onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
taas kerran
vanhemmat valitaa koulun toiminnasta tai opettajan. Mikää ei ole koskaan hyvin. Auta armias jos ei opettaja laittaisi lapsia sihkuun niin tulisi valitus ku ei edes suihkuun laita liikuntatunnin jälkeen ja sit joutuu hikisenä kävelemään ktoiin 30 asteen pakkasessa.
Niin tai näin,aina väärin pän

Opeta sille mukulallesi,että alastomuus on ihan luonnollinen asia. Äläkä hankaloita opettaja työskentelyä
Olet just sellainen kotka,että vaadit päitä vadille jokaisesta asiasta mistä mukulasi nurisee.Olisikohan lapsesi huomannut,että aian kimmastut kun koulussa ei asia mene niin kuin hän haluaa.

Pakkaa lapselle pyyhe,pesuvehkeet ja puhtaat alushousut mukaan ja sano,että asia on ok ja suihkuun on mentävä.

Kuka vanhempi eses haluaa haistella teinipelleä jos ei peseydy. ja joo väittää voi,että peseytyy,mut jos koulusuihku on noin kova paikka niin ei sitä suihkuttelemista kotonakaan juuri harrasteta eikä kannusteta.
 
"vieras"
mun kroppa oli teininä just sellainen mitä tälläkin palstalla jatkuvasti aikuiset ihmiset pilkkaavat ja ällöävät. arpinen, riippurintainen ja vääristä kohdista pyöreä.

liikkatuntejen jälkeen sen tiesivät kaikki. koko yläasteen olin se riipputissi jolla on raskausarpia. seiskaluokan kevään jälkeen en enää mennyt supatuksen ja tuijotusnaureskelun kohteeksi.

ja mun perheessä alastomuus on luonnollista koko muulle perheelle, mulle ei mutta olenkin ainoa jonka kroppa ei ole koskaan ollut "normaali"
 
säpäle harmaana
Sinäkö et tosissasi näe mitään eroa joissain muissa toiminnoissa ja alastomuuteen pakottamisessa? Rinnastat esim. liikuntaan osallistumisen ja alastomana olemisen? Jos näin on, niin miksi alastomuus sitten yleisesti yhteiskunnassa on nostettu erityiseen asemaan? Julkinen alastomuus kielletty, alastonmainokset kielletty jne. Jos kerran alastomuus on ihan yhtä tavallinen juttu kuin se että osallistuu liikkatunnille, niin miksi ei bussipysäkit ole täynnä alastonmainoksia?

Ehkä tiedostat itsekin että vertauksesi ovat ontuvia...
Ja sinäkö ihan oikeasti väität, ettei monet ihmiset inhoa tänä päivänäkin liikuntaa kouluiän liikuntatuntien nöyryytysten takia? Miksi ihmeessä näitä ei voisi rinnastaa? Molempiin pätee samat argumentit, joihin tässä on vedottu. Joku voi kokea ne hetket nöyryyttäviksi ja ne asettavat nuoret ja aikuiset eri asemaan.

Yhtä lailla minä voin sinulta ruveta tivaamaan, miksi sinä haluat välttämättä nähdä kun toiset juoksee liikuntatunnilla hikisenä ja punaisena puuskuttaen. Oletko joku pervo vai? Vai oletko joku hikisenä puuskuttamisen puolustaja?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624245:
Siis oikeasti, minä en ole mikään alastomuuden puolustaja, vaan ihan ajattelen koulun käytäntöjä. Itsekin olen noissa sekasaunaketjuissa ihmetellyt, miksi sellaista ylipäätään pitää harrastaa.

Ja jos ajatellaan jälleen kerran vaikka niitä liikuntatunteja, ei aikuisiakaan missään muualla pakoteta vaikka hiihtämään, kuin koulussa. Ihan yhtä lailla pakottaminen senkin osalta asettaa aikuisen ja nuoret eriarvoiseen asemaan. Ne nyt vain kuuluvat siihen koulun käytäntöön. Samoin nuoret eivät voi itse valita, mitä he syövät, vaan koulussa/ kotona heille tarjotaan sitä ruokaa, mitä nyt sattuu olemaan. Tarviiko näitä oikeasti nyt perustella?
Älä nyt viitsi heittäytyä tyhmäksi. Vertaa sitä hiihtämistä vaikka johonkin työpaikalla tehtävään työtehtävään, sitten ollaan samalla sivulla. Jos työpaikalla pakotettaisiin potkujen uhalla kimppasuihkuun päivän päätteeksi, sitä voit sitten vertailla koulun suihkuihin, jos haluat välttämättä vertailla.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27624279]Älä nyt viitsi heittäytyä tyhmäksi. Vertaa sitä hiihtämistä vaikka johonkin työpaikalla tehtävään työtehtävään, sitten ollaan samalla sivulla. Jos työpaikalla pakotettaisiin potkujen uhalla kimppasuihkuun päivän päätteeksi, sitä voit sitten vertailla koulun suihkuihin, jos haluat välttämättä vertailla.[/QUOTE]

No vertaa sitten sinä sitä suihkussa käymistä johonkin työpaikalla tehtävään työtehtävään!

