onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
säpäle en onneksi ole
säpäle, sun yritykset ovat jo menneet epätoivoisen puolelle. montako kertaa vielä aiot verrata hiihtoa siihen että pakotetaan olemaan alasti jos kokee sen ahdistavaksi? joku jo sen kirjoittikin, mutta sanonpa vielä minäkin, että hiihto ja alastomuus, tai matematiikka ja alastomuus, tai ainekirjoitus ja alastomuus EIVÄT ole verrannollisia. jos ne sinusta ovat asioina IHAN samansuuruisia ja keskenään verrattavissa, niin ei sitten mikään ihme että kanssasi on aika väsyttävää yritää keskustella.

Et muuten ole vastannut moneenkaan sinulle esitettyyn kysymykseen, jankkaat vaan sitkeästi omia esimerkkejäsi.et ole kertaakaan vastannut siihen, että kun teineillä on kouluPAKKO ja sitä kautta nyt sitten pakko olla alasti, mutta aikuisilla ei ole koskaan missään tilanteessa PAKKOA mennä ryhmäsuihkuun, (jos menee se johtuu omista valinnoista), niin miten tämä on sinusta reilua?
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27625747]Hiihtäminen, matematiikka, historia (ja muut esimerkit, jotka epäilemättä vielä kaivat esille) vs alastomuus. Hei, yrittäisit nyt edes.[/QUOTE]

Sinä et näköjään ymmärrä, että se hiihtokin voi olla oikeasti todella kova paikka. Ja liikuntatunnit ylipäätään. Tajuatako oikeasti, miten hajottavaa se on, kun liikuntatunneilla kilpaillaan jatkuvasti monissa lajeissa ja olet aina se huonoin. Miten ihmeessä sinä voit sanoa, että se hiihto mikään muukaan ei ole mitenkään nöyryyttävää, mutta suihkussa käynti on?
 
-minä
Sinällään en pistäisi hanttiin, vaikka kouluihinkin saataisiin suihkukopit. Mutta milläs se kustannettaisiin?

Miten muuten armeijassa, onko siellä yksityisyyttä tuon peseytymisen suhteen? Uimahalleissa ja kylpylöissä ei ainakaan ole vastaan tullut muita, kuin yhteisiä suihkutiloja. Enkä toistaiseksi ole sellaista kuntosaliakaan nähnyt, jossa olisi suihkukopit.

Armeijaan mennään kuitenkin vasta korkeintaan 18vuotiaina, jolloin ollaan jo vartalonmuotoihin totuttu. Itselleni ainakin noi vuodet 13-15 on olleet opettelemista omien muotojen kanssa ja vain silloin on alastomuus tuntunut vieraalta.
 
juhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27628395:
Sinä et näköjään ymmärrä, että se hiihtokin voi olla oikeasti todella kova paikka. Ja liikuntatunnit ylipäätään. Tajuatako oikeasti, miten hajottavaa se on, kun liikuntatunneilla kilpaillaan jatkuvasti monissa lajeissa ja olet aina se huonoin. Miten ihmeessä sinä voit sanoa, että se hiihto mikään muukaan ei ole mitenkään nöyryyttävää, mutta suihkussa käynti on?
Kukaan ei ole sanonut etteiköse hiihto voisi olla nöyryyttävää. mutta mitäpä jos se pitäisi vielä tehdä porukalla ALASTI. katsos kun tässä on jo yksi sun toinen koittanut sulle selittää, että asioiden tekeminen, kuten hiihto, TAI SITTEN SE, että pakotetaan olemaan toisten edessä alasti, eivät ole verrannollisia. tämähän on jo ihan yhteiskunnan tasolla todettu, koska julkinen alastomuus on kielletty mutta missään ei ole kielletty julkista hiihtämistä.

sä oot säpäle raskas tyyppi.
 
