikaan aikuisena osaa touhuta omiensa kanssa.

Koko perheen yhdessä olo vahvista perheen yhteishenkeä ja vaikuttaa näin positiivisesti lasten kehitykseen.
Eiköhän se raha ole se suurin syy, miksi ihmiset töitä tekevät? Vai mitäpä luulet?

Mun mielestä myös lapsen taloudellinen huolehtiminen kuuluu vanhemmuuteen. Haluan antaa lapsilleni hyvän roolimallin mieheni kanssa, eikä siihen kuulu laiskuus/velttoilu/tukien nosto. Siihen kuuluu opiskelu ja työnteko. Kun pohjat on hyvät, tulevat nuo asiat luontevasti eikä meidän tarvitse niihin patistaa.

Ja edelleenkin; suurin osa pahoinvoivista lapsista elää niissä vuokralähiöissä, vanhemmat työttömiä/syrjäytyneitä, mahdollisesti päihdeongelmaisia. Ja kyllä, ovat lapsilleen läsnä. Että ei se pelkkä läsnäolo vanhemmuuteen riitä eikä työssäkäyvät vanhemmat ole poissa lasten luota 24/7. :)
 
..
Ei saatana, täällä äidit taistelee kuka on parempi. Aina menee samaan kun kysellään milloin lapsi hoitoon. Itse olin aikoinani kotona neljä vuotta kahden lapsen kanssa, perheen kokonaistulot pikkusen päälle 2000. Tiukkaa oli, ei paljoa osteltu uusia vaatteita tai sisustettu, hädin tuskin laskut maksettiin ja syötiin. Nyt aion kolmannen laittaa hoitoon reilu yksi veenä, aiemmin en laittas, mieluummin oon syömättä pari kuukautta ku vien vauvan hoitoon. MUTTA vuosia en alkaisi enää olemaan kotona, en haluaisi sitä samaa sentin venytystä, ressiä ja kaikkea uudestaan kokea. Parempi se on lapsenkin kannalta niin.

Ihan naurettavaa että joku väittää että talon voi myydä jotta kotona oleminen onnistuu. Joo, vaihdetaan lapsilta koulua ja kaverit, mennään vuokralle joka sekään ei oo edes halvempaa, maksellaan velkaa kun talosta ei saatu tarpeeksi ja näin..
 
..............
Juu ei 9kk ikäistä hoitoon. Itse vielä imetin tuossa vaiheessa eli ei olisi onnistunutkaan. Nyt tyttö 2v ja noin 1,5v kohdalla tuli tunne että nyt voisin ajatella hoitoon viemistä, jos olisi pakko. Silloin lapsi nautti jo toisten lasten seurasta, osasi monia asioita jne. En olisi missään nimessä vienyt 1v2kk ikäistäkään. Jos tilanne olisi niin huono niin en olisi lasta tehnyt. Mutta teillä on omat näkemyksenne ja elätte niiden mukaan mutta todellakin 5kk on pitkä aika vauva kehityksessä ja vietetty aika oman lapsen kanssa on säästöjä tärkeämpää. Vain kylmä, kovasydäminen ihminen voi ajatella niin ettei ole järkeä käyttää säästöjä muutaman kuukauden takia.

Ainiin, me muuten myimme asuntomme juurikin sen takia, että voin hoitovapaalla olla mahdollisimman pitkään. Tosin koti ei ollut unelmien koti. Jos olisi ollut niin ei olisi myyty mutta ennen hoitovapaata olisi säästetty (niinkin voi tehdä ;) ) Nyt olemme vuokralla. Nautin tästä ajasta lapsen kanssa ja samalla ollaan todettu, että emme haluakaan edes omaa asuntoa enää. Niin paljon vapaampaa elämää. Mutta kukin tavallaan tässäkin asiassa. Tämän kirjoitin vaan siksi, että lapsi voi olla onnellinen myös vuokrakodissa. Tärkeintä on rakastava ilmapiiri.

