opinnäytetyö monikkoraskaudesta

Olen lähihoitajaopiskelija (lasten ja nuorten koulutusohjelma) ja alan tekemään opinnäytetyötä monikkoraskaudesta ja monikkoperheen arjesta kotiutumisen jälkeen.

Kysyisinkin teiltä, monikkolasten äidit/isät, mikä teitä mietitytti eniten kun saitte tietää odottavanne useampaa vauvaa? Mikä oli suurin huoli? Entä sitten kun vauvat syntyivät? Mikä kotona pärjäämisessä mietitytti eniten? jne...

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen! :)
 
Ensimmäisen ultran jälkeen kun sain tietää että tuplat tulee, niin ensimmäisenä tuli mieleen että mitenkäs sitä noin taloudellisesti pärjätään, meillä kun oli entuudestaan jo kaksi lasta. Aika pian taloushuolet kuitenkin väistyivät ja ajatukset siirtyivät vauvojen synnyttämiseen ja syntymän jälkeiseen aikaan. Mietin miten saan aikani jaettua tasapuolisesti kaikille neljälle lapselle niin ettei kukaan koe jäävänsä vähemmälle? Miten itse jaksan, edellisestä synnytyksestä oli kulunut jo 5 vuotta, kultaako aika muistot vai vieläkö sitä osaa? Jaksanko valvomisia? Tietysti kaikenkukkuraksi huoli oli vauvojen voinnissa, minulla tuli kipeitä supistuksia jo raskausviikolta 25 asti. Vauvojen synnyttyä saimme onneksi todeta että meille annettiin melkoisen helpot lapsukaiset, jotka eivät juurikaan ole sairastelleet ja ovat nukkuneet yönsä melko hyvin, ovat iloisia ja reippaita, ei allergioita. Voin siis vain kuvitella kuinka kuluttavaa olisi jos lasten kanssa jotain isompia ongelmia olisi. Ehkä minun tilanteeni on tehnyt osaltaan helpoksi se että lasten isä on kotona (eläkkeellä ) ja hän on voinut auttaa lasten hoidossa ja yösyötöissä ym. Päivääkään en vaihtaisi pois, lasten kasvua on niin suuri ilo seurata!
 

Yhteistyössä