Onko vastuutonta juoda 3 siideriä jos lapsi on kotona..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
eihän täällä plussalla saa ees pierasta ilman että on 50 mutsii ja faijaa moralisoimassa. Ja auta armias jos oot erimieltä lastensuojelu on oven takana. Perkeleen ahdasmielistä menoo ja kukaan ei tietenkään hiljene kun mielipiteensä tuo julki. Onneksi löysin paikan jossa huumori saa kukkia ja jokainen olla oma itsensä.
 
"ville"
Normaali maalaisjärki on tällä palstalla kielletty, eritoten moderaattoreiden taholta. Sitten meillä on tämä kukkaishattupariskunta, jonka mainostama elintapa - huolimatta auringonpilkkujen asennon muutoksista johtuvista mielipiteiden täyskäännöksistä - on palstan totuus.

Jos juot kolme siideriä, et ole ajokunnossa. Olen samaa mieltä. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että tuo määrä alentaa merkitsevästi muiden kuin datan kokoisten tai muiden hippiäisluokan taapertajien kykyä tehdä havaintoja tai päätelmiä pilttiensä kunnosta 24/7 kokoaikaisessa valvonnassa vanhempien itsensä tai kameran välityksellä toki välttämättömiä antureita väheksymättä.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Vierasmä
eihän täällä plussalla saa ees pierasta ilman että on 50 mutsii ja faijaa moralisoimassa. Ja auta armias jos oot erimieltä lastensuojelu on oven takana. Perkeleen ahdasmielistä menoo ja kukaan ei tietenkään hiljene kun mielipiteensä tuo julki. Onneksi löysin paikan jossa huumori saa kukkia ja jokainen olla oma itsensä.
:D
Missä tuollainen paikka on? Miksi olet vielä täällä?
Miksi minä olen vielä täällä, jos tuollainen paikka on olemassa? :D
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;29061605:
:D
Missä tuollainen paikka on? Miksi olet vielä täällä?
Miksi minä olen vielä täällä, jos tuollainen paikka on olemassa? :D
vitun paha tapa eksyy entiseen. ÄiTyLit testaas facessa tuota. Etkä muuten kadu. Jos omaat edes hitusen huumorintajuu :D
 
Kolme siideriä tiukastikkin nautittuna max. 0.6 edellyttäen että vedät ne n. 0.5h -1h, ja toki muki koko mutta 0,33 joten todettakoon että mikäli nauttisin ko juomat esim. 1,5h-2h aikana niin en rikkoisi lakia ajaessani, vaikka ihan huvinkin vuoksi pelkäämättä rattikäryä.

Todettakoon että terve maksa polttaa n.0.1-0.2 promillea tunnissa joten nyt Räsäset ja muutkin hurskastelijat tulppaani ulos hanurista ja mukille, voitte sitten parin tuopin jälkeen helikopterikännissä oksentaa eteiseen. Ostakaa nyt hyvät Riihimäen Neitsyt Mariat elämä
Siksi laitoinkin mittariksi tuon promillerajan enkä määriä. Juoma voi olla eri vahvuista ja yleensä nuo siiderit on puolen litran tölkkejä.

Sinun mielestäsi ilmeisesti lasta saa hoitaa kunnes on siinä kunnossa että oksentaa, et kai muuten olisi tuonut tuota esille.
 
Reaktionopeus hidastuu, humaltunut henkilö on erilainen kuin normaalisti ja siksi lapsille pelottava jne. Ite en vieläkään tykkää sammaltavista ja kompuroivista kännikäisistä. Jos alkon lumo menee lasten edelle niin säälin lapsia. En ole koskaan tarvinnut paukkua, enkä tykkää viinasta. Sivistynyt juominen mieheni osalta sopii, mutta minä en juo.
miksi puhut jostain känniörveltäjästä. ap puhui kolmen siiderin juomisesta, ja siitä ei tule aikuinen ihminen känniörveltäjäksi. ja lapsi tai lapsetkin on silloin jo nukkumassa.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29061682:
miksi puhut jostain känniörveltäjästä. ap puhui kolmen siiderin juomisesta, ja siitä ei tule aikuinen ihminen känniörveltäjäksi. ja lapsi tai lapsetkin on silloin jo nukkumassa.
No tämä keskustelu meni raiteiltaan heti ensimmäisen sivun jälkeen...eräät eivät pysyneet asiassa. Juokoon nyt jokainen mitä tahtoo vaikka kusta, kunhan ei örvelletä!
 