Sitä en kyllä itse voi ymmärtää, että haalitaan lainaa satoja tuhansia ja sitten itketään miten ei pysty olemaan kotona. Se on jo tyhmyyttä...
 
varhaiskasvattaja
Hmmm... kuvitteleeko joku oikeasti että vuokrataloissa asuu pelkkiä päihdeongelmallisia ja työttömiä? Ja kyllä, käytöshäiriöisiä lapsia tulee myös ns. hyvistä perheistä, aika paljon tuleekin. Paikalla ja läsnäolo ovat kaksi eri asiaa. Jos vanhempi on kotona, mutta ei ole lapsen kanssa, ei siitä ole lapselle mitään hyötyä. Se että lapset pelaavat pleikkaa ja vanhemmat ovat koneella, ei ole läsnäoloa, se on paikalla oloa. Tutkimusten mukaan vanhemmat viettävät keskimäärin 15min päivässä kouluikäisten lastensa kanssa. Siis niin, että ovat oikeasti lastensa kanssa, kuuntelevat, tekevät asioita yhdessä. Se on järkyttävän vähän.

Suomalaislapset voivat todella huonosti, erityislasten määrä kasvaa jatkuvasti, samoin huostaanottojen ja psyykkisesti sairaiden lasten määrä. Osa syynä on tietenkin vanhempien taloudelliset tai päihdeongelmat, mutta ei läheskään aina. Usein syynä on vanhempien kiire töissä ja työpaineiden tuominen kotiin. Lapsille ei ole aikaa, lastenvahteina käytetään konsolipelejä ja televisiota.

Edelleen, vuokra-asunnossa kasvaa ihan yhtä onnellisia ja tasapainoisia lapsia kuin omistusasunnossa. Lasten hyvinvointi on ensisijaisesti kiinni vanhemmista, ei materiasta. Toki työttömyyden ja syrjäytymisen on todettu siirtyvän sukupolvesta toiseen, mutta se, että tingitään muutama vuosi hieman materiasta, jotta lapsi saa olla pidempään kotona, ei tee lapsesta työtöntä ja syrjäytyvää. Vanhemmuutta on myös omista haluistaan luopuminen lapsen hyväksi. Voiko yhden lomamatkan jättää väliin tai vaihtaa auto myöhemmin, jos säästyneillä rahoilla voi lapsi olla pidempään kotona?
 
Meillä tyttö meni hoitoon kun oli 1v ja 1kk. Osasi kävellä ja nukkui yhdet päiväunet. Joka aamu jäi hoitoon hymyillen ja kun menin hakemaan tyttöä pk:sta niin muksu olisi vielä yhden hiekkakakun rakentaa.

Nyt ollaan oltu toisen vauvan kanssa kotona ja vanhempi otettiin pois hoidosta. Kun ajetaan hoitopaikan ohi, tyttö luettelee hoitajien nimiä ja toteaa "on ikävä Liisaa" (päiväkodin hoitajaa). Ja minä ihmettelen mistä tuo pieni tyttöni tietää mitä ikävä tarkoittaa.

Meille päiväkodin aloittaminen nuorena oli hyvä ja toimiva ratkaisu. Ehdottomasti suosittelen olemaan kotona niin pitkään kuin voi. Omien lasten kanssa pidän rajana sitä, että pitää osata kävellä ennen päiväkotiin menoa. Perhepäivähoito olisi kevyempi vaihtoehto päiväkodille, mutta muutosten jälkeen katsoin sen kuormittavan varahoitopaikkoineen ja ylityövapaineen lasta enemmän kuin tuttu ja turvallinen päiväkoti.

Sille Äidille isolla Ä:llä ja muille vastaaville: Jokainen on oikeutettu tekemään omat valintansa. Jos on erilainen mielipide jostain asiasta ei tarkoita että heti toinen on väärässä ja toinen oikeassa. On eri tapoja hoitaa asioita. On myös erilaisia tapoja hoitaa lapsia. Ja jokainen saa priorisoida ja arvottaa oman elämänsä ja lastensa elämän ilman turhaa tuomitsemista. Se mikä sinulle toimii parhaiten ei ehkä toimi muille.

Nimimerkillä, lähden töihin heti kun toinenkin lapseni kävelee. Olen silti paras äiti lapsilleni.
 
