Onko tässä mitään järkeä?

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
"köyhä"
No mä nyt vaan oon hullu ett haluaisin olla kotona lasten kanssa, kun lapset ovat pieniä. Mä tykkään mun työstä mutta en tiedä miksi väsytän itseäni näin, kun voisin olla työttömänä kotona eivätkä tulot paljoa laskisi. En mäkään varmaan vuosikausia kotona jaksaisi, mutta muutaman vuoden kunnes lapset ovat isompia.
 
"vieras"
Eikö kukaan ole ajatellut, että tämä on aivan tavallista ELÄMÄÄ. Rahaa pitäisi saada tekemättä mitään ja jonkun muun pitäisi maksaa kaikki. Joskus voisi ajatella kuinka helvetin helppoa elämä on nykyään. Ennen ei ollut pesukoneita, ei astianpesukoneita, ei mikroa, ei sähköhelloja, puulämmitys, ei kunnon julkista liikennettä jne jne. Samalla käytiin töissä ja hoidettiin useampi lapsi. En tarkoita, että pitäisi palata siihen aikaan, mutta lopettakaa nyt jumalauta tuo vinkuminen, mitä tämä "köyhä" on tehnyt tänään peesaajiensa kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="köyhä";27691936]No mä nyt vaan oon hullu ett haluaisin olla kotona lasten kanssa, kun lapset ovat pieniä. Mä tykkään mun työstä mutta en tiedä miksi väsytän itseäni näin, kun voisin olla työttömänä kotona eivätkä tulot paljoa laskisi. En mäkään varmaan vuosikausia kotona jaksaisi, mutta muutaman vuoden kunnes lapset ovat isompia.[/QUOTE]

No mikset sitten ole? Irtisanoudu työstäsi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27691943]Eikö kukaan ole ajatellut, että tämä on aivan tavallista ELÄMÄÄ. Rahaa pitäisi saada tekemättä mitään ja jonkun muun pitäisi maksaa kaikki. Joskus voisi ajatella kuinka helvetin helppoa elämä on nykyään. Ennen ei ollut pesukoneita, ei astianpesukoneita, ei mikroa, ei sähköhelloja, puulämmitys, ei kunnon julkista liikennettä jne jne. Samalla käytiin töissä ja hoidettiin useampi lapsi. En tarkoita, että pitäisi palata siihen aikaan, mutta lopettakaa nyt jumalauta tuo vinkuminen, mitä tämä "köyhä" on tehnyt tänään peesaajiensa kanssa.[/QUOTE]

ihan asun nyt sellasessa missä lämmitys joka kauko.....
 
"köyhä"
[QUOTE="vieras";27691944]No mikset sitten ole? Irtisanoudu työstäsi?[/QUOTE]

Niinhän mä oon tekemässäkin, tai no ootan muutaman kuukauden että tää määräaikainen työsuhde loppuu :D
 
"vieras"
[QUOTE="köyhä";27691998]Niinhän mä oon tekemässäkin, tai no ootan muutaman kuukauden että tää määräaikainen työsuhde loppuu :D[/QUOTE]

Ja nyt sitten valittelet aikasi kuluksi? No joo, ymmärrän kyllä, että väsyttää. Väsyttää minuakin välillä. Ja kun väsyy, tuntuu kaikki vielä raskaammalta. Mutta entäs jos sinulle tarjotaan työtä taas? Vähän kuin sen takia, kun olet työtön työnhakija?
 
"köyhä"
[QUOTE="vieras";27691943]Eikö kukaan ole ajatellut, että tämä on aivan tavallista ELÄMÄÄ. Rahaa pitäisi saada tekemättä mitään ja jonkun muun pitäisi maksaa kaikki. Joskus voisi ajatella kuinka helvetin helppoa elämä on nykyään. Ennen ei ollut pesukoneita, ei astianpesukoneita, ei mikroa, ei sähköhelloja, puulämmitys, ei kunnon julkista liikennettä jne jne. Samalla käytiin töissä ja hoidettiin useampi lapsi. En tarkoita, että pitäisi palata siihen aikaan, mutta lopettakaa nyt jumalauta tuo vinkuminen, mitä tämä "köyhä" on tehnyt tänään peesaajiensa kanssa.[/QUOTE]

No mun mummu, 6 lapsen äiti, oli kyllä ihan kotona vaan ja hoiti lapset ja kodin. Ja mua ei haittais hoitaa kotia ja lapsia, ei se ole se pointti. No ethän sä ymmärrä mun pointtia kuitenkaan.
 
"köyhä"
[QUOTE="vieras";27692004]Ja nyt sitten valittelet aikasi kuluksi? No joo, ymmärrän kyllä, että väsyttää. Väsyttää minuakin välillä. Ja kun väsyy, tuntuu kaikki vielä raskaammalta. Mutta entäs jos sinulle tarjotaan työtä taas? Vähän kuin sen takia, kun olet työtön työnhakija?[/QUOTE]

Kaikkihan täällä valittaa, miksen mä sais?

