onko tää muka epänormaalia?

Moi!

tänään käytiin vauvan kanssa neuvolassa ja isompi oli tietenkin mukana. sattuipa äippäneuvolan täti siihen aulaan jutustamaan ja kyseli isommalta kaikenlaista mutta tämä 2.5 vuotiaamme ei vastaa kun vieraat ihmiset siltä jotain kysyy. eihän aina vastaa kotiväellekään, ilmeisesti ei vielä "osaa". sanoja alkoi oppimaan 1.8 vuotiaana eli ei ole kauaa puhunut.

kysyipä sitten tämä neuvolan täti mielestäni ilkeästi (ilkeällä äänensävyllä)että eikö sulla ole kieltä ollenkaan...Nyt kun jälkeenpäin mietin että oli aika inhottavasti sanottu pienelle pojalle. ei ainakaan rohkaise yhtään puhumaan...

Muuten tosiaan jutustaa paljon kotonakin eikä mielestäni ole puheenkehityksessä mitään ongelmaa.

Miten rohkaisisin lasta puhumaan myös vieraille kun kysytään kun tuntuu että olimme tänään "epänormaaleita" ihmisiä neuvolassa. näin on ollut myös muualla kun olemme käyneet mutta siellä on riittänyt että äiti vastailee hiljaisuuden jälkeen...

Mites teillä muilla?
 
Meillä poika 2v2kk ja just samoin ettei paljoa puhu/vastaille vieraille,
vaikka kuinka joku jotain tinkaisi tms.

Omasta mielestäni ihan turha kommentti aikuiselta "ettei kieltä ollenkaan".
Ei kukaan pakottamalla tai tahtomattaan puhu.
Kaikki aikanaan :wave:
 
kkemeli

Meillä poika nyt 4v ja on aina ollut sellainen, että ei mielellään vieraiden ihmisten kysymyksiin vastaa. Tekeytyy aivan kuin ei kuulisi tai ymmärtäisi, mitä sanotaan. Toisaalta ei ole myöskään koskaan ollut mikään kova "esiintymään" tai pitämään ääntä itsestään toisin kuin osa lapsista, jotka rientävät heti vieraille ihmisillekin selvittämään omia asioitaan. Välillä tietenkin itseäni ärsyttää, kun tuntuu, että muut ihmiset ihmettelevät, jos poika ei vastaa kysymyksiin, mutta nyt viime aikoina olen yrittänyt opettaa pojalle, että on kuitenkin kohteliasta vastata, jos jotain kysytään.
Kielenkehitys on pojalla aina ollut ihan normaalia ja tuttavapiirissä hän kyllä kunnon papupata!
 
Miskan äiskä
No olipa ikävästi sanottu ja todella epäammattimaista. Itse en päivähoidon ammattilaisena sanoisi missään tapauksessa lapselle noin enkä varsinkaan vieraalle ja sellaiselle jolla puhe ei vielä välttämättä suju. Aika monet lapset vierastaa tuollaisia tilanteita ja ujostelee, joten senkään takia ei puhetta tule vieraalle ja se on ihan ok. Lasta pitäisi ennemminkin kannustaa kuin mollata, jotta uskaltaa puhua. Toivottavasti annoit jotain palautetta kyseilelle tädille tai jos et, niin pirauta esimiehelle, tuollaista ei pidä suvaita.
 
Meillä 3v 3kk ei puhu vieraille ja nyt vasta pari kuukautta sitten alkoi puhua muille kuin mulle, siis tosissaan.puheessa on muutenkin viivästystä ja ens viikolla puheterapeutti.Jos meidän neuvolatäti olisi noin sanonut olisin kyllä vihjaissut että kuulostipa törkeältä.toivottavasti ei enää tuollaisia loksauttele.
 
Moi!

siksi harmittaakin näin jälkeenpäin kun en silloin saanut suutani auki ja maininnut asiasta ihan nenäkkäin. Ollaan kuitenkin aika tuttuja kun kävin molemmat äitiysneuvolat sen luona. enkä nyt tiedä että miten voisin antaa palautetta jälkeenpäin...missä on sellainen taho tai onko palautelaatikkoa...

Kiitos vastanneille. helpottaa vähän kun nyt tiedän että muillakin hiljaisia lapsia ja kehittyy näin ollen normaalisti : )
 
Hiljaisenlapsenäiti
Hyvin usein törmää ihmisiin, jotka kommentoivat noin lapselle.
Olin itse lapsena hiljainen ja yllätys-yllätys niin on lapsenikin.
Eli ei ihmeemmin vieraille vastaile.

Onneksi tuollaiset kommentit kertovat enemmän sanojastaan kuin lapsesta.
Muistan itse lapsuudestani kun minulle kommentoitiin hiljaisuuttani. Se tuntui todella inhottavalta, joten surettaa kun lapseni joutuu samanlaisen kohtelun kohteeksi.

Vaikea kai tuollaisesta on palautetta antaa. Ehkä voisit seuraavalla kerralla nähdessäsi ko. neuvolan terkan sanoa jotain.
 
--kookos--
Olkaa vaan onnellisia vähäpuheisista lapsistanne! Meidän 3-v puhuu aina, kaikkialla ja kaikille. Kertoo kaupassakin kuulumiset vaikka kenelle ja kommentoi kovalla äänellä kaikkea ihmeellistä, kuten muiden ihmisten kokoa, ikää ja ulkonäköä. Ja me ehdittiin käydä puheterapeutilla, kun puhe oli 2-vuotiaana myöhässä! Nyt sitä tulee siis senkin edestä.. =)
 
Hei, On aivan normaalia ettei kaiken maailman vieraille ihmisille puhuta .
Lapsella on herkkä vaisto, jokin kysyjässä ujostuttaa lasta tai tuntuu pelottavalta. Jo pienet lapset ovat sosiaalisesti erilaisia, joka sinänsä on rikkaus.
Kannattaa kuitenkin muistaa ettet itse vastaa lapsen puolesta, silloin lapsi ei uskalla itse vastata, vaan odottaa aina että äiti vastaa. :flower:
 

Yhteistyössä