Rollolainen
[QUOTE="huoh";27618773]En tajua kans. Eikai miikään laki voi pakottaa alastomuutta toisten edessä jos ei halua? En minäkään ymmärrä mitä pahaa siinä on että ei käy suihkussa liikkatunnin jälkeen??? Eikö sitä kotona voi rauhassa peseytyä. Ei siihen hikeen kuole, on deodorantit jne. Voihan sitä pahimmat hiet pestä muuten pois jos vain altaita riittää. En suostuisi moiseen![/QUOTE]

mut jos liikunta tunnit on keskellä päivää, ajattele mikä haju siellä on. varsinkin pojkien kohdalla yök.
 
aikuinen jo
ÄITINI opetti:
On ihan normaalia, että uimahalleissa ja liikuntaharrastuksissa käydään yhteisissä suihkutiloissa joissa on muitakin naisia/tyttöjä. Kaikki ollaan erinäköisiä, mutta naisina/tyttöinä samoja, joten ei haittaa, vaikka he näkevät sinut alasti. Vielä opetti senkin Äiti, että ei saa tuijottaa, jos jollain on erilainen maha tai rinnat tms. Eikä kenellekään saa nauraa.

TÄLLÄ selvisin rumista "toi on ihan lauta"-kommenteista silloin yläasteen liikuntatuntien suihkuissa. Olemme erilaisia, ja ne naureskelijat ovat niitä, jotka sitä eivät ymmärrä. Minun kropassani ei ole vika, vaan heidän käytöksessään. Satuttaahan se silti, ei teini-ikä helppoa ole, mutta siitä selviää, kun on vanhemmilla hommaan terve suhtautuminen.

ÄITINI minulle tämän opetti, toivottavasti osaan tehdä saman lapsilleni.
 
säpäle harmaana
Kukaan ei ole sanonut etteiköse hiihto voisi olla nöyryyttävää. mutta mitäpä jos se pitäisi vielä tehdä porukalla ALASTI. katsos kun tässä on jo yksi sun toinen koittanut sulle selittää, että asioiden tekeminen, kuten hiihto, TAI SITTEN SE, että pakotetaan olemaan toisten edessä alasti, eivät ole verrannollisia. tämähän on jo ihan yhteiskunnan tasolla todettu, koska julkinen alastomuus on kielletty mutta missään ei ole kielletty julkista hiihtämistä.

sä oot säpäle raskas tyyppi.
No sinähän tässä koko ajan selität, ettei nuo asiat ole verrattavissa. Ja tässäkin viestissä vielä sanot, että hiihtämisen pitäisi tapahtua alasti, että se olisi epämiellyttävää ja nöyryyttävää.

Ja olen raskas tyyppi, tiedän.
 
sam.a.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27628882:
No sinähän tässä koko ajan selität, ettei nuo asiat ole verrattavissa. Ja tässäkin viestissä vielä sanot, että hiihtämisen pitäisi tapahtua alasti, että se olisi epämiellyttävää ja nöyryyttävää.

Ja olen raskas tyyppi, tiedän.
harmi ettet osannut lukea. koitan vielä kertoa: kyllä, hiihto voi olla nöyryyttävää. ihan itsessään. niinhän kirjoitinkin.

ja ajatteleppa jos se kaiken nöyryyttävyytensä lisäksi pitäisi VIELÄ tehdä alasti.

ymmärätkö eron, vai onko kyse siitä mitä epäilen, että et kerta kaikkiaan vain HALUA ymmärtää eroa.
 
säpäle harmaana
harmi ettet osannut lukea. koitan vielä kertoa: kyllä, hiihto voi olla nöyryyttävää. ihan itsessään. niinhän kirjoitinkin.

ja ajatteleppa jos se kaiken nöyryyttävyytensä lisäksi pitäisi VIELÄ tehdä alasti.

ymmärätkö eron, vai onko kyse siitä mitä epäilen, että et kerta kaikkiaan vain HALUA ymmärtää eroa.
Niin ja heti perään kumoat sen sanomalla, että nämä asiat eivät ole mitenkään verrannollisia. Jos molemmat asiat voivat olla yhtä nöyryyttäviä, niin kerro nyt hyvänen aika, missä se ero on! Eikö se nöyryyttävyys ollut nyt pointtina tälle suihkuunvaiei-väittelylle?
 
säpäle harmaana
Ja tuohon "ajattelepas, jos se pitäisi tehdä alasti" -kohtaan, miten ihmeessä se liittyy asiaan? Voisin taas yhtä hyvin vetää tähän, että ajattele, jos siellä suihkussa pitäisi vielä vääntää jotain jumppaliikkeitä.
 
