Onko sinulla kysyttävää romanikulttuurista? Romaninainen paikalla.

  • Viestiketjun aloittaja kaalo juuli
  • Ensimmäinen viesti
kaalo juuli
Miksi niistä on muodostunut niin iso osa kulttuuria, vaikka kyseessä on hyvin uusi asia, vain noin 60-70 vuotta vanha? Siksi kun sen perusteella saa rahaa, ja isot hameet ovat niin käytännöllisiä esim kaupoilla ollessa?
Mie olen ymmärtänyt, että hameeseen saatava tukiraha myönnetään useimmiten sellaisena maksulappuna, mutta varmaksi en tiedä, koska miula ei ole omaa kokemusta asiasta.

Miksi sie ylipäätään kyselet näistä asioista, kun olet jo tainnut päättää, että olet oikeassa? :D Mustalaisvaatteiden perusperiaatteet on pysyneet samoina jo vuosisatoja ja näillä perusperiaatteilla mie tarkoitan nyt nimenomaan peittävyyttä sekä sitä, että sekä nainen että mies on tunnistettavista kumpainenkin omista vaatteistaan.

Miulle on kerrottu, että nykyisenlainen mustalaisvaatetus on saanut mallinsa Pietarin hovista ja valtaväestön naisen talonpoikaispuvusta. Elintaso on täällä Suomessa noussut ihan valtavasti verraten aiempaan, joten materiaalitkin on ylellisempiä näöltään. Totta kai muoti ja vaatetus menee eteenpäin koko ajan meilläkin, ja miun mielestä voi sanoa, että uusia muutoksia esim. hameeseen on tullut ihan viimeisen parin vuoden aikanakin. Miksi se muoti yleensä sitten muuttuu, sitähän mie en tiedä, mutta niinhän se on muillakin kulttuurista riippumatta.

Nykyisen puvun malli materiaaleineen ei tosiaan ole kovin vanha itsessään, mutta kuitenkin riittävän vanha siihen, että se on vakiintunut ja jäänyt ainakin pysyäkseen ainakin niin kauan, kunnes keksitään jotain uutta. Nykyisessä mallissa ne asiat, joita mustalaiskulttuuri pukeutumisen osalta edellyttää, tulevat aika hyvin täytetyiksi. Nämä asiat tukevat siveellisyyttä.
 
kaali juuri
[QUOTE="vieras";28246238]Eikö nuo ole loukkaavia?[/QUOTE]

miten niin?
kaikkihan sen tietää ettei romanit oikeasti mitään ostele,tai itseasiassa tuo ostelu tarkoittaa rominikielellä ottaa.
hyvä ja todenmukainen video,aivan turhaa loukkaantua.
 
"heis"
miten niin?
kaikkihan sen tietää ettei romanit oikeasti mitään ostele,tai itseasiassa tuo ostelu tarkoittaa rominikielellä ottaa.
hyvä ja todenmukainen video,aivan turhaa loukkaantua.
Onko pakko tulla pilaamaan hyvä ketju?

Oikea ketjun aloittaja, kiitos tästä ketjusta ja vastauksista! Mielenkiinnolla luen. Harmi että jotkut yrittävät väkisin pilata ja saada pahaa mieltä.
 
"vieras"
miten niin?
kaikkihan sen tietää ettei romanit oikeasti mitään ostele,tai itseasiassa tuo ostelu tarkoittaa rominikielellä ottaa.
hyvä ja todenmukainen video,aivan turhaa loukkaantua.
Okei, ajattelin että se olisi ainakin vähän epämiellyttävää, että ihmiset esitetään noin tyhmän oloisina. Mutta jos se on vain hauskaa, niin mikäs siinä. Samoinhan he vitsailivat saamelaisista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28246320]Okei, ajattelin että se olisi ainakin vähän epämiellyttävää, että ihmiset esitetään noin tyhmän oloisina. Mutta jos se on vain hauskaa, niin mikäs siinä. Samoinhan he vitsailivat saamelaisista.[/QUOTE]

Ai vastaus olikin joltain toiselta.
 
kaalo juuli
[QUOTE="hmmm";28245926]Olen lukenut tätä ketjua nyt puoleen väliin ja nyt lähden pian ulkoilemaan. Luen palattuani loppuun, mutta kysyisin tässä välissä tällaista. (Pahoittelen jos on jo kysytty.)

