opiskelijan elämä kesällä

  • Viestiketjun aloittaja nannas
  • Ensimmäinen viesti
nannas
Moi!

Olen aikuisopiskelija. Meillä on ns. normaali koulujen kesäloma, ja mietinkin, mistä saisin jonkinlaista rahaa elämiseen tuoksi reiluksi kahdeksi kuukaudeksi?

Minulla on sairastelutaustaa, ja haluaisin kovasti pitää kesän vapaana.

Mihin tukiin olen oikeutettu? Katselin kelan sivuja, mutta minulla tulee vaan paha mieli kun ne on niin sekavia :(
 
näin
tukia lienee asumistuki, työttömyystuki, opintotuki, lastenhoidontuki... kaikki tosi pieniä eikä niillä elä ilman elättäjää. paitsi siis tuo asumistuki kattaa melkein koko vuokran yleensä jos tulot pienet.
ja en tiedä voitko saada työttömyystukea vai pitääkö kirjautua kesäksi ulos koulusta? entä toimeentulotuki? sitä saa jos ei puolisolla ole kummoiset tulot.
itse joudun käydä kesällä tenteissä vaikka haluaisin lomailla, jotta saan jonkinlaisen toimeentulon.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
tukia lienee asumistuki, työttömyystuki, opintotuki, lastenhoidontuki... kaikki tosi pieniä eikä niillä elä ilman elättäjää. paitsi siis tuo asumistuki kattaa melkein koko vuokran yleensä jos tulot pienet.
ja en tiedä voitko saada työttömyystukea vai pitääkö kirjautua kesäksi ulos koulusta? entä toimeentulotuki? sitä saa jos ei puolisolla ole kummoiset tulot.
itse joudun käydä kesällä tenteissä vaikka haluaisin lomailla, jotta saan jonkinlaisen toimeentulon.
niin saan olla kuitenkin lasten kanssa kotona, pitää vaan jaksaa lukea tentteihin välilllä. Olisi kurjaa, jos ei tule rahaa mistään kesällä.

tämä parempi kuin työt, jolloin kuopus joutuisi olla hoidossa ja esikoinen yksin kotona.
 
Kysele jos koulullasi on kesäopintoja tarjolla. Jotain 4-5op:tä pitää muistaakseni saada kasaan per kuukausi, että saa sitä tukea. Muuten suosittelen sitten opintolainaa.. Onhan niissä nykyään pitkä takaisinmaksuaika, mutta jos olet epävarma siitä miten tulevaisuudessa olet töissä, en ehkä suosittelisi..
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
palkonko kesällä pitäisi suorittaa opintotunteja, jotta saisi tukea?
no minulla suoritusvelvoite on ihan sama kesällä kuin talvellakin, opintopisteitä on tultava noin 5 pistettä kk kohti.

En tiedä miten teillä.Itse opiskelen yliopistossa.
 
vieras
Opiskelija ei ole oikeutettu työttömyystukiin, koska opiskelee päätoimisesti. Jos kaikki opintotukikuukaudet on käytetty, on oikeus yleiseen asumistukeen. Kesäksi ei varmaankaan voi kirjautua koulusta ulos (ts. ilmoittautua poissaolevaksi), koska läsnä/poissaolevaksi voi yleensä ilmoittautua lukukaudeksi kerrallaan. Toimeentulotuki taitaa olla ainut vaihtoehto, ellei ole mahdollista suorittaa kesäopintoja ja sitä kautta saada opintotukea.
 
näin
Jos kesä ilman lomaa opiskelusta tuntuu rankalta (minusta tuntuu vaikka aikomus onkin opiskella), niin saisikohan esim. torimyyjänä mitään? paljonko maksaisi pöytä jos saisit aikaiseksi vaikka leipoa torille jotain?

