Oonko niuho äiti?

  • Viestiketjun aloittaja Niuho äiti?
  • Ensimmäinen viesti
Niuho äiti?
Lapsi 2v.
Lapsi ei syö karkkia, ei ole edes maistanut. Ei juo mehua, limsaa tms. Hampaat pestään 2xpvä, ksylitolia saa joka aterian jälkeen. Oon tarkka ruoka- ja nukkuma-ajoista, pidän meidän rytmistä kiinni. Se ei silti tarkoita etteikö poikkeuksia/joustoja voi tilanteiden mukaan tehdä. Lapsi ei myöskään katso tv:tä juurikaan, ehkä kerran kahteen viikkoon jonkun lyhyen lastenohjelman.

Mua nyt on pikkuhiljaa alkana lievästi sanottuna veetuttaan, kun mua pidetään hirmu niuhona noiden em. asioiden takia!!

Mitä mieltä sinä olet? Tarkentavia kysymyksiä saa tehdä jos haluaa :)
 
"Venla"
Meillä otetaan vähän rennommin noissa asioissa, mutta en silti ehkä ajattelisi tuota niuhottamisena. Niuhona sinua pitäisin, jos teillä olisi isompia lapsia, jotka kuitenkin herkkuja saisivat ja katselisivat lastenohjelmia, ja tämä 2v jäisi ilman.
 
"mariska"
Ehkä vähän niuho minun näkökulmastani, mutta kukin tyylillään - en livenä arvostele kovin herkästi.

Meillä siis 2v joka saa mehua ja karkkia ja katsoo pikkukakkosta joka päivä. Pärjäis varmaan ilmankin, mutta en näe syytä...

hampaat pesen iltaisin ja ksylitolia saa myös.
 
"vierailee"
No mitä väliä mitä muut ajattelee? Kukin tyylillään. Pitäisin tuota toimintaasi paremminkin normaalina kuin niuhottamisena. Taitavat olla suurpiirteisempiä nuo sinua niuhona pitävät? Meillä toimitaan samoin,mutta en ole ainakaan keltään kuullut olevani niuho. En tosin tee näistä asioista edes mitään numeroa niin johtuneeko siitä sitten.
 
ap-
[QUOTE="mariska";29459705]Ehkä vähän niuho minun näkökulmastani, mutta kukin tyylillään - en livenä arvostele kovin herkästi.

Meillä siis 2v joka saa mehua ja karkkia ja katsoo pikkukakkosta joka päivä. Pärjäis varmaan ilmankin, mutta en näe syytä...

hampaat pesen iltaisin ja ksylitolia saa myös.[/QUOTE]

Minä en näe syytä opettaa noin pientä karkille/mehulle/telkkarille, koska ilmankin pärjää mainiosti :)

Mutta tosiaan, kukin tyyillään :)
 
ap-
[QUOTE="vierailee";29459706]No mitä väliä mitä muut ajattelee? Kukin tyylillään. Pitäisin tuota toimintaasi paremminkin normaalina kuin niuhottamisena. Taitavat olla suurpiirteisempiä nuo sinua niuhona pitävät? Meillä toimitaan samoin,mutta en ole ainakaan keltään kuullut olevani niuho. En tosin tee näistä asioista edes mitään numeroa niin johtuneeko siitä sitten.[/QUOTE]

En tee minäkään asioista mitään numeroa, mutta esim. kylässä ollessa ihmiset aina kummastelee että "mitä, eikö se juo mehua,oho.." yms. Eikä ookkaa väliä mitä muut ajattelee, mut pistää kiehumaan ne silmien pyörittelyt ja ääneen kummastelut. Ja se, että kun tiedetään ettei syö karkkia/mehua, tullaan oikein tuputtamaan että "kyllähän nyt vähä voi ottaa". Ja joka kerta muistetaan udella joko on karkit/mehut aloitettu :D
 
ap-
Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;29459703:
Kyseessä ilmeisesti esikoinen. Ei meillä toisten kanssa ole enää jaksettu olla noin tarkkoja, mutta johtuu ehkä siitäkin, että kun isommat saa karkkipäiväkarkit, pakkohan se on pienemmänkin saada.
Esikoinen on.
 
vvvv
Ihan ohjeiden mukaanhan sä toimit noissa karkki- ja hammasasioissa. Niuho sä oot jos sä niuhotat niistä, eli marmatat ja oot suu väärinpäin. Ja jos tuut surulliseksi, kun lapsi maistaa karkkia.
 
-
Ei meilläkään esikoinen juonut mehuja tai syönyt nameja saati katsellut telkkua. Nyt kun esikoinen on päässyt niiden makuun, niin se on vähän huono kieltää pienemmältä.
 
"toinen"
Et ole niuho, vaan esikoisen äiti jolla on mahdollisuus ja aika säädellä lapsen elämä mahdollisimman terveelliseksi ja turvalliseksi.

Teet palveluksen lapsellesi näin, mutta jos ja kun saatte lisää lapsia ei tehtävä ole enää niin helppo ettekä todennäköisesti koe asiaa niin tärkeäksi kuin nyt.

Lakkaa katselemasta muiden silmien pyöritystä, älä sinä pyörittele muiden tavoille silmiä - niin sinulla itselläsi on mukavampaa.

