Onko vesisade mielestäsi vain pukeutumiskysymys ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olet suunnitellut ulkoilupäivää vaikkapa luontoretken merkeissä ja aamulla sataa kaatamalla vettä. Miten toimit, lähdetkö retkelle sateesta huolimatta? Tai kun pitäisi kävellä tai pyöräillä töihin/asioille ja lähtiessä jo sataa kaatamalla vettä, valitsetko muun kulkumuodon? Millaisia sadevaatteita tavanomaisessa pukeutumisessa käytätte vai omistatteko sellaisia ollenkaan?
 
vierailija
Jos olisin yksin tai lasten kanssa lähdössä ja retki olisi siirrettävissä helposti, niin siirtäisin, jos todellakin kaatamalla sataisi eikä loppua näkyisi. Jos tihkuttaisi tai luvattais selkenevää niin se ei haittaisi.
Pyöräily sujuisi myös, omistan sadetakin ja housut, mutta luultavasti vaihtaisin autoon, koska muuten kastelisin pankissa/kaupassa lattiat.
 
vierailija
Luontoretki kaatosateessa ei houkuttelisi, tihkusade vielä menisi kunnon sadetakilla ja kumisaappailla.
Pyöräilen työmatkat vuoden ympäri, joten siinä ei sade haittaa yhtään. Sadeviitta suojaa sen verran kun tarvitsee.
 
vierailija äiti
No, meillä 5 lapsen kanssa ulkoillaan säällä kuin säällä. Minun mielestä se todella on pukeutumiskysymys.. Itselläni on kunnon sadevaatteet, samoin lapsillani eikä tästä johtuen ole mitään väliä vaikka vettä tulisi saavista kaatamalla. Meillä on yleensä jopa hauskempaa retkeillä sateella, silloin 1 pitää sateenvarjoa eväille. :) Ainoat ilmat jolloin tähän asti on vältetty ulkona pitkään liikkumista, on ollut kesän helteisimmät pari päivää ja myös talven kylmimmät pari päivää. Silloin ollaan keksitty jotain muuta hauskaa. :) Muuten meillä kyllä ulkoillaan monta kertaa päivässä ja telmitään pihalla.
 
vierailija
No, meillä 5 lapsen kanssa ulkoillaan säällä kuin säällä. Minun mielestä se todella on pukeutumiskysymys.. Itselläni on kunnon sadevaatteet, samoin lapsillani eikä tästä johtuen ole mitään väliä vaikka vettä tulisi saavista kaatamalla. Meillä on yleensä jopa hauskempaa retkeillä sateella, silloin 1 pitää sateenvarjoa eväille. :) Ainoat ilmat jolloin tähän asti on vältetty ulkona pitkään liikkumista, on ollut kesän helteisimmät pari päivää ja myös talven kylmimmät pari päivää. Silloin ollaan keksitty jotain muuta hauskaa. :) Muuten meillä kyllä ulkoillaan monta kertaa päivässä ja telmitään pihalla.
Ihana asenne! Itse olen ajatellut ottaa saman linjan eli ulkoilua joka säässä, kunhan lapsi on ulkoiluiässä. Tämä olisi hyvä syy saada raahattua itsenikin ulos (sama juttu kuin koiran omistajilla siis, heh heh!).

Onko se käytännössä niin, että jos lapsi totutetaan pienestä asti joka sään ulkoiluun ja sen mukaisiin varusteisiin, se asenne säilyy isompanakin eli sitten kun omatoimisesti ulkoilee? Eikä tule mitään kurahousukiukutteluja tms?
 
vierailija
Ihana asenne! Itse olen ajatellut ottaa saman linjan eli ulkoilua joka säässä, kunhan lapsi on ulkoiluiässä. Tämä olisi hyvä syy saada raahattua itsenikin ulos (sama juttu kuin koiran omistajilla siis, heh heh!).

Onko se käytännössä niin, että jos lapsi totutetaan pienestä asti joka sään ulkoiluun ja sen mukaisiin varusteisiin, se asenne säilyy isompanakin eli sitten kun omatoimisesti ulkoilee? Eikä tule mitään kurahousukiukutteluja tms?
Mekin ollaan jonkinlainen ulkoilmaperhe ja luulen että kyllä se asenne ulkoiluun säilyy. Esikoisella ekat ”kurahousukiukuttelut” tuli koulun alkaessa mutta siitäkin päästiin yli, kun sovittiin pelisäännöt: Perheen kanssa pihalla ja retkillä puetaan tarpeen mukaan kuravaatteet niin kuin ennenkin, mutta koulussa ja omien kavereiden kanssa eri vaatteet.
 
vierailija
No, meillä 5 lapsen kanssa ulkoillaan säällä kuin säällä. Minun mielestä se todella on pukeutumiskysymys.. Itselläni on kunnon sadevaatteet, samoin lapsillani eikä tästä johtuen ole mitään väliä vaikka vettä tulisi saavista kaatamalla. Meillä on yleensä jopa hauskempaa retkeillä sateella, silloin 1 pitää sateenvarjoa eväille. :) Ainoat ilmat jolloin tähän asti on vältetty ulkona pitkään liikkumista, on ollut kesän helteisimmät pari päivää ja myös talven kylmimmät pari päivää. Silloin ollaan keksitty jotain muuta hauskaa. :) Muuten meillä kyllä ulkoillaan monta kertaa päivässä ja telmitään pihalla.
Ihanan reipas asenne! :) Onko sinulla ihan erilliset sadevaatteet vai luotatko ulkoiluvaatteiden vedenpitävyyteen rankallakin sateella?
 