Jos työpaikalla pakotettaisiin potkujen uhalla hiihtoladulle työpäivän päätteeksi, niin olisi kyllä entinen työpaikka hyvin äkkiä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624292:
No vertaa sitten sinä sitä suihkussa käymistä johonkin työpaikalla tehtävään työtehtävään!

Jos työpaikalla pakotettaisiin potkujen uhalla hiihtoladulle työpäivän päätteeksi, niin olisi kyllä entinen työpaikka hyvin äkkiä.
Ohhoh.. Hyvää yötä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624292:
No vertaa sitten sinä sitä suihkussa käymistä johonkin työpaikalla tehtävään työtehtävään!

Jos työpaikalla pakotettaisiin potkujen uhalla hiihtoladulle työpäivän päätteeksi, niin olisi kyllä entinen työpaikka hyvin äkkiä.
Sittenhän sinulle sekasaunaan meneminen ei ole ongelma, jos sitä voi verrata noin :) Eikun olihan se ongelma.
 
Miks pitää suihkuun mennä? Miksi ei riitä se, että pesee kainalot jne?

Sitäpaitsi enpä itse ainakaan muista montaa liikkatuntia, jossa olisi oikeasti hiki tullut, kyllä ne niin lussuja oli. :D
Tietysti ihan hyvä koulunkin omalta osalta opettaa, että hygieniasta on hyvä pitää huolta ja rankan (hiki)liikunnan jälkeen peseytyä.
 
ei jaksa sinun kanssas
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624305:
Öitä
:wave:
Sulla menee säpäle jo omatkin vertailusi ihan sekaisin. Autan sua.

Liikuntaan osallistuminen, esim. hiihto = jokin tehtävä työpaikalla
--->pakollista ja ymmärrettävää, että on pakollista

Kimppasuihku koulussa = kimppasuihku työpaikalla
--->lapsille pakollista, aikuisille ei, miksi?

Sun mielestä, tähän astisten kirjoitustesi perusteella, kimppasuihku on lapsille pakollista koska se vaan nyt on.

Eihän sun kanssas jaksa, kun et viitsi perustella tuon paremmin. Nollakeskustelua.
 
"vieras"
Miks pitää suihkuun mennä? Miksi ei riitä se, että pesee kainalot jne?

Sitäpaitsi enpä itse ainakaan muista montaa liikkatuntia, jossa olisi oikeasti hiki tullut, kyllä ne niin lussuja oli. :D
Tietysti ihan hyvä koulunkin omalta osalta opettaa, että hygieniasta on hyvä pitää huolta ja rankan (hiki)liikunnan jälkeen peseytyä.
Ilmeisesti nämä vanhemmat laittavat lapsensa suihkuun aina vähän fyysisemmän leikin jälkeen. Hirrrveetä vedentuhlausta käydä monta kertaa päivässä suihkussa.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
nabumetoni
No sori!

En vastaa enää kysymyksiin ettei se vahingossakaan loukkaa vähän enemmän estyneitä.
Ai kato, sulta nimenomaan kysyttiin sitä. Sori, selailin nopeesti, enkä huomannut. Ajattelin, että joku alkaa brassailemaan epäestyneillä sekasaunakokemuksillaan ja veetuilee niille, jotka ei tätä "normatiivista" toimintaa harrasta. Eihän se niin mennyt, eihän?
 
"vieras"
Nämä jotka kynsinhampain puolustaa yläasteen ryhmäsuihkuja ovat varmaan olleet niitä hihittelijöitä ja osoittelijoita, eivät niitä joita on arvosteltu ja naureskeltu siellä koulussa. Jokaisen nuoren oikeus on olla esittelemättä intiimejä paikkojaan koulussa jos niin tahtovat.Jos nuori kokee nöyryyttäväksi ryhmäsuihkun en missään nimessä sinne pakottaisi. Puhtaudesta voi pitää huolta muutenkin, kuin käymällä ryhmäsuihkuissa tai sekasaunassa.
 
"vieras"
[QUOTE="miksi";27624221]Jos ei halua olla alasti muiden nähden miksi automaattisesti pitää olla kyse HÄPEÄN tunteesta? Mitä jos vaikka ajattelee niin, että arvostaa itseään niin paljon, ett' haluaa säästää ne alasti olemisen hetket itse valitsemalleen seuralle itse valitsemissaan tilanteissa?