Vai onko ihan hullu ajatuskin?
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskelija ei ole oikeutettu työttömyystukiin, koska opiskelee päätoimisesti. Jos kaikki opintotukikuukaudet on käytetty, on oikeus yleiseen asumistukeen. Kesäksi ei varmaankaan voi kirjautua koulusta ulos (ts. ilmoittautua poissaolevaksi), koska läsnä/poissaolevaksi voi yleensä ilmoittautua lukukaudeksi kerrallaan. Toimeentulotuki taitaa olla ainut vaihtoehto, ellei ole mahdollista suorittaa kesäopintoja ja sitä kautta saada opintotukea.
mutta kun ei opiskele ollenkaan kesällä, on kesäloma! ei töitä, niin silloin työkkäriin ja kelalle p-raha hakemus
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
mutta kun ei opiskele ollenkaan kesällä, on kesäloma! ei töitä, niin silloin työkkäriin ja kelalle p-raha hakemus
Jos opinnot ovat kesken eli et ole valmistunut, niin ei työkkäristä tai kelasta saa mitään.
Ellei siis mahdollisesti saa kelasta asumistukea, se on ainut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
mutta kun ei opiskele ollenkaan kesällä, on kesäloma! ei töitä, niin silloin työkkäriin ja kelalle p-raha hakemus
Jos opinnot ovat kesken eli et ole valmistunut, niin ei työkkäristä tai kelasta saa mitään.
Ellei siis mahdollisesti saa kelasta asumistukea, se on ainut.
No kyllä saa jos on ennestään ammatti. Ystäväni ei saanu viime kesänä kesätöitä niin ilmoittautu työttömäksi ja sai kelan päivärahaa heinä-, kesä- ja elokuun.
 
AMK opiskelija
Tietääkseni asia on näin:

Opintotukea (asumislisä, opintoraha, opintolaina) saa jos: opintoja on vähintää 18 päivää kuukautta kohden ja opintopisteitä kertyy 4,8 op.

Asumistukea: saa jos on lapsia, muutoin kuuluu asumislisän piiriin.

Toimeetulotuki: vaaditaaan ilmoittautuminen työkkäriin kesätyöhakijaksi, opintolaina lasketaan tuloksi (300e/kk) vaikka sitä ei olisi nostanut jos siihen mahdollisuus on.

siinähän ne vaihtoehdot...(ja tietysti on sitten työnteko ja siitä saatava palkka).
 
AMK opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Dusk:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
mutta kun ei opiskele ollenkaan kesällä, on kesäloma! ei töitä, niin silloin työkkäriin ja kelalle p-raha hakemus
Jos opinnot ovat kesken eli et ole valmistunut, niin ei työkkäristä tai kelasta saa mitään.
Ellei siis mahdollisesti saa kelasta asumistukea, se on ainut.
No kyllä saa jos on ennestään ammatti. Ystäväni ei saanu viime kesänä kesätöitä niin ilmoittautu työttömäksi ja sai kelan päivärahaa heinä-, kesä- ja elokuun.
"Jos opiskelet päätoimisesti, et voi saada työmarkkinatukea opiskeluaikana etkä opiskelun välisiltä loma-ajoilta. Päiväopinnot ammattioppilaitoksessa sekä tutkintotavoitteiset korkeakoulu- tai yliopisto-opinnot ovat aina päätoimista opiskelua." http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608124957ML