suihkuun vaan
[QUOTE="huoh";27618773]En tajua kans. Eikai miikään laki voi pakottaa alastomuutta toisten edessä jos ei halua? En minäkään ymmärrä mitä pahaa siinä on että ei käy suihkussa liikkatunnin jälkeen??? Eikö sitä kotona voi rauhassa peseytyä. Ei siihen hikeen kuole, on deodorantit jne. Voihan sitä pahimmat hiet pestä muuten pois jos vain altaita riittää. En suostuisi moiseen![/QUOTE]

Pakko ottaa esiin toinekin puoli. Meidän lasten koulussa vaaditaan suihkussa käyntiä, mutta käytännössä ei valvota. Poika jkertoi, että hän ja yksi toinen poika ainoat, jotka käyvät suihkussa. Muut suihkivat ja paasaavat dödöä hikiselle iholle. Seuraavilla oppitunnilleilla on kuulemma karmeat hajut, hiki ja dödö lemuavat yhdessä kilpaa.
Murrosikäisillä alkaa hiki muutenkin haista enemmän.
Tietysti tuo suihkussa käyminen pitäisi mennä niin, että olisi mahdollista käydä yksinkin, mutta käytännössä lienee mahdotonta, kun on ehdittävä seuraavalle oppitunnille. Ja usein ei tuo osittain peseytyminen riitä poistamaan hajuja.
Kyllähän tytöt, joilla on kuukautiset, voisivat erikseen pyytää vaikka kotoa lappua, ettei tarvitse julkisesti suihkuun mennä. Tai äiti voi opettaa, että ensin käy vessassa alapää pesulla ja sitten suihkuun. Ei tuon ikäisillä kuukautiset useinkaan niin runsaaat ole, että tuossa välissä valumalla ehtii valumaan.
Ja oppivathan samalla, ettei tarvitse hävetä vartaloaan.

En ymmärrä koko koulusysteemiä nykyään. Lapset saavat tehdä mitä huvittaa ja opettajilla ei oikeutta puuttua mihinkään, nytkö ei tähänkään.,,
 
"vieras"
Meillä oli juuri AP:n tarinaa vastaava tilanne ala-asteella. Itselläni alkoi menkat vitosluokalla, joten aivan hirveäähän se oli. Kauheinta oli katsoa vierestä, kun luokan ujoin tyttö pakotettiin suihkuun alasti ja opettaja katsoi vierestä, että koko kroppa pestiin kunnolla. Tyttö itki. Kyseinen opettaja oli nainen, piti myös poikien liikuntatunnit ja teki saman siellä. Nykyisin tämä opettaja on erotettu alkoholismin takia ja on tuttu näky pikkupaikkakunnan räkälässä :)
 
säpäle kiltti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27628980:
Ja tuohon "ajattelepas, jos se pitäisi tehdä alasti" -kohtaan, miten ihmeessä se liittyy asiaan? Voisin taas yhtä hyvin vetää tähän, että ajattele, jos siellä suihkussa pitäisi vielä vääntää jotain jumppaliikkeitä.
kysyn vielä kerran. miksi yhteiskunta ajattelee alastomuudesta tietyllä lailla, miksi siihen liittyen on säädetty lakeja, miksi alastomuutta säädellään? miksi alastomuus on kaikkialla asia, jolla on itsessään iso merkitys? ole kiltti ja vastaa.

hiihdosta ei ole laadittu lakeja. hiihtoa ei ole kielletty. hiihtoa ei säädellä.

en ole varma jaksanko enempää, tuo hiihtopakkomielle ja ihmisten pakottaminen alastomuuteen, koska sinäkin olet joutunut hiihtämään ovat jo uuvuttaneet keskustelunhaluni.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle kiltti;27629038:
kysyn vielä kerran. miksi yhteiskunta ajattelee alastomuudesta tietyllä lailla, miksi siihen liittyen on säädetty lakeja, miksi alastomuutta säädellään? miksi alastomuus on kaikkialla asia, jolla on itsessään iso merkitys? ole kiltti ja vastaa.

hiihdosta ei ole laadittu lakeja. hiihtoa ei ole kielletty. hiihtoa ei säädellä.

en ole varma jaksanko enempää, tuo hiihtopakkomielle ja ihmisten pakottaminen alastomuuteen, koska sinäkin olet joutunut hiihtämään ovat jo uuvuttaneet keskustelunhaluni.
Eli et vieläkään tajunnut, millä tavalla hiihtäminen tai mikään muukaan vaatteet päällä liikuntatunnilla tapahtuva voi olla oikeasti nöyryyttävää..

