OoO ELOMASSUT TOUKOKUUSSA OoO

Eipä täälläkään ole mikään energinen olo. Joskus (harvoin) tulee sellainen innostus, että tulee kuurattua joka paikka kiiltäväksi, heh, mutta yleensä vain jotenkin laiskottaa ja väsyttää |O Että tältä mammalta on myös keskiraskauden energisyys kaukana :LOL: Noi kolme muuta lasta jo vie niin mehut ja vielä tämä raskaus päälle, niin ei muuta tartte!!

upp3: Kyllä mä oon yleensä käyny imetysliiviostoksilla jo ihan loppuraskaudessa. Otan 1-2 kokoa suuremmat liivit, niin taatusti mahtuu! Ja sehän pitää myös ottaa huomioon imetysliivejä ostettaessa, että niihin PITÄÄ mahtua myös vielä liivinsuojat eikä saa senkään jälkeen yhtään kiristää. Mulla kolmannen raskauden jälkeen imetysliivit oli kokoa E. Toivottavasti ne sit mahtuis ettei tarvi suurempia ostaa :LOL:

sieki77: Kyllä Obsidan voi aiheuttaa mahakipuja, koviakin. Ite kokeilin sitä neuvolan kehoituksesta edellisessä raskaudessa ja voi juma, kun maha oli jatkuvasti kipee. Vaihdoin suosista Retaferiin ja se on kaikissa raskauksissa sopinut mun vattalle enemmän kuin hyvin!!

Mä oon ammatiltani laitossiivooja. Jotain 1,5 vuotta ehdin olla koulun jälkeen töissä, kun rupesin odottamaan esikoista. Nyt oon siis toiminut kotiäitinä vuodesta 2002 asti ja aion myös tämän nelosen jälkeen olla kotona sen kolme vuotta ja sitten olis kai aika katella jotain töitä. Täälä päin kun mun alan töitä ei juuri ole ja jos on, niin melkein 100 km päässä ja vain ihan muutamaa tuntia päivässä. Ei paljon kannata koska mulle tulis sit vielä päälle neljästä lapsesta hoitomaksut, huh.

Eliisa80: Eipä lääkärit ole mitään kummempia sanoneet vaikka oon helmikuusta asti sairastanut flunssa välillä enemmän, välillä vähemmän ja joskus ei oo viikkoon pariin mitään. Ei ne ainakaan oo kieltäny käyttämästä nenäsumutetta koskaan. Onneks nyt on kolme päivää ja kolme yötä mennyt ILMAN nenäsumutteita!! Toivottavasti tää nuha sit taas nyt menis ohi ja LOPULLISESTI. En enää jaksais tästä kärsiä yhtään enempää :kieh:

Muuten olo on ihan hyvä.... Tai no kauheeta väsymystä on päivästä toiseen ja aina ei mitään huvittais tehdä. Pihalla en juuri edes käy, mitä nyt kauppareissuilla, heh. Että kunto on erittäin huono :ashamed: Kaipa se tästä joskus tasaantuu.....

Koitetaan kaikki jostain saada edes vähän piristystä elämään ettei ihan täysin masennuta!!! No, ehkä 27. päivä saan hetkeksi piristysruiskeen, kun pääsen "istukkaultrassa" tsekkaamaan vauvaa ja käyn siskon kans vaaville shoppailemassa vielä loppuja tavaroita. Sitä odotellessa!!!

Tatjana80 ja tyttö 28+3
 
Mulla on eilisestä asti tullut kipeitä supistuksia, ei säännöllisiä mutta pitkin päivää on tullut. Sitten samalla yhtäjaksoisesti on menkkajomotustakin.. en ole oikeastaan mitään tehnyt kun istunut ja maanut sen takia, ja kämppäkin on sen näköinen. Tekisi mieli siivota, mutta ei vissiin ole nyt viisasta...mutta ulos täytyy pojan kanssa mennä kunhan herää.

Huomenna on neuvola aamusta, aion kyllä kysyä että jos pääsisin lääkärille ihan vaan tarkistuttamaan tilanteen, ettei tartte huolia turhaan.

