OoO ELOMASSUT TOUKOKUUSSA OoO

Moi!

Taas pitkästä aikaa kirjottelen.
Kukas se olikaan kun kysy mun fysioterapeutilla käymisestä, somako? Eli se on ihan venyttelyä, ei hierontaa. Selällään ei tartte maata kauaa ja mahallaan ei ollenkaan.

Jaaha, saas nähdä tuleeko meille nurtsin leikkaajat tänään. Talo on osakeyhtiö ja pihanhoito kuuluu kiinteistöhuolto firmalle. Eilen sinne soittelin, että oisko aika tulla tännekin päin. Kerran ovat tänä vuonna käyneet ja sillonkin leikkasivat vain etupihan, takapihalle eivät tulleet. Mies soitti samana iltana, että jotain jäi tekemättä, lupas tulla, mutta ei näkyny. Eilen sit mainitsin asiasta, niin pahotteli tapahtunutta. Ottaa aivoon tollanen... Me kuitenkin yhtiövastikkeen muodossa maksetaan niille sievoinen summa vuodessa rahaa, eikä ne käy kun pari kertaa vuodessa. Saavat kiukkusen raskaana olevan naisen peräänsä, jos ei ilmaannun tänään :LOL:

Te jotka juotte normaalisti paljon kahvia, ootteko vähentäny? Mulle on tässä ja ekassa raskaudessa sanottu, että max neljä kuppia saan juoda, mutta kun se neljä menee jo aamulla :ashamed: Mä en voi olla ilman kahvia, saan mielettömät päänsäryt. Jep, riippuvainen kofeiinin taidan olla.

Mitä ihmettä mun piti viä kirjottaa, en muista millään!

Niin toi pesuaine oli ainakin. Mä pesen meidän kaikkien pyykit LV:llä. Mulla lievästi atooppinen iho, typyllä tosi pahana jyllänny reilun vuoden.

Mä tahtoisin ton painoarvio ultran, mutta mahtaakohan sellasta saada ihan kuka vaan? Esikko ultrattiin sillon, kun mä makasin päivän raskausmyrkytys epäilyn takia äitipolilla, niin siä huomattiin, että se onkin vaan suuri kokonen, että muuten oli kaikki ok. Sillon syntymäpainoks arvioitiin 4,5kg. Loppuviimen kävi niin, että käynnistettiin 38 viikolla, kun arvioivat, ettei mahdu syntyyn laskettuna-aikana tai jälkeen. Syntyessään oli 3870 ja siinäkin meni tunti, ponnistuksessa siis. Mahtaiskohan lääkäri ton perusteella kirjottaa mulle lähetteen ultraan?

Mutta nyt vähän siivousta :wave:
 
tsau :wave:

mairo :eek: ikävä kuulla, jos joudut tuosta ihottumasta kärsimään loppuun asti! toivottavasti näin ei kuitenkaan ole, jos se vaan siitä helpottuis? bd bd! vauva ainakin vaikuttaa olleen ruoka-aikaan kotona, pointsit siitä! ;) :D (huom, huom, en oo saanu vielä YHTÄÄN painoarviota, helppokos mun on täällä vitsailla... kiusin vain :) )

lintsattiin viimeisestä perhevalmennuksesta ennen synnytystä :saint: meidän kaupungissa on 4 kertaa ennen synnytystä ja 5 sen jälkeen, ja pääteltiin vaan, ettei jaksa mennä, kun aiheena oli niin yleismaailmallinen "parista perheeksi"... me siis reputetaan toi, lapsivuodeaika ja imetys, koska ne kaikki on jääny väliin :D kova korkeakoulutus täällä päin neuvoloilta!

jep, mut nyt kampaajalle :)

voikaa oikein hyvin :flower:

irtis 29+0
 
Huomenta!!

Mairolle edelleen tsemppi :hug: , toivotaan et löytäsit jonku rasvan tai jotain mikä lievittäs tukalaa oloa..

Kovasti jännittää huominen neuvola painon suhteen.. En vaan pysty olla kokonaan ilman noita herkkuja.. 11kg oli tullu viime kerralla (4vk sitten) ja se mitä pelkään, on että kasvatan vauvasta jättiläisen ja sit repeen tosi pahasti niiku esikoltakin.. esikko paino 4060g ja pelkään et tästä tulee vielä isompi.. mutta haluan ehdottomasti synnyttää alakautta jos vaan mikään ei estä sitä..