Mun lapseni herättävät hämmennystä kun eivät pidä karkista, eivät juo maitoa, syövät oliiveja ja kaprikseja kilpaa jne. Kaikilla on jotain jännää tavoissaan :)
 
"vieras."
Olet ihan normaali esikoisen äiti. Noin pienen kanssa on helppo pitää tuollaiset linjaukset, ei meilläkään lapsi vielä 2-vuotiaana ollut saanut karkkia, eikä kotona mitään keksejäkään. Saati mehuja tai limsoja. Eikä lapsi katsonut telkkaria, ei häntä oikeastaan kiinnostanutkaan. Mutta tilanne on nyt 4-vuotiaan lapsen jo ihan toinen, eikä me tosiaan olla kovinkaan tiukkoja. Lapsi saa melkein joka päivä jälkkäriksi jotain herkkua (esim. pari keksiä tai vanukkaan), kaupasta usein pienen suklaapatukan ja katsoo telkkarista keskimäärin tunnin lastenohjelmia päivässä + youtubesta myös melkein päivittäin jotain.

Että ei noista asioista 2-vuotiaan kohdalla vielä voi päätellä oikein mitään. Helppohan se on olla tiukka, jos lapsi ei ole herkkuihin tai telkkarinkatseluun vielä oppinutkaan.
 
"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;29459703:
Kyseessä ilmeisesti esikoinen. Ei meillä toisten kanssa ole enää jaksettu olla noin tarkkoja, mutta johtuu ehkä siitäkin, että kun isommat saa karkkipäiväkarkit, pakkohan se on pienemmänkin saada.
En tajua tuota selittelyä, että koska isommatkin saavat niin miksei myös pienempi. Ei meillä 2-vuotias saa kaikkea muutakaan tehdä kuin isosisko, joten miksi pitäisi sitä karkkiakaan syödä.
 
ap-
Kiitos kaikille tähän saakka vastanneille mielipiteistänne! :)

Itse koen kylläkin nämä tapani ihan normaalina, enkä mitenkään niuhottamisena.. Ja tuolla joku kirjoitti, että kun tulee lisää lapsia.. ei niitä lapsia kaikille tule lisää :).
 
ap-
[QUOTE="hmmm";29459800]En tajua tuota selittelyä, että koska isommatkin saavat niin miksei myös pienempi. Ei meillä 2-vuotias saa kaikkea muutakaan tehdä kuin isosisko, joten miksi pitäisi sitä karkkiakaan syödä.[/QUOTE]

En mäkään tota oikein tajua, mutta en kai mä yhden lapsen äitinä voikkaan tajuta :D ;)
 
miunmau
Tuo oli kuin meidän perheestä, paitsi televisiota katsotaan lähes päivittäin ja lapsia on jo 3!

Hyvin onnistuu tuon nuorimmaisen (kohta 2) pitäminen erossa kaiketa makeasta. Keskimmäinenkään (kohta 4) ei oe vielä karkkia syönyt.
 
tapansa kullakin
Ihan normaalia tuo on minusta nykypäivänä, vaikka meillä ei noin toimitakkaan. Niuho olet sitten jos marmatat niistä jatkuvasti muille, se on rasittavaa.

Meillä 1.5 v katsoo aamuin illoin pikku kakkosen, uni ja ruoka-ajoista pidetään kiinni, herkkuja saa juhlapäivinä, herra hakkaraiset otetaan syömisen jälkeen, mehuja ei juoda, keksin saa silloin tällöin jälkkäriksi ruuan jälkeen, hampaat pestään aamuin illoin.

Herkkuja annan joskus koska mielestäni ei ole mitään pahaakaan siinä jos pienikin saa joskus herkutella. Kerran täällä vaan eletään joten elämästä pitää myös nauttia, kuka vaan meistä voi olla huomenna poissa.
 
"mariska"
Syömme itsekin karkkia ja sipsejä ym välillä, itse en näe tarvetta kieltää lasta ottamasta. Saa syödä ja maistaa kaikkea mitä mekin (paitsi alkoholia).

Samoin pillimehut on välillä tosi käteviä esim. Reissuilla. Emme välttele sokeria muutenkaan erityisesti.

Lastenohjelmat taas helpottaa elämää ihan hurjasti, saa hetken levähtää itsekin tai tehdä jotain kotitöitä, joissa pikkuapulainen on oikeasti vaan tiellä :D Lisäksi esim. Taavi-tiikeri on hurjan opettavainen :) muistuttaa lainaamaan leluja ja käymään ajoissa pissalla...
 
"mammanen"
Esikoisen kanssa on vielä helppo noudattaa sääntöjä ja laittaa rajoja herkkujen suhteen, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että se muuttuu, kun lapsia onkin kaksi. Jos isompi saa herkkuja, niin toki pienemmällekin pitää antaa. Lastenohjelmia saavat katsoa vapaasti, tosin pienempää ne eivät vielä kiinnosta kahta minuuttia kauempaa. Mehuja ja limsoja pienempi ei saa koska esikoisen kanssa varhain aloitettu makean juominen näkyi sitten hammaslääkärillä:( Sanoisin tässäkin, että kokemus ja elämä opettaa. Joskus tiukemmistakin rajoista oppii joustamaan;)
 
5n äiti
En mäkään tota oikein tajua, mutta en kai mä yhden lapsen äitinä voikkaan tajuta :D ;)
Siis kyllähän ne nappulat voi kasvattaa vaikka milleen, mutta en koe tarvetta jättää 3,5-vuotiasta ilman pätkistä, jos teinit saa. Meillä syödään säännöllisesti (ruoka-ajat), ei käydä hamppareilla, ei juoda limsoja ja hampaatkin pestään.
Kukin tavallaan, mutta noin yleisesti ottaen kun on useampi lapsi, ei ehdi/jaksa ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti. Mitä sinä sanot/teet/koet, jos lapsi hoidossa saa vaikka karkin.
 

Yhteistyössä