Heräsin yöllä kun vauva ilmeisesti könysi poikittain masussa(poikakin viihtyi näillä viikoilla poikittain) ja tunki päätään oikeasta kyljestä ulospäin! Nukuin kyljelläni ja täytyi vaihtaa asentoa kun tuntui hassulta nukkua "vauvan pään päällä" :)

Tuli kauhea paniikki yksi päivä kun tajusin että mulla on vielä vaikka kuinka paljon tekemistä ennen vauvan syntymää. Poika pitäisi saada nukkumaan jatkettavaan sänkyyn(ei ole vielä edes sänkyä) ja olisi kiva jos saisi hänet nukkumaan muualle kuin syliin, 12-kiloinen on vähän iso sylkkyyn nukutettavaksi jo. Se vaan on niin helppoa, kun nukahtaa niin hyvin siihen syliin. Pinnasängystä täytyisi saada pois kun renkuu siinä laidalla uhkaavasti(ei ole vielä pois tullut kuitenkaan) ja pituuskin meinaa jo loppua kesken:) Sitten mulla on vauvanvaatteet vielä laittamatta kuntoon ja vaippoja iso kasa keskeneräisinä! No, onneksi tässä on vielä kaksi ja puoli kuukautta aikaa! Se vaan menee niin nopeasti...
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille.

Minulta myös isot onnittelut valkolakista, upp3! Täytyi oikein laskea, koska olen itse kirjoittanut, siitä on kuin onkin vierähtänyt 18 vuotta :ashamed: En ole vanha, en :LOL:


Me ollaan myös ajateltu tehdä retki Vaunulaan ja hakea sieltä f7 -yhdistelmät. Joku tuossa aiemmin kertoi niin tehneensä, taisi olla mammaliini. Olisi kiva, jos tässä kesän kuluessa vaikka tulisi värivaihtoehtoja lisää varastoon. Täytynee soitella sinne jossain vaiheessa ja kysyä asiasta. Joka tapauksessa homma jäänee meiltä hoidettavaksi tuonne heinäkuun lopulle.

Tänään kävin neuvolassa hb-kontrollissa. Suunta oli oikea, viimeksi 105 ja nyt 107. Seuraavaksi onkin sitten vuorossa neuvolalääkäri kesäkuun alussa. Ostin raudaksi Maltofer -tippoja, ihan ok ovat olleet ja maha on kestänyt niitä hyvin ainakin toistaiseksi.

Lauantaina saatiin siivottua pihaa aika hyvään kuntoon, olen todella tyytyväinen. Meillä oli muutamalla kulmalla vielä raksa-ajalta jäänyttä puutavaraa, levyn kappaleita ym. Nyt ne ovat kaatopaikalla. Kun vaan vielä viime syksynä kylvetty nurmikko lähtisi kunnolla kasvuun, ettei tarvitsisi uudestaan laittaa. Aika helppo homma muuten yrittää pitää lapset pois kasvavalta nurmikolta...

Sain perjantaina vietyä loppuun äitiyslomani sijaisen hakuprosessin. Nyt on hyvä olla, kun kaikille hakijoille on asiasta informoitu ja valitun kanssa voidaan alkaa kommunikoimaan siirtyvistä vastuista tässä jo ennen varsinaisen sijaisuuden alkua. Valittu henkilö muuttaa tänne Tampereelle pohjoissuomesta, joten ehdimme olemaan yhtä aikaa töissä vain pari viikkoa heinäkuun alussa.

Joku muuten kyseli - en muista kuka - että onko muilla ollut kroonista nenän limakalvojen kuivumista ja limaisuutta kurkussa. Minulla on ollut jo muutaman kuukauden ajan juuri kuvatunlaista. Alkaa hermot mennä. Aamuisin saa rykiä vartin, että saa kurkkunsa jotensakin selväksi ja samalla nenä on ihan kutisevan kuivan kirvelevä.

Säihke & pikkupossu
 
heip :wave:

keskiraskauden energisyys ja ihanuus bongattu!!! se oli ne 3 viikkoa ennen vappua :LOL: sen jälkeen on ollut taas vaan ihan kulahtanu olo :D oikeesti näin on... :ashamed:

joop, samoilla linjoilla kuin muut aamun mammat eli arvauskeskuslääkäri iltapäivällä. en oo aikoihin varannu arvauslääkärille aikaa, enkä muistanu yhtään, että se voi olla noin vaikiaa :( siel oli joku tosi-bitch luurin päässä ja tiukkasi "no, mikset sitten mene työpaikkalääkärille". ko. ihanuuslaitos on 40 minuutin ja kahden julkisen välineen matkan päässä ja kun mua pyörryttää ja heikottaa, niin, hmm, menisinkö sinne vai terveyskeskukseen ihan naapurissa... no, sitten se tiukkasi, että "no, mikset mene sitten neuvolalääkärille". no, kun sinne pääsee soittamaan vasta 12:lta ja mulla on toi bakteeritulehdus, jota ehkä pitää tutkia aika pian... jos saan tälle päivälle neuvolasta viel ajan, perun ton arvauslääkärin :saint: ja näytän luurissa kesoo sille ajanvarausnatsille peruessani... on se hurja :LOL:

mutta kiva kuulla, että kaikilla muillakin on fiilikset korkeella :LOL: oikeesti piristi lukea teidän muidenkin vuodatuksia just nyt! äsken viel mietin, että jaksanko jo mennä suihkuun, että mitä jos vaan mököttäis petissä lääkäriin asti, mutta hei, jos tatjanallakin on siel 3 pientä nykimässä lahjetta ja hän jaksaa päivästä toiseen elellä, niin kyllä mä nyt yhteen suihkuun jaksan mennä =) tatjanalle ja kaikille lapsosten kanssa jo eleleville kovasti tsemppiä!

luin muuten riina katajavuoren "lahjat"-kirjan just, se oli virhe... kai sen on tarkotus olla jopa loppuviimeks myönteinen kirja, mutta mää luin sitä tietty ku piru raamattua ja vaan ahdistuin. esikoista odottaessa kaikki vähänkin negatiiviset lapsiperhekuvaukset paisuu omassa päässä valtaviksi. nyt alotankin vastapainoksi "tyttökavereiden opas vauvavuoteen"-kirjaa :D ainakin se "tyttökavereiden opas odotukseen" (tjsp) oli hauska ja silti riittävän informatiivinen, enkä vieläkään oo lukenu muuta kokonaista kirjaa odotusajasta, lehtiä ja nettiä vaan.
aijuu, ja sitä kevään uutta äitiyskirjaa, missä joku tutkija on haastetellu yli kolmekymppisiä äitejä, älkää, esikoista odottavat lukeko sitä :LOL: vitsi, sekin oli masentava, lopetin sen kesken.

mut erityisesti kokeneilta äideiltä ottaisin mielelläni vastaan lukuvinkkejä vauva-ajasta. moni kirjastossa olevista kirjoista näyttää ikivanhoilta ja todella epäkiinnostavilta, olisko kellään osunu käsiin mitään inspiroivaa, modernia opusta? jossa ei lässytetä, eikä paapota liikaa..? (onkohan liikaa vaadittu kirjalta... )

irtis ja pikkuleijona 27+5
 
vib kun laitatte jatkettavan sängyn kannattaa hankkia myös turva laita meillä ois monta kertaa tiputtu sängystä ilman laitaa meillä ostettiin pikku pingviinistä turvalaita myös hobby hall myy laitoja täällä ei ainakaan saanut lastentarvikeliikkeestä laitaa ois pitänyt tilata niin tilasin suoraan netti kaupasta (se keltä me ostettiin tuo jatkettava kertoi että niillä poika oli ensimmäisenä yönä tippunut sängystä ja sen jälkeen ei suostunut nukkumaan siihen sänkyyn)
 
heips!
Olipa muka "hienoa" kun löytyi oma nimi sanomalehden sivulta kirjoittaneiden joukosta :LOL:

Aamulla oli lääkärineuvola. Kaikki ok, kohdunkaulan pituus edelleen 3cm, kiinteä ja kiinni. Tunnusteli myös lantion, jotenki tuolta sisältä päin, ja ok on. Ai perkule kun oli/on paikat kipeänä sen käsittelyn jälkeen!!! Sf-mitta oli 24cm, 1cm kasvunopeus per viikko.:) Vaavi potkiskeli kun kuunneltiin sydänääniä, ne oli +146.. :heart: Edelleenki meno päällä massussa, sai äsken kaakaota niin innostui :LOL:

Saan torstaina yo-mekon, vein sen siis takas sillon sille ompelijalle kun oli liian ahdas yläosa. Toivotaan että ois nyt hyvä eikä liian pieni tai iso!!