No jos mulle tarjotaan työtä, niin kieltäydyn ottamasta sitä, joudun karenssiin ja sossun luukulle.

Mun pointti koko kirjoituksessa oli se, että miksi ihmeessä tässä maassa tekee töitä ja uuvuttaa itsensä, kun voisi maata kotona ja saada lähes samat tulot?
 
"vieras"
[QUOTE="köyhä";27692024]Kaikkihan täällä valittaa, miksen mä sais?

No jos mulle tarjotaan työtä, niin kieltäydyn ottamasta sitä, joudun karenssiin ja sossun luukulle.

Mun pointti koko kirjoituksessa oli se, että miksi ihmeessä tässä maassa tekee töitä ja uuvuttaa itsensä, kun voisi maata kotona ja saada lähes samat tulot?[/QUOTE]

En oikein pysty käsittämään tätä ajatuskuviota. Sen ymmärrän, että ihminen, joka ei halua tehdä töitä, ei tee töitä, mutta jos ottaa työttömyyskorvausta vastaan, se kyllä edellyttää sitä, että työtkin kiinnostavat.

Ja tosiaan, valita vaan, ei se haittaa:)
 
"Vieras"
Juu, ja tilanne on vaan muutaman vuoden, jotta lapset on isompia. Mutta ei sulle käynyt neljän vuoden koulutuskaan, koska sen jälkeenkään et voi tehdä vuorotyötä...

Mitäs jos pyöräilisitte päiväkotiin? Yhteen pyörään menee kaksikin turvaistuinta. Säästyisi vartti kulkemisista suuntaansa. Ehkä pyöräilisit päiväkodiltakin töihin nopeammin kuin bussilla? Tai ostaisit auton? Hakisit lapsille lähempänä olevaa päivähoitopaikkaa?
 
"köyhä"
[QUOTE="Vieras";27692085]Juu, ja tilanne on vaan muutaman vuoden, jotta lapset on isompia. Mutta ei sulle käynyt neljän vuoden koulutuskaan, koska sen jälkeenkään et voi tehdä vuorotyötä...

Mitäs jos pyöräilisitte päiväkotiin? Yhteen pyörään menee kaksikin turvaistuinta. Säästyisi vartti kulkemisista suuntaansa. Ehkä pyöräilisit päiväkodiltakin töihin nopeammin kuin bussilla? Tai ostaisit auton? Hakisit lapsille lähempänä olevaa päivähoitopaikkaa?[/QUOTE]

No en mä voi jättää alakouluikäisiä lapsia yöksi yksin kotiin.

Pyörän hankinta on keväällä edessä, mutta molempia lapsia en kyllä kyytiin pysty ottamaan, mutta töihin polkisin. Talvella en. Ei ole varaa ostaa ja pitää autoa. Tällä alueella päivähoitopaikat ovat kiven alla, en usko että vaihto onnistuisi ennen syksyä.
 
"väsynyt"
Samaa se on täälläkin :D Tosin mä saisin kotona makaamisella varmaan 1000 euroa vähemmän kuin töissä käydessä, mutta siltikin vaihtaisin. Mä vaihtaisin, josko kotona olosta saisin edes sen verran, että ruokaa saisin ja katon pään päälle, muuta en tarttisi. Ihanaa OMAA aikaa, aikaa liikkua, aikaa olla lasten kanssa, aikaa nukkua tarpeeksi.

Nyt mä vaan käyn töissä ja olen kuin kone, joka odottaa arjen ajan viikonloppua ja masentuu jo sunnuntaina, kun huomenna on taas työpäivä... Lisäys vielä, että tykkään kyllä työstäni, ei siinä mitään.

Onneksi mä elän nytkin niin, että riittää kun on ruokaa ja katto pään päällä. Reilu puolet nettotuloista menee säästöön, sijoituksia on suuntaan ja toiseen ja kovin kauaa en aio työelämässä jatkaa...
 
vierailijano2
[QUOTE="köyhä";27692024]
Mun pointti koko kirjoituksessa oli se, että miksi ihmeessä tässä maassa tekee töitä ja uuvuttaa itsensä, kun voisi maata kotona ja saada lähes samat tulot?[/QUOTE]

Sulla on asennevamma! Kuka sitten tekee töitä, jos kaikki vaan haluaa maata kotona?

Älä nurise, hommaa se pyörä ja kulje sillä! Kysy siitä päiväkodista, äläkä vain usko, että se on niin!
 