Kyllähän te alastomuuden puolustajat oikeasti sen ymmärätte, että tässä asetetaan nuoret ja aikuiset eriarvoiseen asemaan. Aikuisia ei pakoteta missään pakollisessa yhteydessä (=kouluun on oppivelvollisuus) olemaan alasti vastoin tahtoaan. Koululainen pakotetaan. Reilua? Ei.

Hygienian hoitoon on IHAN OIKEASTI niin monia keinoja ja mahdollisuuksia. Eikä sekään IHAN mahdotonta ole, että niiden jumppatuntien paikkaa siinä koulupäivässä vähän mietittäisiin.[/QUOTE]

Aikuisia ei pakoteta moneen muuhunkaan sellaiseen, mihin lapsia pakotetaan. Monelle esimerkiksi puhuminen ihmisjoukon edessä on lähes ylitsepääsemätöntä. Aikuisena voi tavalla tai toisella tuollaiset tilanteet välttää (tai ainakin minimoida), mutta lapsi ei voi.

Ymmärrän kyllä lapsia/nuoria, joille yhteissuihkut ovat vaikeita. Itse olen yksi heistä. Edelleenkään en tykkää käydä esimerkiksi uimahalleissa enkä tuttujenkaan kanssa tykkää saunoa (perhe asia erikseen). Silti ymmärrän sen, miksi suihkussa käymisen vaatiminen on kasvatuksellisesti tärkeää. Samoin aikuisena opiskelijana kiltisti kävin opintoihin kuuluvat uimahallikäynnit läpi, vaikka ne ahdistivatkin. Ymmärsin niidenkin tärkeyden. Elämässä kaikki vaan ei ole kivaa ja joskus jopa vaikeaa. Tietenkin opettajan kanssa voi keskustella ja sopia erityiskäytännöistä esimerkiksi kuukautisten aikana.

Käytännössä on mahdotonta järjestää kaikkien liikuntatunnit viimeiselle tunnille. Se on ihan oikeasti niin, jos pieniä kyläkouluja lasketa mukaan.
 
hyvä järki hoi!
Se on juurikin näin. Kylläpä taas tehdään kärpäsestä härkänen. :D kuuluu terveyskasvatukseen, eli jos kotona ei ole opetettu että hikisenä mennään suihkuun ennen kuin päivä koulussa jatkuu, niin hyvä että joku sen opettaa. Eiköhän lapsistanne kasva silti normaaleja ja fiksuja, terveitä ja traumatisoitumattomia aikuisia joka tapauksessa. Ehkä kannattaisi myös kotona vähän jutella asiasta ennen näitä tilanteita, niin ei tulisi etukäteen pelkoja perusasioita kohtaan.
 
säpäle harmaana
Sulla menee säpäle jo omatkin vertailusi ihan sekaisin. Autan sua.

Liikuntaan osallistuminen, esim. hiihto = jokin tehtävä työpaikalla
--->pakollista ja ymmärrettävää, että on pakollista

Kimppasuihku koulussa = kimppasuihku työpaikalla
--->lapsille pakollista, aikuisille ei, miksi?

Sun mielestä, tähän astisten kirjoitustesi perusteella, kimppasuihku on lapsille pakollista koska se vaan nyt on.

Eihän sun kanssas jaksa, kun et viitsi perustella tuon paremmin. Nollakeskustelua.
Miksi se hiihtäminen on ymmärrettävästi pakollista, mutta suihkussa käyminen ei? Kun sen pystyt minulle perustelemaan, myönnän olevani väärässä. Kyllä minusta molemmat ovat ihan yhtä lailla ymmärrettäviä asioita. Koulurakennuksissa ne suihkutilat ovat sellaiset yhteiset. Miksi sinne olisi sitten edes sellaisia rakennettu, jos ne olisivat jotenkin sairaita tai perverssejä tilanteita?

Ja jos ajatellaan työpaikkaa, jossa on kyse urheilemisesta, esim ammattijääkiekkoilijoita tai -jalkapalloilijoita tai vaikka uimaopettajia, meinaatko, että heillä on sinne isoon suihkutilaan jotkut vuoronumerot? Kyllä minä luulen, että hekin käyvät siellä suihkussa ihan yhdessä ja näkevät toisensa alasti.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27624315]Sittenhän sinulle sekasaunaan meneminen ei ole ongelma, jos sitä voi verrata noin :) Eikun olihan se ongelma.[/QUOTE]

No, jos joku minulle pystyy oikeasti perustelemaan, miksi minun on tärkeää mennä sekasaunaan ja kaikki muutkin tosiaan sinne menevät, ei kai se sitten minulle olekaan ongelma. En vain tajua sen funktiota ja se nyt kuitenkin on vapaa-aikaa.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27624315]Sittenhän sinulle sekasaunaan meneminen ei ole ongelma, jos sitä voi verrata noin :) Eikun olihan se ongelma.[/QUOTE]

Ja tähän vielä sen verran, että se hiihtäminenkin oli minulle koulussa kyllä ongelma, mutta eipä siinä auttanut. Joskus niitä ongelmia tulee ja ne on pakko elää.
 
