Onko vastuutonta juoda 3 siideriä jos lapsi on kotona..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Polly";29060992]Mäkin tästä jo kyselin, mutta vastausta en saanu.
Ehkä ne meinaa että meistä autottomista tulee autovarkaita TMS, EN TIEDÄ.[/QUOTE]

Ajattele miksi sillä autolla ei saa ajaa humalassa. Eikä humala vaikuta pelkästään ajokuntoon. Jonnekin raja on vedettävä, mielestäni tuossa on sopiva raja. Jonkun mielestä se raja on ei ollenkaan ja toisen mielestä riittää että ei kompuroi. Joku sallii huumeiden käytön lapsia hoitaessa ja toisella on siihen tiukka mielipide.
 
  • Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
Mikä on todennäköisyys, että lasta pitää lähteä keskellä yötä kiikuttamaan lääkäriin? Ok, joku akuutti laryngiitti vois olla mahdollinen, joka ei mene viileällä/kylmällä ilmalla ohi, mutta mikä tässäkin on todennäköisyys?
Mä olen tasan kerran lähtenyt omieni kanssa yönselkään, ja olen kuitenkin ollut äiti jo 18 vuoden ajan.
Varmaan just sinä yönä, kun oot nauttinut kolme siideriä....
 
"vieras"
Lapsena meillä oli aina kylässä ystäväperheitä, kun oli jokin juhla (juhannus, vappu, uusi vuosi jne.). Meillä myös käytettiin silloin alkoholia melko reippaasti. Kaikki meillä olijat olivat kuitenkin humalla leppoisia, puhuivat ja neuroivat normaalia enemmän eli kukaan ei esimerkiksi alkanut koskaan rähistä. Nämä illat olivat mielestäni hauskoja. Kaikki olivat hyvällä tuulella. Isä saattoi olla hyvinkin humalassa. Äiti joi myös, mutta en muista hänen olleen yhtä kertaa lukuunottamatta humalassa. Sen muistan, että hän haisi alkoholille, mutta ei sekään haitannut.

Yhden kerran äiti joi liikaa ja sen muistan pelottavana. Hänellä ei ollut kyllä itselläänkään hauskaa, vaan oli huonovointinen. Siitä varmaan kokemukseni johtuu. En siis osaa ajatella, että alkoholin vaikutuksen alaisena olevat aikuiset olisivat automaattisesti lapsesta pelottavia. Kokemukseen vaikuttaa paljon tapa olla humalassa ja yleinen tunnelma, jossa juominen tapahtuu.

Itse voin hyvinkin juoda taaperomme aikana tissutellen kaksi lasia viiniä. Olen muuten sen verran juonut tälläkin hetkellä.
 
Ajokunnossa oleminenko nyt on se ongelma? Eiköhän jos hätä tulee, jokainen vastuullinen äiti/isä osaa ottaa puhelimen käteen ja soittaa hätäkeskukseen. Hyvin herkästi he laittaa ambulanssin ja tietenkään eivät ota riskiä, että lapselle tai kelle tahansa sattuu jotain vakavaa siksi ettei ambulanssia saatu paikalle.

On paljon vanhempia keillä ei ole ajokorttia, ja perhe saattaa asua maalla. He voivat (ja todennäköisesti ovat) erinomaisia vanhempia ja vastuullisesti toimivat eli konsultoivat LÄÄKÄRIÄ jos jotain lapsille tulee. Missään nimessä ajokykyinen aina ei voi olla kun väsymyskin on verrattavissa lievään humalatilaan!
Se onkin tosi unelmatilanne kun lapsia valvovat aikuiset on siinä kunnossa etteivät voi auttaa lasta yhtä hyvin kuin selvä aikuinen. Tiedätkö kauanko ambulanssilla menee aikaa saapua osoitteeseen? Ja vaikkei itse amppari pääsisi paikalle vaan sinne tulikin poliisit tai palomiehiä katsomaan tilannetta, niin heilläkin menee aikaa. Jos et ihan kaupungin keskustassa asu niin ei ne parissa minuutissa sinne ilmaannu.

Se ajokortti ei ole oleellinen, voit lukea itsesi ihmiseksi vaikket koskaan läpäisisi inssiä ja siksi on taksit että niillä viimeistään pääsee. Mutta jotta autoa voi ajaa, on oltava selvä, reaktionopeuden normaali, havainnointikyvyn normaali. Sitä se ei ole jos ihminen on ottanut vaikkapa 2 alkoholiannosta. Ja hyvä nyrkkisääntö on että jos otat, et aja.

Väsymystä harva tahalteen itselleen hankkii, mutta alkoholia ei ole pakko juoda jos epäilyttää onko se ok.
 