"köyhä"
[QUOTE="väsynyt";27692126]Samaa se on täälläkin :D Tosin mä saisin kotona makaamisella varmaan 1000 euroa vähemmän kuin töissä käydessä, mutta siltikin vaihtaisin. Mä vaihtaisin, josko kotona olosta saisin edes sen verran, että ruokaa saisin ja katon pään päälle, muuta en tarttisi. Ihanaa OMAA aikaa, aikaa liikkua, aikaa olla lasten kanssa, aikaa nukkua tarpeeksi.

Nyt mä vaan käyn töissä ja olen kuin kone, joka odottaa arjen ajan viikonloppua ja masentuu jo sunnuntaina, kun huomenna on taas työpäivä... Lisäys vielä, että tykkään kyllä työstäni, ei siinä mitään.

Onneksi mä elän nytkin niin, että riittää kun on ruokaa ja katto pään päällä. Reilu puolet nettotuloista menee säästöön, sijoituksia on suuntaan ja toiseen ja kovin kauaa en aio työelämässä jatkaa...[/QUOTE]

Ihanaa, että joku ymmärtää mua :) Ja ihanaa että pääset pois tästä oravanpyörästä.
 
"väsynyt"
[QUOTE="köyhä";27692153]Ihanaa, että joku ymmärtää mua :) Ja ihanaa että pääset pois tästä oravanpyörästä.[/QUOTE]

Mulle on ollut jo hyvin nuorena selvää, että "oravanpyörä" ei ole mulle. Olen tehnyt mm. opiskelujen ohessa urakkatöitä ja siis tehnyt töitä paljon, mutta tosiaan sillä tavalla, että esim vuorokauden putkeen ja sit voinut pitää vapaata jne. Kaikkista pahinta mun mielestä on just tämä "8-16"-elämä. Mutta tämän ajan kestän, kun lapset on pieniä :) Pakkohan se on :D
 
"köyhä"
Sulla on asennevamma! Kuka sitten tekee töitä, jos kaikki vaan haluaa maata kotona?

Älä nurise, hommaa se pyörä ja kulje sillä! Kysy siitä päiväkodista, äläkä vain usko, että se on niin!
Mee nurisemaan niille jotka ei ole ikinä mitään työtä tehneet. Joo mulla on asennevamma, on varmasti. Niin on myös niillä jotka määrittelevät lastenhoitajan palkan samalle tasolle kun sossun toimeentulotuki +asumistuki.

Kyllä mä tasan tiiän että tällä alueella on n. 50 lasta jonossa odottamassa tammikuussa hoitopaikkaa, eikä heille ole paikkoja. Varmaan alan vinkua omien lasteni siirtoa, jotta hoitomatka lyhenisi 5-10min.
 
"Sini"
Meillä oli tilanne, että työssäkäymisessäni ei todellakaan ollut mitään järkeä.

Päiväkotiin vein lapset 06.15, linja-autoni lähti 6.40, keskustassa vaihdoin linja-autoa ja töissä olin 8.00. Mies kyllä haki lapset päiväkodista 16.30, koska itse olin kotona vasta 17.30.

Palkaa sain nettona 1500€. Päivähoitomaksut kuitenkin lähemmäs 500€/kk, vaikka miehelläkin nettotulot n. 2000€/kk. Työmatkoihin meni reilu 80€/kk. Eli alle 1000€ jäi minulle käteen.

Ansiosidonnaista sain hitusen yli 1000€, eli työttömänä käteen jäi enemmän rahaa. Ja lapset saivat nauttia kotihoidosta. Sen täydet kaksi vuotta olin kotona ja sitten jo kannattikin lähteä töihin, kun sain lähempää työpaikan ja toinen lapsista jo eskarissa ja toinen koulussa.
 
"köyhä"
[QUOTE="väsynyt";27692187]Mulle on ollut jo hyvin nuorena selvää, että "oravanpyörä" ei ole mulle. Olen tehnyt mm. opiskelujen ohessa urakkatöitä ja siis tehnyt töitä paljon, mutta tosiaan sillä tavalla, että esim vuorokauden putkeen ja sit voinut pitää vapaata jne. Kaikkista pahinta mun mielestä on just tämä "8-16"-elämä. Mutta tämän ajan kestän, kun lapset on pieniä :) Pakkohan se on :D[/QUOTE]

Just näin :) mä tein keikkaa ja kolme vuorotyötä opiskeluaikoina, ja se sopi mulle. Voin hyvin olla 12h yöllä töissä ja saada sitten arkivapaita. Mutta nyt se ei ole mahdollista. Nyt aikaa ei ole mihinkään, ei ennen työn eikä jälkeen.
 