"vieras"
Voi, itse olen tehnyt mieheni kanssa jopa niin, että on käyty pihalla tupakalla siinä tissuttelun lomassa, vaikka vauva ja taapero nukkuvat sisällä! OMG!!!! Ja on juotu sixpäkki puokkiin, OMG!!!!!

Huoh. Hankkikaa oikeasti se elämä, palstan ulkopuolelta...
 
mut miten vaan
Periaatteessa asia on ookoo jos todella on vaikka kerran kuussa. Oma äitini joi 1-2 siiderä/kaljaa ja luuli kai ettei kukaan huomannut mitään. Minä kyllä huomasin. Voi että minä vihasin sitä. En kuitenkaan mitenkään osoittanut että huomaan tai että se todella häiritsee minua, koska.. niin en tiedä. Olin oppinut olemaan nätisti.

Lapset on fiksuja ja huomaa hyvin pieniäkin muutoksia. Ei tarvitse olla missään räkäkännissä ollakseen jo haitallinen.

Että ne jotka sanoo ettei 1-5 pulloa haittaa ei ilmeisesti ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa.
 
"vieras"
Periaatteessa asia on ookoo jos todella on vaikka kerran kuussa. Oma äitini joi 1-2 siiderä/kaljaa ja luuli kai ettei kukaan huomannut mitään. Minä kyllä huomasin. Voi että minä vihasin sitä. En kuitenkaan mitenkään osoittanut että huomaan tai että se todella häiritsee minua, koska.. niin en tiedä. Olin oppinut olemaan nätisti.

Lapset on fiksuja ja huomaa hyvin pieniäkin muutoksia. Ei tarvitse olla missään räkäkännissä ollakseen jo haitallinen.

Että ne jotka sanoo ettei 1-5 pulloa haittaa ei ilmeisesti ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa.
Höpönlöpön, meillä kyllä vanhemmilla oli joskus ystäviä kylässä ja ottivat ihan viinaakin, toki pullo oli pöydän alla piilossa. Me lapset katteltiin olkkarissa töllöä ja leikittiin keskenämme, ikinä en oo kokenut oloani turvattomaksi kun vanhemmat ystävineen OSASIVAT käyttää sitä alkoholia; kukaan ei sammunut, eikä örveltänyt.

Te, jotka ootte saaneet traumoja jostain äidin yhdestä siideripullosta; teillä taitaa olla aika paljon muitakin ongelmia suhteessa vanhempiinne.
 
mut miten vaan
[QUOTE="vieras";29062075]Höpönlöpön, meillä kyllä vanhemmilla oli joskus ystäviä kylässä ja ottivat ihan viinaakin, toki pullo oli pöydän alla piilossa. Me lapset katteltiin olkkarissa töllöä ja leikittiin keskenämme, ikinä en oo kokenut oloani turvattomaksi kun vanhemmat ystävineen OSASIVAT käyttää sitä alkoholia; kukaan ei sammunut, eikä örveltänyt.

Te, jotka ootte saaneet traumoja jostain äidin yhdestä siideripullosta; teillä taitaa olla aika paljon muitakin ongelmia suhteessa vanhempiinne.[/QUOTE]

höpönlöpön? Väitätkö että keksin asian vai onko tuo vain tapa vähätellä minun kokemuksiani. Aika ilkeää.

Ei meillä kukaan sammunut tai oksentanut. Se että sinä et ole ollut jossain erilaisessa tilanteessa turvaton ei tarkoita ettei kukaan muukaan ole eikä minun olotilani johtunut muista ongelmista. Onkin hienoa kieltää asia väittämällä että jos lapsella on turvaton olo on jotain muutakin ongelmaa.
 
Periaatteessa asia on ookoo jos todella on vaikka kerran kuussa. Oma äitini joi 1-2 siiderä/kaljaa ja luuli kai ettei kukaan huomannut mitään. Minä kyllä huomasin. Voi että minä vihasin sitä. En kuitenkaan mitenkään osoittanut että huomaan tai että se todella häiritsee minua, koska.. niin en tiedä. Olin oppinut olemaan nätisti.

Lapset on fiksuja ja huomaa hyvin pieniäkin muutoksia. Ei tarvitse olla missään räkäkännissä ollakseen jo haitallinen.