--jos kuuluu työmarkkinatuenpiiriin niin ei saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskelijan asema on tässäkin asemassa huono. Ei voi koskaan pitää lomia, koska rahaa ei silloin tule :/ joko kesätöitä tai opiskelua kesäisin.
Se vain on vähän ristiriitaista että lapsillekin pitäisi tarjota kesällä lomaa. On aika huono yhdistelmä että toinen on yrittäjä ja toinen opiskelija, kuten meillä. Yrittäjä ei todellakaan pysty pitämään neljän viikon yhtämittaista kesälomaa ja opiskelijanakaan ei ole kiva olla ilman tuloja koko kesän. Onneksi tänä kesänä asia ratkeaa sillä, että irtisanoin kuopuksen hoitopaikan kesäksi ja saan kotihoidontukea, mutta ensi kesänä tilanne on jo hankalampi. Varsinkin kun esikoinen on silloin jo koululainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskelijan asema on tässäkin asemassa huono. Ei voi koskaan pitää lomia, koska rahaa ei silloin tule :/ joko kesätöitä tai opiskelua kesäisin.
Se vain on vähän ristiriitaista että lapsillekin pitäisi tarjota kesällä lomaa. On aika huono yhdistelmä että toinen on yrittäjä ja toinen opiskelija, kuten meillä. Yrittäjä ei todellakaan pysty pitämään neljän viikon yhtämittaista kesälomaa ja opiskelijanakaan ei ole kiva olla ilman tuloja koko kesän. Onneksi tänä kesänä asia ratkeaa sillä, että irtisanoin kuopuksen hoitopaikan kesäksi ja saan kotihoidontukea, mutta ensi kesänä tilanne on jo hankalampi. Varsinkin kun esikoinen on silloin jo koululainen.
miksi pitää pitää lomaa neljä viikkoa putkeen? itse en ole neljää viikkoa ollut yhtämittaisesti pois töistä sitten nuorimman vauvaloman. MInusta on mukavampi olla päivä tai viikko silloin tällöin, Eli se yrittäjä pystyy varmaan sen viikon tai jotakin lomaa pitämään luulisin
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi pitää pitää lomaa neljä viikkoa putkeen? itse en ole neljää viikkoa ollut yhtämittaisesti pois töistä sitten nuorimman vauvaloman. MInusta on mukavampi olla päivä tai viikko silloin tällöin, Eli se yrittäjä pystyy varmaan sen viikon tai jotakin lomaa pitämään luulisin
Lapsille olisi tietenkin kiva että olisi hiukan pidempi yhtämittainen loma. Onhan se viikkokin tietysti jotain, mutta silti kovin vähän lomaa koko kesänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi pitää pitää lomaa neljä viikkoa putkeen? itse en ole neljää viikkoa ollut yhtämittaisesti pois töistä sitten nuorimman vauvaloman. MInusta on mukavampi olla päivä tai viikko silloin tällöin, Eli se yrittäjä pystyy varmaan sen viikon tai jotakin lomaa pitämään luulisin
Lapsille olisi tietenkin kiva että olisi hiukan pidempi yhtämittainen loma. Onhan se viikkokin tietysti jotain, mutta silti kovin vähän lomaa koko kesänä.
sorry sanoin epäselvästi, en tarkoittanut viikko per kesä vaan viiko per kerta ja sitten noita viikon pätkiä vaikka viisi kappaletta vuodessa. itse en jaksaisi kuukautta kotona tai jossakin jumalan selän takana mökillä olla. Parempi ladata akkuja useamman kerran vuodessa kuin yrittää kerran yliladata!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sorry sanoin epäselvästi, en tarkoittanut viikko per kesä vaan viiko per kerta ja sitten noita viikon pätkiä vaikka viisi kappaletta vuodessa. itse en jaksaisi kuukautta kotona tai jossakin jumalan selän takana mökillä olla. Parempi ladata akkuja useamman kerran vuodessa kuin yrittää kerran yliladata!!
Totta tuokin tavallaan, vaikka aika monesta taitaa kyllä tuntua että vasta sen viikon päästä alkaa nauttia lomasta. Riippuu siis ihan omista mieltymyksistä :) Tosin yrittäjän voi olla hankalaa järjestää viittä viikkoa lomia edes lyhyissä pätkissä. Varsinkin näinä aikoina kun työtä on vähemmän, niin ei ole varaa kieltäytyä töistä (etenkin kun puoliso on opiskelija eikä juuri tuo rahaa talouteen).
 

Yhteistyössä