Pitäs lähteä soittelee eläinlääkärille.. Toisella marsulla on karvaton läikkä selässä, oiskohan sillä hilsepunkki, loisia tai kapi... :/ Rahaa palaa, mutta mitäpä sitä ei rakkaan lemmikin puolesta tekis!!=)

Kiitti noista imetysliivi vinkeistä!! :wave:

Upp3 ja Mötky 27+6
 
Täällä vielä yksi kärtty rinkiin mukaan :D Eka puolivuotta meni tosi tasapainoisesti verrattuna tähän aikaan. Nykyään mulla palaa hihat kohtuunopsaan asiasta kuin asiasta - ja mies vielä tietää mistä narusta vetää, jos haluaa saada mut ärsyyntyyn :D Tai sit se taito tulee useimmilla miehillä geenistössä vakiona ;)

Mulla tuota energisyyttä oli vielä kuukausi sitten roppakaupalla. Silloin tuli siivottua kaapit ja järjesteltyä huonekaluja uuteen uskoon monta aikaa. Nyt onkin parin viikon ajan ollut puhti kokonaan kadoksissa ja hirmuinen kasa vaatteita odottaa vielä pesua ja kaapitusta... Elmerin huoneessa on suloisessa sekamelskassa äitiyspakkauksen tavarat, pinnasänky, amme ja pari lipastoo :D Kaikki on vaan heitetty sinne odottaan jatkokäsittelyä :whistle:

Käytiin viikonloppuna kavereilla hakemassa pinnis, amme ja kassillinen vauvanvaatteita. Kotiin tultua iski kauhee flunssa; tuntuu, että pää räjähtää kohta ja nukuttaa niin älyttömästi... Taidan lähtee keittään kupillisen kahvia, jos helppaisi vähän tuota tukkoisuutta.

Hyvää alkavaa viikkoa mammat ja masut =)

räkäinen kaneliomena ja pikkumuru Elmeri 28+6
 
Moikka,

Ei oo täälläkään energisyydestä tietoakaan. Väsyttää melkeen samalla tavalla ku alkuraskaudessa. Eilenkin päivällä nukuin pojan kanssa parin tunnin päikkärit mut tänään aattelin selvitä tolla kahvilla ja suklaalla. Mua on alkanut välillä huimata, johtuukohan verenpaineesta vai mistä? Vähän säikäyttää välillä ku huomaa et pitää ottaa tukea jostain et pysyy pystyssä. Me ollaan vajaan kahden viikon pääst lähössä reissuun ja pitäis hommata lääkärintodistus lentomatkaa varten. Voikohan neuvolalääkäri sen kirjottaa ku mul on ens viikol aika sille. Pitää ottaa selville et ehdin saada sen todistuksen ja pääsen lämpimään, ihanaa.

Mäkin oon huomannut et oon nykyään aika pahalla päällä erityisesti miehelle...Vaikkei toinen oo mitään tehnyt ansaitakseen huonoa käytöstä :ashamed: Mullakin on vielä kaikki vauvanvaatteet ja tarvikkeet survottuina vaatekaappiin, pitäis käydä niitäkin läpi kuhan jaksais. Taidanpa vetäytyä tonne sohvalle leffaa kattomaan.

Mukavat päivänjatkot kaikille mammoille ja masuille!

tintsa ja poju 25+6
 
Oho, avasin juuri nama sivut, ja ajattelin, etta ei voi olla totta! Olin juuri itse ajatellut viime paivina tata vasynytta, rasittunutta olemustani, etta noinko nopeasti se ihana helppo keskiraskaus menikin, ja tultiin viimeisen kolmanneksen vaivalloiseen rameikkoon! :) On tietysti lohdullista lukea etta monella muullakin on samanlaista.
Suonenvetoa oli useana perakkaisena yona, aivan kamalaa, pohket jumissa ja kipeana paivallakin. Eilen kipeytyi myos oikean reiden takalihas :eek: Ostin eilen magnesiumia ja otin, eika viime yona onneksi tarvinnut herata kramppeihin.
Suoli on tullut tosi laiskaksi, toimii noin joka kolmas paiva. Onneksi vatsa ei kuitenkaan ole varsinaisesti kovalla.
Vatsa alkaa painaa (kylla, valaskerhoon kuulun minakin) ja mietin, miten sitten oikein jaksan koko kuuman kesan synnytykseen asti... Kaiken kaikkiaan olo on ollut tosiaankin vahan surkeanpuoleinen.
Aitiyslomasta: minun korvissani kuulostaa suorastaan luksukselta, kun kerrotte aitiyslomalle jaamisistanne... Israelissa aitiysloma on 14 viikkoa - kylla! - ja useimmat aidit ovat toissa ihan synnytykseen asti, kun eivat halua tuhlata sita vahaista lomaansa ennen vauvan syntymaa. Tietty jos vointi on huono, saa sairaslomaa ennen synnytysta.
Itse en pysty 3-kuista vauvaa antamaan vieraan hoidettavaksi, mutta kokonaista vuottakaan en kylla pysty olemaan kotona, silla sen 14 viikon jalkeen loma on palkatonta. Kun nyt muutaman kuukauden pystyisi olemaan sen virallisen aitiysloman paatteeksi.
Etta sellaisia taalta... voikaahan kaikki hyvin!

