Onko teillä vauvan kaukalo kuskin takana?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Siis minä olen lukenut, että nimenomaan kuski takana on turvallisinta, koska kuski suojaa itseään automaattisesti eli tällöin myös takanaan olevaa.

Mutta tosiaan meillä ei voi kaukaloa laittaa kuskin taakse, koska mies istuu niin takana ajaessaan, mutta kyllä siinä kuskin takana lapsi o silti meillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja eihän telakkaa saa jalan kanssa mitenkään keskelle? No oli miten oli, meillä on käytönnön syistä kaukalo kuskin takana ja ajattelinkin ettei kyllä olla ainoita.:D
Rippuu varmaan auton mallista,keskelle meinasin mallata kaukaloa ensimmäisenä,meillä ainakin on ihan tasainen lattia koko takapenkillä,ei siinä liene sinäänsä eroa mille kohdalle sen laittaa.

Mutta joo,palaten alkuperäiseen aiheeseen,mielenkiintoista olisi meidänkin matkustaminen ollut 5 hengen autossa,kun oli 3 lasta takana ja kaksi aikuista edessä,jos vauvan edessä ei olisi saanut istua. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sehän :
mä oon lukenut ainakin että kuskin takana olis turvallisin paikka lapsen istuimelle koska suurinosa kolareista tulee auton oikeaan kylkeen, koska ei tajuta väistää oikeelta tulevaa. mutta harvalla on mahdollisuus pitää turvaistuinta kuskin takana koska sitten kuski ei mahtuisi istumaan kunnolla ja sehän vasta vaarallista olisikin!
Aika kamala valita kolmesta lapsesta, kuka istuu oikealla, jos todella on noin:/
 
Ihan huuhaata on kaverisi nyt sulle kuule syöttänyt. :D Kaukalo suositellaan laitettavaksi apukuskin taakse jos on vain yksi lapsi. Lastentarvikeliikkeen myyjä sanoi kun kysyttiin syytä että sillon on turvallisempi laittaa ja ottaa autoon jos tien viereen parkkaa. Mitään muuta syytä ei ollut.

Meillä on turvaistuin selkä menosuuntaan apukuskin takana ja kaukalo kuskin takana. Poliisit pysäytti tiistaina jolloin molemmat lapset oli mukana, eikä mitään juttua ollut että olisi väärin laitettu. Eiköhän nuo olisi huomauttaneet jos järjestelyssä olisi jotain laitonta ollut.
 
vieras
Monissa kaukaloissa asennuksen pitäisi tapahtua niin, että edessä oleva istuin tukee kaukaloa. Jos kaukalo on kuskin takana se ei välttämättä silloin tue kaukaloa kun penkkiä siirrellään ajajan pituuden mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monissa kaukaloissa asennuksen pitäisi tapahtua niin, että edessä oleva istuin tukee kaukaloa. Jos kaukalo on kuskin takana se ei välttämättä silloin tue kaukaloa kun penkkiä siirrellään ajajan pituuden mukaan.
Tarkoitatko kenties turvaistuinta? En ole kuullutkaan että kaukaloa pitäisi tukea penkkiin, mikä sellainen kaukalo on?
 
iljana
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja sehän :
mä oon lukenut ainakin että kuskin takana olis turvallisin paikka lapsen istuimelle koska suurinosa kolareista tulee auton oikeaan kylkeen, koska ei tajuta väistää oikeelta tulevaa. mutta harvalla on mahdollisuus pitää turvaistuinta kuskin takana koska sitten kuski ei mahtuisi istumaan kunnolla ja sehän vasta vaarallista olisikin!
eikös turvallisin paikka ole takapenkillä keskellä. näin mä olen käsittänyt. ja siinä oli ainaskin meillä esikoisen istuin.
Näin on, jos siis keskelle saa kunnolla kiinnitettyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fyrkkaa tiskiin.:
Alkuperäinen kirjoittaja sehän :
mä oon lukenut ainakin että kuskin takana olis turvallisin paikka lapsen istuimelle koska suurinosa kolareista tulee auton oikeaan kylkeen, koska ei tajuta väistää oikeelta tulevaa. mutta harvalla on mahdollisuus pitää turvaistuinta kuskin takana koska sitten kuski ei mahtuisi istumaan kunnolla ja sehän vasta vaarallista olisikin!
ostakaa kunnon autot eikä mitään mopoautoja.
Pöh. Meillä oli Saab 9-5 (jonka luen "kunnon autoksi" sekä sisätiloiltaan että turvallisuudeltaan) kun kuopus oli vauva, mutta jalustallinen kaukalo ei mahtunut olemaan kuskinpenkin takana kun mieheni ajoi.
 
