Onko lapsesi kuntouttavassa päivähoidossa?

  • Viestiketjun aloittaja Nonniina
  • Ensimmäinen viesti
Nonniina
Millaisia päiviä lapsesi siellä on? Ja oletko itse töissä vai kotona?

Onko hoito vastannut tarvetta?

Minä olen vauvan ja 3 vuotiaan kanssa kotona, 5 vuotias hoidossa. On ollut hyvä ratkaisu ja kehitystä on tullut todella paljon. Pojalla puheen ja kehityksen viivästymää ja hahmotushäiriö. On jopa toivoa että yksi eskarivuosi riittää valmistamaan poikaa koulutielle.
 
"Riina"
Oma 5-vuotiaani on osa-aikaisessa hoidossa, ei niinkään neuvolan tai muun tahon suosituksesta, mutta tiettyjen piirteiden vuoksi olemme itse katsoneet päiväkotipaikan hyväksi lapselle. Meillä lapsi ei ollut vielä 4,5-vuotiaana ollenkaan kiinnostunut muiden lasten seurasta, vaan olisi ollut pelkästään aikuisten seurassa koko ajan. Leikkitaidoissa myös puutteita, mikä varmaan osaltaan vaikutti siihen ettei osannut olla toisten lasten seurassa. Lapsi puhui myös täydellistä kirjakieltä ja muiden lasten silmissä oli hieman "erilainen" tyyppi. Myös paljon jumiutumista tiettyihin rutiineihin sekä erilaisia aistiyliherkkyyksiä. Neuvolan mielestä ei mitään erityistä lapsessa, mutta oma tunne oli, että ei kyllä ihan keskiverto tenava tämä meidän poika ole.

Lapsi on nyt ollut pian vuoden 15pv/kk ja 5h/pv hoidossa ja itse olen pienempien sisarusten kanssa kotona. Lapsessa on kyllä tapahtunut paljon kehitystä tänä aikana. Leikkitaidot ovat kehittyneet, samoin ryhmätaidot. Aistiherkkyydet ovat lieventyneet selvästi. Ei mitään negatiivista sanottavaa päivähoidosta.
 
Ap..
Pojalla on diagnoosi, tutkimusjakso oli syksyllä. 4- Vuotis neuvolasta saatiin lähete tarkempiin tutkimuksiin.
En usko että kuntouttavaan pääsee ilman diagnoosia, osittain jo siksi koska se on ilmaista.

Lapsi on päiväkodilla 24h viikossa. Kehitys on ollut huimaa, uskon että monta ongelmaa on jo nyt selätetty.

Lapsi oli sisaruksen kanssa päiväkodissa jo aiemmin kun olin töissä mutta jatkui automaattisesti vaikka jäin lomalle.
 
"hmmm"
NO ei se kuntouttava käsitttääkseni automaattisesti ole ilmaista, ei ainakaan meillä ole. Meillä siis 5-vuotias poika, jolla diagnoosi F83, ongelmana mm. puheenviivästymää ja karkeamotoriikassa ongelmaa. Kuntouttava päivähoito alkoi jo 3-vuotiaana, kun ei mitään puhetta vielä silloin tullut. Itse olin vauvan kanssa kotona. Nyt poika puhuu jo jonkin verran ja muutenkin uskon että päiväkodista on ollut apua monessakin asiassa. Normaali eskari alkaa ensisyksynä, saa nähdä kuinka koulun käy. Luulen, että sitä joudutaan lykkäämään yhdellä vuodella. Uskon kuitenkin, että ihan normaalissa koulussa alkaa koulu
 
Ap..
^ minä luulin että se on automaattisesti ilmaista, meille vaan ilmoitettiin että maksuttomaksi muuttuu koska se on ilmaista ja sillä selvä. Onkohan se sitten kuntakohtaista?

Meillä tutkimuksissa korostui joka välissä miten iso hyöty päiväkodista on ollut lapsen kehitykseen ja näin ollen jokainen terapeutti ja hoitava lääkäri omassa lausunnossaan suositteli päivähoidon jatkumista.

Olen toisaalta yllättynyt miten vähän tähän ketjuun on vastanneista, täältä kun saa lukea päivittäin että lapsi on hoidossa koska tarvitsee virikkeitä yms vaikka vanhempi olisikin kotona. Mun mielestä meidän kunnassa ei edes saa hoitopaikkaa jos ei ole töissä tms. sosiaalitoimen kautta tai juuri tämä kuntouttava hoito. Ilmeisesti muualla sitten saa?
 
"vieras"
^ minä luulin että se on automaattisesti ilmaista, meille vaan ilmoitettiin että maksuttomaksi muuttuu koska se on ilmaista ja sillä selvä. Onkohan se sitten kuntakohtaista?

Meillä tutkimuksissa korostui joka välissä miten iso hyöty päiväkodista on ollut lapsen kehitykseen ja näin ollen jokainen terapeutti ja hoitava lääkäri omassa lausunnossaan suositteli päivähoidon jatkumista.

Olen toisaalta yllättynyt miten vähän tähän ketjuun on vastanneista, täältä kun saa lukea päivittäin että lapsi on hoidossa koska tarvitsee virikkeitä yms vaikka vanhempi olisikin kotona. Mun mielestä meidän kunnassa ei edes saa hoitopaikkaa jos ei ole töissä tms. sosiaalitoimen kautta tai juuri tämä kuntouttava hoito. Ilmeisesti muualla sitten saa?

On varmaan kuntakohtaista. Meillä lapsi on ihan vaan leikkiseuran vuoksi päiväkodissa, vaikka itse olen pienempien sisarusten kanssa kotona. Normaalisti haimme paikkaa ja maksamme päivähoidosta täyden maksun. Lapsi on osa-aikainen, käy muutamana päivänä viikossa, 5h/pv siellä. Käsittääkseni meidän kaupungissa hoitomaksu menee kaikilta, olipa kyse kuntouttavasta hoidosta, muusta virikehoidosta tai "normaalista" hoidosta.
 

Yhteistyössä