T. Helmi71 ja typykka 27+5
 
fosfori: myös Ikea myy sellaisia korillisia ratkaisuja kuin Elfan vastaavat. Itse ostettiin pari tuollaista hopeeanharmaata koriyksikköä, ja noihin saa kyllä laitettua tasot päälle halutessaan. Itse pinosin nuo kaks yksikköä päällekkäin, ja tulihan sitä säilytystilaa muuten vähäkaappiseen asuntoomme =) Mikä parasta, hinta on vain murto-osan Elfan vastaavaan verrattuna.

Päivitin profiiliin parin viikon takaisen 4D-kuvan.. tosin hyvin pienenä tuo kuvan näyttää......

Jaksamisia mammoille!
Elo-onni08 ja "Jyry Yrmy" 25+4
 
moi vaan!!
mikähän energiapuhuri meilläpäin kävi aamulla ku sain aikaiseksi pestyä alakerran katot ja seinät, mut nyt onkin niin väsy et ei oo tosikaan piti lapsillekkin laittaa piirretyt pyöriin niin saa mammakin hiukan levähtää välillä.
eilen tosiaan sain taas sen lääkekuurin pissatulehdukseen lekuri kirjoitti jonkun oudon kuurin niin onkohan se ihan normaalia että mulle tulee kauheen huono olo n.puol tuntii lääkkeen oton jälkeen ja kestää nuin tunnin reilu? aattelin että jos illalla tullee vielä huono olo niin soitan kyllä neuvolaan ku ei se nuihin oireisiin kauheesti helpotusta tuo.
apua nyt ois mun vuoro mennä huomenna sinne sokerirasitukseen, ja torstaina ois sitten neuvola missä kuulen tuomioni.
mut hyvät päivän jatkot muille mammoille!!!



sateisin terveisin jyffe ja 26+3
 
vib, meillä olisi myös edessä pojan totuttaminen jatkettavaan sänkyyn. Itse asiassa ensi yönä se alkaa... Saas nähdä montako kertaa pojun joutuu omaan sänkyyn palauttamaan yön aikana. Ja meikäläinen kun on niin huono heräämään öisin kesken unien :whistle:

Eilen tuli juhlittua pojan synttäreitä, oli kivaa vaikkakin raskasta :) Lauantain koko päivän siivoaminen ei tuntunut missään, eikä eilisen stressi. Hyvä niin...
Sen sijaan Tiitti oli viikonlopun tavallista hiljempaa, luultavasti siksi että olin itse koko ajan liikkeessä. Sitten kun pysähtyi ja söi vähän lakua niin johan alkoi melskaus masussa :) Ja tänään tavalliseen tapaan on mahanahka heilunut...

Minulla ei mitään erityistä väsymystä ole ollut sitten alkuraskauden. Johtuukohan siitä että nukun joka päivä päiväunet, oli olo väsynyt tai ei :D Pojan kanssa on niin helppo samaan aikaan mennä köllöttelemään, iltaruuankin kun teen aina valmiiksi ennen päiväunia. Kotitöitä teen sitten illalla kun mies riehuu pojan kanssa. Äiti ei niihin leikkeihin kelpaa :)

Jaksuja elomassut!

