Onko vauvan kakkapyllyn pesu välttämätöntä?

  • Viestiketjun aloittaja Juppiloi
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Niskakakat suihkutin mutta muuten kakat on meidän lapsilta putsattu puhdistuspyyhkeillä. Ihan vastasyntyneenä pesin mut sen jälkeen. Paremmin saa eikä kuivu iho niin paljon. Kylvyssä kävivät kerran pari viikossa.
 
Juppiloi
[QUOTE="vieras.";29541196]Ihan uteliaisuudesta, millainen vamma estää huolehtimasta lapsen alapesusta? Selviätkö edes omasta hygieniasta?[/QUOTE]

Onko sinulle todella vaikea kyvitella, mukä fyysinen vamma estää huolehtimasta vauvan alapesusta? Öö, melkein mikä tahansa? Jalaton, kädetön, pyörätuolissa? Minulla on toisessa kädessä erbin pareesi-niminen vamma, joka minulle tuli äitini vaikean synnytyksen seurauksena. Olen siis elänyt vammani kanssa koko ikäni. Toinen käteni on huomattamasti lyhyempi kuin toinen, siinä ei ole lähellekään yhtä paljon voimaa kuin terveessä kädessäni, enkä pysty liikuttamaan sitä normaalin, terveen käden tavoin. Teen lähes kaiken terveellä kädelläni, ja vammautunut käteni on lähinnä "apukäsi" tietyissä tilanteissa, joissa siitä nyt mitään apua voi olla. Voin vakuuttaa sinulle, että tekisin mitä tahansa, jos vain olisin tarpeeksi terve fyysisesti hoitamaan vauvani alapesun. Voin vakuuttaa, että olisin hyvin onnellinen, jos minulla olisi kaksi tervettä, toimivaa kättä, eikä minun tarvitsisi kysellä tällaisia täällä keskustelupalstalla. Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli, kun sait kyseenalaistaa ja vinoilla vammaisuuteni kustannuksella. :)

Jos et tajunnut - vauvan pyllyn pesemiseen lavuaarin päällä tarvitsen kahta kättä. Oman hygieniani pystyn oikein hyvin hoitamaan yhdellä kädellä.
 
Juppiloi
[QUOTE="jeps";29541276]Yksi keino lavuaaripesun ja kosteyspyyhkeitten väliltä, on että otat vettä vaikka pakasterasiaan hoitopöydälle ja kastat vanulappuja veteen, peset niillä. Tytöllä on tärkeä, ettei pimpsaan jää ulosteita, mutta kyllähän ne saa noilla märillä pesulapuilla ja kosteuspyyhkeilläkin pois. Minulla poikavauva, ja vastasyntyneenä oli melkein joka vaipassa pienet kakkarupsut, en joka kerta todellakaan pessyt hanan alla, johan siinä olisi iho kuivunut tyystin. Kunnon kakat vesipesulla ja pienet rupsaukset kosteuspyyhkeillä. Tytön kohdalla tosiaan tarkempaa, kun tulee herkemmin pissatulehduksia, mutta hyvin voi noin toimia, kun mies sitten pesaisee pyllyn paremmin :)[/QUOTE]

Kiitos vinkistä. Kosteuspyyhkeillä olen kyllä saanut ihan hyvin, mutta tietty vanulaput saattavat olla ihoystävällisempi vaihtoehto.
 
"vvieras"
Olen ainakin ymmärtänyt ja lukenut että nuo kosteuspyyhkeet olisivat rypsiöljypohjaisia eli ei mitään kemikaalihirviöitä. Olisiko verrattavissa esim. ceridaliin jota saa intiimialueillekin laittaa. Esikoisella aina pesin ja pylly oli välillä niin punainen että talkkia käytin ja muuta, mutta tällä 5kk ikäisellä käytin lähinnä kosteuspyyhkeitä kun kakka oli nestemäistä. Nyt kerran päivässä kakkaa ja olen pessyt ihan vedellä. Ei ole pylly ollut kertaakaan punainen. Olen taputellut tytön alapään puolelta myös kosteuspyyhkeellä jos siellä jotain ollut. En jaksa etsiä noita vanhoja paketteja mutta meidän liberossa luki se rypsiöljy ihan päällä. Onhan vaippakin kemikaalihirviö.
 
moekoe harmaana
Meillä vauva 7kk ja yhden käden sormilla voi laskea kerrat, jolloin olis kakat siivottu lavuaarissa pesten. Kosteuspyyhkeillä aina. Kylppärissä sellainen n. 23cm halkaisijaltaan pieni pyöreä ja matala allas. Ei tuota saa sinne hanan alle mitenkään kunnolla.
Iho on loistokunnossa.