Ja jos nyt jotain lakipykäliä tähän vedetään, niin koetapa mennä moottoritielle hiihtämään.
 
säpäle harmaana
Ja vieraalle vielä ihan rautalankaa. Sinä siis vetoat siihen, että suihkuun ei pitäisi pakottaa, koska se on NÖYRYYTTÄVÄÄ (ei lailla kiellettyä), eikös? Jos olet oikeasti yhtä mieltä kanssani siitä, että hiihtäminen ja muu kilpailuhenkinen toiminta liikuntatunneilla voi olla myös NÖYRYYTTÄVÄÄ, näihin molempiin asioihin pitäisi päteä samat säännöt.

Missä menee metsään? Siinä, että et voi kävellä kadulla alasti? No ei kai niitä teinejä kadulle olla suihkuun laittamassakaan. Mikään laki ei kuitenkaan kiellä alastomuutta siellä pukuhuoneessa, joten se ei kuulu tähän keskusteluun.

Eli jos pääpointti on se nöyryyttävyys, tällöin myös pitäisi kouluissa kieltää kaikki muu toiminta, mikä voi olla oppilaan mielestä nöyryyttävää.
 
"Mä vain"
Mulla on siis 13v tyttö joka on nyt alottanut yläasteen ja kertoi tänään heillä oli tullut joku uusi "sääntö" (siis enemmänkin joku opettajan oma päähänpisto, mikään ylempi taho ei näin ole päättänyt) että jokaisen liikuntatunnin jälkeen on pakko mennä täysin alasti suihkuun koko ryhmä yhdessä (suihkutilat on siis yhteiset) ja opettaja tulee sinne suihkuun vahtimaan että kaikki myös peseytyy kunnolla päästä varpaisiin, ja on pakko silloinkin mennä vaikka ois menkat tai vastaavaa.
Jos sääntöä rikkoo niin napsahtaa joko ylimääräisiä korvattavia tunteja tai jälki-istuntoa.

Musta kuullostaa kyllä älyttömän sairaalta touhulta, joo tottakai suihkussa pitää käydä mut ei kai se koulun päätettävissä ole millon oppilas peseytyy, kunhan peseytyy? Varsinkin jos on menkat niin on kyllä kiusallista kun sitä verta tiputtelee lattialle kaikkien edessä. Tossa iässä kun tytöt alkaa olla niin epävarmoja vartalonsa suhteen varmasti ettei kehtaa olla alasti luokan edessä.
Valitus lähtee kyllä välittömästi rehtorille huomenna, vai onko tää muka jotenkin sallittua touhua?
Jos kyseessä olisi minun lapseni niin tulisin tekemään kaikkeni, että tämä ko. opettaja joutuu vastaamaan päätöksestään. Ei ole laillista tuollainen vaatimus!!! Ja toivon, että tämä ei ole provo aloitus taas kerran...
 
itsekin ollut lapsi ja teini
Mä en ole IKINÄ oman lapsuuteni ja nuoruuteni aikana peseytynyt kokonaan koulussa liikuntatunnin jälkeen. Korkeintaan kainalot oon pessy ja jalat tarpeen vaatiessa. Niin ja kasvot. Niitäkin sillon, kun on ollut oikeasti hiki. Ei meillä olis ollut edes aikaa siihen, että oltaisiin ehditty suihkussa käymään liikkatunnin jälkeen, varsinkin jos koulu vielä jatkui. Ja varsinkin jos se ei jatkunu kun oli kiire linja-autoon.
 
itsekin ollut lapsi ja teini
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27629128:
Ja vieraalle vielä ihan rautalankaa. Sinä siis vetoat siihen, että suihkuun ei pitäisi pakottaa, koska se on NÖYRYYTTÄVÄÄ (ei lailla kiellettyä), eikös? Jos olet oikeasti yhtä mieltä kanssani siitä, että hiihtäminen ja muu kilpailuhenkinen toiminta liikuntatunneilla voi olla myös NÖYRYYTTÄVÄÄ, näihin molempiin asioihin pitäisi päteä samat säännöt.

