Opettakaa lapset pesemään hampaansa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
Mä oon aina ollut hyvin tarkka hampaiden pesusta, mutta siitä huolimatta mulla on paljon reikiä. Nykysin oon melkein neuroottinen hampaiden hoitaja, en syö kiillettä vaurioittavia ruokia, enkä karkkia yms.
Pesen hampaat ja käytän hammaslankaa ja ksylitolpurkkaa.
Poikaan on hiukan tarttunut mun hammasneuroottisuus. Antaa tosi hyvin pestä hampaat ja muistuttaa itse hammaspesusta. Ei juurikaan syö karkkia ja vaatii aina syönnin jälkeen purkkaa.

Kuin myös, mutta silti kerran vuodessa n. 5-10 reikää. Hammasluusto on periytyvää ja mummollani jo 40-vuotiaana tekarit, mutsilla monta hammasnastaa.
 
hammaspeikko
Minulla on sama tilanne. Melkein kaikki hampaat on paikattu. Söin lapsena joka päivä karkkia, vaari osti ja antoi. Hampaiden pesun kanssa ei ollut niin tarkkaa ja välillä olin päiväkausia pesemättä hampaitani.

Omille lapsille pidän nyt kovaa kuria hampaiden pesun kanssa,koska en halua, että heidän hampaansa ovat samassa kunnossa aikuisena.
 
Mun kotona kyl käskettiin pesemään mutten muista että kukaan ois valvonu joten pesut oli vähän niin ja näin. Päiväkodissa ja koulussa tehty valistus+fluoraukset jne osiltaan ovat varmasti edistäneet hampaideni kuntoa. Muutama reikä tullu vasta aikusena.
Oman lapseni hampaista pidän huolen ja sen kyllä kuulee pojan suusta jos ei muista antaa xylitolia tai se on päässy loppumaan ja pitäs hakea lisää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Ei tuu itellä mieleen varata lapselle aikaa, vaan se pitää varta vasten kutsu tulla kotiin? :eek:
Se on just sitä nykyajan uusavuttomuutta, kaikki pitäis tehdä eteen.
Ei mutta kyllä meillä ainakin neuvolasta kerrottiin, minkä ikäisenä tässä kunnassa on tapana käydä. Se on jo ihan kohtuullista palvelua mun mielestä. Ja kun se lasten hammashuolto on toisaalla kuin "oikea" hammaslääkäri, niin senkin takia on ihan jees, että neuvolasta informoidaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
th mainitsi joskus esikoisen vauva-aikaan, että Oulussa on lopetettu säästöjen vuoksi vauvojen suunhoitaajat (tai jotku) ja sen jälkeen ei oo mainittu..
Hoitajien lopettaminen on aika radikaali säästötoimenpide.
:D

Meillä piti itse varata ensimmäinen aika vuoden iässä. Loppuihin tulee kai automaattisesti aika, ainakin 2-vuotiskäyntiin tuli.
 
xx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
th mainitsi joskus esikoisen vauva-aikaan, että Oulussa on lopetettu säästöjen vuoksi vauvojen suunhoitaajat (tai jotku) ja sen jälkeen ei oo mainittu..
Hoitajien lopettaminen on aika radikaali säästötoimenpide.
:D

Meillä piti itse varata ensimmäinen aika vuoden iässä. Loppuihin tulee kai automaattisesti aika, ainakin 2-vuotiskäyntiin tuli.
Espoossa seuraava käynti on 3-4 -vuotiaana ja itse varataan aika. Tyttö täytti juuri 3 eikä kutsua näy. :)
Ei kiirettä kun seuraava tarkastus 5-6 -vuotiaana. :(
 

Yhteistyössä