Kylvyssä tuo lotraa muutaman 3-7 kertaa viikossa.
 
hdfjadh
Meillä ei vauvojen kakat edes lähteneet vedellä. Tai kuumalla vedellä ja saippualla kyllä lähti käsistä, mutta vauvan pyllyä ei niin kuumalla voinut pestä. Premilon-keskoskorvike teki kakasta niin rasvaista (lisää tavalliseen lapsen kakkaan runsaasti ruokaöljyä, niin saat jonkinlaisen käsityksen), ettei todellakaan lähtenyt muulla kuin lapuilla. Vedellä rasvainen kakka vain levisi entisestään.
 
Meidän atoopikon takapuoli ei edes kestäisi jatkuvaa vedellä lutraamista, aina ollaan pesty kosteuspyyhkeillä ja sitten vasta illalla käytetään kylvyssä. Kylvyn jälkeen toki sitten huolellinen rasvaus tai hoitoöljyn levitys. Rasvaa menee myös kosteuspyyhepesujen jälkeen.
Liian monen äidin kuulee napisevan kun vauvan peppu on kamalassa kunnossa, mutta eihän se toki ole sen jatkuvan lutrauslotraamisen seurausta eihän.... Jatkuva eden alla jynssääminen vie iholta sitä normaalisti suojaavan rasvakerroksen, ja osa tehostaa tätä vielä saippuan kera. Mutta ei, minäminä-äidit, ne kaikentietävät yhteiskunnan yli-ihmiset, eivät ikinä tee mitään väärin ja ovat kaikessa automaattisesti oikeassa ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29543158:
Meidän atoopikon takapuoli ei edes kestäisi jatkuvaa vedellä lutraamista, aina ollaan pesty kosteuspyyhkeillä ja sitten vasta illalla käytetään kylvyssä. Kylvyn jälkeen toki sitten huolellinen rasvaus tai hoitoöljyn levitys. Rasvaa menee myös kosteuspyyhepesujen jälkeen.
Liian monen äidin kuulee napisevan kun vauvan peppu on kamalassa kunnossa, mutta eihän se toki ole sen jatkuvan lutrauslotraamisen seurausta eihän.... Jatkuva eden alla jynssääminen vie iholta sitä normaalisti suojaavan rasvakerroksen, ja osa tehostaa tätä vielä saippuan kera. Mutta ei, minäminä-äidit, ne kaikentietävät yhteiskunnan yli-ihmiset, eivät ikinä tee mitään väärin ja ovat kaikessa automaattisesti oikeassa ;)
Samoin aattelin omani kohdalla. Vauvana kakkaili monesti päivässä ja vielä taaperona. Johan se ois iho kuivanu jos oisin joka ainoa kerta kastellu kinttuja myöten vedellä sen sijaan että siististi pyyhin vain sen minkä tarvitsi. Eri asia toki sellaset niskalaakit ja lahkeelliset.
 
  • Tykkää
Reactions: pikku yllätys
Juppiloi
Meillä ei vauvojen kakat edes lähteneet vedellä. Tai kuumalla vedellä ja saippualla kyllä lähti käsistä, mutta vauvan pyllyä ei niin kuumalla voinut pestä. Premilon-keskoskorvike teki kakasta niin rasvaista (lisää tavalliseen lapsen kakkaan runsaasti ruokaöljyä, niin saat jonkinlaisen käsityksen), ettei todellakaan lähtenyt muulla kuin lapuilla. Vedellä rasvainen kakka vain levisi entisestään.
Itseasiassa olemme tehneet niin, että ensin puhdistamme kosteuspyyhkeillä ihan puhtaaksi asti, ja sitten vielä sen jälkeen pesseet vedellä ja saippualla. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole tarpeellista, ja luultavasti vielä kuivattaa vauvan ihoa. Eilen tein niin, että puhdistin vain kosteuspyyhkeellä huolellisesti, enkä edes pyytänyt miestäni vedellä enää pesemään. Näyttää voivan iho ihan hyvin. Jos sitä vedellä pesua harrastaisi vaikka joka toinen päivä... Kylvetetään noin neljän päivän välein, koska iho reagoi kylpyihinkin melko voimakkaasti.
 