Se sama tyyppi vastailee
Ihana asenne! Itse olen ajatellut ottaa saman linjan eli ulkoilua joka säässä, kunhan lapsi on ulkoiluiässä. Tämä olisi hyvä syy saada raahattua itsenikin ulos (sama juttu kuin koiran omistajilla siis, heh heh!).

Onko se käytännössä niin, että jos lapsi totutetaan pienestä asti joka sään ulkoiluun ja sen mukaisiin varusteisiin, se asenne säilyy isompanakin eli sitten kun omatoimisesti ulkoilee? Eikä tule mitään kurahousukiukutteluja tms?
Meillä esikoisella tuli kuriskiukku koulussa mutta ehti kyllä jo poistuakin. Sai kokeilla ilman muuta olla ilman "kun kaveritkin" ja huomasi nopeasti miten epämukavaa on lähteä viemään yhdessä koira sateella ulos ja kastua itse. Harmistui myös, kun tajusi ettei koulussakaan ole kiva olla välitunnilla sateessa ja loppupäivää luokassa märkänä. Uskon kyllä, että asenne säilyy sillä 1v, 3v, 4v, 6v ja 10v ovat oikeasti aivan riemuissaan satoi tai paistoi. Aina ei jaksa metsäillä ja retkeillä, silloin jäädään leikkipihalle mutta oikeastaan meillä eniten liikutaan luonnossa.. Lasten halusta. Olen ylipäätään ymmärtänyt, ettei monen 10v ulkoile jos se ei ole pakollista ja siksi meidän esikoisen tapaa ystäviä muissa merkeissä ja ulkoilut hoidetaan muulla ajalla. :) mä ainakin pysyn itsekin virkeänä kivasti kun saa raitista ilmaa, ja toisaalta se katkaisee mukavasti myös kotitöiden teon. :)
 
Se sama tyyppi vastailee
Ihanan reipas asenne! :) Onko sinulla ihan erilliset sadevaatteet vai luotatko ulkoiluvaatteiden vedenpitävyyteen rankallakin sateella?
Minulla on kivan pehmeä ja täten liikkumiseen mukava tosi pitkä sadetakki, värikin valittu oman mieltymyksen mukaan niin ei kismitä sitä pitää. Sit on pitkävartiset saappaat. Takki peittää hyvin jalkoja niin ei kastu. Lapsilla myös on pehmeämmät sadeasut heidän valitsemalla kuosilla, ihan sadehattuja myöten joten nurinaa ei oikeastaan tule.
 
vierailija
Jos asioille tai töihin täytyy lähteä niin pakkohan se on mennä. Minulla on ulkoilupuku joka kestää kevyen sateen. Miten sitä nyt kuvailisi, sellainen vähän tukevampi tuulipuku. Esim. muutaman sadan metrin matkalla bussipysäkille ei yleensä ehdi läpi saakka kastua. Tänä aamuna vettä satoi aivan kaatamalla, ulkoilupukuni suojaus petti ja se imaisi vedet läpi ja kastuin kunnolla. Eli minun kohdallani sade on ja ei ole pukeutumiskysymys sen määrästä riippuen. En kyllä luontoretkelle näissä vermeissä lähtisi kaatosateessa.
 
vierailija
Meillä esikoisella tuli kuriskiukku koulussa mutta ehti kyllä jo poistuakin. Sai kokeilla ilman muuta olla ilman "kun kaveritkin" ja huomasi nopeasti miten epämukavaa on lähteä viemään yhdessä koira sateella ulos ja kastua itse. Harmistui myös, kun tajusi ettei koulussakaan ole kiva olla välitunnilla sateessa ja loppupäivää luokassa märkänä. Uskon kyllä, että asenne säilyy sillä 1v, 3v, 4v, 6v ja 10v ovat oikeasti aivan riemuissaan satoi tai paistoi. Aina ei jaksa metsäillä ja retkeillä, silloin jäädään leikkipihalle mutta oikeastaan meillä eniten liikutaan luonnossa.. Lasten halusta. Olen ylipäätään ymmärtänyt, ettei monen 10v ulkoile jos se ei ole pakollista ja siksi meidän esikoisen tapaa ystäviä muissa merkeissä ja ulkoilut hoidetaan muulla ajalla. :) mä ainakin pysyn itsekin virkeänä kivasti kun saa raitista ilmaa, ja toisaalta se katkaisee mukavasti myös kotitöiden teon. :)
Mitä lapsenne käytännössä tekee sade/kurasäällä? Ymmärsin siis että koko katras ulkoilee yhdessä? Aika iso hajonta iässä.
 