Mites tatjanan istukka ultra meni, eikös se ollut eilen?? jos en ihan väärin muista..

höperöksi olen minäkin tullut välittömästi ku tein raskaustestin.. töissä teen tyhmiä virheitä, suusta lipsuu millon mitäkin, ja en vaan osaa enää puhua, sanoja pitää hakea ja muutenkin ihan pöljä olo :D mutta ei se haittaa, IHANAA olla raskaana, vaikken enää kyllä haluas olla raskaana tämän jälkeen..

taidan tehä nyt vähän töitä.. meni aikaa kivasti ku luin teidän ahkerian kirjotuksia =)

Äiti lpr 30+1
 
Heissan pitkästä pitkästä aikaa!!! Joka päivä täällä edelleen lueskelen mutta kirjoiteltua tulee ihan luvattoman vähän. Päivittelenpä hieman.

Kaikenkaikkiaan kaikki on hyvin, tällä viikolla alkoi 5 vkon kesäloma josta jatkankin sitten suoraan äippälomalle - eli lomailijana ollaan. Esikoisen pidän vielä muutaman viikon päiväkodissa joten nautiskelen hetken ihan itsekseni. Viime viikolla tosin iski huoli että nytkö sitten loma kynnyksellä joudunkin vuodelepoon loppuajaksi, kun alkoi ihan järisyttävän kovat häpyliitoskivut jotka vaivasivat joka asennossa ja liikeessä. Huolestuin todella kun esikoisesta ei vastaavaa ollut missään vaiheessa. No lääkäriin ryntäsin ja todellakin vain liitoskivuista oli kyse. Paikat edelleen hyvin kiinni ja noista kivuista eivät mihinkään kypsykään - ovatpahan vain ikäviä äidille... No kivutkin sitten hellittivät parissa päivässä. Helposti tulevat kyllä takaisin vähänkin isommista liikkeistä mutta nyt kuitenkin tiedän mitä ovat.

Sitten mulla olisi myös kysymys liittyen parvorokkoon. Olemme menossa ensi viikonloppuna paikkaan jossa lapsi on toipumassa kyseisestä rokosta. Sehän on sikiölle vaarallinen, joskin suurin osa meistä on sen sairastanut jo lapsena jolloin vaaraa ei enää ole. Lääkäriystäväni kehotti kuitenkin tsekkaamaan onko mulla vasta-aineita. Kävinkin labrassa eilen mutta tuloksissa menee 5 pvää enkä siis ehdi saamaan niitä viikonlopuksi. Neuvolatätsy sanoi että hänen tietojensa mukaan vaaraa ei pitäisi enää olla viikon 24 jälkeen vaikka sairastuisikin, mutta lääkäriystäväni mukaan taas voi aiheuttaa vaurioita koko raskauden ajan. Tässä vaiheessa ei enää kehityshäiriöitä eikä kuolleisuutta, mutta sen sijaan vakavaa anemiaa, turvotusta yms. jotka voivat vaivata monta vuotta syntymän jälkeenkin. Kinkkisin puoli tuossa rokossa sitten on vielä se, että aikuisella se on useimmiten täysin oireeton - eli jos vaikka saisinkin tartunnan niin en sitä välttämättä edes itse tiedä ennenkuin vaavilla on jotain vialla....

Taisi tulla melkoinen sepustus, mutta tällaista täällä pähkäilen - jos jollain on kommentteja/kokemuksia, niin olisi kiva kuulla aiheesta lisää.

Tsemppiä kaikille sairaslomalaisille.

Mukavia kesäpäiviä toivotellen,
SK rv 29+2
 
Heivaan masut!

:'( :'( :'(


Meillä oli eilen niin kova tuuli että meidän hääjuhlaa varten hommattu paviljonki otti ja lähti ilmaan, lensi maakellarin päälle ja hajosi.
Katto halki ja puolet tukirakenteista poikki..

:'( :'( :'(


Siinä meni hääjuhla suunnitelma hevonperseeseen..

Auttakaa nyt masut!!!! Mitä mä keksin tilalle..?????
 
neitiperho
Oi kivaa!!! Nyt alkoi vihdoin KELAssa tosiaan tapahtua. Äitiysavustus on näköään eilen myönnetty. Nyt sitten voi oikeasti alkaa odottelemaan sitä äitiyspakkausta tulevaksi. Tietty siihenkin varmaan menee ikuisuus tietenkin.