Kun puhuit että kuukautiset yms. ovat häpeällistä puhuttavaa eri sukupolven kanssa. Toivoisitko kuitenkin itse, että lapsesi kertoisi sinulle kaiken? Vai onko se niin, että omalle vanhemmalle voi kertoa ihan kaiken? Miksi se ei ole sallittavaa että perheen kanssa katsotaan ohjelmia televisiosta? (Tai no, eihän seksiohjelmat lapsille ikinä kuulu, mutta pointti..)

Jos kuitenkin on häpeällistä kertoa joitakin asioita, niin Muistan esimerkiksi tapauksen täällä mammapalstalla, jossa lapsi oli tullut raskaaksi, ja kertonut vanhemmalleen. Muut kehuivat kuinka hyvä luottamus tytöllä on äitiinsä. Olisiko se mitenkään mahdollista teidän kulttuurissanne? Mitä tapahtuisi, jos lapsi kertoisi tällaisen tapauksen vanhemmilleen?
Vai olenkohan nyt ymmärtänyt jotain väärin?[/QUOTE]

Ei tosiaan haittaa vaikka jotain asiaa olisi aiemmin kysyttykin, eihän kaikkea muista/voi huomata vaikka ketjun lukisi alusta loppuunkin. Näitä siun esittämiä kysymyksiä ei oltu kyllä kysyttykään.. :)

Mie toivon, että lapseni pystyisi puhumaan minulle niistä asioista, joista hän itse haluaa puhua - tai tuomaan ne esille jotenkin muuten. Eli en pidä ainakaan vaikenemista hyvänä vaihtoehtona. Mie itse en voisi kuvitellakaan puhuvani tietyistä asioista omalle äidilleni ja toisaalta olen kokenut sen ajoittain hankalaksikin erinäisissä tilanteissa.

Perheen kesken voidaan kyllä katsoa ihan kaikkia ohjelmia, mutta jos siis ohjelmassa esiintyy lähekkäin oloa tai suutelua tai asiatonta puhetta, nuoret ja vanhemmat eivät voi katsoa näitä yhdessä. Tai jos ohjelmassa on vaikka kohta jossa annetaan ymmärtää esim. valojen sammumisella, että vaikkapa se ohjelman pariskunta päätyi sänkyyn. Kaikkea muuta yhdessä voidaan kyllä katsoa.

Nämä on meillä niitä asioita, jotka ei ole tarkoitettu vanhempien ja lasten yhteiseksi jaettavaksi edes tv:n katseluasteella, siksi niitä ei katsotakaan yhdessä.

Jos tapahtuu niin, että alaikäinen lapsi asuu vielä kotonaan ja tulee raskaaksi, vaihtoehtoina on joko kertoa/antaa ymmärtää vanhemmalle asian tila ja pohtia sitten yhdessä, mitä tehdään. Tämä on tärkeää varsinkin, jos suhde lapsen isään ei ole kunnossa. Jos nuoret edelleen pitävät yhtä, saattaa olla ettei raskaudesta puhuta mitään vaan tyttö lähtee pojan matkaan. Vanhemmat kuulevat joko jostain muualta tai näkevät vasta myöhemmin, että kappas, lapsikin on tullut. Jos kuitenkin käy niin, että lähtö tapahtuu yllättäen eikä tytöllä ole aikomustakaan tulla takaisin (häntä ei saada kiinni) niin aika arvattavaa on, mitä on tapahtunut.