vierailija
Jos vettä sataa kaatamalla, niin kyllä se retki jää väliin. Lapset muistavat vielä vuosien takaa sen reissun, kun äiti pakotti käymään kävellen yhdessä paikassa ja kotimatkalla sade yllätti viimeisen 500 m matkalla, eikä ollut paikkaa, mihin olisi mennyt suojaan. Tuli niin paljon, että vaatteista sai vääntää vettä ja kuivaa paikkaa ei ollut. Ei oltu varustaudutta sadevermein.

Joskus on joutunut sateessa työmatkoja polkemaan, mutta en pidä siitä, että vedenpitävät varusteet hiostavat, että on nihkeä olo. Eniten on pelottanut, kun tuli ukkonen päälle maantien reunaa polkiessa. Tuli mieleen että pitäisikö mennä jonnekin ojan pohjalle pitämään taukoa.
 
vierailija
Yksi minun kaverini kehui pyöräilevänsä töihin säällä kuin säällä. Tiesin että hänellä ei ole erillisiä sadevaatteita ja omasta kokemuksesta tiesin myös miten helposti tavalliset ulkoiluvaatteet kastuvat kun kunnolla sataa. Ajattelinkin että hän nyt kyllä vähän liioittelee ja kysyin että entä jos aamulla sataa vettä kaatamalla kun pitää lähteä töihin niin pyöräiletkö todellakin myös rankkasateessa? Oletin että hän alkaa perumaan että eihän hän nyt sentään rankkasateella polje. Mutta sen sijaan hän vastasi napakasti. "Rankkasade ei haittaa yhtään! Puen päälleni goretexit jotka pitävät kyllä veden ihan täysin enkä ole koskaan kastunut. Kaatosade on pukeutumiskysymys" Ajattelin että siinä on kyllä asenne ja varusteet kohdillaan.
 
vierailija
J
Joskus on joutunut sateessa työmatkoja polkemaan, mutta en pidä siitä, että vedenpitävät varusteet hiostavat, että on nihkeä olo. Eniten on pelottanut, kun tuli ukkonen päälle maantien reunaa polkiessa. Tuli mieleen että pitäisikö mennä jonnekin ojan pohjalle pitämään taukoa.
Kaupunkialueella en pelkää ukkosta mutta syrjäseudulla kylläkin pyrin välttämään ukonilmaa.
 
vierailija
Mitä lapsenne käytännössä tekee sade/kurasäällä? Ymmärsin siis että koko katras ulkoilee yhdessä? Aika iso hajonta iässä.
Olipas jotenkin hauska kysymys. :D siis mitä lapset nyt yleensä tekevät ulkona?! :D Pienin viihtyy rankkasateella sadesuojan alla rattaissa tai leikkii muiden mukana omilla leluillaan vähän suojaisassa katoksen alla. Isommat pienet hyppivät lätäkössä, puljaavat vettä, tekevät mutakakkuja ja soppaa, kalastaa leikkikaloilla. Iso tekee meidän kanssa kaarnaveneitä, pelataan lätäkössä kelluvalla pallolla pelejä, ollaan hippaa tai muuta jne. Käydään eväsretkillä, ulkoilutetaan koiraa, keräillään ulkoa askartelujuttuja mistä tekevät juttuja kotiin päästyä.. Siis ihan tavis juttuja? Poutasäällä löytyy paremmin kaverit kirkkikseen yms mut sadesäällä se ulkoilu tosiaan on perhe keskeisempää. Maistuupa ruoka, ja sisällä tehtävät asiat ilman mitään ruutuaika juttuja sen jälkeen, ja poiskin saa jäädä. :)
 
r0s
No ei ole.

kun työmaallakaan ei voi kunnon sateella tehdä oikeastaan mitään. Sähkövempelet hajoavat ja materiaalit vetistyvät. Ei toimi!

Vapaalla sade on pienempi ongelma mutta en mä pitkälle lenkille sateella lähde. Lyhyt saa riittää.
 
No ei ole.

kun työmaallakaan ei voi kunnon sateella tehdä oikeastaan mitään. Sähkövempelet hajoavat ja materiaalit vetistyvät. Ei toimi!

Vapaalla sade on pienempi ongelma mutta en mä pitkälle lenkille sateella lähde. Lyhyt saa riittää.
Sateella lenkkeilyhän on ihan maailman parasta. Etenkin kesällä, kun ei ole paljon vaatteita. Ei tule liian kuuma, eikä hikinen olo.
 

Yhteistyössä