Onko tässä muka jotain sairasta? pieni vauva ja rinnat

  • Viestiketjun aloittaja tabuko
  • Ensimmäinen viesti
Mikään muu ei tuossa arveluta kuin se, että annat lapsesi leikkiä ruualla. Itse pyrin säännölliseen ruokailurytmiin myös vauvan syömisten suhteen ja kun lapsella on selkeästi maha täynnä, rinnat piiloon eli ruoka pois. Eihän ruokapöydässäkään saa jäädä leikkimään ruoalla, jos sitä ei syö.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
tabuko
Mikään muu ei tuossa arveluta kuin se, että annat lapsesi leikkiä ruualla. Itse pyrin säännölliseen ruokailurytmiin myös vauvan syömisten suhteen ja kun lapsella on selkeästi maha täynnä, rinnat piiloon eli ruoka pois. Eihän ruokapöydässäkään saa jäädä leikkimään ruoalla, jos sitä ei syö.
:D luulisin että vauvalle ne rinnat on muutakin kuin ruokaa, ne on myös jotain tuttua ja turvallista, läheisyyttä ja lämpöä..

Tuo voi kyllä aloittaa tuon leikin ihan aluksi, ja kuitenkin siinä samalla syö koko aikaa. Ja meillä on kyllä ihan säännöllinen ateriarytmikin. :)

Minustakaan tuo ei ollut outoa että 2 vee on vielä kiinnostunut rinnoista ja ehkä haluaa kosketella tai jopa syödä niistä. Ja aika horjuva vertaus tuo pippeli, se perusteltiinkin jo hyvin.
 
Höpönlöpö
Ap:n kaveri kuulostaa jokseenkin estyneeltä ja väärässä paikassa sievistelijältä. Minusta tuo ap:n kuvaama vauvan olo rinnalla on ihan normaalia, ja jokainen muut huomioon ottava äiti kyllä ymmärtää että julkisilla paikoilla voi hieman hillitä vauvan "leikkiä" ruokailun lomassa, mutta muutenhan tuo on yhdenlaista äidin ja lapsen välistä kanssakäymistä.

Mun 2v lopetti tissittelyn 1v5kk iässä. Nykyään saattaa joskus minun alkaessa pukemaan rintsikoita rynnätä kädet ojossa paikalle ja huutaa "äitin tissit äitin tissit" (uimahallissa tosi kiva :D ). Ei halua enkä anna siinä sen enempää alkaa hänen räpeltämään tissejäni vaikka kädet ojossa onkin, eikä ne häntä enää kiinnosta sen jälkeen kun sanon jotain "no niin on, nyt ne sullotaan näihin liiveihin.." tms. Saunassa ei ole ollut kiinnostunut, mutta en koe sitä kamalana jos tuon ikäinen vielä haluaa koittaa miltä äidin tissi tuntuu.

Yksi kerta tulee mieleen kun meinasi miehen kanssa meillä pärskähtää aamukahvit seinille: poika tulee tomerana mittanauhan kanssa, kiipeää äitin syliin ja mittaa rintojen kohdalta arvioivan ilmeen kanssa. "Monta senttiä!".
 
"vieras"
Siis en mä ole ajatellut, että pienten lasten kiinnostus rintoja kohtaan ja niiden tutkiskelu olisi sen ihmeellisempää kuin muidenkaan ruumiinosien ihmettely. Yhtälailla lapset ovat välillä ihmetelleet mun korvia, varpaita, napaa, sormia... Kyllä ne ajan myötä oppivat, että toiset ruumiinosat ovat yksityisempiä kuin toiset, mutta turha sellaista nyt on vauvalle yrittää opettaa. Ja siis kiinnostavathan rinnat vähän isompiakin lapsia joskus ihan sen takia, että heillä ei sellaisia ole tai koska se on yksi näkyvä ero miehen ja naisen (isän ja äidin) välillä. Siinä on hyvä sauma opettaa biologiaa.
 
"vieras"
Oma 2-vuotiaani on vieroitettu ennen puolentoista vuoden ikää ja edelleen jos ollaan pitempään erossa tai oikein pahoittaa mielensä niin yrittää silitellä tissejä. Eiköhän se liity tuon ikäisellä siihen että hakee lohtua. En minäkään anna alkaa leikkiä mutta en pidä lastani outona.

Outoja ovat ne pukuhuoneissa ja uimahalleissa tuijottavat kersat joille ei selvästi ole luontevaa nähdä alastomia aikuisia. Todella amerikkalaista kasvatusta kun alastomuus, imettäminen ja äidin rinnat ovat luonnottomia ja seksuaalisia asioita pienille lapsille.