Hitsi kun aamulla vähän säikähdin. Iines-Eetu kun ei ole ilmoitellut olemassa olostaan yhtään mitään koko aamuna ja varsinkaan sen jälkeen kun koira sitten päätti hypätä vauhdin kanssa ja tietysti suoraan mun mahan päälle. Nyt sitten ihan hätää kärsien kuulostellut kärsimättömänä, että onko siellä vielä elämää vai ei. Kerran on vasta tullut vaimea tuuppaus eikä muuta :/ Täytyy nyt vaan varmaan yrittää seurata tilannetta. Jos mitään ei tapahdu niin sitten soitto ainakin neuvolaan jos ei muuta... :ashamed:


 
neitiperho, meinkin poitsu säikytti miut yhtenä päivänä ku oltii sängyssä lötköilemässä, ni hän rojautti kuperkeikan ja jalat tietty suoraan masun päälle.. ja tietenkään vauva ei liikkunu sen jälkeen vähään aikaan.. mut alko se sitten taas hytkymään..oli vaan kai sopivaan aikaan lepohetki.. ja istukkaa pelkään noista iskuista, ku miulla se on tossa eessä, ettei se vaan irtoo..mut ei kai ne ihan pienistä töyssyistä lähe irtoilemaan..

Toivottavasti siun mahassakin on alkanu jo jumppatuokio =)

SKO6 millanen tarttumis aika tossa parvorokossa on, jos lapsi on jo toipumassa?? Eihän vesirokkokaan tartu enää ku on ruvet jälellä?? Miulla ei siis ole oikeeta tietoa.. Mutta jos vaara on saada tartunta, ni mie en menis.. oon sen verran hysteerinen noissa jutuissa..

Ja salamatkustajalle miulla ei ideoita.. mutta tosi tylsää ku noin kävi.. mutta ehkä teille tulee eteen joku paljon ihanampi juttu!! kaikella on aina joku tarkotus!!

ja mie en jaksais olla enää yhtään töissä.. plaaaaaaaahhhhhh.....
 
Heip.
Minä nyt sitten olen raskausdiabeetikko... mittarin sain ja ruokavalion eilen vaikka mielestäni ei ollut liika korkea paastosokeri, kuiteskin tänä aamuna olikin 6,2 , kun se raja on 5,1 raskausaikana. Kunhan nyt vaan vauvalla kaikki ok. Ens viikolla neuvolalääkäri katsoo että miten on kohdunsuu kun se kuulema sokeripotilailla tuppaa kypsymään ennen aikojaan, ja ennenaikasen synnytyksen riski isompi.
Kelan sivuilla näkyi että päätökset tehty tänään, pakkaus, äitiysraha ja vanhempainraha. Tulot sitten mulla pienenee yli 100 euroa kuussa ja vuokra satasen isompi uudessa asunnossa, kai tässä joutuu pummaamaan oikein huolella kohta.
Nukkumisesta ollu puhetta, mä olen nukkunut jo monta viikkoa tyyny jalkojen välissä, helpottaa kummasti oloa ja vähentää myös vessassa juoksemista kun ei maha painu silleen patjaa vasten...siis kun kyljellään nukun.
Eilen oli eka perhevalmennus ja tunsin kyllä itteni ihan ulkopuoliseks kun kaikki sanottu oli kohdistettu "teille" ja "isälle" ja "pareille", "vanhemmille" ja mitä vielä, kun olen yksin vauvani kanssa kuitenkin. Inhottaa.
Eipä muuta kun aurinkoisia päiviä kaikille!
eccu ja 26+4?
 
Päivää!
Salamatkustaja, tosi ikävää kun kävi noin! :( Uskon ja toivon, että saatte jonkin systeemin keksittyä sen tilalle! :hug:

:hug: myös muille sitä tarvitseville!

Itse pesin toissa päivänä harso kasan, ja tänään sitten kaikki vaaleat vauvanvaatteet sekä lisää harsoja, ja äp:n vaipat. Just kävin ripustelee ne tuonne ulos kuivumaan, toivottavasti naapurit ei nähny kun hymyilin ihan pöhkönä itekseni niille ihanan söpöille pikkuvaatteille :whistle: :heart: Sitten ois viel loput äp:n vaatteet, peitto+vuodevaatteet (ja kaikki muut vauvan lakanat!) ja loput muilta saadut vaatteet..vielä niitä tosin on tulossa, mut siis noi mitä jo on.:) Ja vaunujen kaikki päälliset odottelee pesua myös. Saatiin miehen siskolta lainaan onneks äp-laatikkoon reunasuojus ja pinnikseen pinnasuojus. Ja sit osaa harsoista+imuista pitäis pestä kunnon imuun.. Tuloillaan ois myös paketillinen postikulujen hinnalla saatuja vaippoja ja imuja jotka myös pitäis saada imuunsa. Ihanan ystävällinen ihminen (tuntematonki vielä ), kun lahjoitti suuren kasan vaippoja ja imuja ja villiksiä pelkkien postien hinnalla!!! :flower: Ja tuloillaan jossain vaiheessa myös pelkkien postien hinnalla kasa kestoliivinsuojia eräältä toiselta lahjoittajalta!:)

Omaan napaan ei erikoisempaa, Mötky liikuskelee ja potkii, ja on koko ajan mitenpäinsattuu masussa, vielä mahtuu muutaman viikon pyörimään!:) Toivottavasti kääntyis sit oikein päin ettei tarvis alkaa kääntelee, tai pahimmassa tapauksessa synnyttää sektiolla.. Selkä kipuili taas nukkuessa, nyt oon päivän käyttäny tukivyötä. Paljon paremmin pystyy nyt pitämään tätä vyötä, kuin joskus aiemmilla viikoilla kun alkoi kovottelee heti kun pisti tän..