Juppiloi
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29543158:
Meidän atoopikon takapuoli ei edes kestäisi jatkuvaa vedellä lutraamista, aina ollaan pesty kosteuspyyhkeillä ja sitten vasta illalla käytetään kylvyssä. Kylvyn jälkeen toki sitten huolellinen rasvaus tai hoitoöljyn levitys. Rasvaa menee myös kosteuspyyhepesujen jälkeen.
Liian monen äidin kuulee napisevan kun vauvan peppu on kamalassa kunnossa, mutta eihän se toki ole sen jatkuvan lutrauslotraamisen seurausta eihän.... Jatkuva eden alla jynssääminen vie iholta sitä normaalisti suojaavan rasvakerroksen, ja osa tehostaa tätä vielä saippuan kera. Mutta ei, minäminä-äidit, ne kaikentietävät yhteiskunnan yli-ihmiset, eivät ikinä tee mitään väärin ja ovat kaikessa automaattisesti oikeassa ;)
Hmm... Tuosta atooppisen ihon hoidostakin ollaan niin eri mieltä. Yksi lääkäri sanoi, että päivittäinen kylvetys on kaiken a ja o, toinen taas sanoi, että korkeintaan kaksi kertaa viikossa, mieluiten kerran viikossa. Ota siitä nyt selvää.
 
"Mie"
No just oli vauva lehdessäkin juttu siitä perheestä remontin keskellä, niin siinähän luki että he hoitavat vauvan kakkapyllypesut kosteuspyyhkeillä, koska juoksevaa vettä ei ole.
 
jooo-o
No ehkä mä olen sitten onnellisessa asemassa kun lapsilla on aina ollu hyvät ihot, ikinä ei ole tarvinut talkkia, rasvaa eikä mitään laittaa eikä ole pyllyt punoittaneet vaikka vedellä on pesty. En ole siis edes harkinnut vaihtoehtoja :)
 
Me ollaan aina pyyhitty kosteuspyyhkeillä. Paljon helpompaa, kuin ruveta lavuaarissa pesemään, ja lisäksi ei tarvitse raahata lasta edestakaisin pylly paljaana (ja parhaassa tapauksessa olisi saanut siivoilla pissoja seiniltä...).
 
"äipppä"
Puhdistuspyyhkeet vasta kuivattaakin ja niissä on ties mitä kemikaaleja. En käyttäis jatkuvasti.

Mieluummin sit just pesulapuilla, jotka on kostutettu lämpimällä vedellä, niillä pyyhit.

Minä olen aina pessyt vauvan pepun kakan jälkeen haalean lämpimällä vedellä. Huolellinen kuivaus taputtelemalla. Ei ole ollut minkäänlaisia iho-ongelmia koskaan. Haalea vesi ei kuivata ihoa, vaan saippualla, kemikaaleilla ja kuumalla vedellä läträys!
 
Itse pesen vedellä oman pyllyn ulostamisen jälkeen aina kun pystyn, niin myös lapsen alapään. Ei ole iho-ongelmia kummallakaan. Ihan normaalia minusta pestä uloste pois, paperilla pyyhkiminen nyt ei vain puhdista pyllyä väitipä kuka mitä vain. Kosteuspyyhkeet on käteviä, mutta niitä taas ei saa vetää pöntöstä putkistoon, enkä kyllä ala kakkaisia pyyhkeitä roskiksiin keräämään jos on pesuvaihtoehtokin tarjolla.
 
tuplien mutsi
Ilman muuta riittää kosteilla pyllypyyhkeillä putsaus. Itsellä kaksoset ja heidän kantelusta selkä ja hartiat niin jumissa, että jouduin jättämään kaiken ylimääräisen nostelun pois. Eli pienestä asti tehty niin, että iltaisin ja aamuisin pesty lavuaarissa peput ja muutoin käytetty pyllypyyhkeitä. Ei ole ollut vaippaihottumia tai muita iho-ongelmia. Ja 6 kk iästä eteenpäin pesty vain iltaisin iltapesuilla lavuaarissa peput. Meillä kun sinappitehtaat tehtailivat lähes joka vaippaan tuotoksiaan, niin ajattelin että niin kauan kuin iho ei kärsi lapsilla, pyllypyyhkeet päivisin riittää. Ei tarvitse siis kokea huonoa omaatuntoa asiasta!
 
