Oonko niuho äiti?

  • Viestiketjun aloittaja Niuho äiti?
  • Ensimmäinen viesti
ap-
Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;29460021:
Siis kyllähän ne nappulat voi kasvattaa vaikka milleen, mutta en koe tarvetta jättää 3,5-vuotiasta ilman pätkistä, jos teinit saa. Meillä syödään säännöllisesti (ruoka-ajat), ei käydä hamppareilla, ei juoda limsoja ja hampaatkin pestään.
Kukin tavallaan, mutta noin yleisesti ottaen kun on useampi lapsi, ei ehdi/jaksa ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti. Mitä sinä sanot/teet/koet, jos lapsi hoidossa saa vaikka karkin.
Lapsi ei ole hoidossa. Jos lapsi saa jossain karkin, sitten saa. Yleensä kyllä kiikuttaa sen mulle eikä laita suuhun :D
 
"natalie"
HIeno äiti olet, kuka muu huolehtisi esim lapsen hampaiden terveydestä jos et sinä? Meillä sama linja, paitsi Pikkukakkosta saavat katsella kun se on usein juuri ruoan jälkeen ja silloin me voidaan miehen kanssa olla hetki kaksin pitkän työpäivän jälkeen. Mielestäni niuhotus ei ole perusasioista kiinnipitämistä, vaan pikemminkin sellaista lapselle pikkuasioista valittamista. Voi hyvin olla rento ja iloinen äiti, vaikkei sallikaan karkkeja tai rytmin heilahtelua jos ei siihen ole syytä :)
 
ap-
[QUOTE="natalie";29460053]HIeno äiti olet, kuka muu huolehtisi esim lapsen hampaiden terveydestä jos et sinä? Meillä sama linja, paitsi Pikkukakkosta saavat katsella kun se on usein juuri ruoan jälkeen ja silloin me voidaan miehen kanssa olla hetki kaksin pitkän työpäivän jälkeen. Mielestäni niuhotus ei ole perusasioista kiinnipitämistä, vaan pikemminkin sellaista lapselle pikkuasioista valittamista. Voi hyvin olla rento ja iloinen äiti, vaikkei sallikaan karkkeja tai rytmin heilahtelua jos ei siihen ole syytä :)[/QUOTE]

Kiitos! :)
 
no jaaha
Mä en näe mitään hienoa tuossa. Edes hammasterveyteen sillä ei ole vaikutusta, vaikka lapset saa ruuan/välipalan yhteydessä satunnaisesti herkkuja/mehua.

Meillä lapset saa herkkuja silloin, kun me aikuisetkin niitä saadaan. Saahan sitä herkuttomuutta perustella millä haluaa, mutta typerää ja jopa sadistista tuo on.

Eikä me olla opetettu tai olla opettamatta herkkujen syöntiin. Lapsi haluaa yleensä maistaa samaa kuin aikuinenkin, oli kyseessä sitten ihan tavan ruoka tai herkut. Ja miksipä sitä kieltämään lapselta oli kyse kummasta vain. Ihme tapoja ihmisillä..
 
ap-
Mä en näe mitään hienoa tuossa. Edes hammasterveyteen sillä ei ole vaikutusta, vaikka lapset saa ruuan/välipalan yhteydessä satunnaisesti herkkuja/mehua.

Meillä lapset saa herkkuja silloin, kun me aikuisetkin niitä saadaan. Saahan sitä herkuttomuutta perustella millä haluaa, mutta typerää ja jopa sadistista tuo on.

Eikä me olla opetettu tai olla opettamatta herkkujen syöntiin. Lapsi haluaa yleensä maistaa samaa kuin aikuinenkin, oli kyseessä sitten ihan tavan ruoka tai herkut. Ja miksipä sitä kieltämään lapselta oli kyse kummasta vain. Ihme tapoja ihmisillä..
Me ei itsekkään juoda mehua, eli sun mielestä sitä pitäisi meille ostaa vain ihan sen takia että lapsi saa sitä juoda? :D Mikäs vika vedessä ja maidossa on?
Ja kyllä meillä lapsi saa herkkuja, ne herkut kun voi olla muutakin kuin karkkia.