vauva 6 kk
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monissa kaukaloissa asennuksen pitäisi tapahtua niin, että edessä oleva istuin tukee kaukaloa. Jos kaukalo on kuskin takana se ei välttämättä silloin tue kaukaloa kun penkkiä siirrellään ajajan pituuden mukaan.
Tarkoitatko kenties turvaistuinta? En ole kuullutkaan että kaukaloa pitäisi tukea penkkiin, mikä sellainen kaukalo on?
Meillä turvakaukalon se kantovipu taitetaan taakse vasten sitä edessä olevaa penkkiä. Näin me tulkittiin ohjelappusta. On siis sellainen turvavöillä kiinnitettävä vanha Britax.
 
Minen oo kuullukaa, ettei sais muka olla kuskin takana. Ihan käytännön syistä meillä on kaukalo sillä puolen, koska kaukalon saa kätevämmin pois kun parkkeeraa, verrattuna siihen, että ottais taaperon pois siltä puolen (jos siis jättää auton kadun varteen). Mun mielestä turvallisempaa noissa tilanteissa noin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauva 6 kk:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monissa kaukaloissa asennuksen pitäisi tapahtua niin, että edessä oleva istuin tukee kaukaloa. Jos kaukalo on kuskin takana se ei välttämättä silloin tue kaukaloa kun penkkiä siirrellään ajajan pituuden mukaan.
Tarkoitatko kenties turvaistuinta? En ole kuullutkaan että kaukaloa pitäisi tukea penkkiin, mikä sellainen kaukalo on?
Meillä turvakaukalon se kantovipu taitetaan taakse vasten sitä edessä olevaa penkkiä. Näin me tulkittiin ohjelappusta. On siis sellainen turvavöillä kiinnitettävä vanha Britax.
Muistatko mallia, alkoi oikein kiinnostaa. Meillä on nimittäin vyöllä kiinnitettävä Britax vm. 2007 ja siinä oli että ehdottomasti kantokahva yläasentoon autossa ollessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Muistatko mallia, alkoi oikein kiinnostaa. Meillä on nimittäin vyöllä kiinnitettävä Britax vm. 2007 ja siinä oli että ehdottomasti kantokahva yläasentoon autossa ollessa.
Meilläkin oli esikoisella Britax Rock-a-tot, ja minusta siinä piti olla kantokahva nimenomaan yläasennossa.
 
Kaikesta sitä näköjään saadaan pitkä keskustelu aikaiseksi. Toivottavasti saan muotoiltua riittävän yksinkertaisen ja lyhyen vastauksen kaikille.

Turvakaukalon sijoittamiselle ei takapenkin osalta ole olemassa mitään kieltoja tai lakipykäliä. Sijoitettaessa etupenkille Airbag on kytkettävä pois päältä, mikäli sellainen autossa on ja jos sitä ei voi kytkeä, tulee turvaistuin sijoittaa muualle.

Autossa turvallisin paikka lienee pelkääjän takana ja tähän perustuen voidaan suositella, että myös sinne sijoitetaan turvakaukalo/-istuin. Siinä paikalla istuu myös Tasavallan presidentti ja korkeat virkamiehet ym. tärkeät henkilöt, joita kuljetetaan (katsokaa seur. kerran tv:stä, kun joku kuuluisuus autetaan ulos autosta; toki poikkeuksia näkee!) ainakin meillä Suomessa. Myös taksissa kannattaa tälle paikalle pyrkiä. Onnettomuustilanteissa todennäköisintä on (liittyy törmäyssuuntiin ym. tekijöihin), että oikealla takana selviytyy, jos selviytyy, mutta toki täytyy pitää mielessä, että sillä on merkitystä, mistä suuntaa törmäys autoon kohdistuu.

Kun perheessä on useampia lapsia, sijoitellaan tietysti järkevästi. Meillä on kaksi muksua, joista molemmat autossa takapenkillä: kaukalo + istuin laidoilla ja keskipaikka matkustajaa varten.

http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/iDoc/1668940-400_vanhanen_aamu.jpg Matti Vanhanen. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Muistatko mallia, alkoi oikein kiinnostaa. Meillä on nimittäin vyöllä kiinnitettävä Britax vm. 2007 ja siinä oli että ehdottomasti kantokahva yläasentoon autossa ollessa.
Meilläkin oli esikoisella Britax Rock-a-tot, ja minusta siinä piti olla kantokahva nimenomaan yläasennossa.
Meidän Rock-a-totissa on tällaiset ohjeet:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6080910.jpg
 

Yhteistyössä