Apua, lauantai lähenee...!!!

Upp3 ja Mötky 29+1 :heart:
 
Taas on yksi neuvolakäynti takana ja kaikki hyvin. Hemoglobiinikin oli noussut ja oli jo huimat 119, kun viimeksi oli 109, tosin raudan syömistä jatketaan. Sf-mittakin oli ihan hyvissä mitoissa, en kuulu valas-kerhoon, vaan mitta oli 25cm eli alle keskiarvon mennään. Tyyppikin makoili jo pää alaspäin, niin se oli viimeksikin.
Mikä parasta, niin mun painokaan ei ole noussut kuin 500 grammaa viikkoa kohden ja nyt on alkupainoon verrattuna tullut vain 3,5 kiloa lisää painoa.

Neuvolan jälkeen kävin vähän kiertämässä kirpputorilla ja parissa vaatekaupassa hiplailemassa vauvojen vaatteita, mutta mikään ei oikein innosta, kaikki ovat niin tylsiä ja muuten vaan rumia. Kirppariltakin olisi taas löytynyt ihania tyttövauvoille tarkoitettuja vaatteita, mutta kun mä en tiedä kumpi tulee, niin en uskalla ostaa.

shihtzu + pikku apina 29+2
 
äiti lpr + muut: Hyvin muistit mun istukkaultrapäivän, kiva :D Eilen siinä tosiaan kävin ja kaikki oli enemmän kuin hyvin!! Istukka on edelleen etuseinässä, mutta oli noussut kohdunsuun vierestä ERITTÄIN paljon ylemmäs, että saan luojan kiitos synnyttää normaalisti alateitse. Ihana helpotus. Sitten vauvan sukupuolta vielä tsekkailtiin ja kyllä se edelleen tytöltä näytti :heart: Saatiin haarovälistä oikein kunnon lähikuva ruudulle eikä sielä mitään killuttimia kyllä näkynyt. REPIKÄÄ MAMMAT TÄSTÄ: meidän vauvan painoarvio eilen (rv 29+4) oli jo 1,9 kiloa :LOL: Ultraaja vaan tuumasi, että vauvalla on hieman pullukka masu ja vastaa 2 viikkoa suuremmalta (siis masusta). Ei muutakuin dieetille vissiin :LOL:

Vakuutuksista: Me ei tällekään vauvalle oteta mitään vakuutuksia. Lapsilla on ollut korvien kanssa ongelmia pienempänä sekä nuorimmalla on ollut pariin kertaan virusinfektiokierre ja niihin ollaan saatu korvaukset ihan hyvin kelasta. Meille riittää tälläinen järjestely.

Kiia08: Mua ei äitiys enää pelota, kun odotan kuitenkin jo neljättä lasta. Ainut mikä mua pelottaa, on synnytys. Jos taas vauvalla on napanuora kaulan ympärillä niinkuin kahdella edelliselläkin oli (ekalla ei) yms. Kaikkea sitä vaan rupeaa pelkäämään mitä enemmän on raskauksia ja synnytyksiä takana. Luulin, että olis helpompaa kun neljättä odottaa, mutta eipäs ollutkaan. Nyt sitä vasta kaikkea pelkääkin!!!

Tisseistä vuotoa: Mulla ei oo koskaan raskausaikoina tullut maitoa eikä muutakaan nestettä tisseistä eikä nytkään. Vasta synnytyksen jälkeen meikäläisen röörit näyttää aukeevan :LOL: Mutta sellaista ihmeellistä "kihelmöintiä" sillon tällön tuntuu rinnoissa. Se on justiin samanlainen tunne kuin maito alkaisi nousemaan rintoihin ennen kuin tulee maitosuihku.

mairo: :hug: Toivottavasti saat lopullisen päätöksen pian siihen, että mistä sun kauhea kutina jatkuu. Ei tommonen oo ollenkaan kivaa. Voimia ja jaksamista kutiamisen suhteen :heart: Mua on itteäkin pari viikkoa sillon tällön raavittanu pohkeesta ja reidestä. Neuvolan kehotuksesta kävin jopa otattamas verikokeen maksa-arvoista ja niissä ei ollut sitten yhtään mitään. Kuulemma sillon saattaa syyhyttää jos maksa-arvot on nousseet. Mulla ei niin ollut. Nyt on raapiminen jäänyt toistaiseksi vähemmälle.