Missä menee metsään? Siinä, että et voi kävellä kadulla alasti? No ei kai niitä teinejä kadulle olla suihkuun laittamassakaan. Mikään laki ei kuitenkaan kiellä alastomuutta siellä pukuhuoneessa, joten se ei kuulu tähän keskusteluun.

Eli jos pääpointti on se nöyryyttävyys, tällöin myös pitäisi kouluissa kieltää kaikki muu toiminta, mikä voi olla oppilaan mielestä nöyryyttävää.
Meinaatko oikeasti, ettei ole eroa sillä, laitetaanko sut hiihtämään vai suihkuun?

Meidän luokalla vaikka oli rintsikat päällä, niin ihmiset vaihto vessassa tai jossain mahdollisimman nurkassa paitansa liikkatunnin jälkeen. En olis voinu kuvitellakaan, että me oltas kaikki oltu jossain suihkussa yhdessä.

Lisäksi kun nykysin näin aikusenakin tuntee itsensä lähinnä oudoksi ja tyhmäksi, kun on luomualapää (en ajele) niin miltähän se tuntuu sitten nuoresta, jos toiset näkee ja alkaa siitä yleisemminkin keskustelemaan/vihjailemaan, että olet vielä karvaton, olet noin karvanen, olet leikannut tussus ihan miten sattuu tai mitä vain...

Tamponeista. Mä en ikinä nuorena oppinut niitä käyttämäään. En osannut laittaa sitä vaan sisään. Ja myöhemmin en enää ole kokenut tarvetta, kun pärjäsin siteillä niin pitkään että löysin kuukupin. Eli mun kohdalla tampooni ei olis ollut valinta.

Muutenkin oli moni juttu niin ahdistavaa koulussa kiusaamisen vuoksi, että mä olisin varmaan ollut joka liikkapäivä kipeenä, jos olis pitäny raahautua toisten kanssa suihkuun.

Ei voida olettaa, että kaikki on niin sinut itsensä kanssa, että voi esitellä vartaloon luokkakavereille. Kun esim. meillä mun kaverit ei tulleet edes saunaan mun kanssa, kun eivät kuulemma koskaan käy kenenkään kanssa saunassa. Eivät viittineet. Minä sentään olin sieltä päästä, että äidin kanssa kävin saunassa ja serkkujen (tyttöjen) jne. mutta koko luokka olisi ollut suihkussa liikaa. Koska siellä oli myös niitä kiusaajia.
 
,,,
Meillä oli tuo käytäntö ala-asteella. Ihan sairasta että vielä yläasteella tehdään noin. Todella nöyryyttävää. Aivan varmasti olis itte lintsaillut tuommoisilta tunneilta samalla tavalla kuin uimahallipäiviltä.


Miksi ihmeessä joidenkin timmikroppaisten tyttöjen pitäis päästä nauramaan punkeroitten läskeille jossain suihkussa, kuvottavaa.
 
oukkei
ÄITINI opetti:
On ihan normaalia, että uimahalleissa ja liikuntaharrastuksissa käydään yhteisissä suihkutiloissa joissa on muitakin naisia/tyttöjä. Kaikki ollaan erinäköisiä, mutta naisina/tyttöinä samoja, joten ei haittaa, vaikka he näkevät sinut alasti. Vielä opetti senkin Äiti, että ei saa tuijottaa, jos jollain on erilainen maha tai rinnat tms. Eikä kenellekään saa nauraa.

TÄLLÄ selvisin rumista "toi on ihan lauta"-kommenteista silloin yläasteen liikuntatuntien suihkuissa. Olemme erilaisia, ja ne naureskelijat ovat niitä, jotka sitä eivät ymmärrä. Minun kropassani ei ole vika, vaan heidän käytöksessään. Satuttaahan se silti, ei teini-ikä helppoa ole, mutta siitä selviää, kun on vanhemmilla hommaan terve suhtautuminen.