Onko tässä jokin vaikutus äidin iällä? onko kaverisi erityisen nuori tai vanha äiti? Itse olen saanut lapsen nuorena ja siksi ehkä suhtaudun näihin asioihin vähän rennommin
 
---
[QUOTE="vieras";28146113]
Onko tässä jokin vaikutus äidin iällä? onko kaverisi erityisen nuori tai vanha äiti? Itse olen saanut lapsen nuorena ja siksi ehkä suhtaudun näihin asioihin vähän rennommin[/QUOTE]

Ei tästä kannata ehkä ikäkysymystä tehdä, enemmänkin kysymys on varmaan jokaisen henkilöhistoriasta ja suhteesta omaan kehoon. Mutta noin tilastollisesti ottaen yli 30-vuotiaat äidit ainakin imettävät lapsiaan pitempään kuin alle 30-vuotiaat.
 
"vieras"
vauvalle äidin rinnat ovat nimenomaan turva, ravinto, läheisyys ja lämpö. Rinnoista vierottuminen tapahtuukin pikkuhiljaa, tietenkin lapsi muistaa pitkään hyvät muistot joita rinnat herättävät. Lapsihan vaan muistelee yhteisiä hetkiä silittäessään rintaa, täysin luonnollista.
 
"vieras"
sun kaveri on outo.

Tuli mieleen mun yksi kaveri, joka oli kauhuissaan, kun lapsemme harjoitteli konttaamista ja huojui edestakas konttaus asennossa. Sain sitten kuulla että oli selän takana puhunut muille kavereillemme, että vauva on varmasti ollut katsomassa, kun vanhemmat harrastaa seksiä, ja miettinyt pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluun tai johonkin, kun eihän se vauva muuten tuollaista liikettä tee..
 
tabuko
[QUOTE="vieras";28146113]
Onko tässä jokin vaikutus äidin iällä? onko kaverisi erityisen nuori tai vanha äiti? Itse olen saanut lapsen nuorena ja siksi ehkä suhtaudun näihin asioihin vähän rennommin[/QUOTE]

Ollaan molemmat alle 25....


"Tuli mieleen mun yksi kaveri, joka oli kauhuissaan, kun lapsemme harjoitteli konttaamista ja huojui edestakas konttaus asennossa. Sain sitten kuulla että oli selän takana puhunut muille kavereillemme, että vauva on varmasti ollut katsomassa, kun vanhemmat harrastaa seksiä, ja miettinyt pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluun tai johonkin, kun eihän se vauva muuten tuollaista liikettä tee.."

EIKÄ! :D ihan järkyttävää, kuinka kenellekkään edes tulee mieleen tuommoinen! Tuo on täysin normaalia.
 
"ahaa"
[QUOTE="vieras";28146268]sun kaveri on outo.

Tuli mieleen mun yksi kaveri, joka oli kauhuissaan, kun lapsemme harjoitteli konttaamista ja huojui edestakas konttaus asennossa. Sain sitten kuulla että oli selän takana puhunut muille kavereillemme, että vauva on varmasti ollut katsomassa, kun vanhemmat harrastaa seksiä, ja miettinyt pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluun tai johonkin, kun eihän se vauva muuten tuollaista liikettä tee..[/QUOTE]

Hyvän kuvan on kaverisi antanut itsestään muille :D :D ajatella nyt vauvasta noin, huh! Toivottavasti häntä valistettiin :D Ette taida enää olla väleissä.
 
---
EIKÄ! :D ihan järkyttävää, kuinka kenellekkään edes tulee mieleen tuommoinen! Tuo on täysin normaalia.
Jotkut, joilla ei ole kokemusta lapsista, ajattelevat vauvojen/pienten lasten olevan ikään kuin tyhjiä tauluja. Kaiken, mitä he tekevät, täytyy olla mallista opittua. No se harha karisee, jos joskus oman saa.

Tämä ei nyt ole läheskään yhtä paha, mutta joskus useampi vuosi sitten olimme syömässä ravintolassa porukalla, jossa oli lapsia ja lapsettomia. Eräs parivuotias kaatoi vahingossa maitonsa ja alkoi säikähdyksissään itkeä. Seurueen lapseton nainen tuli myöhemmin supattamaan minulle, että pahoinpidelläänköhän tuota lasta kotona, kun itkee vaikka kukaan ei edes toru.
 
huut
Jotkut, joilla ei ole kokemusta lapsista, ajattelevat vauvojen/pienten lasten olevan ikään kuin tyhjiä tauluja. Kaiken, mitä he tekevät, täytyy olla mallista opittua. No se harha karisee, jos joskus oman saa.

Tämä ei nyt ole läheskään yhtä paha, mutta joskus useampi vuosi sitten olimme syömässä ravintolassa porukalla, jossa oli lapsia ja lapsettomia. Eräs parivuotias kaatoi vahingossa maitonsa ja alkoi säikähdyksissään itkeä. Seurueen lapseton nainen tuli myöhemmin supattamaan minulle, että pahoinpidelläänköhän tuota lasta kotona, kun itkee vaikka kukaan ei edes toru.
Yksi tuttu 50-vuotias lapseton nainen kauhisteli minulle kun 4-vuotias sukulaispoika viihtyi kylässä ruokapöydän alla. Oli miettinyt pojan kotioloja ja tullut siihen tulokseen että poika hakee turvapaikkaa pöydän alta ja nainen melkein itku silmässä tätä selitti minulle :O Tunnen pojan vanhemmat ja ojensin naista kyllä aika kovastikin ja taisi hän lopulta uskoa ettei pöydän alla leikkiminen välttämättä kerro mistään mitään.
 
