Onko sulla ollut kyhmy rinnassa ? Kokemuksia kaipaan <3

Tönt
Alkuperäinen kirjoittaja Hölmölän-iita;24784387:
hui ! mutta hienoa että kaikki kääntyi hyväksi :)
niinpä. se eka diagnoosi tuntui niin lopulliselta. oli vielä vuos ennen sitä saanut tietää sairastavansa keuhkoahtaumaa. |O

tsemppiä sinnekin! toivotaan parasta sullekin. :hug: :flower:
 
"vieras"
mulla on kyhmy ollu nyt rinnassa noin pari vuotta, aluks oli vaan semmonen herneen kokonen nyt jo halkaisija noin 3 cm... en oo aikomuksesta huolimatta joutanut sitä tutkituttamaan. Pitäisi kyllä. Mutta on semmonen aika liikkuva mutta kiinteä.... joo joo, kiireellä näyttämään :) oon kuitenki reilusti alle 30 joten en oo paniikkia jaksanu kasvattaa tästä. .
 
[QUOTE="vieras";24785139]mulla on kyhmy ollu nyt rinnassa noin pari vuotta, aluks oli vaan semmonen herneen kokonen nyt jo halkaisija noin 3 cm... en oo aikomuksesta huolimatta joutanut sitä tutkituttamaan. Pitäisi kyllä. Mutta on semmonen aika liikkuva mutta kiinteä.... joo joo, kiireellä näyttämään :) oon kuitenki reilusti alle 30 joten en oo paniikkia jaksanu kasvattaa tästä. .[/QUOTE]

Mikä sun ajatus on, ettet menee näyttämään sitä lääkärille, jos saan kysyä ? :eek:
 
joo. multa löytyi muutama vuosi sitten kyhmy tissistä.muljuva,isohko ( 2x3cm )
olin ihan paniikissa ja tein kuolemaa jo mielessäni..
lekurin kautta pääsin ultraan, jossa jo lääkäri totesi että ei näytä huolestuttavalta ja se jo rauhoitti. otettiin ohutneulanäyte ja patologin tutkittua ne oli tulos sidekudoskasvain.vaaraton, mutta suositeltiin leikkausta.
ja reilun kuukauden kuluttua tuli kutsu leikkaukseen ja siellä se otettiin pois - tai siis ne - niitä löytyi kaksi lisää jotka poistettiin.
tsemppiä Ap! :)
 
Multakin löytyi viime kesänä kaksi kyhmyä oikeasta rinnasta. Toinen on noin herneenkokoinen ja toinen isompi kuin peukalonpää. Toisesta oli jo sanottu, että se on rasvapatti, mutta mammografiassa ne todettiin molemmat kasvaimiksi. Ohutneulanäyte paljasti kuitenkin molemmat hyvälaatuisiksi ja ne leikataan pois, kun muutan takaisin Suomeen.
 
Pari vuotta sitten bongasin kyhmyn oikeasta rinnasta. Tai lähinnä omituisen säryn ja paineen tunteen. Ultralla näkyi jotain, palpoiden ei yksi lääkäri tuntenut mitään mutta toinen tunsi.

Mastopatiaa, sanoivat.

Suurin osa nuorehkojen naisten kyhmyistä on vaarattomia. Mutta tutkia kannattaa toki, on syöpää nuorillakin, lähes joka viikko töissä ja/tai harjoittelussa on tullut vastaan alle kolmekymppisiäkin rintasyöpäpotilaita. Se antaa tietysti sinänsä väärää käsitystä, koska ne epäilemättä kymmenettuhannet nuoret naiset joiden kyhmyt on & ovat olleet vaarattomia eivät tule mua vastaan missään vaiheessa sairaalamaailmassa.
 
"Selma"
Ajattelin vastata tähän ketjuun, koska itse sain toivoa tästä ketjusta, kun jouduin googlaamaan hakusanoilla "kyhmy rinnassa".

Olen 33-vuotias ja löysin kyhmyn rinnastani noin kuukausi sitten. Kun kyhmy vielä kuukautistenkin jälkeen tuntui, päätin mennä terveyskeskuslääkärille. Olin pettynyt, kun myös lääkäri tunsi kyhmyn ja laittoi lähetteen mammografiaan. Olisin ollut tyytyväisempi, jos koko juttu olisi ollut pelkkää kuvittelua...

Kolme viikkoa jouduin odottelemaan mammografiaan pääsyä ja täytyy sanoa, että oli tähän astisen elämäni pisimmät kolme viikkoa! Ehdin mielessäni jo hyvästellä kaksi pientä lastani, kävin läpi kaikki syöpähoitojen kauhut ja melkein perua kesälomamatkatkin. Tunsin kyhmyn aivan selvästi; noin herneen kokoinen kovan tuntuinen patti vasemman rinnan alaosassa. Lisäksi rintaa tuntui kihelmöivän ja nipistelevän ja ties mitä.

Tänään oli mammografian ja ultran vuoro ja sain hyviä uutisia! Ei aihetta minkäänlaiseen hätään. Lääkäri ei itseasiassa mammografialla tai ultralla edes löytänyt mitään kyhmyä. Olin kuitenkin sen verran itsepäinen, että halusin hänen katsovan ultralla erityisen tarkkaan siitä kohdasta, jossa kyhmyn tunsin. Lopulta lääkäri löysi syyn; kyseisessä kohdassa on rintakudoksen päällä ohuempi rasvakerros kuin muualla. Näin ollen rintakudos tuntuu kyhmymäisenä. Rinnasta ei siis löytynyt mitään ylimääräistä, joten huojentuneena lähden kesälomamatkalle :)

Aurinkoista (ja huoletonta) kesää!
 

Yhteistyössä