ÄITINI minulle tämän opetti, toivottavasti osaan tehdä saman lapsilleni.
Ihan fiksu äiti.
Itse pidän vartalostani ja olen aina pitänyt, enkä muista että kukaan olisi kouluaikana minua kiusannut,( jos ei vähä-älyisiä luokan poikia oteta lukuun, jotka kiusasivat suurta osaa tytöistä, joitakin muodoista, joitakin rilleistä, suurta osaa jostain.
Mutta en siitä suuresti kärsinyt koska suhtauduin heihin sillä tavalla että kärsivät aivovauriosta ja eivät itselleen mahda. )

Kuitenkin minusta on asioita, joita ihmisellä on oikeus pitää omana tietonaan ja joita pitää kunnioittaa. Juurikin koskemattomuus ruumiiseen, raha-asiat, muut henkilökohtaiset asiat.
Suvaitsen sen, että jollekin toiselle oma vartalo voi olla arka paikka, vaikka itse pidänkin itsestäni kaikin tavoin. Vartalostani, luonteestani, persoonastani, en kiusaa ketään tai halua pahaa muuta kuin niille jotka tahallisesti loukkaavat muita.

Itselläni on melko angrogyyni, poikamainen vartalo, josta pidän. Mutta se ei ole ainoa hieno. Joillain on tosi muodokkaita upeita vartaloita myös.

sivuraitelle mentiin, valideja pointteja puolin ja toisin.
 
liikkaope
Voi vitsin vitsi näitä nykyvanhempia, ei tässä muuta voi kun ihmetellä. Se on kuulkaas ihan normaalia ja luonnollista peseytyä urheilun jälkeen. Tämän luulisi ihan jokaisen tietävän. Peseytymättömyys voi aiheuttaa ihottumaa ja ennen kaikkea peseytyminen on toisten huomioimista. Hygieenisyys on perusoppeja, kuten vaikka haarukalla & veitsellä syöminen. Jos oppi ei muuten meinaa mennä perille, sitä pitää valvoa. Ihan samalla tavalla kuin opettaja valvoo työnsä puitteissa montaa muutakin asiaa.

Ja vielä tämä "alastomuus-kortin" esilletuominen. Kuka opettaa lapsensa käymään suihkussa vaatteet päällä? Eiköhän se ole normaalia mennä suihkuun alasti ja epänormaalia mennä suihkuun puettuna. Ja mitä ihmeen häpeämistä on mennä suihkuun omaikäisten tyttöjen kanssa? Eikö näille ihmisille esim. suomalainen saunakulttuuri ole tuttu?

Tämä asia on jotenkin niin absurdi ettei kyllä mitään rajaa. Että ihan pitää peseytyä urheilun jälkeen ja ettäkö ihan siitä traumat pitää saada... Voi luoja anna mun kaikki nährä ja kestää.
 
"ziia"
Tottakai liikunnan jälkeen käydään suihkussa! Ja on tervettä huomata, että erilaisia ollaan. Koska kyse on kuitenkin monelle nuorelle vaikeasta tilanteesta, tulisi opettajan ottaa täysi vastuu siitä että ketään ei kiusata, sanallakaan! Ja jos on kuukautiset tms. erityisiä häpeänaiheita niin eikö näistä kärsivät voisi käydä suihkussa vaikka muiden jälkeen? Vähän vastuuta ja erityistilanteiden huomiota peliin niin ei se nyt ihan luonnotonta ole suihkussa käydä. Aikuisella on vastuu tässäkin tilanteessa huolehtia, ettei kukaan joudu ikävään tilanteeseen - ja samanaikaisesti vastuu opettaa että hygienia on tärkeää sekä luonnollista.

Ei sen kummempaa :)
 
"vieras"
Pahiten meillä alakoulussa kiusattiin muutamaa oppilasta huonosta hygieniasta, eli siitä kun he haisivat usein tosi pahalle. Aika oli toki eri, mutta samalla lailla ihminen haisee tänä päivänäkin jos ei peseydy.
 

Yhteistyössä