Hmm... Tuosta atooppisen ihon hoidostakin ollaan niin eri mieltä. Yksi lääkäri sanoi, että päivittäinen kylvetys on kaiken a ja o, toinen taas sanoi, että korkeintaan kaksi kertaa viikossa, mieluiten kerran viikossa. Ota siitä nyt selvää.
Meillä auttaa parhaiten kun kylvetetään päivittäin. Kylpyveteen laitetaan runsas määrä hoitoöljyä. Kylvyn jälkeen kuivaus ja vielä lisää öljyä/rasvaa ihoon.
 
Itse pesen vedellä oman pyllyn ulostamisen jälkeen aina kun pystyn, niin myös lapsen alapään. Ei ole iho-ongelmia kummallakaan. Ihan normaalia minusta pestä uloste pois, paperilla pyyhkiminen nyt ei vain puhdista pyllyä väitipä kuka mitä vain. Kosteuspyyhkeet on käteviä, mutta niitä taas ei saa vetää pöntöstä putkistoon, enkä kyllä ala kakkaisia pyyhkeitä roskiksiin keräämään jos on pesuvaihtoehtokin tarjolla.
Minnepäs sinä sitten ne kakkaiset vaipat laitat jos et puhdistuspyyhkeitäkään voi roskiin nakata? Meillä ne pyyhkeet menee likavaipan sisälle, vaippa roskiin ja that's it. Peseminen varmasti toimii jos ei ole ihotautia riesana, mutta atoopikolla jatkuva lutraaminen on ihan pahin mahdollinen teko.
 
"hmm"
Vanhin lapsista on 15v ja terve kuin pukki, vaikka käytin AINA vain puhdistuspyyhkeitä ja syötin valmiita soseita. Samoin toimin myös nuorempien lastemme kanssa. Kunnolliset pyyhkeet, joita löytyi Liberolta ja Pampersilta, toimivat hyvin ja ihoa kehuttiin joka käänteessä, mutta joskus ostin kokeeksi halppispyyhkeitä ja iho ärtyi niistä, olivat jotenkin liian nihkeitäkin. Imetin sentään jokaista lasta melkein vuoden, joten ehkä saan sillä jotain anteeksi? vai saankohan? :)
 
jjoij
Eli pienenä yhteenvetona, yhdelläkään jatkuvasti pesulappuja käyttävällä ei ole lapsella vaippa-alueella iho-ongelmia?

Ja "äippä" käyppä vaikka vanhuspuolella kokeilemassa miten "hyvin" pelkällä kuivalla veteen kostutella pesulapulla lähtee kakka ihosta irti. Voin kertoa että ei lähde. Kyllä siihen tarvii jonkin "pesuaineen" rasvan, öljyn, pesuvoiteen.

Ja nyt kun asiaa miettii tarkemmin, niin eihän kukasn kuvittele saavansa omiakaan käsiään puhtaaksi pelkällä vedellä. Eihän??
Ja kun joku noita tyttöjen pissatulehduksia mietti, niin ok onhan sitä kakkaa jo koko alakerta täynnä, mutta miten siinä lavuaarilla voi tytön pestä niin että vesi ei valuisi väärään suuntaan? ?? ??


Ap:lle. Kyllä ne pesulaput riittää. Ite tein usein sillein ett kastelin raanan alla vielä kunnolla sen pesulapun (meil on pamppers sensitive. Mun mielestä hyviä, kosteuttavia, ja "suht edullisia" kun ostaa marketista semmosen säästöpakkauksen), ja saatoin laittaa siihen pesuaineeks ihan perusvoidetta tai ceridalia. Jos siis iso kakka, iso pesuntarve.
Kaikki varmaa on yhtä mieltä siitä, että se saippualla turhan usein peseminen ei ole iholle hyväks.
 
"äipppä"
Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29544648:
Minnepäs sinä sitten ne kakkaiset vaipat laitat jos et puhdistuspyyhkeitäkään voi roskiin nakata? Meillä ne pyyhkeet menee likavaipan sisälle, vaippa roskiin ja that's it. Peseminen varmasti toimii jos ei ole ihotautia riesana, mutta atoopikolla jatkuva lutraaminen on ihan pahin mahdollinen teko.
Atoopikolle jatkuvasti kemikaaleja sisältäviä puhdistuspyyhkeitä? :X hyi, ei ikinä.

Olen itsekkin atoopikko ja nimenomaan päivittäinen haalea suihku pitää ihon hyvänä. Ei sillä vedellä tartte sen enempää lutrata. Atoopikon pahimpia vihollisia on kyllä hiki, pöly, hiekka ym lika mitä päivittäin iholle kertyy pienissäkin määrin.