Periaatteessa näistä asioista ei saisi puhua tai esittää millään tavalla, mutta käytännössä toimitaan kuitenkin toisin. Totaalinen vaikeneminen olisi lopulta aika mahdotonta.
 
kaalo juuli
[QUOTE="vieras";28246238]Eikö nuo ole loukkaavia?[/QUOTE]

Miusta nämä ei ole erityisen hyvällä maulla tehty, vaikka toisaalta ovatkin hauskoja. Silti en kuitenkaan osaa kokea näitä loukkaaviksi, mutta kyllä näitä tosikkoja on aina olemassa..
 
kyselevä
Mä täs oon miettiny tätä mitä nyt tääläkin on tapahtunut jokunen aika sitten eli miksi joissain eri mustalaissuvuissa tapellaan? Tai että kun suvut riitelevät keskenään ja pahimmassa tapauksessa tapetaan. Niinkun olen kuullut, mustalaismiehen isän on joku toinen mustalainen ampunut, sitten ammutun poika on kostanut ampujalle ja jatkuu tuosta koko ajan. Mitä hyötyä siitä kostamisesta on?
 
miten niin?
kaikkihan sen tietää ettei romanit oikeasti mitään ostele,tai itseasiassa tuo ostelu tarkoittaa rominikielellä ottaa.
hyvä ja todenmukainen video,aivan turhaa loukkaantua.
Kaali juuri ei ole sama kuin kaalo juuli, huomatkaa rakkaat ketjulaiset tämä. Mie kävin nyt rekisteröimässä itselleni nimimerkin, joten erotatte minut tästä lähin tästä. Ostaminen ei todellakaan tarkoita romanikielellä ottaa. Huumorimielessähän tuo video on tehty, joten turha siitä miustakin on sikäli loukkaantua vaikkei tuo nyt erityisen hyvää makua kyllä osoita.
 
"vieras"
Miusta nämä ei ole erityisen hyvällä maulla tehty, vaikka toisaalta ovatkin hauskoja. Silti en kuitenkaan osaa kokea näitä loukkaaviksi, mutta kyllä näitä tosikkoja on aina olemassa..
Joo, tuosta on aikaakin aika paljon, nyt ei varmaan enää tuollaista tehtäisi. Huumori on hyvä asia, mutta se on sitten eri juttu mikä ketäkin naurattaa ja miksi. Se on tietty yhdenlainen mittari, että ottaako jonkun sketsin henkilökohtaisesti, vai katsooko sitä ikään kuin itsensä ulkopuolelta vai ajatteleeko vaan, että höh, hassu juttu, totta toinen puoli jne. :)
 
Romanit ystävinä taitavat olla todella uskollisia? Ja kun on muutaman ystävä on samalla koko "heimon ystävä". Ainakin tälläisiä kokemuksia täällä :D
Riippuu tietysti ihan ihmisestä, mutta kyllähän se vähän niin menee että kun yksi mieltyy sinuun niin kertoo siitä sitten toisillekin, ja niin siusta tulee pidetty muidenkin keskuudessa :) Yleensä ystävyydestä halutaan pitää kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: NeitiPikkuInkkuli
Alkuperäinen kirjoittaja kyselevä;28246424:
Mä täs oon miettiny tätä mitä nyt tääläkin on tapahtunut jokunen aika sitten eli miksi joissain eri mustalaissuvuissa tapellaan? Tai että kun suvut riitelevät keskenään ja pahimmassa tapauksessa tapetaan. Niinkun olen kuullut, mustalaismiehen isän on joku toinen mustalainen ampunut, sitten ammutun poika on kostanut ampujalle ja jatkuu tuosta koko ajan. Mitä hyötyä siitä kostamisesta on?
Ei siitä mitään hyötyä olekaan, ehkä hetkellisesti se kostaminen tuo jotain mielihyvää. Mutta loputon kierrehän tuo on, eikä luo/tuo mitään hyvää. Onneksi useimmiten ei jouduta tuohon, väistämisvelvollisuus toimii aika hyvin, vaikka sitäkin saisi mielestäni osin muuttaa ja nykyaikaistaa, nykyisessä muodossaan se vaikeuttaa pahimmillaan viattomien elämää tosi paljon.
 
kyselevä
No onneksi näitä ei varmastikaan paljon ole tälläisiä tapauksia mutta tuota olen miettinyt itsekseni jonkun verran että mikä sen tekee. Loputon kierre se tulee olemaan ja toivottavasti tuostakin tavasta pääsee joskus eroon. Toivottavasti joku sukupolvi olisi se viisaampi, eikä lähtisi enään samoille teille.