"noo"
Joo. On teillä omituisia lapsettomia ystäviä. Haluisin kuitenkin muistuttaa, että on meissä lapsettomissakin ihan arkijärjellä varustettuja ;)

Ja joo, ap:n aiheeseen, kaverisi tuossa on outo etkä sinä. Ihan luonnollistahan tuo on, ja musta ihan hyväkin, ettei tehdä rintaan koskemisesta yhtäkkiä mitään suurta juttua. Tosiaan suurimman osan elämäänsä lapsi on syönyt siitä rinnasta, joten eihän hän nyt yhtäkkiä lakkaa sitä huomioimasta. Ja miksi tarttiskaan?
 
Erikoista. Kaverin asenne siis. Miksi vauva voisi imeä rinnasta maitoa, muttei saisi vaikka taputtaa tai silittää rintaa? :D Sinänsä ei yllätä tuo reaktio tässä yliseksualisoituneessa yhteiskunnassa.

Isolle lapselle tietysti opettaisin jo, ettei kenenkään rintoihin tai sukupuolielimiin ole sopivaa koskea.
 
[QUOTE="Vieras";28145465]Minusta taas on outoa että aikuset miehet tuntevat kiinnostusta rintoihin. Miksi? Jotain äitiin liittyvää siinä on ja minua ällöttää ajatella olevani äidinkorvike aikuiselle miehelle. Ihan kuin aikuiset miehet saisivat tyydytystä ajatuksesta äitiin. Rinnathan ovat tarkoitettu imetykseen.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole mitenkään outoa. Rinnat ovat vauvan syöttämisen lisäksi osa seksuaalisuutta. Ihminen on muistaakseni ainoa laji, jossa naisella on näinkin isot rinnat. Seksin luonnonhistoria 20 minuutissa - Tiede.fi Tuossa tekstissä mm. sivutaan aihetta.
 
Nikki "---" puhuu asiasta hyvin tervejärkisesti. :) Rinnat ovat ensisijaisesti lapsen ruokkimista varten (vauvan ja lapsen) ja vasta toissijaisesti jotain muuta. Käsitykset seksuaalisuudesta ovat jossain määrin vääristyneitä, jos pidetään sairaana tai vääränä, että taapero koskettaa rintaa. Rinnat eivät ole sukupuolielimiin rinnastettavissa. Tietysti isommalle lapselle jo opetetaan rajoja, eli sitä, ettei toisen ihmisen uikkareiden alle piiloutuvaan osaan ole lupaa koskea.
 
"sanna"
[QUOTE="vieras";28146268]sun kaveri on outo.

Tuli mieleen mun yksi kaveri, joka oli kauhuissaan, kun lapsemme harjoitteli konttaamista ja huojui edestakas konttaus asennossa. Sain sitten kuulla että oli selän takana puhunut muille kavereillemme, että vauva on varmasti ollut katsomassa, kun vanhemmat harrastaa seksiä, ja miettinyt pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluun tai johonkin, kun eihän se vauva muuten tuollaista liikettä tee..[/QUOTE]

Voi luoja sentään, että ihmiset osaavat olla sairaita. Näillä ihmisillä taitaa olla jotenkin kieroutunut seksuaalisuuden taju, jotka näkevät (kauhistuttavaa?) seksuaalisuutta ihan normaaleissa lasten jutuissa.

Ei pienet lapset ymmärrä vielä mitään seksistä, vaan tutkivat maailmaa avoimin mielin, ropeltavat tissejä siinä missä nenääkin ihan vain kokeilemisen ilosta.
 
"vieras"
Mä olen muuten huomannut, että koirani on usein kiinnostunut naisten rinnoista. :D Se siis jonkun naisen sylissä ollessaan saattaa hyvinkin innokkaasti haistella rintoja erityisesti nännien kohdalta, ja tämä pätee kaikkiin naisiin, ei vain imettäviin. Olen miettinyt, että erittyykö niistä nänneistä jotain tuoksua, jonka koirakin tunnistaa nisän tuoksuksi, vai mistä tuo voi johtua. Kyllähän ihmiset yleensä sen ymmärtävät, että ihmisvauva on kiinnostunut myös vieraista rinnoista, mutta tuo koiran käytös kyllä välillä hävettää. ;)
 
Erikoista. Kaverin asenne siis. Miksi vauva voisi imeä rinnasta maitoa, muttei saisi vaikka taputtaa tai silittää rintaa? :D Sinänsä ei yllätä tuo reaktio tässä yliseksualisoituneessa yhteiskunnassa.

Isolle lapselle tietysti opettaisin jo, ettei kenenkään rintoihin tai sukupuolielimiin ole sopivaa koskea.
Minkäs ikänen sun mielest on iso lapsi? :)
 

Yhteistyössä