"kuivalla veteen kostutetulla"? voisitko tarkentaa? Olen ollut vanhainkodissa harjoittelussa, ja noin siellä tehtiin. Tarvittaessa toki pesuvoidetta. Vauvan pyllyn peseminen on kuitenkin eri asia kuin aikuisen. Niin, se vaan on, sitä voi jokainen kokeilla itse.... pehmeä iho ja tuore maitokakka vs. vanha ryppyinen iho ja usein hetken sen kiinteän kakan päällä istuttu.

Ja pienen vastasyntyneen kakkaan ei tarvi saippuaa oikeesti ollenkaan, jos se lähtee pelkällä vedellä. Riittää että pesee omat kädet saippualla pyllypesun jälkeen. Näin on neuvottu ihan synnärillä.

Ja siis pesupyyhkeen kostuttaminen veden alla ja sillä pyyhkiminen on täysin ok, jos se on niin helpompi tehdä. Minusta vaan on ollut helpompi pestä lavuaarin päällä juoksevan veden kanssa, mutta se on MAKUASIA.
 
[QUOTE="äipppä";29545488]Atoopikolle jatkuvasti kemikaaleja sisältäviä puhdistuspyyhkeitä? :X hyi, ei ikinä.

Olen itsekkin atoopikko ja nimenomaan päivittäinen haalea suihku pitää ihon hyvänä. Ei sillä vedellä tartte sen enempää lutrata. Atoopikon pahimpia vihollisia on kyllä hiki, pöly, hiekka ym lika mitä päivittäin iholle kertyy pienissäkin määrin.

"kuivalla veteen kostutetulla"? voisitko tarkentaa? Olen ollut vanhainkodissa harjoittelussa, ja noin siellä tehtiin. Tarvittaessa toki pesuvoidetta. Vauvan pyllyn peseminen on kuitenkin eri asia kuin aikuisen. Niin, se vaan on, sitä voi jokainen kokeilla itse.... pehmeä iho ja tuore maitokakka vs. vanha ryppyinen iho ja usein hetken sen kiinteän kakan päällä istuttu.

Ja pienen vastasyntyneen kakkaan ei tarvi saippuaa oikeesti ollenkaan, jos se lähtee pelkällä vedellä. Riittää että pesee omat kädet saippualla pyllypesun jälkeen. Näin on neuvottu ihan synnärillä.

Ja siis pesupyyhkeen kostuttaminen veden alla ja sillä pyyhkiminen on täysin ok, jos se on niin helpompi tehdä. Minusta vaan on ollut helpompi pestä lavuaarin päällä juoksevan veden kanssa, mutta se on MAKUASIA.[/QUOTE]

Kaikki kosteuspyyhkeet eivät sisällä x-määrää kemikaaleja ;)
 
[QUOTE="vvieras";29542547]Olen ainakin ymmärtänyt ja lukenut että nuo kosteuspyyhkeet olisivat rypsiöljypohjaisia eli ei mitään kemikaalihirviöitä. Olisiko verrattavissa esim. ceridaliin jota saa intiimialueillekin laittaa. Esikoisella aina pesin ja pylly oli välillä niin punainen että talkkia käytin ja muuta, mutta tällä 5kk ikäisellä käytin lähinnä kosteuspyyhkeitä kun kakka oli nestemäistä. Nyt kerran päivässä kakkaa ja olen pessyt ihan vedellä. Ei ole pylly ollut kertaakaan punainen. Olen taputellut tytön alapään puolelta myös kosteuspyyhkeellä jos siellä jotain ollut. En jaksa etsiä noita vanhoja paketteja mutta meidän liberossa luki se rypsiöljy ihan päällä. Onhan vaippakin kemikaalihirviö.[/QUOTE]
Itse allergisoidun pahastihajusteettomille kosteuspyyhkeille, nykyään riittää että potilashuoneessa on avonainen paketti, alkaa kurkkua kutittamaan jayskittämään. Ja kyseessä siis herkkäihoisille tarjoitetut, sairaalakäytössä, eli en suosittelisi pelkästään, tai runsaasti käyttämään.
Allergiosiduin samaan aikaan muuten ceridalille ja abobase-perusvoiteelle, saan pieniä vesikelloja kämmeniin jos joudun sillä lapsia rasvaamaan.

Kyll
kosteuspyyhkeitävoi käyttää, mutta itse käyttäisin sitten vesipesua aina kun siihen on mahdollisuus.
 

Yhteistyössä