Vai vielä sadistista... :D :D
 
"Jee"
Meillä oli suunnilleen samanlaista, kun esikoinen oli 2-vuotias. Pullaa ja jätskiä ei tosin saanut, kun oli maitoallerginen, mutta mehua sai. Keksit olivat suunnilleen ainoa herkku. Karkkia oppi syömään 3-vuotiaana. Pikkuveli sai syödä kaikkea mitä muukin perhe noin 1-vuotiaasta alkaen. Jossain vaiheessa onnistui karkkiakin maistaa, kun tosiaan osasi vaatia kaikkea samaa kuin siskonsakin. En todellakaan olisi huudattanut 2-vuotiasta juhlissa vain sen takia, että mielestäni 2-vuotias ei tarvitse karkkia. Kotiin me ei osteta karkkia ja mehuja juuri koskaan, joten ei kuitenkaan syönyt karkkia kovinkaan usein. Nykyään esikoinen syö juhlissa itsensä ähkyyn kaikkia herkkuja, kun kuopus osaa paremmin säännöstellä syömistään. En sitten tiedä, onko sattumaa vai johtuuko siitä, että on saanut syödä herkkuja pienestä pitäen.
 
"vieras."
Kaikessa muussa voi aina vähän löysäillä mutta perusrutiineissa ei, johon kuuluu hampaiden hoito, yöunet, pukeminen sään ja tilanteen mukaan, ruoka-ajat ja muut perusarkeen kuuluvat jutut.
 
toisinaanniuho
Me ei itsekkään juoda mehua, eli sun mielestä sitä pitäisi meille ostaa vain ihan sen takia että lapsi saa sitä juoda? :D Mikäs vika vedessä ja maidossa on?
Ja kyllä meillä lapsi saa herkkuja, ne herkut kun voi olla muutakin kuin karkkia.

Vai vielä sadistista... :D :D
Meillä katsotaan todella harvoin telkkaria eli aikuisetkaan ei katso. Ei vaan ole miedän tapa viettää aikaa. Mehua mä en juo, enkä siksi myöskään muista ostaa. Karkkeja syödään, jos joku tuo. Niuhoksi sun kirjoittamissa jutuissa mä koin sen, ettei kylässäkään juoda mehua tai syödä herkkuja. Ei meidän ystävät tiedä, paljonko meille ostetaan mehua tms. En ole koskaan korostanut, että juuri näitä meillä ei sitten syödä tai juoda. Kylässä syövät, mitä siellä tarjotaan ja katsovat vaikka telkkaria. Ei mun silti tarvitse ostaa mehua.
 
Äipykkä
Alkuperäinen kirjoittaja Niuho äiti?;29459669:
Lapsi 2v.
Lapsi ei syö karkkia, ei ole edes maistanut. Ei juo mehua, limsaa tms. Hampaat pestään 2xpvä, ksylitolia saa joka aterian jälkeen. Oon tarkka ruoka- ja nukkuma-ajoista, pidän meidän rytmistä kiinni. Se ei silti tarkoita etteikö poikkeuksia/joustoja voi tilanteiden mukaan tehdä. Lapsi ei myöskään katso tv:tä juurikaan, ehkä kerran kahteen viikkoon jonkun lyhyen lastenohjelman.

Mua nyt on pikkuhiljaa alkana lievästi sanottuna veetuttaan, kun mua pidetään hirmu niuhona noiden em. asioiden takia!!