"äiti88"
On vastuutonta. Yksi siideri nautinnon vuoksi on ok, 3 on jo tissuttelua. Ja se 3 on todellakin paljon esim. tälläiselle alle 50 kiloiselle henkilölle, jos sen vetää vähääkään nopeammin putkeen. Ei siitä änkyräkänniin tule, mutta ihan varmana vaikuttaa ajattelu- ja reagointikykyyn.
 
Sen verran viel kommaan, että mullakin oli tosi jyrkkä suhtautuminen nuorena ettei vanhempien kuulu käyttää alkoholia ja että se on pahasta. Mutta katsokaas Etelä - ja Keski-Eurooppaa jossa viiniä juodaan ruokajuomana - onko heillä alkoholin kanssa ongelmia niin kuin meillä? Ei todellakaan ;)

Minusta kannattaa opettaa ja kasvattaa lapset terveeseen suhtautumiseen ja käyttöön. Kohtuukäytössä ei ole mitään pahaa jos se ei ole joka viikkoista ja humalahakuista.
 
"Vieras"
Termi demiseksuaali ei ole tuttu? En minäkään aseksuaalista saisi himoon.

Tuota muuta en kadu ja se osoittautui hyväksi päätökseksi aivan kuten ajattelin. Ei muutto niin paha asia ole, ihmiset muuttavat nykyään työn perässä ja saattavat perheineen mennä jopa muutamaksi kuukaudeksi/vuodeksi ulkomaillekin uran perässä.

En kuitenkaan ole erehtymätön kuten ensimmäinen avioliittoni osoitti. Siinä en edes pitänyt kiirettä, mutta olin tietämätön nuorukainen silloin. Mutta oletko sitä mieltä että toisten toimintaa ei saa kritisoida jos itse on tehnyt virheitä?
Keskustella voi, oman mielipiteensä kertoa ja kritisoidakin, kaikkihan olemme virheitä tehneet, ihan jokainen.

Mutta jos joku on sitä mieltä, että kolme siideriä on ok lapsen kanssa, on melkoisen epäkypsää ja naurettavaa tulla sanomaan että alkoholi menee lapsien edelle ja sääliksi käy lapsia. Jos mielestäni kohtuukäyttö on ok lapsienkin kanssa, niin miksi silloin alkoholi menee lapsien edelle? Jos se ei olisi mielestäni ok ja silti joisin, niin sittenhän alkoholi saisi turhan tärkeän aseman.

Ja en tosiaan tiedä, mikä on demiseksuaali, joskus olen googlettanut mutta en jaksa nähdä sitä vaivaa tällä hetkellä. Minulla ei ole mikään välitön tarve määritellä kaikkea, mielestäni seksuaalisuus on hyvin elävä asia jokaisen elämässä. Toisessa elämäntilanteessa seksiä on vähemmän, toisessa enemmän. Välillä haluttaa enemmän, välillä ei lainkaan. Yleensä jokaisen suhteen alussa seksiä on paljon.
 
Sen verran viel kommaan, että mullakin oli tosi jyrkkä suhtautuminen nuorena ettei vanhempien kuulu käyttää alkoholia ja että se on pahasta. Mutta katsokaas Etelä - ja Keski-Eurooppaa jossa viiniä juodaan ruokajuomana - onko heillä alkoholin kanssa ongelmia niin kuin meillä? Ei todellakaan ;)

Minusta kannattaa opettaa ja kasvattaa lapset terveeseen suhtautumiseen ja käyttöön. Kohtuukäytössä ei ole mitään pahaa jos se ei ole joka viikkoista ja humalahakuista.
Kohtuukäyttö ei haittaa vaikka se olisi useamman kerran viikossa. Humalahakuinen taas ei ole kohtuukäyttöä mitenkään. Mikä sinusta olisi sopiva raja promilleina taikka muuten? Liikenteessä nuo ovat jostain syystä (helpoin mitata) ilmoitettu promilleina vaikka paljon juonut on paremmassa iskussa samoissa promillemäärissä.
 
"vieras"
Sen verran viel kommaan, että mullakin oli tosi jyrkkä suhtautuminen nuorena ettei vanhempien kuulu käyttää alkoholia ja että se on pahasta. Mutta katsokaas Etelä - ja Keski-Eurooppaa jossa viiniä juodaan ruokajuomana - onko heillä alkoholin kanssa ongelmia niin kuin meillä? Ei todellakaan ;)

Minusta kannattaa opettaa ja kasvattaa lapset terveeseen suhtautumiseen ja käyttöön. Kohtuukäytössä ei ole mitään pahaa jos se ei ole joka viikkoista ja humalahakuista.
Mun mielestä on eri asia juoda ruuan kanssa lasillinen viiniä, mitä 3 siideriä.
 