Autolla ajosta: Ite vielä tarvittaessa ajelen sellaista 100 km/suunta jos mies ei pääse mukaan. Mulla heti alkumatkasta alkaa ottaa vasemmalla mahaan kipeetä, mutta se menee jonkun ajan päästä onneksi ohitse. Että en enää mielellään pitkää matkaa lähde ajamaan itse, jos ei ole aivan pakko =)

Vauvan vaatteiden pesuaineesta: Ite käytän aina vauvan vaatteiden pesuun jotain hajusteetonta pesuainetta ja huuhteluainetta (nyt Bioluvil). Keskimmäiselle lapselle ei normaali hajusteellinen pesuaine käynyt vielä 1-vuotiaanakaan, vaan sille tuli kauheat punaiset näpyt iholle heti. Nyt jo normi aineet sopii. Suositus yleensä on, että vauvalla käytetään sitä hajusteetonta pyykinpesuainetta ainakin noin puoli vuotta, jonka jälkeen voi kokeilla sopiiko tavalliset aineet jo. Tälläiset ohjeet oon aina saanut neuvolasta. Pitää muistaa kuitenkin, että vauvan ihon on PALJON herkempi kuin isompien lasten tai aikuisten.

mammaliini83: :hug: Aikamoista oot saanut tässä välissä kokea. Pidän kovasti peukut pystyssä, että kaikesta vastoinkäymisestä huolimatta vauvasi pysyy loppuun asti masussa!!

Huomenna oliskin neuvola. Pelottaa todella nousta puntarille, kun painoa tullut kuitenkin yhteensä jo tähän asti se 15 kg :ashamed: No, ei voi mitään sillekään. En mä sitä ainakaan ite niin stressaa.... Muuten vointi on suht hyvä. Kauhee väsy vain on, kun öisin ei saa nukuttua kun lonkat puutuu ja pitää jatkuvasti vaihtaa kyljeltä toiselle. Sitten käyn 1-2 kertaa yöllä vessassa ja nuorimmaiselle (2-v.) on tullut kova nuha ja sitä pitää käydä öisin lohduttelemassa. Mies ei kelpaa vaan aina minä :'(

Jättihalit :hug: vielä kaikille muillekin niitä tarvitseville. Täällä eletään hengessä mukana niin iloissa kuin suruissakin. Ja otetaanhan rauhallisesti isojen masujemme kanssa :D

Tatjana80 ja tyttö 29+5
 
Neuvolakuulumisia! Lääkäri huomasi gynetutkimuksen yhteydessä, että mulla on kohdunsuu jo ihan aavistuksen auki. Onhan mulla pientä mahakipua ollut, mutta en mitenkään osannut yhdistää niitä supistuksiin :eek: Mutta supistuksiahan ne kaiketi ovat sitten olleet, kun ovat ehtineet paikkoihinkin jo vähän vaikuttaa. Lääkäri pisti saikulle äippäloman alkuun asti. Vitsi ku ei malttais olla pois töistä. Mut toisaalta onhan sitä kotonakin puuhaa... Mut nyt tosiaan yritän ottaa iisimmin :D

Kaikki testit oli ok: verenpaine 138/86, hemoglobiini 122, painoakin tullut taas vähän lisää :LOL: Nyt on tullu kaikenkaikkiaan jo vähän vajaa 10kg sitten lähtötilanteen. Noh..aattelen positiivisesti että onhan tässä varaa vähän kerätäkin painoa. Kohdunpohjan korkeus oli 26cm. Vauvan syke oli 146. Vauveli on muuten viihtynyt pää alaspäin.
 
moi :wave:

tatjaana oot muuten ihan oikeessa siinä että pelko kasvaa kun on nuita synnytyksiä jo monta takana, ekaa ku teki niin se oli helppoo ku ei tiennyt mistään mitään vaan nyt on jo kokemusta sen verran et tietää suunnilleen aina et missä mennään. mua itteeni pelottaa se kipu kaikista eniten ja se että kerkeenkö saamaan mitään lievitystä. ja onnee ultran tuloksista.

muuten on täällä mennyt kaikki ok, hieman on supistellut mut oon koittanut ottaa iisisti aina silloin kun pystyy. mut täytynee ruveta tekeen ruokaa pellon kyntäjille.

voikaa hyvin!!
 