"vieras"
Ja minä olen varmaan sitä alinta kastia, oikein äiti pienellä ä-kirjaimella. Meillä nimittäin ei olis ollut talouden kanssa mitään ongelmia, vaikka olisin jäänyt kotiin pidemmäksi aikaa. Silti vietiin 1v2kk-ikäinen hoitoon ja minä menin töihin. :) Mutta minä satun rakastamaan työtäni ja mun mielestä osa-aikainen hoito hyvässä päikyssä ei ole mitenkään turmellut lastani, päinvastoin laps nauttii päikyssä olosta. Ja toinenkin tullaan viemään 1,5v-ikäisenä hoitoon, vaikka voisin jatkaa kotonakin.

Näin meillä :)
 
"hoitsu"
Jos on pakko viedä hoitoon niin 9kk veisin pph:lle ehdottomasti , samoin 1,2vuotiaan.
Jokainen kuukausi minkä lapsi saa kehittyä rauhassa kotona hyödyttää lasta ja hänen kehitystään, varsinkin sitä sosiaalista kehitystä.
 
"vieras"
[QUOTE="hoitsu";27914680]Jos on pakko viedä hoitoon niin 9kk veisin pph:lle ehdottomasti , samoin 1,2vuotiaan.
Jokainen kuukausi minkä lapsi saa kehittyä rauhassa kotona hyödyttää lasta ja hänen kehitystään, varsinkin sitä sosiaalista kehitystä.[/QUOTE]

Ai jaa. Ja missä niin sanotaan? Siis että jos vie aikaisemmin, niin sosiaalinen kehitys häiriintyy? Laitatko linkkiä tutkimukseen?
 
"hoitsu"
[QUOTE="vieras";27914698]Ai jaa. Ja missä niin sanotaan? Siis että jos vie aikaisemmin, niin sosiaalinen kehitys häiriintyy? Laitatko linkkiä tutkimukseen?[/QUOTE]

Sä luit väärin tais kalahtaa :( sori . Ei se että jostakin on hyötyä tarkoita että vastakkaisesta asetelma olis niin paha että lapsi häiriintyy. maailma ei ole musta-valkoinen.
Luepa muutama Keltikangas-Järvisen kirja.
Ei sosiaalinen kehitys häiriinny mutta siitä on hyötyä että lapsi saa kehittyä rauhassa.
 
"vieras"
[QUOTE="hoitsu";27914717]Sä luit väärin tais kalahtaa :( sori . Ei se että jostakin on hyötyä tarkoita että vastakkaisesta asetelma olis niin paha että lapsi häiriintyy. maailma ei ole musta-valkoinen.
Luepa muutama Keltikangas-Järvisen kirja.
Ei sosiaalinen kehitys häiriinny mutta siitä on hyötyä että lapsi saa kehittyä rauhassa.[/QUOTE]

Kuten arvelinkin, mutu-tuntumalla mennään :) Eikä kalahda, kun tiedän ettei varhainen hoitoonvienti sitä lasta turmele, sen tekevät ihan muut asiat jos ovat tehdäkseen. :)
 
"hoitsu"
[QUOTE="vieras";27914726]Kuten arvelinkin, mutu-tuntumalla mennään :) Eikä kalahda, kun tiedän ettei varhainen hoitoonvienti sitä lasta turmele, sen tekevät ihan muut asiat jos ovat tehdäkseen. :)[/QUOTE]

En väittänytkään että varhainen hoitoonvieminen TURMELEE lapsen !!!!!
Sanoin vain että siitä että lapsi saa kasvaa ja kehittyä rauhassa kotona on hyötyä.
 
"vieras"
[QUOTE="hoitsu";27914746]En väittänytkään että varhainen hoitoonvieminen TURMELEE lapsen !!!!!
Sanoin vain että siitä että lapsi saa kasvaa ja kehittyä rauhassa kotona on hyötyä.[/QUOTE]

Hyötyä on myös siitä, että menee korkeakouluun opiskelemaan ja hommaa hyväpalkkaisen duunin. Mutta ei se amitsukaan mikään huono vaihtoehto ole ja osa haluaa valita sitten sen.
 

Yhteistyössä