"Hanna"
Kuka maksaa niitä työttömyyskorvauksia sun muita tukia jos kukaan ei viitsi käydä töissä ja jää kotiin? Mulle työssä käynti on itsestäänselvä osa elämää, enkä käy siellä pelkästään rahan takia. Työapikka on yhteitö johon kuulun, siellä on kavereita ja pystyy kehittämään itseään. Jos saisin saman rahan kotona makaamisesta, en silti jäis kotiin koska hajois pää. Vituttaa tälläset tyypit. Se lasten hankkiminen on kuitenkin oma valinta ja suurin osa elämästä on sitä normaalia arkea!
 
"köyhä"
[QUOTE="Sini";27692218]Meillä oli tilanne, että työssäkäymisessäni ei todellakaan ollut mitään järkeä.

Päiväkotiin vein lapset 06.15, linja-autoni lähti 6.40, keskustassa vaihdoin linja-autoa ja töissä olin 8.00. Mies kyllä haki lapset päiväkodista 16.30, koska itse olin kotona vasta 17.30.

Palkaa sain nettona 1500€. Päivähoitomaksut kuitenkin lähemmäs 500€/kk, vaikka miehelläkin nettotulot n. 2000€/kk. Työmatkoihin meni reilu 80€/kk. Eli alle 1000€ jäi minulle käteen.

Ansiosidonnaista sain hitusen yli 1000€, eli työttömänä käteen jäi enemmän rahaa. Ja lapset saivat nauttia kotihoidosta. Sen täydet kaksi vuotta olin kotona ja sitten jo kannattikin lähteä töihin, kun sain lähempää työpaikan ja toinen lapsista jo eskarissa ja toinen koulussa.[/QUOTE]


Eikö sulle tarjottu töitä ollenkaan? Mä oon miettinyt kanssa että 2v jos pystyisi olemaan työttömänä niin sitten vanhempi menisi kouluun ja nuorempikin olisi jo 5v.
 
"Sini"
[QUOTE="köyhä";27692243]Eikö sulle tarjottu töitä ollenkaan? Mä oon miettinyt kanssa että 2v jos pystyisi olemaan työttömänä niin sitten vanhempi menisi kouluun ja nuorempikin olisi jo 5v.[/QUOTE]

Ei mulle tarjottu ainuttakaan työpaikkaa tuon kahden vuoden aikana. Itse hakemalla olen kyllä aina töitä saanut.
 
"vieras"
[QUOTE="köyhä";27691596]Herään 5.30, syön aamupalan ja laitan itseni valmiiksi, herätän lapset klo 6, jotta ehdimme klo 7.00 päiväkodille ja mä ehdin klo 8.00 töihin. Haen lapset 16.30, ollaan klo 17 kotona. Sit syödään ja klo 19 alkaa nukkumishommat. Itse menen sitten kello 21.30 nukkumaan.

Mä oon ihan poikki, lapset on ihan poikki. Ja saan siis sen reilut 300e enemmän kuin mitä saisin työttömänä. Ja sitten täällä hehkutetaan miten sossu maksaa joululahjarahaa, saa lahjakortteja, ruokakasseja jne.

Ei tässä maassa oo oikeasti mitään järkeä tehdä matalapalkkatyötä :([/QUOTE]

kun menetät tiedät mitä menit! Ne lapset on sinus elämä! vaikka tuntuu siltä että en jaksa! Jaksat minun takia minä lähitin sinulle voimia! Jos sinä jaksat niin minä jaksan!
 
"muks"
[QUOTE="Sini";27692261]Ei mulle tarjottu ainuttakaan työpaikkaa tuon kahden vuoden aikana. Itse hakemalla olen kyllä aina töitä saanut.[/QUOTE]

Kuinka kauan tästä on? Nykyään ovat muuttaneet työkkärissäkin käytäntöjä. Itse olen huomannut, että jos on ansiosidonnaisella antavat olla n. 4kk:tta rauhassa. Muuten alkavat hätyyttämään aikaisemmin. Vielä viisivuotta sitten sai oll aihan rauhassa työtön...

Mä olen ammatissa, jossa töitä ei ole oikeastaan kuin kausiluonteisesti. Muuten ollaankin sitten työttömänä tai muissa pätkätöissä. Tuon 4kk:den aikana eivät hätyyttele ellei tule oman alan töitä hakuun. Sen jälkeen alkavat kiusaamaan, että pitäs katsella ihan mitä tahansa työtä.
 
"juu"
Herätään klo 7.00. Lähdetään klo 7.30 kouluun ja töihin. Tullaan kello 15-16 kotiin. Syödään puol viisi. Nukkumaan klo 20.30 alkaen.

Työmatkoihin yhteenäs 8 minuuttia. Arvovalintakysymys. Ennen oli työmatkaa 2 tuntia päivässä.

Ei koskaan käydä kaupassa töiden päälle. Ostokset teen sunnuntaina tai jonakin arki-iltana klo 20.

Ollaan kotona. Joskus harrastetaan.

Olen yh.
 

Yhteistyössä