Tulinpahan vain hehkuttamaan että Kelan päätös äitiyspäivärahasta tuli postissa, ihan mukavan summan olivat laskeneet mun 5kk tuloista ennen kuin jäin taas työttömäksi/kodinhoitotuelle nyt sit olenki nauttinu 2v tytön kans kotona olosta ennen vauvaa ku mihinkää ei ole kiire vaikka mielellään olisin töitä jatkanukki
...äippä pakkauksenki pitäis muutaman viikon sisällä tulla postiin :D
enmppu ja kaveri 29+4 :heart:
 
niin joo mulla ei oo ruvennut tissit vielä valskkaan, pientä kihmelmöintiä on silloin tällöin.
ja raskausarpia en oo huomannut siis uusia sellaisia kun on nuita vanhoja jo ennestään.
niin ja pakkauksenkin sain tosiaan ja se tais olla sitä vanhaa mallii, pakkaus oli muuttunut jonku verran olin positiivisesti kyllä yllättynyt.
 
Mä kihisen kiukusta!!!!! Mein nurmikko käytiin leikkaamassa, kuten eilen lupasivat, mutta takapiha päin v****a ja etupihaa ei ollenkaan!!! Tää tuntuu tosi tyhmältä valitusaiheelta, mutta mua niin kiukuttaa, kun asioita ei hoideta kunnolla. Mä en edes uskalla soittaa sinne, pelkään omaa käytöstäni, huudan ja pillahdan itkuun aivan varmasti. Saa mies soittaa kun ehtii. Ite tarttis näköjään kaikki tehä, että saa mieleistä.
Pahottelut turhasta valituksesta!
 
Täällähän oli monet käyneet nyt neuvolassa. Niin tääkin masu kävi. Kovin pessimistisenä sinne menin ja niiin aurinkoisena tulin takaisin! =) Enpäs sitten tiedä, onko mahdollista, että viikko sitten sormelle auki ollut pehmeä kohdunsuu oli nyt kiinteä ja kiinni. Mielipiteitä? Ja muutenkin kaikki "tulokset" oli ihan muuta kuin odotin. Paino oli laskenut -edelleen. Nyt lähtötilanteeseen -4,6 kg. B) Verenpaine 128/85, hemppa viime viikolla 128 ja ihmetysten ihmetys: sf 24 cm!!! Että mitä? Sehän oli jo reilu 2 viikkoa sitten 24! Montakohan eri tulosta sitä saisi sf-mittaan, jos kiertäisi kaikki tk:n neuvolaterkat ja lääkärit läpi? Varmaan kaikilta eri? Esikkoa odottaessa sf oli juuri tänä samaisena hetkenä 30!!! Eli paaaljon pienempi masu on nyt kuin edellisellä kerralla. Tosin sitä mieltähän olenkin ollut jo alusta asti. Lääkäri käski ottaa rauhallisesti noiden suppareiden vuoksi. Siis ihan koko kesän. Mitä sitä sitten tehdään koko kesä? Otetaan esikon (1v1kk) kanssa aurinkoa? Juupajuu... :headwall:

Pesuaineista vielä sen verran, että esikolle pesin ensimmäiset 9 kuukautta kaikki vaatteet allergiatestatuilla aineilla. Ja niinpä taidan tehdä nytkin. Jotenkin tuntuu, että ne vauvan vaatteet ovat niin pieniä ja somia, että ne oikein huutavat tulla pestyksi hellävaraisella aineella.

Ja autolla ajosta: mie ainakin ajelen vielä surutta 300 kilsaakin päivässä, eikä tunnu vielä missään. Oli tuossa yhteen väliin sellainen vaihe, että paikat oli tooodella kipeinä autossa istumisen jälkeen, mutta nyt ei taas tunnu pahalta. Joten kesähäihin pääsen minäkin, vaikka matkaa tulee yli 800 km.

Mutta nyt kahveelle, olen sen ansainnut kovan raatamisen jälkeen :LOL:

-madison rv28+6
 
Kiitos kaikille haleista! Ihanaa kun on myötäeläjiä! :hug:

SKO6 Minä olen kuullut että parvo tarttuu silloin kun on sen itämisaika eli kun se ei näy vielä ihottumana.
Mutta minä henkilökohtaisesti en kyllä menisi kylään jos tietäisin että siellä oltaisiin vasta toipumassa, eihän sitä voi kummiskaan tietää varmasti etteikö se tarttuisi ja ihottuma-mammana voin kertoa että on todellakaan menisi hankkimaan tieten tahtoen tällaista kutisevaa ihoa, tää on nimittäin yhtä helvettiä ja sit kun ajatellaan mitkä riskit siinä on vielä vauvallekkin.
 