Mitä mieltä sinä olet? Tarkentavia kysymyksiä saa tehdä jos haluaa :)
Lukematta muiden aloituksia sanoisin, että et ole niuho äiti. Jos näistä rajoista kiinni pitäminen olisi sinulle pakko mielteistä niin sitten voisit tietenkin välillä opetella joustamaankin. Mutta kuten kirjoitit tarpeen mukaan myös joustatte joten en voi kun ihailla ja onnitella kuinka terveelliset elämäntavat ja rytmit teillä vaikuttaa olevan :) Tuohon kai sitä yleensä pyritään.
 
ap-
Mä en ole missään kohtaa kirjoittanu, ettei saa syödä herkkuja. Vaan että ei saa syödä karkkeja. Vissi ero mun mielestä, meillä herkut todellaki käsittää muutaki ku karkkeja. Ja mehua ei juo kylässä koska ite pyytää maitoa :) en näe tarvetta rientää siihen väliin että ei ei, nyt ollaan kylässä ja kuuluu juoda MEHUA :D
 
kotiäiti.
[QUOTE="vieras.";29459752]Mutta tilanne on nyt 4-vuotiaan lapsen jo ihan toinen, eikä me tosiaan olla kovinkaan tiukkoja. Lapsi saa melkein joka päivä jälkkäriksi jotain herkkua (esim. pari keksiä tai vanukkaan), kaupasta usein pienen suklaapatukan ja katsoo telkkarista keskimäärin tunnin lastenohjelmia päivässä + youtubesta myös melkein päivittäin jotain.[/QUOTE]

:O

Suositeltu ruutuaika tuon ikäiselle on ENINTÄÄN 1h/vuorokausi. Päiväkotilapsille vähemmän, koska virikettä tulee päivän aikana muutenkin niin paljon. Sokeriakin tuossa on ihan liikaa. Ei kyllä ole yhtään vaikeampia nuo asiat YHDEN NELJÄVUOTIAAN kanssa, kuin yhden 2v:n.

Ap. Meillä on suht sama systeemi kuin teillä, lapset 6v ja 5v. Ovat kyllä maistaneet karkkia, mutta ei sitä koskaan osteta. Muitakaan herkkuja ei kotona syödä, ei käytetä mehuja, eikä varsinkaan limuja. Telkkarista katsovat joskus pari aamupiirrettyä, muuta ruutuaikaa ei meillä ole. Me vanhemmat katsomme omia ohjelmiamme sitten lasten mentyä nukkumaan (19.30).
 
kotiäiti.
Meillä lapset saa herkkuja silloin, kun me aikuisetkin niitä saadaan. Saahan sitä herkuttomuutta perustella millä haluaa, mutta typerää ja jopa sadistista tuo on.

Eikä me olla opetettu tai olla opettamatta herkkujen syöntiin. Lapsi haluaa yleensä maistaa samaa kuin aikuinenkin, oli kyseessä sitten ihan tavan ruoka tai herkut. Ja miksipä sitä kieltämään lapselta oli kyse kummasta vain. Ihme tapoja ihmisillä..
Mitäs jos aikuisetkaan ei syö herkkuja tai karkkeja?
 
no jaaha
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti.;29460448:
Mitäs jos aikuisetkaan ei syö herkkuja tai karkkeja?
No kai sulla sisälukutaito on?

En ymmärrä herkkujen rajoittamista, jos se tarkoittaa sitä, että vanhemmat puputtavat herkkunsa silloin, kun lapset ei nää. Tai yksinkertaisesti kieltävät ne lapsilta, vaikka itse syövät. Tätä tarkoitin sadistisuudella. Sama koskee kyläilyä, kielletään kylässä jokin, mitä toiset saa, vaikka lapsikin tahtoisi maistaa.

On sitten ihan eri asia, jos lapsi ei halua jotain herkkua. Ei meidänkään lapset syö esim. täytekakkua, vaikka sitä saisivat syödäkin. Eikä yksi lapsistani tykkää mehusta/limsasta, vaan ottaa mieluummin maitoa. Tätähän teidän herkkunipottajien on tietysti vaikea uskoa, kun lapsemme on kuitenkin saaneet kokea tätä herkkupahuutta, niin täytyyhän heidän olla kauheasti minkä tahansa herkun perään.