Että ne jotka sanoo ettei 1-5 pulloa haittaa ei ilmeisesti ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa.
no mä olen kyllä ollut, mun veli tuli joskus melko hiprakassa kotiin, mutta en mä sitä pelännyt tai vihannut. ennemminkin mua vaan nauratti sen touhu. mutta tiedän kyllä että jotku on päissään pelottaviakin, kuten mun eno. mä pelkäsin sitä vielä aikuisenakin, kun se oli päissään, ei se väkivaltainen ollut, mutta kun se puhu isosti ja heilu ja örvelsi, niin sitä. mä voi kyllä ihan huoletta juoda sen yhden tai kaks siideriä tai vaikka sen kolme, eikä mun lapset sitä välttämättä edes huomaa.
 
"vieras"
höpönlöpön? Väitätkö että keksin asian vai onko tuo vain tapa vähätellä minun kokemuksiani. Aika ilkeää.

Ei meillä kukaan sammunut tai oksentanut. Se että sinä et ole ollut jossain erilaisessa tilanteessa turvaton ei tarkoita ettei kukaan muukaan ole eikä minun olotilani johtunut muista ongelmista. Onkin hienoa kieltää asia väittämällä että jos lapsella on turvaton olo on jotain muutakin ongelmaa.
Ei, vaan itse väität ettei muutamaa pulloa hyväksyvät ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa ja minä heitin eriävän mielipiteen, joka myös perustuu ihan omakohtaiseen kokemukseeni. Jotain häikkää täytyy suhteessa vanhempiin olla, jos äidin/isän 1-2 olutta saa lapsen tuntemaan olonsa turvattomaksi. Se on mun mielipide.
 
[QUOTE="vieras";29062110]Ei, vaan itse väität ettei muutamaa pulloa hyväksyvät ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa ja minä heitin eriävän mielipiteen, joka myös perustuu ihan omakohtaiseen kokemukseeni. Jotain häikkää täytyy suhteessa vanhempiin olla, jos äidin/isän 1-2 olutta saa lapsen tuntemaan olonsa turvattomaksi. Se on mun mielipide.[/QUOTE]
samaa mieltä sun kanssa. kyllä silloin on jotain vialla, jos lapsi säikähtää vanhemman olutpullollista
 
"hmm"
Jos et ole ajokunnossa, niin kuntosi on muutenkin huono. Ehkä sinun lapsesi ovat jo teini-ikäisiä ja ajattelet siksi noin. Vauvan kanssa asia on ihan eri tai jopa taaperon.
No ei nyt ihan näinkään. Jos juon muutaman siiderin, promilleja on ainakin heti samantien yli sallitun, mutta en kyllä ole humalassa.
Toisekseen mulla ei ole autoa eikä edes ajokorttia, joten hätätapauksessa pitäisi kuitenkin soittaa taksi, olin sitten juonut ne kaksi siideriä tai en.
 
mut miten vaan
[QUOTE="vieras";29062110]Ei, vaan itse väität ettei muutamaa pulloa hyväksyvät ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa ja minä heitin eriävän mielipiteen, joka myös perustuu ihan omakohtaiseen kokemukseeni. Jotain häikkää täytyy suhteessa vanhempiin olla, jos äidin/isän 1-2 olutta saa lapsen tuntemaan olonsa turvattomaksi. Se on mun mielipide.[/QUOTE]

No en ymmärrä miksi sitä on niin vaikea hyväksyä. En minäkään väitä että sinussa tai teidän suhteessa on jotain vikaa vaikka et kokenut samoin kuin minä. Eikä meidän tilanteita voi suoraan verrata, ehkä minä en olisi ollut turvaton siinä sinun mainitsemassasi tilanteessa ja ehkä sinä olisit ollut turvaton minun tilanteessani. Vaikea sanoa.
 
"hmm"
Periaatteessa asia on ookoo jos todella on vaikka kerran kuussa. Oma äitini joi 1-2 siiderä/kaljaa ja luuli kai ettei kukaan huomannut mitään. Minä kyllä huomasin. Voi että minä vihasin sitä. En kuitenkaan mitenkään osoittanut että huomaan tai että se todella häiritsee minua, koska.. niin en tiedä. Olin oppinut olemaan nätisti.

Lapset on fiksuja ja huomaa hyvin pieniäkin muutoksia. Ei tarvitse olla missään räkäkännissä ollakseen jo haitallinen.

Että ne jotka sanoo ettei 1-5 pulloa haittaa ei ilmeisesti ole koskaan olleet siinä lapsen asemassa.
Joiko äiti sitten välillä enemmän?
Luulen, että me ollaan todennäköisesti kaikki oltu kerran lapsen asemassa... Ellei joku sitten ole saapunut avaruusoliona ja muuntunut suoraan aikuiseksi. Ja varmaan jokaisella jotain alkoholiin liittyviä muistoja on?