1. Masennusta, pelkotiloja ja ahdistusta
2. Yksinäisyyden tunnetta
3. Finnejä (myös selässä)
4. Rasvaiset hiukset
5. Itkuherkkyyttä
6. Raskausarpia
7. Närästystä
8. hiustenlähtöä
9. Peräpukamia
10. Sydämentykytystä
11. Pahoinvointia
12. Kylmiä ja kuumia aaltoja
13. Hammasmätä
14. Omituisia haju- ja makuelämyksiä
15. Maksaläiskiä- uusia syntymämerkkejä
16. Mahankasvua
17. ÄO:n laskua
18. Tappavaa väsymystä (nukkumista seisaaltaan)
19. Pigmentin tummumista
20. Yksinkertaisuutta / lapsellisuutta
21. Lattajalka/ suurempi kengännumero
22. Selkäkipua
23. Suonenvetoa
24. Kiihtynyttä kynnenkasvua
25. Siivousvimmaa
26. Jatkuvaa valkovuotoa
27. Jatkuvaa pissahätää
28. Tyhjyydentunnetta vatsassa/nälkää/nälkään nääntymistä
29. Hikoilua, myös jalkahikeä
30. Turvotusta
31. Näön heikkenemistä
32. Hampaiden irtoamista
33. Suonikohjuja
34. Lisääntynyttä karvoitusta
35. Lisääntynyttä/vähentynyttä energisyyttä
36. Lisääntynyttä/vähentynyttä seksihalua
37. Arat maitoavuotavat rinnat

Muissa vaivoissa kevennä ensin sydäntäsi Kerttu-kätilölle.
Tohtoria ei näet pidä vaivata pikkuasioilla. Laita rasti vaivasi kohdalle. Jos tuloksena on yli kymmenen rastia - silloin ei syytä huoleen. Muista! Raskaus on aivan normaali olotila. Älä tee kärpäsestä härkästä.
 
TPari viimestä lausetta vois kyllä heittää huitsin nevadaan tänään.. Vitsi että oon ollu äkänen koko iltapäivän.. itkee pillittäny vaan kotona.. mies ja poistu lähtivät evakkoon :D .. mutta tuovat kuulemma miulle illax jäätelöö..

Voisin allekirjottaa tänään nuo kohdat 1., 2., 5. ja 20.

Ja kiva kuulla Tatjana että siulla oli kaikki niiku pitääki!!

nyt lähen aukomaan päätä tolle sohvalle, ku ei täällä kämpässä muitakaan oo.. :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
 
Moikka!

Oli pakko pitkästä aikaa kirjotella, kun mieli maassa tän päiväsen pomon puhuttelun takia. Mulla viime aikoina niin stressaantunut olo päällä, että muutamia pikkumokia on tullut töissä tehtyä, kun ajattelu ei oo toiminut kunnolla. Mutta ilmeisesti jollain muullakin samoja tuntemuksia, kuten ainakin äiti lpr kirjoitti. Vielä kun jaksaisi kolme vkoa töissä, sitten saisi keskittyä täysin vauvan ja omaan hyvinvointiin!

Huomenna onneksi neuvolalääkäri, niin kuulee onko vauvalla kaikki kunnossa, pikkuinenkin varmaan ihan stressaantunut meikäläisen olotilasta, millanenhan luonne siitäkin tulee :(
 
Moiks!

Eccu Tiedän tunteen. Odottelin esikoista yksin ja muistan vieläkin kuinka tuskallista mm. juuri synnytysvalmennus oli noiden isä-hehkutusten takia. Onhan se tietty hienoa että nykyään isät on mukana odotuksessa ym. mutta meille yksinodottajille se on täyttä tuskaa. Itselläni auttoi hieman kun pyysin minulle erittäin läheistä sukulaista mukaan valmennuksiin. Olisiko sulla joku läheinen sukulainen tai ystävä jonka voisit pyytää mukaan? Voimia sulle :hug:

Huomenna neuvolalääkäri... Ja enää 2 päivää töitä jäljellä. Tunteet sen suhteen on hiukan ristiriitaiset :/ Eiköhän tää tästä...

terv. Jennika1983

 
iltaa...

Isäntä oli vaihteeksi aamuvuorossa... mutta syy oli peli nyt illalla.... PLÄÄH! No mä kaivoin sitten vauvanvaatteita kaapista ja laitoin ekat koneeseen. Jos tyhjäis tuon lipaston/hoitopöydän laatikot omistaan ja tunkis ne jonnekkin niin sais vauvan omat sitten sinne jo valmiiksi. Pakko pestä että saa ainakin hakuvaatteet kun ei ikinä tiiä miksi tämä olo menee ja jos tulee lähtö sairaalaan. Miehelle pitäis opettaa tuon uuden pesukoneen käyttö niin ei mee heti sormi suuhun.