Itselläni kuitenkin aivan positiivista kokemusta mustalaisista, onneksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: kaalojuuli
[QUOTE="vieras";28246469]Joo, tuosta on aikaakin aika paljon, nyt ei varmaan enää tuollaista tehtäisi. Huumori on hyvä asia, mutta se on sitten eri juttu mikä ketäkin naurattaa ja miksi. Se on tietty yhdenlainen mittari, että ottaako jonkun sketsin henkilökohtaisesti, vai katsooko sitä ikään kuin itsensä ulkopuolelta vai ajatteleeko vaan, että höh, hassu juttu, totta toinen puoli jne. :)[/QUOTE]

Totta :) Silloinkin aiemmin kun tuli tää Manne Tv jonka nimi myöhemmin vaihdettiin, mie möllötin ohjelmasta pari jaksoa ja ajattelin että no ei tämä nyt erityisemmästi minuun ohjelmana iske, mutta en mie siitä loukkaantunutkaan. Eihän se ollut kuin tv-sarja. Samaan aikaan höyry nousi monen muun päästä, tuntui ettei ihmiset jotenkin ymmärtäneet että eihän tuo ohjelma kuvasta just niitä, vaan on tehty stereotypioihin nojaten ihan siksi että ihmiset vois nauraa sille. No minua ohjelma ei siis hirveästi naurattanut, mutta ei kai kaikesta voikaan pitää. Onhan noita ohjelmia tehty just saamelaisista, ulkomaalaistaustaisista ja ihan kantaväestöstäkin, juuri vitsailtu noilla stereotypioilla. :)
 
"vieras"
Totta :) Silloinkin aiemmin kun tuli tää Manne Tv jonka nimi myöhemmin vaihdettiin, mie möllötin ohjelmasta pari jaksoa ja ajattelin että no ei tämä nyt erityisemmästi minuun ohjelmana iske, mutta en mie siitä loukkaantunutkaan. Eihän se ollut kuin tv-sarja. Samaan aikaan höyry nousi monen muun päästä, tuntui ettei ihmiset jotenkin ymmärtäneet että eihän tuo ohjelma kuvasta just niitä, vaan on tehty stereotypioihin nojaten ihan siksi että ihmiset vois nauraa sille. No minua ohjelma ei siis hirveästi naurattanut, mutta ei kai kaikesta voikaan pitää. Onhan noita ohjelmia tehty just saamelaisista, ulkomaalaistaustaisista ja ihan kantaväestöstäkin, juuri vitsailtu noilla stereotypioilla. :)
Muistelen, että sitä Manne TV:tä olisi romanit itse olleet tekemässä, vai muistanko väärin? Jonkun pätkän siitä katsoin, mutten enempiä siitä innostunut.
 
"jep"
Minua kiinnostaisi myös näiden romani-/mustalaistapojen opettaminen lapsille, millä tavalla se tehdään? Tai siis, varmaan jos lapsi vaikka tahallaan heittää ruokailuvälineen lattialle, ja perhe on sillä tavalla tunnontarkka, että heittää likaantuneen välineen roskiin, asia varmaan selitetään lapselle. Mutta selitetäänkö se ikään kuin romanitapana vai "yleisenä" tapana, jota kaikki eivät vaan ymmärrä? Kun siis varmaan sekin puoli pitää tuoda esiin, miksei esim. päiväkodissa tai koulussa niin tehdä.

En tiedä, saiko tästä kysymyksestä selvää, mutta tarkoitan sitä, kun itsekin selitän joitain asioita "yleisenä totuutena" (esim. ettei saa lyödä tai ottaa toisen kädestä, tai että kiroilu on huono tapa, ja vaikka isi joskus niin tekeekin, se on häneltä huono tapa) ja toisia asioita "meidän perheen tapoina" (esim. meillä saa hyppiä toisella sohvalla ja toisella ei, joissain perheissä saa hyppiä kaikilla sohvilla ja joissain ei millään sohvalla, ja jokaisen kodin sääntöjä pitää kunnioittaa vaikka olisivat erilaiset kuin kotona). Millä tavalla nuo kulttuuriin liittyvät tavat yleensä kerrotaan/opetetaan?
 