Vähän suhteellisuudentajua. Mitä nautintoa vanhempi saa siitä, että kieltää lapseltaan herkut, jos itse niitä syö ja lapsikin tahtoisi maistaa?
 
ap-
Alkuperäinen kirjoittaja Äipykkä;29460303:
Lukematta muiden aloituksia sanoisin, että et ole niuho äiti. Jos näistä rajoista kiinni pitäminen olisi sinulle pakko mielteistä niin sitten voisit tietenkin välillä opetella joustamaankin. Mutta kuten kirjoitit tarpeen mukaan myös joustatte joten en voi kun ihailla ja onnitella kuinka terveelliset elämäntavat ja rytmit teillä vaikuttaa olevan :) Tuohon kai sitä yleensä pyritään.
Kiitos :) Jotkut sentään ymmärtää kirjoitetut asiat niinkuin ne on kirjoitettu :)
 
ap-
NO mitä ne ap:n herkut ovat
Kotona yleensä keksiä tai jätskiä.
Kyläillessä sitten keksiä, pullaa, kuivakakkua, piirakkaa.. mitä nyt on tarjolla.
Harvemmissa kyläpaikoissa kahvipöydässä on karkkia. Eipä ole meidän kohdalle tainnut sattua kertaakaan. Usein lapsille on kyläpaikoissa/synttäreillä omat herkut, tarjottavat: keksiä, viinirypäleitä, mandariinia yms.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
ap-
No kai sulla sisälukutaito on?

En ymmärrä herkkujen rajoittamista, jos se tarkoittaa sitä, että vanhemmat puputtavat herkkunsa silloin, kun lapset ei nää. Tai yksinkertaisesti kieltävät ne lapsilta, vaikka itse syövät. Tätä tarkoitin sadistisuudella. Sama koskee kyläilyä, kielletään kylässä jokin, mitä toiset saa, vaikka lapsikin tahtoisi maistaa.

On sitten ihan eri asia, jos lapsi ei halua jotain herkkua. Ei meidänkään lapset syö esim. täytekakkua, vaikka sitä saisivat syödäkin. Eikä yksi lapsistani tykkää mehusta/limsasta, vaan ottaa mieluummin maitoa. Tätähän teidän herkkunipottajien on tietysti vaikea uskoa, kun lapsemme on kuitenkin saaneet kokea tätä herkkupahuutta, niin täytyyhän heidän olla kauheasti minkä tahansa herkun perään.

Vähän suhteellisuudentajua. Mitä nautintoa vanhempi saa siitä, että kieltää lapseltaan herkut, jos itse niitä syö ja lapsikin tahtoisi maistaa?
Voitko näyttää mulle kohdan, missä olen sanonut, että meillä vanhemmat vetää karkkia lapsen nassun edessä mutta kieltää sen lapselta? Tai kyläilystä, että lapsi ei saa maistaa mitä tarjolla on?

Hieman nyt itse vedät johtopäätöksiä.. herkkunipottajien.. just joo :D
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
En mäkään ajatellu herkkuja syöttää, mutta juhlat ovat juhlia. Eli saa ottaa jos haluaa, sillä tavalla oppii, että ne herkut kuuluvat vain niihin tilanteisiin eivätkä ole osana arkipäivää. Jos meillä kotona syödään herkkuja niin ne otetaan esille kun lapsi nukkuu. Oikeestaan mies puputtaa niitä vasta, kun minäkin nukun.
Telkkari meillä on päällä oikeestaan aina, ei mua haittaa jos sitä kattoo. Oikeastaan haluan PikkuKakkosen osaksi iltarutiineja.
 
"neela"
Pidä linjasti ap. Ja kritisoijat Huom, voi olla ihan rela äiti, vaikka huolehtisikin lasten hampaista ja päivärytmeistä. Rentous on olemisen tavassa, ei siinä että lapsi tekee mitä lystää. Meillä on aika tiukat, tai aika samat, säännöt kun ap:lla, mutta mitään niuhotusta ei päiviimme kuulu.
 

Yhteistyössä