Mua ei todellakaan häirinnyt vanhempien viinin/siiderin/oluen juonti jos se pysyi tuossa muutamassa annoksessa. En edes noteerannut asiaa. Toisaalta vanhemmatkin suhtautuivat alkoholiin normaalisti ja järkevästi, eikä ne koskaan juoneet kotona meidän kanssa ollessaan liikaa.

Jonkun kerran muistan, että isä oli ollut pikkujouluissa ja tuli humalassa kotiin (silloinkaan siis ei oltu humalaisen aikuisen vastuulla, vaan äiti oli meitä hoitanut). Silloin isä oli pelottava, mutta eipä tuosta nyt sen asteista traumaa jäänyt, että kaikki alkoholi olisi heti ollut kamalaa.
 
"vieras"
No en ymmärrä miksi sitä on niin vaikea hyväksyä. En minäkään väitä että sinussa tai teidän suhteessa on jotain vikaa vaikka et kokenut samoin kuin minä. Eikä meidän tilanteita voi suoraan verrata, ehkä minä en olisi ollut turvaton siinä sinun mainitsemassasi tilanteessa ja ehkä sinä olisit ollut turvaton minun tilanteessani. Vaikea sanoa.
Ei mun ole sitä vaikeaa hyväksyä, minä vain en usko että kyse on pelkästään siitä, että äiti juo yhden olutpullon. Jotain häikkää teidän elämässä on ollut tai sua on jotenkin peloteltu alkoholilla aikaisemmin, et sinä muuten osaisi lapsena pelätä yhtä olutpulloa. Eihän lapsi edes käsitä, mitä alkoholi on jos ei vanhemmat sitä selitä.
 
"Sara"
Luitteko te ollenkaan ensimmäistä linkkiä tässä ketjussa? Siinä nimenomaan sanottiin, että vähintään yhden aikuisen on oltava ajokunnossa (monia kun ärsytti Datan valitsemat sanat). Luki myös, että jos lapsi tuodaan taksilla lääkäriin sen tähden, ettei aikuiset itse ole ajokunnossa, niin lastensuojeluilmoitus lähtee. Eikö ole aika selvä sääntö?
 
"vieras"
[QUOTE="Sara";29062154]Luitteko te ollenkaan ensimmäistä linkkiä tässä ketjussa? Siinä nimenomaan sanottiin, että vähintään yhden aikuisen on oltava ajokunnossa (monia kun ärsytti Datan valitsemat sanat). Luki myös, että jos lapsi tuodaan taksilla lääkäriin sen tähden, ettei aikuiset itse ole ajokunnossa, niin lastensuojeluilmoitus lähtee. Eikö ole aika selvä sääntö?[/QUOTE]

Jos vanhemmat on nauttineet vaikka 2-3 pulloa olutta ja vie lapsen lekurille taksilla sen takia, niin ei varmasti lähde ainakaan meidän tapauksessa mitään lastensuojeluilmoitusta!
 
"sosiaalityöntekijä"
Ls-ilmoitus lähtee jos vanhemmat eivät huolehdi lasta sairaalaan ja hoitoon, jos tämä sitä tarvitsee.

Ls-ilmoitus EI lähde siitä, että vanhempi on ottanut alkoholia lapsen ollessa nukkumassa ja turvassa ja soittaa taksin tai ambulanssin jos hätä tulee.

Vanhemman ja lapsen suhteessa on jotain turvattomuutta ja epäluottamusta mikäli vanhemman vähäinen alkoholin nauttiminen aiheuttaa lapsessa pelkoa ja ahdistusta.
 
"sosiaalityöntekijä"
[QUOTE="vieras";29062150]Ei mun ole sitä vaikeaa hyväksyä, minä vain en usko että kyse on pelkästään siitä, että äiti juo yhden olutpullon. Jotain häikkää teidän elämässä on ollut tai sua on jotenkin peloteltu alkoholilla aikaisemmin, et sinä muuten osaisi lapsena pelätä yhtä olutpulloa. Eihän lapsi edes käsitä, mitä alkoholi on jos ei vanhemmat sitä selitä.[/QUOTE]

Nimenomaan. Kohtuullisesti ja sopivasti nautittuna alkoholi ei saa aikaan normaaleissa perheissä mitään. Vastuullinen vanhempi tietysti soittaa apua paikalle, vaikka ollessaan täydessä unessa jos/kun lapsi tarvitsee lääkäriä. Sama pätee lievään humalatilaan.
 

Yhteistyössä