Opiskelin medianomiksi, kadun sitä loppuelämäni.

  • Viestiketjun aloittaja sdfklskdjflskdfjlskdfjlskdfj
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minä olen fil.maisteri ja teen aivan muuta työtä, jossa palkka on n. puolet siitä, mitä olisin saanut opiskelemassani ammattissa. Minua harmittaa se pitkä opiskeluaika ja se etten ole päässyt niin hyviin ansioihin enkä tule koskaan pääsemäänkään, mutta opintolaina on jo maksettu, enkä jaksa muuten harmitella tuota. Se oli kuitenkin minun elämääni, kasvoin sinä aikan aikuiseksi ja sain paljon elämänkokemusta. Minun alallani ei ollut siihen aikaan hirveästi työttömyyttä tai siitä ei ainakaan puhuttu. Minusta sinulla ei ole syytä olla katkera, koska sinä tiesit alun alkaenkin, että medianomeille ei ole töitä. Jopa minä olen tiennyt sen vuosikausia, vaikka en tunne ketään joka olisi opiskellut sitä alaa. Se on yleisesti tunnettu tosiasia, että taide- ja kulttuurialan, kuten myös monet tietokonealan ihmiset työllistyvät huonosti. Jonkun kiinnostus alaa kohtaan voi silti olla niin suurta, että haluaa opiskella sitä, mutta minusta on tyhmää olla katkera, jos ei työllisty sille alalle.
 
vierailija
Minäkin olen valmistunut medianomiksi ja olen aika varma, että en tule koskaan tekemään täysin koulutustani vastaavaa työtä, jos sellaista on olemassakaan. Mutta mitä sitä katumaan - enemmän katuisin, jos olisin opiskellut jotain, joka ei olisi kiinnostanut ollenkaan ja jättänyt opinnot kesken. Työttömänä en ole minäkään koskaan ollut ja lopulta löytyi duunipaikka, jossa voin kuitenkin soveltaa koulutustani. Kannattaa muistaa myös, että nykyajan työelämä on pitkälti juuri sitä pätkäduunia ja väliaikaista projektia.

Eli häntä pystyyn ja kohti uusia seikkailuja!
jos sinussa on yrittäjäsielu, niin perusta oma yritys .
 
vierailija
Tuohan on täysin älyvapaata tekstiä aikuiselta ihmiseltä. Siis että lue nyt jotain silmät ummessa, tajua ettei töitä ole ja aloita kaikki alusta. Tuossa unohtuu se miksi ihminen ylipäänsä opiskelee. Ei opinnoilla haeta mitään sisäistä Gandhia, ylempää tietoisuuden tasoa universaalisti tai henkistä kehitystä. Kyllä se opinnot ovat elantoa varten. Erikseen on sitten ne sisäisen tietoisuuden, romani Nadjan vetämät huuhaa-kurssit jossain kansalaisopistolla.

Ajattelutapa on haitallinen paitsi yksilölle, myös yhteiskunnalle. Koulutus on oikeasti hyvin kallista ja siitä tulisi olla erittäin kiitollinen valtiolle, että se verovaroin kustannetaan. Tuon sinun mallin voisi rinnastaa vaikkapa siihen, että sanoisit lapsellesi Hurstin leipäjonossa: Käy ensin ottamassa joku leipä ja maista. Jos se on pahaa, niin heität vain pois. Aina voit hakea sitten toisen leivän.

Jokaisen joka koulun penkille suunnistaa, tulisi ihan ensimmäisenä perehtyä työmarkkinatilanteeseen. Tottakai opinnot tulee suunnata itseä edes jollain tavalla kiinnostavaan alaan, mutta täysin oman mukavuusalueen mukana ei usein voi mennä. Tai ainakaan tuolloin on epäreilua vaatia yhteiskuntaa (veronmaksajia) maksamaan siitä, että on itse lukenut globaalitrendien mediaviestintää ja ei sitten löydäkään työpaikkaa.

Olen joskus kuullut jonkun nuoren sanovan minulle, että no miksi mun pitäisi lukea jotain sellaista, joka ei vaan kiinnosta. Olen tähän vastannutkin, että Ei sinun tarvitsekaan. Mutta miksi minun pitää maksaa sinulle työttömyystukea siitä, että sinulla on taito hankittuna alasta, jota minä en elämässäni tarvi?.
Tämä on hyvä kommentti (y) Elinikäisen oppimisen mantra on mennyt pahasti ohi suurimmalta osalta. Ideana oli se, että hitsari voi jatkaa kouluttautumista ja opetella uusia koneita ja tekniikoita ja olla vielä eläkeiässäkin alansa kehityksen aallonharjalla oleva huippuosaaja. Sen sijaan nykyään ihmiset voivat harrastaa kaikenlaista kivaa opiskelua ja pitää vaikka välivuoden työstään valtion tuella opiskelemassa jotain diipadaapaa, josta ei ole mitään hyötyä yhtään missään. Mutta kun se on sitä elinikäistä oppimista ja pitää mielen virkeänä...
 
vierailija
Ei mitään järkeä opiskella hoitajaksi jos ei todella pidä hoitamisesta, ongelmien kuuntelusta, kestä kuunnella huolestuneita omaisia jne - toki opiskellessa saa valmiuksia mutta vilpitön halu pitää olla.
 

Yhteistyössä