Lilli ja Tiitti 28+5
 
kylläpä säikäytti vkonloppuna kaupungilla käydessä, tuntu jotain lirahtavan housuihin ja menin sitten vessaan ja semmosta lima-veri seosta tuli, minä hätäännyin ihan kauheasti, menin suorinta tietä äippäpolille jossa ottivat vauvasta sydänkäyrän ja tekivät sisätutkimuksen, kaikki oli hyvin... pikkuneiti oli raivotarjonnassa :heart:
sanoin myös kivusta joka tulee aina kun olen liikkeellä (sinä päivänä tuntu aika "mukavasti"), mut siihenkään ei ole mitään tiettyä syytä, josko sit ois ihan sitä kasvua.. ja alapäätä tuikkii.
Muuten olo on ihan jees..
Neuvolakin oli viimeviikolla, hb 119, ja painoa oli tullut 1,5kg (ohhoh.. ) eli nyt yhteensä n7kg... paljokohan viel nousee...

ja noista supistuksista ollut juttua paljon, mul on monesti öisin (esim) viimeyönä et heräilin jatkuvasti siihen kun supisti ja sattu ihan sikana, mut yleensä ollu ihan vaan niitä "kovotteluja" eli harjotussuppareita miskä niitä nyt sanotaankin.

mutta, en taaskaan muista että mitä piti kommentoida mutta palailen sit myöhemmin. vointeja kaikille äideille ja masuasukeille!

t. hosso ja Iida 28+6 :heart:
 
Moikka kaikille, ja terkkuja äippäpolilta :eek:
Kipeitä suppareita tosiaan ollut ja kovaa paineen tunnetta. Sain ajan työterveyslääkäriltä, joka teki sisätutkimuksen ja passitti äitiyspolille, kohdunsuu tuntui pehmeälle :/
Siellä sama tuomio, eli pehmentynyt on mutta kaulaa jäljellä 2cm+ 1cm, eli siis ultrallahan se on pidempi kun sen sisäsuun saa näkymään tms. Eli saikkua ja lepoa vaan.. Hätää ei kuulemma ole, mutta käsittääkseni ensisynnyttäjällä ei sais hirveästi olla pehmeä vielä(huomenna 28+0). Otti myös näytteen emättimestä. Köh.

Vauva voi hyvin.. rt:ssä oli, vihdoin. Painoarvio 1100g eli aavistuksen keskikäyrän alapuolella, mutta hyvin voi kuitenkin.. Totesi jotain, että eihän äitikään ole iso..:D

Että semmoisia tänne. Voikaa hyvin mammat ja muistakaa levätä.. ettei käy esim. näin :ashamed:
 
pieniananas mulla sanovat myös kun kävin kasvukontrollissa että kohdunsuu on pehmä, mutta kiinni ja kanavaa 3cm, käskivät vaan välttää kaikkee mikä aiheuttaa suppareita ja muutenkin kovaa rasitusta.

Tosin meil on yks auto ja mies on töissä et mul tulee käveltyä aika paljon, esim tänään nelisen kilometriä ja tuntuu tos mahas kipeeltä mutta ei ole kyl vara toistakaan autoa hommata ja just menot sovittuja aikoja joita ei voi oikein perua. mutta jospa se tästä. =)
 
pieniananas pääsitkö kotia vai jouduitko jäämään sairaalaan?? Toivottavasti saat huilattua nyt ja tilanne helpottuis. Mulla olis ollut aika neuvolalääkärille huomenna mutta nyt terkka soitti ja sanoi että lääkäri olikin peruttu kun se oli tullu kipeeksi. No täytyy sitte mennä työterveyteen torstaina.

Rautakeskusteluun sellasta että mulla on rautana duroferor duretter niminen ja se sopii ainakin mun mahallle. Apteekista.

Kamalan kylmä ja päätä särkee.... mun sisko onneksi ollut noiden tenavien kanssa ulkona mukavan aikaa ja nyt mies tonkii matoja tuolla ulkona ja meinas lähteä lasten kanssa vielä ongelle jär ven rantaan. Kamalan kylmä ilma vaan ulkona!! HRR!!

Tänään tuli työpaikan palkanlaskennasta paperit takaisin ja saan viiä ne kelaan... Sanokaas kumpana nyt otan se avustuksen??!! En osaa sittenkään päättää!! Helpatkaas,,,, :wave:
 
Pienananakselle tsemppiä lepäilyyn!!

Imetysliiveistä.. miulla on poitsun ajalta 3 liivit jo nyt hätävarana käytössä..ovat nyt jo sopivat, eli voi olla että joudun ostamaan isompia, mutta ostan ne kyllä vasta sairaalasta kotiuduttuani, nää saavat luvan mahtua siihen asti!!