Mua on alkanut supisteleen kun meen tuohon sohvalle puolimakuulleni. Saattaa siinä asennossa tulla tiheästikin. Reilu viis viikkoa niin ollaan niillä viikoilla kun esikoiselta sanottiin että ei estellä jos alkaa syntyä. Jospa tää pysyis ees sinne asti mahassa. Tai katotaan niin kaikkien koettelemusten jälkeen meijän vauva syntyy kaks viikkoa yli,,, niin hän siinä melkein aina käy vaikka ensin joudutaan makuuttamaan äitiä. Mä vaan toivon että ei tulis sitä raskausmyrkytystä johon näyttää nyt olevan hyvät mahikset. Kaikista kauheinta olis menettää tää pieni ihme!

Kaveri kävi eilen ja sillä on joskus 28 elokuuta laskettu aika, niin pieni maha! Vaikka sille oli neuvolas sanottu että ompas iso vauva ja ei tarvis näin isoa sille tulla kun on niin mahottoman pieni ite. Sillä vaan vauva on selkää myöten ja täyttää koko oman mahan. Mulla taas tää on vaan tässä päällä niin kasvaakin isoksi. Ja kantaminen on jo nyt niin työlästä.

Viikonloppuna olis power parkissa Horse show ja olis ollu niin kiva mennä mutta en tiiä salliiko tää mun oloni sellasta reissua, ei täältä olis kovin pitkästi sinne mutta jos en saa kuskia niin jää väliin. Mies puhuo vähän että olis lähtenyt espooseen vanhemmilleen kun sieltä pitäis hakea tavaraa.

Saa nyt nähä mitä tehään, tytötkin vielä hoidossa mun kotona. Jos menis sinne ens viikoksi.

ps. multa löytyy useampi noista äiti lpr listaamista asioista....

Mammaliini83 ja Api 29+1
 
Tatjana...mulla oli viikoilla 28+5 painoarvio 1,8 kiloo et taidan mennä komiasti ohi :LOL: Tosin mullahan to rd taitaa siihen vaikuttaa. Aluks ne oli aika töykeitä siellä äitiyspolilla, mut meni vaikeeks ku mä pillahdin itkuun siellä et oon yrittänyt oikeesti syödä niin ettei ois sokerit kohollaan. Toi mies käy voimille, kun ei se tue enää lainkaan vaikka alkuraskaudesta oli niin hyvin mukana. Jotenkin se masentaa, niin ei aina jaksa ees syödä. :ashamed:

Alkaa käymään hermoille, kun meillä on olohuone vielä täysin kesken. Appiukko ehtii "joskus" kesäkuussa auttamaan. Ymmärrän, että kaikilla on omat kiireet...en mä sillä. Miehenkin pitää käydä töissä , mutta kiva jos tää pikkunen pitää tulla ajoissa ulos sen ison koon takia. En haluis viettää purun ja pölyn joukossa ekoja viikkoja.
 
Iltoja!

Tatjana ja Ennu, aikamoisia noi teidän painoarviot. :D

Mulla on noista oireista 15, mitä tunnistin omakseni. :LOL:

Nyt ois pikkuselle kaikki pakollinen hankittuna. Eilen ostettiin Gracon turvakaukalo jalustalla ja Gracon matkarattaat, joihin kaukalo lukittuu kiinni. Esikoisella oli samat vempeleet ja oli ihan ykköset. Varsinki toi kaukalo systeemi, ni ei tarvi viritellä turvavöitä joka kerta. :)

Oltiin alkuillasta kävelemässä pitkin poikin huudeja ja muutamalla leikkarilla pysähdyttiin. Kävely on tullu ihan hiton hitaaks ja vaivalloiseks, vaikka masu ei kovin iso ookkaan. Ja ekat puol tuntia oli kestosupistus päällä ja sattu oikeelle puolelle alavatsaa. Hissukseen piti mennä, ku oli niin ilkeen tuntusta.
Sit toi meitin poju pelleili vauvakeinussa niin kauan kunnes putos naamalleen siitä. Nyt on sit otta, poskipää ja käsi ruhjeilla. :(
Ei oo päivää ettei tulis johonki joku uus kuhmu tmv. No, tekevälle sattuu. :D

Eilen tuli kelalta kirje, että huomena olis äitiysavustus rahat tilillä. Aattelin ostaa niillä rahoilla vauvalle vaippoja, rasvoja, talkkia ym. hoitotarvikkeita mitä pikkunen tarvii. Ja itelle liivinsuojia ja yösiteitä, sitä ihanaa jälkivuotoa varten. :/ :D

Tulipas paljon omaa napaa... :whistle:

Aurinkoista viikonjatkoa masut ja mamit! :wave:


 

Yhteistyössä