[QUOTE="vieras";27624315]Sittenhän sinulle sekasaunaan meneminen ei ole ongelma, jos sitä voi verrata noin :) Eikun olihan se ongelma.[/QUOTE]

Jos työt edellyttäisivät saunaa ja sekasauna olisi ainoa vaihtoehto, niin se ei olisi ongelma.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625063:
No, jos joku minulle pystyy oikeasti perustelemaan, miksi minun on tärkeää mennä sekasaunaan ja kaikki muutkin tosiaan sinne menevät, ei kai se sitten minulle olekaan ongelma. En vain tajua sen funktiota ja se nyt kuitenkin on vapaa-aikaa.
Miksi sen lapsen/teinin on mentävä suihkuun tunnin pallopelin/kävelyn/hiihdon/luistelun/mitä nyt koululiikuntaan nykyään kuuluukin, jos ei halua? Vai käydäänkö teillä joka kerta suihkussa, kun leikitään jotain vähän fyysisempää leikkiä? Monta kertaa päivässä? Vai leikitäänkö teillä vain istuen rauhallisesti?

Koulussa voidaan opettaa hygienia-asioita, käydä läpi siis ne samat asiat, mitä on jo ennen kouluikää oppinut kotona. (Vai ollaanko teillä peseytymättä ensimmäiset 7 vuotta?). Mutta ei kai sitä käytännössä tarvitse juuri siellä koulussa harjoittaa, kuten ei monia muitakaan asioita, joita opetetaan.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27625122]Miksi sen lapsen/teinin on mentävä suihkuun tunnin pallopelin/kävelyn/hiihdon/luistelun/mitä nyt koululiikuntaan nykyään kuuluukin, jos ei halua? Vai käydäänkö teillä joka kerta suihkussa, kun leikitään jotain vähän fyysisempää leikkiä? Monta kertaa päivässä? Vai leikitäänkö teillä vain istuen rauhallisesti?

Koulussa voidaan opettaa hygienia-asioita, käydä läpi siis ne samat asiat, mitä on jo ennen kouluikää oppinut kotona. (Vai ollaanko teillä peseytymättä ensimmäiset 7 vuotta?). Mutta ei kai sitä käytännössä tarvitse juuri siellä koulussa harjoittaa, kuten ei monia muitakaan asioita, joita opetetaan.[/QUOTE]

No eikö se ole nyt tässäkin ketjussa jo selitetty moneen kertaan. Se on osa terveyskasvatusta, että opetetaan lapset huolehtimaan omasta hygieniastaan. Ja sitä rutiininomaisuuttahan siinä kai haetaan. Ja jos meillä leikitään jotain fyysistä jossa tulee oikeasti hiki ja sen jälkeen pitää mennä johonkin yhteisiin sisätiloihin, kyllä todellakin kehotan pesulle. Se kai siinä pääpointti onkin, että niiden liikuntatuntien jälkeen pitää vielä mennä sinne luokkaan istumaan ja sen sellaista.

Menisitkö sinä töihin suoraan kuntosalilta, käymättä suihkussa? Minä en.
 
Kepsis
Meillä oli koulussa ainakin tuplatunteja liikunnassa, tunnin aikana on aika nihkeää keretä tekemään mitään kun pitää ajatella vaatteiden vaihdot koko luokalta,osa maleksii jne, aikaisen tunnin lopettaminen vaatteiden uuden vaihdon takia.

Ja väittääkö joku oikeasti että esimerkiksi 5 kilometrin hiihtämisen jälkeen ei ole hiki pinnassa? Jos näin, niin ette kyllä oikeasti ole pahemmin pistänyt suksea toisen eteen.
 
säpäle harmaana
Ja jos ajatellaan vielä tuota opettamispuolta, olisihan se vähän ristiriitaista koululla opettaa sanallisesti, että suihkussa käydään urheilusuorituksen jälkeen, mutta sitten sitä ei käytännössä oikeasti vaadittaisikaan. Vähän sama, jos opetettaisiin ensin pesäpallon säännöt, mutta sitten kun päästään kentälle, ei säännöillä olisikaan väliä.
 

Yhteistyössä