Mammaliinille, mie ratkasin oman ongelman niin, että otin pakkauksen. Halusin vauvalle jotain ihan omaa ja uutta ja se raha ois menny kuitenkin johonkin muuhun ku vauvaan.. muuta en osaa sanoo..
 
:wave: taas

tää ois nyt sit saikulla tän viikon ja sitten alkaakin kesis, joka jatkuu äippävapaisiin asti. outo fiilis. yksinäinen putki luvassa, kun miehen kesis on alkamassa vasta heinäkuussa tai joskus. mut ei se haittaa, saanpahan fiilistellä hetken kaikkea näin :)
kahtellaan labrakokeita varmuuden vuoksi vielä tällä viikolla, mutta lääkäri epäili, että ihan raskaudesta johtuvaa fyysistä uupumista olisi nyt ilmassa. ja voi ihmettä, mun terveyskeskuslääkäri onkin mun neuvolalääkäri, jonka tapasin ekaa kertaa viime viikolla :) se oli kiva juttu. (olen siis just muuttanut, en tiennyt, ketä olin nyt menossa tapaamaan omalääkärinäni)
 
Heips!

äitipolilla tuli käytyä. olin viikonloppuna niin kipee, etten uskaltanut liikkua, kun tuntui et alamaha repeää :'( kivuttomia supistuksia tulee ihan koko ajan. tk lääkäri tutki paikat pehmeät ja auki. äitipolilla synnytyslääkäri tutki, kaikki ok. ei mikään ole auki ja ihan normaalia!! huh, kätilö jo pelotteli et joudun osastolle makaan ku luki tk lääkärin lähetteen.

vauvan painoarvio 800g ja voi oikein hyvin, sivuttain köllötteli :heart: vähän on pienenlainen kaveri, mut edelliset ollu myös alle 3kg, niin ei isompi tarvi ollakkaan :D
2viikkoa sairaslomaa ja käski levähtää. neuvolalääkärillä käynti ennen töihin menoa.

koitetaan levähtää, joo :p 1 vee on 2 kertaa kipannu koiran veden lattialle, ku oon tässä istunu! eli viisain lopettaa.

Triine 26+1
 
Mammaliini83, kotona saan lepäillä.. Kun vain malttais, kun on niin älytön houkutus touhuta kaikkea! Onneksi kontrolli on jo viikon kuluttua samassa paikassa, ettei tarvitse jännätä ja pelätä koko ajan.
Mulla oli siis ekassa lääkärikäynnillä kohdunkaula 3cm, nyt lyhentynyt tuohon 2cm+pehmennyt.
Onko kellään aiemmin synnyttäneellä kokemuksia ko. ennenaikaisesta paikkojen kypsymisestä?
Tosin ensisynnyttäjällä ei just sais olla vielä tässä vaiheessa pehmeää.. Voihan se olla, että meidän vauveli syntyykin vähän aiemmin, mutta kunpa pysyis masussa ainakin vielä 9 viikkoa!
Ja ottakaa tosiaan varovasti jos teillä on suppailuja..Ja jos tilanne mietityttää, niin lääkäriin! :heart:
 
äiti lpr mä kans pelkään että jos ottan sen rahana niin se menee johonkin muuhun... ja kyllä mulle pakkauksesta olis mieluisia se haalari ja lakanat, vaipat ja muuta... ne vaatteet ei niinkään, ainakin esikoisen pakkauksessa ne oli niin isoja että en enää puolivuotiaalle potkareita laittanut. Haluaisin että ne olis pienempiä ja menis ihan vastasyntyneelle kun silloin haluaa pitää pehmosia ja helppoja vaatteita, isommalle voi jo laittaa "hienompia" vaatteita. En sitten tiiä onko ne pienentynyt vuodesta 2003?

Pieniananas Mulla muistaakseni olis ollut jommassa kummassa aiemmassa raskaudessa paikat vähän pehmentynyt mutta ei sitten kumminkaan pahentunut tai muuta. Onko sulla ollut hiivaa tai muuta nyt odotusaikana?? Mä oon kans täs miettinyt että kun niin ja niin monta viikkoa vielä pysyis niin sitten ei haittaa tai olis enään niin "vaarallista" syntyä. Kaks kuukautta niin alkaa olemaan jo hyvät viikot (mulla huomenna rv28). Joskus 34 viikon paikkeilla annetaan vauvan jo syntyä jos alkaa syntymään. Mulla esikoiselta sanottiin 35 viikolla että saa syntyä jos syntyy kun silloin alkoi supistelemaan tosi paljon ja säännöllisesti---- no lopulta meni 41+6 viikolle.