"Nanna"
Siun viestiin oli joku vastannut miun nimimerkillä. Mie siis olen aito, alkuperäinen "kaalo juuli". Äh, mistä näitä neroja tänään riittää???

Mutta joka tapauksessa kiitos mukavasta viestistäsi. Olen itse tullut samaan tulokseen, että monella on juuri tuo kokemus/käsitys mustalaisista. En mitenkään vähättele näitä huonoja kokemuksia, mutta mie pidän tärkeänä ihmisten yksilöimistä, ja siksi päätinkin tulla tänne kirjoittamaan :)

Siunausta siunkin elämääsi!
Juuri olinkin kirjoittamassa että rekisteröidy tänne, ettei tuo kaalin juuri kovin pääse mellastamaan, vaikkakin tekstistä huomasi heti että kirjoittaja on ennemminkin katkera valtaväestöön kuuluva, kuin sinä.

Ja kyllä, en itsekkään "sokeasti" luokittele tiettyä ihmisryhmää hyväksi tai huonoksi, tiedän että mustalaiset varastelee ja tekee sitä ja tätä, mutta eniten harmittaa se että samalla unohdetaan se että niin tekevät kaikki muutkin ihmiset, oli väri tai kulttuuri mikä hyvänsä, jokaisesta "ryhmästä" löytyy näitä jotka eivät kunnioita lakia, siksi mielummin tuon esille erityisesti omat positiiviset kokemukseni.

Hoitoalan ihmisenä tahtoisin kysyä tapauksesta jossa hoidin romani naista, koko työyhteisö ihan muutamaa hoitajaa lukuunottamana piti häntä vaikeana ym eikä kukaan oikein halunnut hoitaa häntä. Viimeisenä elin viikkonaan hän otti minua kädestä kiinni ja pyysi minua muistamaan aina että olen todella hyvä hoitaja. Onko tälläiset kehut yleistä, vai sanoiko hän ne sanat vain muiden hoitajien "kiusaksi". Tiedän ettet osaa hänen puolesta vastata, mutta onko yleistä "kehua" valkolaista?

Ja tahtoisin myös kysyä tästä että onko joku sääntö tms. joka estäisi avioitumisen jälkeen tai yleensäkkin perheen perustamisen jälkeen ystävyyden miehen osalta valkolaiseen naiseen? Koska ystävyyteni loppui hyvin oudosti, sen jälkeen kun tämän romani miehen nainen tuli raskaaksi, tervehdimme jos jossain näemme, mutta muuta emme ole puhuneet useaan vuoteen..
 
"vieras"
Kyllä se poikalapsi (varsinkin kun on kyse esikoisesta) on meilläkin tavallaan miehuuden mittari ja saattaa olla, että miestä kutsutaan tuhkamunaksi, jos esikoinen ei olekaan poika. Vaikka toisaalta saatetaan syyttää myös naista, kun ei onnistu poikaa tekemään. (Mies siis omaa akkaansa.) Mie olen siis ihan oikeasti ollut paikalla ja kuullut, kun tuttuja miehiä on tällä tavalla nimitelty. Silti tämä on aika vanhanaikainen asenne joka ei enää kaikkialla elä ainakaan yhtä voimakkaana kuin ennen. Miun mies ei ole kertonut, että olisi itse joutunut pilkan tai naljailun kohteeksi, meillähän esikoinen ja vielä keskimmäinenkin on tyttöjä.
Nykytiedehän on valottanut asiaa sen verran, että lapsen sukupuoli määräytyy siittiöiden perusteella. Ei ole tainnut viesti kulkeutua kaikkialle kun naisia edelleen asiasta syytetään. ;) Tämä siis yleisesti näistä tapauksista, ei vain teidän osalta. Näitä vatipäitähän löytyy joka puolelta maailmaa kulttuuriin katsomatta.
 

Yhteistyössä