Kohtuukäyttö ei haittaa vaikka se olisi useamman kerran viikossa. Humalahakuinen taas ei ole kohtuukäyttöä mitenkään. Mikä sinusta olisi sopiva raja promilleina taikka muuten? Liikenteessä nuo ovat jostain syystä (helpoin mitata) ilmoitettu promilleina vaikka paljon juonut on paremmassa iskussa samoissa promillemäärissä.
Eikö kolme siideriä kerran viikossa ole kohtuukäyttöä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;29061096:
Se onkin tosi unelmatilanne kun lapsia valvovat aikuiset on siinä kunnossa etteivät voi auttaa lasta yhtä hyvin kuin selvä aikuinen. Tiedätkö kauanko ambulanssilla menee aikaa saapua osoitteeseen? Ja vaikkei itse amppari pääsisi paikalle vaan sinne tulikin poliisit tai palomiehiä katsomaan tilannetta, niin heilläkin menee aikaa. Jos et ihan kaupungin keskustassa asu niin ei ne parissa minuutissa sinne ilmaannu.

Se ajokortti ei ole oleellinen, voit lukea itsesi ihmiseksi vaikket koskaan läpäisisi inssiä ja siksi on taksit että niillä viimeistään pääsee. Mutta jotta autoa voi ajaa, on oltava selvä, reaktionopeuden normaali, havainnointikyvyn normaali. Sitä se ei ole jos ihminen on ottanut vaikkapa 2 alkoholiannosta. Ja hyvä nyrkkisääntö on että jos otat, et aja.

Väsymystä harva tahalteen itselleen hankkii, mutta alkoholia ei ole pakko juoda jos epäilyttää onko se ok.
Ambulanssi pistetään paikalle ehdottomasti silloin kun on siihen tarve ja mahdollisimman nopeasti. Siinä yksikössä voi tulla myös lääkäri jos tilanne on vakava. MediHeliä käytetään myös jos välimatka on kovin pitkä.

Edelleenkin vastuullinen (ja lakia noudattava!) ihminen tietää ettei lähde ajamaan kun ei ole ajokunnossa. Ajokuntoon vaikuttaa myös vireystila - jos olet kovin väsynyt tai vaikka hirveä päänsärkyä päällä, et ole ajokunnossa. Nämä opetetaan autokoulussa ja laki tosiaan edellyttää ajokuntoa autoilijoilta.
 
ei saa
Kun tulet äidiksi, saat sellasen ihanan nyytin, niin 18 vuotta sun pitää elää vain äitinä. Olet äiti, et mitään muuta. Älä edes kuvittele, että voit ottaa pisaraakaan alkoholia. Iloitse lapsestasi, lue raamattua, ja rukoile.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";29061123]Mun mielestä on eri asia juoda ruuan kanssa lasillinen viiniä, mitä 3 siideriä.[/QUOTE]

No eipä se jossain Italiassakaan yhteen lasiin jää. Ainakin vklopun kunnon illallisilla alkoholiannoksia tulee vähintään 3-5, eikä kukaan silti 1) ole kännissä, 2) ole soitttamassa sossuja paikalle, tai 3) tekemässä aiheesta sivujen mittaista paheksumisketjua paikalliselle Kaksplussalle :D
 
[QUOTE="Vieras";29061112]
Ja en tosiaan tiedä, mikä on demiseksuaali, joskus olen googlettanut mutta en jaksa nähdä sitä vaivaa tällä hetkellä. Minulla ei ole mikään välitön tarve määritellä kaikkea, mielestäni seksuaalisuus on hyvin elävä asia jokaisen elämässä. Toisessa elämäntilanteessa seksiä on vähemmän, toisessa enemmän. Välillä haluttaa enemmän, välillä ei lainkaan. Yleensä jokaisen suhteen alussa seksiä on paljon.[/QUOTE]

kuitenkin määritelmä ja astrolaben seksuaalisuus oli tärkeä. Ei kai ole vaikea uskoa että jonkun kanssa tai jossain elämäntilanteessa halut nousevat vaikka ennen seksi ei ole merkinnyt mitään?
 
Kohtuukäyttö ei haittaa vaikka se olisi useamman kerran viikossa. Humalahakuinen taas ei ole kohtuukäyttöä mitenkään. Mikä sinusta olisi sopiva raja promilleina taikka muuten? Liikenteessä nuo ovat jostain syystä (helpoin mitata) ilmoitettu promilleina vaikka paljon juonut on paremmassa iskussa samoissa promillemäärissä.
Minusta pitäisi olla nollatoleranssi koska meillä täällä juominen ei ole sitä kohtuukäyttöä useinkaan, jolloin se on harkinnanvaraista ja riski lähteekö ihminen ajamaan vai ei. Ja tulee näitä järkyttäviä rattijuoppojen aiheuttamia kuolemia. :( Sehän on tappoväline siinä missä puukko tms. Mutta ei mennä siihen!

Kohtuukäytössä ihminen ei ota liikaa eli käyttö pysyy hyvissä rajoissa. 3 siideriä tekee mulle jo humalan mutta monille ei!
 

Yhteistyössä