Mies selvis nyt sinne kalaan lasten kanssa ja ihana hiljaisuus tuli!! =) Likat ihania kun aivan mielissään eväitten kans lähti ja kuopus tohkeissaan kantoi matopurkkia ettei vaan jää kyydistä!
 
Mammaliinille kiitokset vaunula informaatiosta, toivottavasti ensi viikonloppuna päästäisiin siellä käymään :)

Pieniananas kovasti tsemppiä sulle, koitahan ottaa ihan rennosti ja lepäilet paljon :hug: itselläkin ollut tuota menkkamaista juilimista välillä..ei siihen taida muu kuin lepääminen auttaa.

Heh on se mukava kuulla että muillakin on huonoja päiviä. tuo mun rakkaani kun on viimeaikoina ollu tosi kärtynen ja tartuttaa sitten sen kärtyisyytensä minuun, se on sellainen ihana oravanpyörä :LOL: mutta nyt tämä mamma hyökkää tuon kotitekoisen pizzan kimppuun nami nam! ei muutakuin mukavat päivän jatkot kaikille :wave:
 
Täällä ollaan kans jo saikulla, kohdunkaula on lyhentynyt ja paikat aivan liian pehmeät. Törmäsin neuvolassa serkkuuni, joka kertoi hänellä olleen aivan sama homma. Ensimmäisestä lapsesta oli joutunut sairaslomalle helmikuussa, kun LA oli toukokuussa. Toisesta lapsesta oli sairaslomalla toukokuussa kun LA oli vasta lokakuussa. Molemmat lapset ovat kuitenkin syntyneet täysiaikaisina. Kertoi vain olleensa viimeiset viikot tosi kipeänä, kun paikat olivat kypsyneet niin aikaisin ja lapsi päässyt painamaan häpyluuhun ym. Eli elimistö ei pystynyt kannattelemaan vauvaa, kuten niillä joiden paikat eivät olleet kypsyneet.

Toisen vertaiskeskustelun kävin tänään tuuraajani kanssa (mies noin 45-v). En tunne tätä kyseistä miestä mitenkään erityisesti, muutamia kertoja on tavattu firman pippaloissa ja jonkun kerran aiemmin puhelimessa juteltu, niin nyt "avauduin" hänelle näistä raskausvaivoista =) Hän kyseli kohteliaasi vointiani ja yksi asia johti toiseen ja hän alkoi kertomaan kuinka heidän esikoisensa on syntynyt viikolla 30+3 ja toinen oli syntynyt 31+jotain. Esikoisen synytymästä on nyt 23-vuotta aikaa. Vaimolla oli todettu paikkojen hieman pehmentyneet ja käsketty ottamaan rauhallisesti. Vaimo ei ollut tuntenut supistuksia eikä muutakaan erityistä kipua, kunnes yhtenä iltana oli alkanut voimakkaat kivut ja seuraavana päivänä oli poika syntynyt. Toisessa raskaudessa vaimo oli tiennyt paikkojen kypsyneen taas liian aikaisin, oli tuntenut ns. normaaleita supistuksia. Oli käynyt lääkärillä tarkistamassa tilanteen ja paikat olivatkin muutaman sentin auki, joutui petipotilaaksi, mutta tämäkin syntyi keskosena. Molemmat keskoslapset ovat tänäpäivänä täysin ok, tapauksia.
Puhelun jälkeen tuli kyllä hieman omituinen olo, kun oli "purkautunut" omista tuntemuksista ja paikkojen kypsymisestä "vieraalle miehelle" ja hänkin kertoili omista kokemuksistaan tosi avoimesti, mutta hyvä mieli keskustelusta kuitenkin jäi. Aivan luonnollisia asioitahan nämä on.

Jahka tämän sairaslomalla oloon tottuu ja omatunto helpottaa (poden aina huonoa omatuntoa sairaslomasta, vaikka tiedän sen olevan turhaa) niin pitänee alkaa laittamaan paikkoja valmiiksi vauvaa varten. Mitään hankintoja emme ole vieläkään tehneet, mutta nythän sitä on aikaa katsella ja suunnitella

Lauren-78 ja poika 29+1
 

Yhteistyössä