ottaisitteko nokkiinne jos..

lapsenne olisi todnäk ainut nimensä kantaja tänä vuonna syntyneistä ja koko Suomessa vain kourallinen (alle 35) .. sitten kaverinne ilmoittaa että jospa antaisi pian syntyvälle lapselleen saman nimen "kun se on niin hassu?

Lapseni kolmas nimi on melko harvinainen, ja kuulema ois kiva kolmas nimi kaverin lapselle.


Toisaalta mulle ok, toisaalta haluaisin pitää nimen "itselläni" vaikka se nimi ei olekaan lapseni kutsumanimi

Keskustelua kiitos, illan ratoksi kun ei minikään taida haluta nukkua :p.
 
"Omppis"
Jep, ottaisin kyllä! Ihan sama asia, kuin varastaisi jotain toisen omaa, vaikkakaan ihan niinhän se ei ole. Mutta sama asia, kuin että lapsuuden ystävät tekisivät ennen minua lapsen ja laittaisi omalle lapselleen sen nimeksi minkä tietävät minun haluavan (nukke ollut iät ja ajat sen niminen leikeissä yms...)

Ja meillä on lapsella sellainen nimi jota suomessa ei ole toista ja jos minun kaverini vaikka edes sitten kolmanneksi nimeksi laittaisi omalle lapselleen niin kyllähän minä vähän olisin pettynyt...
 
Yhteensä
-1899 0
1900-19 0
1920-39 alle 5
1940-59 alle 5
1960-79 8
1980-99 7
2000-09 alle 5
2010 0
2011 alle 5 (tässä oli 0 ja lapsen nimensaannin jälkeen tuli tuo joten luulen että voi siis ola ainut nimensä kantaja :))
Yhteensä alle 20 (oho uistinkin ekaan viestiin väärin, siis alle 20 eikä 35 :))

eli ei siis tusinanimi. kaunis kyllä joten kiva jos muistakin kaunis. tuntuisi vaan pöljältä jos lähipiirissä sama harvinainen nimi.. oonko iha hupsu kun mietin tätä :D? kaverilleni en toki sanonu että et ei saa antaa, en oo niin pölö ;)
 
Viimeksi muokattu:
vaikee juttu
En tiedä. Mutta kumma olo jäi kaveripariskunnasta, joka antoi lapselle saman nimen, minkä me kerroimme (vahingossa) antavamme omallemme. Mies oli "aina" tiennyt että se on hänen pojan nimi, jos poika tulee. ja nimi ei todellakaan ole tavallinen, ei ole kyseessä eetu eikä marko eikä veeti eikä aapo eikä kaapo eikä niilo eikä markus. eikä muu suosikkinimi eikä vähemmän suosittukaan. aika erikoinen nimi kyseessä.

Jotenkin jäi outo olo. ei oikein tiedä mitä ajatella. Siis eihän nimet mitenkään patentoituja ole mutta silti.
 
vaikee juttu
En tiedä. Mutta kumma olo jäi kaveripariskunnasta, joka antoi lapselle saman nimen, minkä me kerroimme (vahingossa) antavamme omallemme. Mies oli "aina" tiennyt että se on hänen pojan nimi, jos poika tulee. ja nimi ei todellakaan ole tavallinen, ei ole kyseessä eetu eikä marko eikä veeti eikä aapo eikä kaapo eikä niilo eikä markus. eikä muu suosikkinimi eikä vähemmän suosittukaan. aika erikoinen nimi kyseessä.

Jotenkin jäi outo olo. ei oikein tiedä mitä ajatella. Siis eihän nimet mitenkään patentoituja ole mutta silti.
ja tää kaveriperhe miehen lapsuudenystävä vaimoineen...
 
Mun tytön tokaa nimeä on annettu Suomessa alle 19 kappaletta.

Yksi niistä on hyvän ystäväni tyttärellä, ekana nimenä.

Eikä se mua haittaa. En ottanut laisinkaan nokkiini, vaikka me käytimme ko. nimeä ekan nimen ohella tytöllämme kunnes tämä pikku-XXX syntyi. Kaunis nimi se on, olin pikemminkin imarreltu :). Ja koska itsekin olen sitä sorttia, joka kelpuuttaa vain hyvin harvat nimet lapsilleen eikä suostu mihinkään toiseksi parhaisiin vaihtoehtoihin, niin ymmärrän että ystävä tuon nimen valitsi, kun siitä kerran tosissaan pitää.
 
en ottaisi
Miksi ottaisin? Eihän nimen annon ole tarkoitus olla mikään kilpailu siitä, kuka on keksinyt parhaimman/erikoisimman/kauneimman/omaperäisimmän jne. nimen, vaikka siihen se on tuntunut nykyään kääntyneen. Ja varsinkin kun kyseessä vasta 3. nimi. Eihän ne nimet oo kenenkään yksityistä omaisuutta.
 
En ottais. Kyseessä on kolmas nimi, eli ei todellakaan käyttönimi. Harva edes tietää sitä. Minusta on aika paljon, jos kaikki kolme nimeä on sitten "minun" ja omittu, eikä niitä lähipiirissä saa käyttää...
Entäs jos joku tykkää, että se on niin upea nimi, että haluais ihan kutsumanimeksi laittaa. Ilmeisesti kiellettyä sekin?

Jos nimi on tärkeä, se on ensimmäisenä nimenä ja silloin mun mielestä se lähipiiri vois kattoa, ettei tule samannimisiksi laitettua lapsia... Meillä on lapsilla vain kaksi nimeä, toinen nimi on yleisempi, suvun perinnettä jatkettu (eli todellakin lähipiirissä on samalla toisella nimellä ihmisiä!) ja ensimmäiset nimet on ne tärkeät, harvinaisemmat.
 
Ennemmin olisin jollain tavalla imarreltu että pitää nimestä niin paljon että haluaa sen omallekin lapselleen. Sitä paitsi tosiaan kovin moni ei tule kuulemaan kolmatta nimeä kuin sen yhden kerran kun se ristiäisissä/nimenantojuhlassa kerrotaan. Mun lapsellakin on kolme nimeä enkä ole kuullut että kenelläkään tutulla olisi samaa, toisaalta eipä kukaan mun lapsen koko nimeä varmaan tiedäkään. Että näin.
 
  • Tykkää
Reactions: zenn
jep.
mun entinen naapuri antoi just tytöillensä samat 2 nimeä, mitkä meidän tytön nimestä löytyy.. tytön eka nimi on myös aika erilainen, ja ei varmasti tule joka kulman takana vastaan. kyllä mua vitutti ja lujaa.. oli jotain selittäny kun kuuli et mein likka kastettiin niillä nimillä, että "voi mä oon niitä nimiä ajatellu mun tytölle" kakkan marjat sanon minä..
 
Mie en siis ole vetämässä pakokasvia nenukkiin. Musta tuntuu vaan omituiselta ja siltä et jotain omaa viedään pois :p En ole sanonut että omistaisin lapseni nimet.. ehkä se on vaan tätä kun kahdella isommalla melko tavalliset nimet ja kun viimoiselle pullalle keksit jotain omasta mielestä uberhienoa ja erikoista niin sit se kelpaiskin muillekin, siis mitähäh :D
 
jep.
mua ainaki nakertaa, ku ny samas tuppukyläs on kaks harvinaista nimee :D perhana.. ja me ku keksittii semmonen nimi, et ei löydy kaupungista toista sen nimistä.. mua ainaki ärsyttää ihan suunnattomasti vaikken mäkään sitä nimee omista :D
 

Yhteistyössä